hulp voor Des

Wing39

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
27 sep 2008
Berichten
557
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
58
Hallo heren,

met name de techneuten onder ons

Zoals jullie weten ben ik bezig om onze Des een beetje wegwijs te maken in het satelliet wereldje.

Vandeweek was ik daar en ik moet zeggen hij heeft zijn installatie heel mooi voor elkaar.

Des kijkt op dit moment naar de Hotbird en Astra 23,5

In zijn DB 8000 steken twee s tuners en een c tuner, een tuner is verbonden met de twee LNB's middels een swittch 8 in en 1 uit de andere moet nog verbonden worden op een 2e switch met 8 ingangen en 1 uitgaand.

Wegens de doorvoer van de kabels wil hij nu weten of het mogelijk is om de Ziggo kabel ook via de switch te laten lopen en deze dan in de 3e C tuner te steken.

Gaat dit werken?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groet,

Wing

 
Normale analoge signalen zouden geen belemmering mogen vormen, of de digitale signalen er ook doorheen kunnen weet ik eigenlijk niet, die zitten meestal erg laag in de band en zouden wel eens weggefilterd kunnen worden maar zeker weten doe ik dit niet, ik heb totaal geen ervaring met de kabel zoals die tegenwoordig is, ik heb al ruim 20 jaar alleen schotel ontvangst :)

Ik ga er trouwens wel van uit dat je een multiswitch gebruikt, ik kan niet direct een diseqc switch verzinnen die een kabelsignaal kan 'injecteren' en nadien weer kan uitfilteren/splitsen.

Een retoursignaal heb je niet nodig dus daar hoef je je niet druk om te maken, zolang je tenminste geen originele digitale doos van de kabel exploitant gebruikt.

Ik snap alleen niet geheel wat die kabel op dak doet, een kabelaansluiting komt normaliter opo de begane grond in de meterkast oid. binnen, het lijkt me dan makkelijker een aparte kabel vanuit de meterkast naar de receiver te leggen.

 
Ja, wat Dés wil is mogelijk.

Zoals elders op ons board te vinden is, ben ik mijn installatie aan het wijzigen/uitbreiden.

De wijziging bestaat onder andere uit meerdere 8 voudige DiSEqC switches (bij gebrek aan 10 voudige exemplaren, die kon ik niet meer vinden).

Deze switches heb ik inmiddels liggen en worden binnenkort gedeeltelijk aangesloten.

Het zijn Digiality (=merk) 8/1+1 (=type) switches.

Deze hebben 8 SAT ingangen, 1 uitgang, plus 1 extra Terrestrische ingang (en dat verklaart gelijk het typenummer).

Op het ding staat dat terrestrisch van 5 tot 862 MHz gaat, en das dus het hele spectrum, inclusief een eventueel retourkanaal.

Er staat echter niet bij of dat retourkanaal ook gaat werken, en meestal moet dat er wel op staan om te kunnen gebruiken.

Maar zoals Tech al aangaf ga je dat retourkanaal toch niet benutten.

Wat Tech precies bedoelde met dat digitale signaal op hele lage frequenties weet ik niet; de hele beschikbare kabel-band kan voor digitale tv gebruikt worden.

Maar dat retourkanaal zit dus tussen 5 en 65 MHz, das dus wel laag.

Het is wel zaak ervoor te zorgen dat je een wandcontactdoos (wcd) gebruikt, en dus niet de kabel rechtstreeks van de switch naar de ontvanger brengt (dat geldt dus voor alle aangesloten ontvangers / kabels).

In zo'n wcd zitten filters die signalen op de juiste aanlsuiting brengen, en andere signalen dus weghoud.

Zo krijg je de FM band op de radio aansluiting, VHF/UHF op de tv aansluiting en wat daarboven zit op de sat aansluiting.

Ten overvloede: voor gebruik met een retourkanaal, moet ook zo'n wcd daarvoor geschikt zijn.

 
Nou heren,

Enorm bedankt voor de informatie, wij zijn weer wat wijzer.

Groet,

Wing

 
Code:
+-----------------------------------+
|     T         T      T            |
|     S         S      C   Receiver |
|     1         2      1            |
+-----------------------------------+
      |         |      |
      |         |      +-------   ø WCD TV  \____ Naar nieuwe switch
      |         +---------------- ø WCD SAT /
      |
      |
      |
      +------------------------   ø Direct naar 2e (1e) switch
 
Thnx Mas nu is het duidelijk (Y)

 
Wanneer je op deze manier de box aansluit, dan heb je gewoon een aantal verschillende signalen gelijktijdig beschikbaar uit de wcd.

Die signalen zijn er allemaal, alleen de signalen van de schotel moet je bedienen om het juiste te ontvangen.

TV en radio signalen hoef je niet te bedienen, die komen allemaal tegelijkertijd uit de kabel en/ of antenne.

Een kabelmaatschappij of antenne installateur heeft er al voor gezorgd dat de antennes de juiste kant op kijken en dat die signalen op de juiste manier in de huiskamer komen.

Je tv die aan de wcd is aangesloten kan gewoon het kabelkanaal zien.

Is ie via een tuner in je DM aangesloten, dan kan die tuner zijn werk doen, en de tv daar onafhankelijk van kijken.

Tenminste wanneer de tuner weer een uitgang voor de tv biedt, want dat weet ik eigenlijk niet.

Je 3 tuners in de DM kun je dus onafhankelijk van elkaar gebruiken en je tv kan zelf ook nog gewoon op de kabelkanalen afstemmen.

Je huisgenoten kunnen dan dus ongestoord door jouw gehobby nog tv kijken.

Alleen moet je wel rekening houden met een eventuele SCART verbinding, want die laat de tv automatisch naar de reciever kijken.

Het uitschakelen of losknippen van pin 8 van die SCART plug lost dat op, maar dan moet je met de afstandbediening de tv op ext. zetten.

 
Bedankt Mas,

Even voor de duidelijk heid.

Ik heb een dreambox 8000 met een DVB-C tuner er in.

Nogmaals bedankt.

Gr Dés

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan