IDE en ATA gaat dat samen?

nono

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
766
Waarderingsscore
4
Punten
18
Kan ik in mijn comp. 2 HD's inbouwen waarvan de ene 'n IDE en de ander 'n ATA aansluiting heeft?

Mijn moederbord zou het moeten aankunnen, want beide aansluitingen zitten erop.

Maar kunnen die 2 HD's dan met elkaar communiceren, oftwel kan ik gegevens van de ene naar de andere kopiëren?

Oh ja het is ook nog de bedoeling dat op allebei XP wordt gezet, zodat ik eventueel kan kiezen bij het opstarten.

(heb ik thans ook, alleen zijn de 2 HD's die ik momenteel heb allebei IDE)

b.v.d.

 
Hoi.

IDE en ATA zijn hetzelfde.

Waarschijnlijk bedoel je IDE en SATA, das een verschil.

Ik heb ook een moederboardje waarop zowel SATA als IDE interfaces zitten.

Ik weet even niet welk merk dat boardje is, maar toen ik onlangs de SATA schijf met linux erop wilde overschrijven met een XP installatie, bleef de XP installer crashen tijdens de inspectie van de hardware (of zo iets).

Ik heb er toen een IDE schijf in moeten stoppen om er mee verder te kunnen werken.

Misschien kun je vertellen welke chipset of moederboard het betreft.

Dan is vast wel uit te vinden wat er wel en wat niet mogelijk is.

 
Ik heb hier een systeem met een Asus moederbord van toch al een aantal jaren oud. Ook daarop zit nog 1 IDE aansluiting (voor 2 apparaten dus) en een aantal SATA aansluitingen.

Dat werkt prima met elkaar samen, er zitten nu 2 SATA HD's in, 1 SATA DVD schrijver en 1 IDE harddisk en dat werkt perfekt. Uiteraard kun je ook de hd's onderling benaderen want in principe maakt het voor XP niet uit of je er nu Sata of IDE HD's in hebt hangen of een combinatie, want het zijn allemaal harddisks. Alleen de aansturing is iets anders maar dat is op driverniveau dus daar hoef je je niet druk over te maken.

Het probleem wat Mas3 gehad heeft is vermoedelijk terug te leiden tot de onherkenbaarheid van Linux partities door de XP installatie, want die herkent ie namelijk niet of onvoldoende. En dan moet je ook nog de drivers hebben voor je SATA als je aan een nieuwe installatie begint.

Ik ben zelf tot nu toe nog nooit problemen tegen gekomen bij het combineren van IDE en SATA harddisks in een systeem.

Er is maar 1 ding waar je even op moet letten. Het kan zijn dat bij een versie installatie de IDE disk als eerste gezet wordt, maar dat kun je volgens mij in de bios regelen.

Een multiboot is ook geen enkel probleem.

 
Ok bedankt; schijf is inmiddels gekocht.

En ja. wat zal het nou zijn, ATA of SATA, ik weet het niet???

Mijn boekje bij het moederbord (inderdaad ook 'n Asus) zegt: Serial ATA connectors (7-pin SATA 1, SATA 2)

 
En ja. wat zal het nou zijn, ATA of SATA, ik weet het niet???
Ik begrijp je vraag niet helemaal.

Mas3 heeft het verschil al uitgelegd tussen ATA (ook wel P-ATA oftewel parallel ATA genoemd) en SATA (serial ATA) uitgelegd.

Je kunt heel makkelijk zien of een IDE schijf voor ATA of SATA is. ATA is het oude type, dan zie je een boel pennetjes naast elkaar aan de achterkant van de harddisk.

Bij SATA zijn het eerder een kortere en een wat bredere dunne plastic achtige aansluiting.

 
Ik heb het eerste zinnetje van Mas3 blijkbaar volledig over het hoofd gezien (I'm so sorry)

Omdat hij en jij daarna alleen nog maar over SATA spraken, was e.e.a mij dus niet duidelijk.

Inmiddels opgelost.

 
HD is inmiddels binnen (niet echt snel dus) en ik zit nu toch nog met 'n paar vraagjes.

Ten eerste mis ik bij de jumperinstellingen de mogelijkheid master/slave.

Ik wil 'm al master gebruiken, dus hoe moet dat dan?

Moet ik de de tweede HD wel als slave instellen, zoals ik nu heb (en de eerste als master)

Wel heb ik op de nieuwe HD de volgende jumpermogelijkheden, waarvan ik niet weet welke ik eventueel moet gebruiken, laat staan wat ze betekenen

1-2 open speed spectrum clocking

2-3 open power up in standby

3-4 open 1,5 GB PHY

(2-3 wordt toch door het bios geregeld?)

 
Op een S-ATA connector kan maar 1 apparaat worden aangesloten.

Je kan er geen kabel met meerdere stekkers naar apparaten voor kopen, en als je er al een zou kunnen maken, zal ie nooit werken.

Daarom zou het ook nergens op slaan om m in master of slave te zetten.

Er zijn alleen masters.

Wat die andere zaken betreft heb ik geen idee.

Heb je er geen beschrijving bij ?

Anders kun je die vast en zeker wel via het internet vinden.

 
@nano

1.5 GB is Sata 1

3.0 GB is Sata 2

Als ik het verhaal zo lees zou je eerst ff moeten achterhalen of je mobo sata2 ondersteund zo ja jumper van ja hd er af laten dit scheeld overdrachts snelheid.

Heb je geen Sata2 dan zul je de jumper moeten gebruiken.

Ik ben in het verleden met mijn neus op de harde feiten gedrukt met Sata en tot de volgende conclusie gekomen.

Sata 2 controler kan elke Sata hd aan, Sata 1 controler kan Geen Sata2 hd aan mits deze niet terug te zetten is naar 1.5GB

de pen 2-3 op jouw hd is om de hd door te laten spinnen in standby buiten de bios regels om dus.

Hoop dat je hier wat aan hebt

Groetjes all,

sat-ed (net nieuw op dit forum)

 
Ja, ik heb Sata 2; inmiddels heb ik de boel weer draaiende, alleen niet helemaal zoals ik het voor ogen had.

Ik kan in het bios alleen de Sata HD, floppy en dvd-speler als 1ste boot instellen.

Alhoewel de IDE HD wel door het bios wordt gezien, had ik deze ook graag bij 1ste bootmogelijkheden gehad.

 
Bij veel nieuwe biossen is het niet mogelijk om ze beiden als bootmogelijkheid te hebben. Wel is er vaak een keuze om in het bootmenu in de bios onder "hard disk drives" of iets in die geest, de beide HD's te bekijken.

Je kunt daar dan bijv. de IDE als eerste zetten dan komt deze ook in de bootvolgorde als eerste erbij te staan.

Maar tegelijk gaat dus in veel (zoniet alle) biossen niet.

 
OK da's duidelijk dan; bedankt

Die IDE HD zal ook wel eens de geest gaan geven, dus dan kopen we weer 'n SATA d'r bij, toch?

 
Black Tiger heeft gelijk

Het is in de nieuwere bios alleen mogelijk om of hd / floppy/ dvd / usb enz te kiezen in de boot volgorde dus men kan niet meer boot 1 hd1 boot 2 hd 2 doen.

Enigste wat men wel kan doen is idd de volgorde van hd's wijzigen zodat de 2e hd als 1e boot komt.

Maar waarom zou je dat willen? als je verschillende besturings systemen wilt opstarten is er ook nog zoiets als duo boot software matig dus.

Groetjes,

sat-ed

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan