HOWTO : Een complete backup maken

R

redneck eyeball

Voor de mensen die graag eens een nieuwe image proberen en nadien niet veel tijd willen verspillen om alles terug te zetten zoals het stond.

Met telnet of puttytel inloggen op de Dreambox.

Geef het commando
cat /dev/mtd/3 > /var/tmp/backup.img
of als je een harde schijf hebt
cat /dev/mtd/3 > /hdd/backup.img

Dit maakt een compete img file aan van jouw dreambox, inclusief de firmware, settings, plugins etc.
Ftp deze backup.img naar een veilige plaats en je kan altijd snel terug naar jouw oude Dreambox, zonder telkens opnieuw alle settings etc te moeten doen.

Terugzetten kan gewoon via DreamUp, net alsof je met een andere img zou doen.
Of wel zet je met ftp de img file in /var/tmp en log je in met telnet.

Geef dan volgende commando's :
cd /var/tmp
eraseall /dev/mtd/3 && cp backup.img /dev/mtd/3
reboot

CU
Red

Dit zijn nog eens handige weetjes.Scheelt zeker een hoop werk met het terug zetten van een img file als je weer terug wilt.
Hiervoor mijn dank.

Kheb het ook niet zelf uitgevonden hoor ... kwam dit toevallig ergens tegen en heb het dan maar uit het Engels vertaald.

Aangezien ik hier zelf naar op zoek was en het nog nergens had gevonden...

Zo kan iedereen hier van gebruik maken.

CU
Red

Als je ruDream neemt zit en een Backup optie in terwijl je vervolgens bij een restore kunt kiezen wat je wilt restoren (diverse opties: alles, emu, register, etc.)

Zit in External Add Ons - Service Menu ;)

Heb ik met Rudream de zelfde mogelijkheden als met de pp 25-12 versie? Ik weet dat de makers van de pp image de Rudream hebben gepakt om deze verder te bewerken. (mocht dit niet waar zijn hoor ik dat graag).
Waar het mij om gaat is dat ik met mijn draaibaar system minimaal het zelfde wil als wat ik nu heb.

Groetjes

Norman

zoiets kan ik best gebruiken , want ik ben nogal een prutser
als alles goed draait is het nooit voor lang
bedankt

Aangezien ik een lui mens ben, gebruik ik de backup zoals die in FlashWizzardPro zit ;-)

en met SMARTcopy copieert ie eea zo in het nieuwe image op de USB-stick erin.

Kmoet alleen nog op wat knopjes drukken ...

Zo is er ook DCC er hierin kun je ook heel eenvoudig de gehele /var naar je PC overhalen en terug.

suc6 met de hobby.

dsr9500;178405 zei:
Aangezien ik een lui mens ben, gebruik ik de backup zoals die in FlashWizzardPro zit ;-)

en met SMARTcopy copieert ie eea zo in het nieuwe image op de USB-stick erin.

Kmoet alleen nog op wat knopjes drukken ...

Zo is er ook DCC er hierin kun je ook heel eenvoudig de gehele /var naar je PC overhalen en terug.

suc6 met de hobby.

Handige jongen jij ja :))

In januari 2004 bestond Flashwizard in het geheel nog niet;-).

@Futuredeaf: Dat is afhankelijk van je type Dreambox. Bij een DM7000 zal het bijv. rond de 7 a 8mb liggen, bij een 7020 is dat al vlug 15 a 16 mb.
Daarnaast is het met Flashwizard Pro nog niet mogelijk een volledige backup te maken voor de 702x series.
Met DCC kan dat volgens mij wel.

Met barry allen geheel image backup in 3 tot 4 minuten

Heb het bovenstaande geprobeerd met telnet.
Na het vervangen van tmp map in de log map kreeg ik een image met 1208 kb. Te klein dus want het pli image is 4 tot 6 x groter zonder settings.
Misschien hangt het af van de nog aanwezige ruimte op de box.

Nog een vraagje als ik nou gemount heb kan ik dan niet het command:

cat /dev/mtd/3 > /media/hdd/backup.img ipv
cat /dev/mtd/3 > /var/temp/backup.img
Met een gemounte 500 zet je op die manier de boel toch op je hardschijf van je pc?

Is er misschien nog een manier ipv Flashwizard en deze manier? Met Flashwizard lukt niet zonder 0 modemkabel en voor deze manier is er te weinig geheugen en krijg de boel niet gemount.

Met Flashwizard lukt niet zonder 0 modemkabel
Ik neem aan dat je DreamUp bedoeld? Want Flashwizard heeft geen nullmodem kabel nodig.
Of bedoel je rechtstreekse verbinding naar een netwerkkaart op de pc met een crossover utp kabel?

Ja inderdaad ik bedoel Dreamup, zonder 0 modemkabel lukt het niet en met netwerkkabel er bij heeft geen zin. Is net zo langzaam als met alleen een seriele kabel.
Maar met flashwizardpro is het me ook nog nooit gelukt. Niet via het netwerk (pc router Dream) en niet via crossover utp kabel (pc dream).

DreamUp werkt alleen als er een nullmodemkabel aan zit. Je kunt er een netwerkkabel bij aansluiten en dan "use network" aanvinken. Dan gaat het overpompen normaliter wat sneller, vermits het ip van de Dream ook herkent wordt en netwerk goed werkt.

Het blijft de meest veilige methode om e.e.a. over te zetten.

Als het je nog nooit met Flashwizard pro gelukt is en zoals ik lees geen verschil maakt met DreamUp of je de netwerkkabel er aan doet, dan begin ik te geloven dat er toch iets met het netwerk niet lekker zit, danwel met de netwerk aansluiting van de Dreambox.
Of iets met de firewall van je pc.

Bij dat eraseall heb ik een vraagje over.
Dit staat er:eraseall /dev/mtd/3 && cp backup.img /dev/mtd/3
Nu is mijn vraag zijn dat 3 spaties bij /3 tot img of moet dit aan elkaar.
Peter

We snappen niet wat je bedoelt en bedenk dat bovenstaande berichten oud zijn en van toepassing zijn voor enigma1 ontvangers.

Nu is mijn vraag zijn dat 3 spaties bij /3 tot img of moet dit aan elkaar.
Dat zijn 3 spaties, je kunt dus copy and paste doen (kopi?ren en plakken), maar zoals Eendenteam al schrijft, deze informatie is voor Enigma1 ontvangers.

Is er ook een manier om een .nfi bestand te maken hiermee? Ik wil een .nfi image maken zoals mijn dm800 nu is. Dan kan ik die op elke andere box laden door de .nfi te laden in het firmware upgrade scherm.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan