Hoe zet Energie bedrijf zonnepanelen uit.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.525
Waarderingsscore
649
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Steeds lees ik dat bij overcapaciteit zonnepanelen worden uitgezet. Dit zal dan gebeuren door de omvormer uit te zetten.

Nu vraag ik mij af hoe ze dat voor elkaar krijgen. ?

Ik heb een Omnik omvormer en kan alleen met een forse schakelaar uitgezet worden.
Lijkt me stug dat er een medewerker langs komt.
Of zijn de nieuwe generaties omvormers te manipuleren. .
 
Schijnt nogal een aparte truuk te zijn en het gaat inderdaad via de omvormer.

Dit vond ik met zoeken op de site van Solarmagazine.
De netbeheerders herhalen de boodschap dat als er in één keer veel (zonne-)energie op het stroomnet komt, er hoge spanningen kunnen ontstaan, waardoor omvormers van zonnepanelen kunnen uitschakelen. Op zo’n moment kunnen de zonnepanelen tijdelijk geen elektriciteit leveren.
Dus ik denk dat het op die manier automatisch gebeurd.
 
Dat heeft te maken met de hoogte van de netspanning, komt die boven de 254V, schakelt de omvormer uit, dat zit ingebakken in elke omvormer.
Middels een truukje kan je de boel voor de gek houden door de omvormer op een andere hoogte in te stellen, in Belgie schijnt men tot 257V te mogen, als je dus je paneel daarop instelt, gaat alles in de buurt uit maar blijft de jouwe werken ;-)
 
Dat is een levensgevaarlijke truc en kan leiden tot brand, defecte apparatuur en meer van die grappen.

Overigens doet het energiebedrijf niets, het gaat immers vanzelf.
De omvormer voert de spanning op en daardoor ontstaat er een teruglevering aan het net.
Gaat men daar in tegen veel stroom verbruiken in huis, dan daalt de spanning weer een beetje, dus een betere truc is om de wasmachine aan te zetten, de airco of een ander apparaat wat veel stroom gebruikt zodat de eigen omvormer blijft werken.

De 3-fase gebruikers hebben nergens last van omdat de omvormer gaat balanceren en zoekt dus naar de fase die het minst belast wordt.
 
Dat levensgevaarlijke valt te betwisten, het is de standaard instelling in ons buurland.

Ik heb overigens ook een 3-fase omvormer in gebruik.
 
Ik had ook ergens gelezen dat ze de frequentie veranderen. Dan zal hij ook uitgaan.
Maar ik denk dat ze dat niet gaan doen.
Dan gaan de draaistroom meters verkeerde waardes aan geven. Hoe de slimme meter gaat reageren weet ik niet.
Bij mijn eerste omvormer moest ik dat ook instellen en die zette ik perongeluk op 60 hz.
maar hij ging niet aan.
Ik weet niet bij welke frequentie hij dan uit zal gaan.
 
Tech en Drz hebben het beide helemaal goed. Wanneer de spanning op enig moment boven de 253 volt uitkomt dan schakelt de omvormer uit met een grid storing, 253 volt is de net normering voor Nederland.
 
Bij mijn zoon gebeurde dat ook geregeld. Er zijn daar net een aantal nieuwe huizen bij gekomen. De meeste omvormers daar zitten op 1 fase. Daar heb ik ze op de fase met de spanning gezet op het moment van de hoogste opbrengst. Oudere omvormers zijn wat lager ingesteld en zullen dus ook eerder uitgaan.
 
Ik ben in de settings gedoken van een omvormer die bij een klant in Belgie staat, maar ook daar staat 252 volt als maximale overschrijding.
Overigens staat er bij dat de threshold op 10 minuten staat.

Frequenties aanpassen op het net kan niet. Veel klokken van ovens of andere huishoudelijke apparaten ijken zichzelf aan de 50Hz.
 
Het zou ook niet best wezen als je frequenties kon aanpassen, dat gaat een hele vreemde boel opleveren als je dan aan het net gaat hangen....
 
  • Haha
Waarderingen: Dr.Z
Iedereen te laat of te vroeg op het werk, eieren die in plaats van zachtgekookt op beton lijken, appaltaarten die in de vorm van steenkool uit de oven komen...... Nou, laten we die 50hz maar in ere houden, appeltaart is mij heilig! :)
 
Ik denk eerder aan zwart geblakerde electronica…..
 
Dat valt op zich wel mee. Een tijdje terug was er een centrale, ergens in oost europa wat een afwijking had vanwege een storing, waarna de netfrequentie plotseling 49Hz werd op het gehele europese net.
Dat resulteerde in afwijkende klokken en dergelijke.



Maar nu dit:
https://zonnepaneelkiezen.nl/50,2-hz-probleem
Er schijnt inderdaad iets te zijn met een bepaalde europese norm.
 
Dat laatste is best wel interessante info Dr.Z
Het zal ook wel nodig zijn.
 
Veel omvormers van een bepaald merk staan standaard op 51Hz. Na een software update zou dit zomaar kunnen veranderen..
Ik ga dat eens in de gaten houden..
 
Mijn omvormer is van het merk Omnik. De eerste 2 gingen na een jaartje kapot ben nu al geruime tijd met nr3 aan het terugleveren. Tot nu toe gedragd deze zich al 5 jaar keurig.

Omnik is al ruim 4 jaar failliet en als deze het begeeft vraag ik me af of er zomaar een andete omvormer geplaatst wordt.

Mijn panelen zijn ca 150watt. En er staan 2 strings met 12 resp 13 panelen in serie. Ooit een discussie gehad dat deze installatie niet mag vanwege overspanning , maar de serie spanning zit ruim onder de spec.

Hoe andere omvormers hier mee overweg kunnen.? Is een raadsel. Hoop dat deze omvormer het nog jaren uithoudt.
 
maar de serie spanning zit ruim onder de spec.
Hoeveel is "ruim"?
Een zonnepaneel heeft een startspanning en deze is hoger dan de werkspanning.
Zodra de MPPT aan het werk gaat, begint de stroom op te lopen, en dus de productie, en zakt de spanning. De MPPT zorgt voor de balans tussen stroom en spanning van het paneel.
Stel dat een paneel 30 volt belast meet, dan kan de spanning oplopen tot ruim 40 volt wanneer de MPPT de productie niet opstart en dus onbelast is.

Heb je twee strings, dan komen deze in het apparaat uiteindelijk bij elkaar en kun je deze bij elkaar optellen.
Het rekensommetje wordt dus:

12x 40 volt = 480 volt
13x40 volt = 520 volt, wat samen 1000 volt maakt.... Er zijn weinig omvormers die hier langdurig mee om weten te gaan, dus dat verklaart waarom jouw omvormers een zeer korte levensduur hebben. :biggrin:
 
12x 40 volt = 480 volt
13x40 volt = 520 volt, wat samen 1000 volt maakt.
Volgens mij mag je die niet optellen omvormer heeft 2 mppt trackers en werken onafhankelijk van elkaar.
Het 'bereik' van elke MPP-tracker moet hierbij altijd binnen het voltage van de string zonnepanelen liggen. In mijn geval 500V

Op een zeer zonnige dag komt de spanning per string niet boven de 400V en de spec is max 500V

Overigens gingen de eerste 2 omvormers binnen half jaar kapot.Beide 1 string kapot. Dat waren versie 1 omvormers . Die ik nu heb is Versie 2
Nagekeken blijkt dat die V2 nu ruim 7 jaar zijn werk doet ipv 5 dus ik mag nog niet klagen.
Mocht deze toch ooit sneuvelen dan is de vraag of ik een vervanger kan vinden .
 
Helaas, het gaat niet om de trackers, maar om de voltage van de omvormer.
(waarom kan ik geen afbeeldingen embedden?)

In dit voorbeeld is het een omvormer met 1 mppt maar mocht je twee ingangen hebben, dan is dit dubbel uitgevoerd.
Het gaat om de DC/DC converter die een maximale spanning heeft..

MPPT bereik is niet hetzelfde als 'belasting'. Ik heb installateurs wel vaker deze fout zien maken.
Anders zou het zo zijn dat je een omvormer gaat kiezen met 4 ingangen en 4 MPPT's en daar vrolijk 2000 volt spanning van de panelen op zet... :biggrin:

Maar de meeste omvormer zullen 1000 volt kunnen hebben, al is het rendement bedroevend omdat je dan ver boven de "sweetspot" zit van de omvormer, waarbij het rendement het hoogst is.

(edit:)
..ik heb nog een afbeelding gevonden waarbij het gestippelde gedeelte de dc/dc converter afbeeld.
Zoals je kunt zien is dit het verzamelpunt van de spanning.
 
Laatst bewerkt:
En daar begint de ellende dan.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan