horizontaal doet niks

P

pokhout

Hoi, mijn xtreme vertoond kuren.
Alles wat horizontaal is geeft geen signaal
Alle vertikale werken normaal

Kabel schotel en LNB zijn allemaal in orde.
Het zit hem in de ontvanger. Waar moet ik zoeken.

Welke techneut geeft mij een tip

Grtjs
 
met een stroommeter kun je kijken of de ontvanger nog wel 12/18 volt geeft aan de lnb uitgang.
geeft hij alleen maar 12 volt als je tussen hor/ver schakelt is het in die aansturing mis.
gr blokker
 
zowel horizontaal als vertikaal heeft een spanning van 12.93 volt.

Nu is de hamvraag waar ik dit euvel moet opzoeken.
Ik heb geen schema en vooralsnog geen idee waar ik dit circuitje moet zoeken.

Help!!!!!
 
dan is waarschijnlijk de transistor kapot die de stroom regelt, maar meer verstand heb ik er niet van.
gr blokker
 
is er iemand die er wel verstand van heeft.
Of is er een slimme manier om de 18 volt extern toe te voegen?
 
Extern 18v toevoegen is niet mogelijk!!!! geeft nog meer schade omdat spanning via coax loopt. dus niet gescheiden voeding transport.vroeger had je wel lnb,s die met een motortje op feedhoorn voor H/V aansturing.

Staat alles wel goed in menu van xtreme pvr? qwa lnb configuratie? ik ken het menu niet 1.2.3 meer uit het hoofd. maar heb vlgs mij wel iets gezien over spannings lnb. maar hou me te goed kan ook een andere ontvanger zijn geweest.

Het probleem kan zijn.
1 Lnb stuk. >> is door jou gecontroleerd ?
2 config lnb menu.
3 component. 12/18 volt. ic/transistor vaak smd spul. pincet en vergrootglas werk.
Om dit laatste op te sporen zal je een sheet (schema) van een lnb sturing moeten hebben. van d.s.b ontvanger. anders kom je er nooit uit.

Want meten is weten waar je aan meet en wat je moet meten.


grtz/sth.
 
LNB en alle moGelijke setiingen zijn juist.

Moet dus op zoek naar een stukje schema en een vergrootglas
 
Ik heb ooit ook zo iets ongeveer gehad.
Voor horizontaal beeld (kan ook verticaal geweest zijn, dat weet ik niet meer) moest ik alle frequenties met 5 verhogen. (dus 12621 moest ik op 12626 zetten)
Zou de LNB stuk zijn werd mij verteld, maar nadat ik de firmware er opnieuw in had gejast en 'm opnieuw alles had laten scannen, was het probleem opgelost.
Ik heb 'm toen wel eerst op fabrieksinstellingen gezet.
 
Na wat speur werk bleek dat de elco's van de 5 volt stuk waren
De 5 volt gemeten was goed maar door de hoge rimpel hierop en omdat de 5 volt de primaire kant terugregelt werden andere voedingen bijna 2 maal hoger.

De LNB chip LNBP20A werd loeiheet.

Nadat ik alle elcoos (allemaal) vervangen heb kloppen de voedingspanningen weer maar nu blijkt dat de LNBP20 stuk is en geen output 12/18 Volt meer levert.

Heb op ebay.de een chip gevonden en nu is het wachten op deze chip.

Omdat ik ervan uit ga dat de LNBP20 alleen de 12/18 volt levert heb ik de 18 volt van de voeding gebruikt om in ieder geval de horizontale transponders (NL kanalen) te kunnen ontvangen.

En dat is vreemd ik ontvang alle horizontale transponders beneden 11000 daarboven niets geen signaal.

Vermoedelijk heb ik meer nodig dan alleen 18 volt.
?? iets van 22kHZ wat ook in de LNBP20 chip gesuperponeerd kan worden op de stuur DC spanning.

Wie kan me iets meer vertellen over de aansturing van de LNB
 
zo uit mijn hoofd klopt dit helemaal 12/18 voor hor ver en 22khz voor hoge lage band.
heb hier nog een oude losse 22khz sturing liggen.
gr blokker
 
@stephopper,
Een externe voeding is wel degelijk mogelijk!
Hier voor heb je splitters waar op de middelse aansluiting de LNB kan en aan de 2 andere 2 ontvangers. (GC6400 iss 1a Electropac B.V.B)
De ene ontvanger lecert dan de LNB spanning en 22 Khz , de andere zal ALLEEN be band ontvangen waar de eerste op afgestemd is.

@the matrix,
Je moet inderdaad een 22Khz signaal op de 18V hebben om de LNB in de hoge band te zetten.
 
@Jan99sat,

Er zal best iets voor zijn, maar om het zoveel mogelijk huistuin te houden. kun je beter maar beknopt zijn om verdere schade te beperken. want er wordt dan te veel gevogeld. en je wilt niet weten hoe sommige coax kabel aan elkaar gebakt word.

Velen gaan er nog vanuit de oude tv situatie ff bloodmaken en knuppen maar. ook f connectors worden vaak gemonteerd met ommanteling draadje aan de kern. en dan?? hij doet het niet. het ergste wat je dan hebt is schade.

90% meet de kabel niet voor hem aan te sluiten.!! op sluiting of onderbreking.

Maar hoe krijg je die 22khz mee geleverd met een externe voeding als je die niet meer uit de ontvanger zelf krijgt als de 18v weg is?? om de lnb convert naar hogere freq.

Het zou best kunnen hoor ik ontstrij niets. maar mijn doel is meenstal de heuvel bij de bron aan te pakken. en dat is meenstal wel mogelijk. het zijn meenstal simpele componenten voor een habbekras.

Alleen de tijd en onderzoek kosten klauwen euro,s en in de meenste gevallen kun je nog beter een andere reciever aanschaffen.

Vooral aan besturing en schakel componenten hangt meenstal een hele fabriek.

En is kennis van zaken een must. vooral met die smd techniek.


Grtz/Sth.
 
@stephopper,
Als je weet waar je mee bezig bent zijn er diverse mogelijkheden.
Als je een LNBP20 defect hebt is de kans groot dat je hem moet bestellen , dus kan wel enige tijd overheen gaan.

Verder kan het voor de diagnose handig zijn te weten dat LNB spanning en 22khz het enige promleem is.

Je kunt 2 ontvangers met zo'n kastje aan 1 LNB aansluiten waarbij 1 de voeding en het 22KHZ signaal levert.
Zo kun je met een oude analoge ontvanger die 18V/22khz kan leveren ( onder de 5 euro ) en zon splitter ( of diodes ) weer beeld op de nederlandse zenders toveren .
Dit altijd nog beter dan weggooien.

Natuurlijk is het beter de ontvanger te repareren.
 
Thanx voor de uitstekende uitleg in de replys

Er is dus nog volop hoop

De LNBP20A is via ebay Duitsland te koop kost inclusief verzendkosten 11,90 Euro
Heb deze besteld en komt volgende week binnen.

Omdat de ontvangst van de lagere horizontale met 18 volt prima gaat
ga ik ervan uit dat door de hoge voedingspanning alleen de LNBP20 stuk is gegaan.

De defect voedingspanningen waren
18 volt--> 35volt
24 volt--> 45 Volt beide spanningen zijn voor de LNBP20 chip
32 volt --> 56 Volt , weet nog niet waar die voor is.

de overige voedingspanningen +3.3 +5 en +12 Volt waren allen oke en dat zijn meestal de spanningen voor processors geheugen etc.

Dus met een een beetje mazzel krijg ik hem gerepareerd voor 12 Euro en dat is stukken voordeliger dan opsturen en dan te horen krijgen dat ie niet meer gerepareerd kan worden.

Wordt vervolgd als de chip binnen is.
 
@Jan99sat,
Ja omwegen zijn er genoeg maar allerlij extra middelen om het spul weer draaiend te krijgen ben ik persoonlijk niet zo,n voorstander van. rep, of andere is voor mij pre. nr 1 maar meenstal rep.

We hebben nl al genoeg electronica in huis. en het meenste heeft het schadelijke broom in het brandwerend kunstof waar ik niet zo,n liefhebber van ben, omdat ik ruim 30 jaar in het kunstof gebeuren werkzaam ben. van huishoudelijke apparaten en daar wil je niet weten wat voor toevoegingen daar in zitten.

Maar goed dat ter zake pokhout heeft een nieuwe LNBP20 chip besteld en hopelijk is het spul dan weer oke.

Jan99sat, en wat weggooien betreft daar heb ik wel een voorbeeld van. ik kom vaak bij de gemeente waar ik vaak eens neus in zeer grote container (gesloten) daar neem ik wel eens apparaten mee , waar ik denk een neus voor heb en verdiep dan waarom mensen dat dumpen. en in vele gevallen gaat het om kleine dingen van een paar euro. dus een weggooier ben ik zeker niet. en heb hier nog vele spullen staan die wachten op onderdelen waarvan ik denk eens tegen aan te lopen.

Maar goed de loonkosten draaien zoiets de nek om, ook wordt het techniek zo uitgerust met bepaalde eproms en geheugen chips dat het haast onmogelijk is om dit te repareren omdat aanschaf van d.i.v middelen je er nooit weer uit krijgt.

Vandaar over een hele grote line de hobbyman er haast niet meer is, omdat alles gebasseerd is op stuk. dan meenstal maar dumpen die hap.

Ik heb eens gehoord dat de levensduur van bepaalde apparaten bepaald word door de fabriekant. tja met programeren in de nieuwe technologie is veel mogelijk. of het waar is weet ik niet maar heb wel mijn bedenkingen.

En Pokhout We wachten met spanning af, alvast succes.


Grtz.sth.
 
Chip gerarriveerd en gemonteerd en alles is weer oke.

Wel een pokke werk ;-(
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan