Iemand windows 10 al geinstalleerd?

Ik heb eindelijk na lang zoeken 1 voordeel van W10 ten opzichte van W7 kunnen vinden.

Windows 10 zou de laatste Windows zijn die men op de machine gaat installeren. Windows 10 zou zo lang ondersteund blijven als je hardware bestaat (dus pc of laptop werkt). Zeg maar net zoals Apple dat doet op zijn apparatuur.

Komt er dus een Windows 11 uit en je wilt die niet dan kun je dus met W10 op je machinen gewoon blijven werken zonder dat dit zoals nu met alle voorgaande Windows versies het geval is, een end of life datum krijgt waarbij ondersteuning op zal houden.

Even los van het feit dat ik nog maar moet zien of dat inderdaad het geval gaat zijn, heb ik gezien voorgaande ervaringen met Microsoft de afgelopen 20 jaar heel erg sterk het geval dat op een gegeven moment Microsoft wel voor ons zal gaan bepalen wanneer een bepaald soort hardware "niet meer van deze tijd" is en dan alsnog kans ziet om ondersteuning te stoppen.

Even los van het feit dat ze gewoon dingen zullen gaan maken zodat ontwikkelaars van applicaties hoofdzakelijk alleen nieuwere versies zal gaan ondersteunen.

Tevens heeft MS het al WEER ingewikkelder gemaakt om die @%(U@$# melding over W10 (ja dat kut icoontje) weg te krijgen.

Als je nu KB3035583 deinstalleert is ie er na de herstart meteen weer, ook als je hem verborgen zet.

Nu moet je hem dus deinstalleren, dan voordat je opnieuw start naar updates zoeken, verborgen zetten, daarna opnieuw opstarten, dan het GWX proces killen en opnieuw deinstalleren en dan pas is ie definitief weg. Ik ben dat gedwongen gepush ondertussen meer dan zat. :grrr:

 
Ik denk dat MS gezien de toename van het verplicht gebruiken van een betrouwbare PC, Laptop etc. er wel voor moet gaan kiezen dat het besturingssysteem betrouwbaar blijft in de toekomst en dat gaat ten koste van de hobbyisten die graag zelf het één en ander aanpassen. 

Ik adviseer je wel om W10 pro aan te schaffen/installeren want daar kan je het meeste mee ook in de toekomst. En het kan helemaal geen kwaad om W10 eens op een testbak te installeren en de boel eens flink aan te passen zonder het risico te lopen al je data te verliezen na een falend systeem. :)

 
Probleem is gewoon dat pushen en dat denken dat zij wel weten wat de gebruiker wenst, hetgeen over het algemeen niet zo is. Het veranderen van zaken die gewoon een voudig waren en nu weer lastiger zijn, of moeilijk te vinden doordat MS het zonodig weer moet gaan "vereenvoudigen".

Het eerste wat ze nu moeten doen is gewoon de klant met rust laten en een optie inbouwen om die melding van die update -eenvoudig- definitief uit te schakelen. Desnoods met 3 waarschuwingen erbij als ze dat perse willen, maar het moet nu wel eens ophouden.

 
Dat pushen door MS heeft inderdaad geen enkel nut en roept alleen maar irritatie op, dit was bij mij niet anders met dat k*t icoontje.

Ik ben het helemaal met je eens dat jij maar ook iemand anders zelf moet kunnen beslissen wanneer en hoe je wil overstappen op W10 zonder al die toeters en bellen er omheen.

Daarom is die Windows 10 MediaCreationToolt een uitkomst. Wil je W10 installeren, even er op klikken en de installatie start op het moment dat het jou uitkomt. 

 
even er op klikken en de installatie start op het moment dat het jou uitkomt.
Dat is niet helemaal correct, er komt een stuk meer bij kijken.

Bij die Media Creation tool heb je een licentie key nodig voor Windows 10, niet zijnde je huidige W7 of W8 licentie.

Wil je dus gebruik maken van de gratis upgrade voor je huidige systeem met W7 of W8.x, zul je toch omslachtig moeten werken.

Eerst upgraden naar W10, dan de productkey achterhalen en dan eventuele de media creation tool gebruiken en daarna weer downgraden naar W7.

De vraag is dan welk nut die Media Creation Tool heeft, aangezien je ook van een gewone iso kunt installeren als je eenmaal die licentielsleutel hebt.

 
Wat ik heb gelezen en ook zo heb begrepen is dat als je een clean install doet met W10 vanaf een USB of DVD dat je dan wel een licentie key moet hebben maar niet als je een update doet over een al reeds geïnstalleerde W7 of W8.

Gisteren heb ik namelijk nog iemand geholpen met een upgrade van W8.1 naar W10 met de Media Creation Tool en de licentie key van W8.1 werd gewoon overgenomen door W10 en ook netjes geactiveerd.

Het viel mij ook op dat die extra W10 update (Version 1511) gelijk klaar stond i.p.v. dagen wachten. Ik was al bang dat mijn kennis later zou worden overvallen door die ingrijpende update en ik de privacy settings niet kon aanpassen want die settings worden nog steeds door MS teruggezet. En upgraden en daarna gelijk die update installeren vraagt veel te veel tijd.

 
Wanneer krijg je die melding dan van die licentiesleutel? 

Ik heb hier omdat ik geen geduld had W10 gedownload en op dvd gebrand, en na dat ik tijd en zin had deze op meerdere pc's geïnstalleerd, de vaste hier in de woonkamer, en de  "testbak" in het tuinhuis, en op een laptop.  Bij 1 pc stond windows 8.1 ( legitiem) de andere pc windows 7 ( niet legitiem kmspico versie ) de laptop legitiem Windows 7.

Bij niet 1 van de pc's werd om een licentie gevraagd. Dus schiet mij maar lek.  :achmed: :achmed: :achmed:

 
Op deze website kan je dit lezen wanneer je W10 installeert vanaf een USB of DVD.

Upgraden men gebruik van een tool.
Als u momenteel werkt met Windows 7 SP1 of Update voor Windows 8.1, volg dan deze instructies om een gratis upgrade naar Windows 10 uit te voeren.

Voordat u gratis naar Windows 10 kunt upgraden, moet uw huidige versie van Windows zijn geactiveerd met een legitieme licentie. Om te controleren of Windows is geactiveerd, gaat u vanuit Start naar Verkenner en selecteert u dit in de lijst met zoekresultaten. Houd Deze pc ingedrukt of klik er met de rechtermuisknop op en selecteer Eigenschappen. De status van uw Windows-activering wordt onder aan weergegeven.
Voer een schone installatie uit vanaf een USB of DVD.

9.Voer uw productcode in op de pagina Voer een productcode in om Windows te activeren. De productcode vindt u in de aankoopbevestiging die u via e-mail hebt ontvangen na aankoop van Windows 10. Dit ziet er als volgt uit: PRODUCT KEY: XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX-XXXXX.
Dat er bij jouw Freggel1 niet om een licentie key is gevraagd is alleen maar leuk om te horen maar ik hoop wel dat W10 op alle apparaten ook is geactiveerd. Als dat zo is dan gefeliciteerd en prima toch?

 
Het heeft misschien wat meer uitleg nodig.

moet hebben maar niet als je een update doet over een al reeds geïnstalleerde W7 of W8.
Dat klopt. Bij een al geinstalleerde W7 of W8.1 heb je geen licentiesleutel nodig, dat heb ik ook bevestigd.

Maar ik reageerde hierop:

Daarom is die Windows 10 MediaCreationToolt een uitkomst. Wil je W10 installeren, even er op klikken en de installatie start op het moment dat het jou uitkomt.
Dat wekt de indruk dat je met die tool wel kunt kiezen wanneer je naar Win10 kun updaten wanneer het je uit komt. En dat klopt dus niet.

Want maak je hier dus een iso mee (om het later te doen) zul je een licentienummer nodig hebben. Anders kun je niet vanaf iso/dvd installeren.

Je kunt dus alleen upgraden vanaf W7/8 wanneer je wilt als je een geinstalleerde versie hiervan hebt. Maar dat kan ook al zonder die tool gewoon via Windows Update.

Kun je dan uitleggen waarom die tool zo'n uitkomst is v.w.b. een upgrade? Want zonder eerst die upgrade te doen, kom je immers niet aan die serial om de upgrade vanaf iso te kunnen doen wanneer het je echt uit komt en heb je na 29 juli een probleem.

Of mis ik nu iets?

 
Black Tiger zei:
Kun je dan uitleggen waarom die tool zo'n uitkomst is v.w.b. een upgrade? Want zonder eerst die upgrade te doen, kom je immers niet aan die serial om de upgrade vanaf iso te kunnen doen wanneer het je echt uit komt en heb je na 29 juli een probleem.

Of mis ik nu iets?
Ik denk dat wij een beetje langs elkaar heen praten want inderdaad verschilt het (theoretisch) hoe je W10 installeert, met de App, met die tool of via een upgrade met een DVD/USB. Juist als je voor een upgrade kiest met USB/DVD dan zou je dus een licentie key moeten hebben en toch is het Freggel1 gelukt zonder een key?

Net zoals jij het nu doet heb ik die melding met die k*t icoon ook compleet uitgeschakeld en geblokt op mijn PC toen ik nog W7 gebruikte maar ook nog eens alle installatie mappen ($WINDOWS.~BT en $Windows.~WS) eerst opgeslagen en daarna verwijderd van de C: schijf. Daarna een backup image gemaakt van mijn W7 voor het geval dat het goed fout zou gaan met de upgrade. Die upgrade mappen nooit meer teruggezet omdat ik niet wist of er wat ontbrak voor de upgrade naar W10. 

En het gevolg was dat je niet meer via die KB3035583 update kon installeren want die kwam niet meer terug in dat geval was die tool een uitkomst.

In het geval met die PC van mijn kennis met W8.1 heb ik W8.1 eerst opnieuw geïnstalleerd maar die KB3035583 update was nog niet binnen en toen heb ik de Media Creation Tool gebruikt om W10 te installeren. Niks wachten op de updates van MS maar gelijk aan de slag.

Ik kan alleen niet beoordelen als je een update doet vanaf een USB/DVD met een ISO of er dan een verschil is tussen een schone installatie van W10 en dat er dan wel een licentienummer nodig is, of een upgrade doet over W7/W8 en dat je dan geen licentienummer nodig zou hebben.

Na 29 juli zou inderdaad iedereen een probleem hebben met die licentie key als je die niet hebt en is een gratis W10 upgrade niet meer mogelijk. 

 
Dat krijg je als je vroeg installeert. Inmiddels is die KB3035583 bij iedereen binnen. En zelfs al heb je die verwijderd, dan is er nog een nieuwe update "Bijwerken naar Windows 10" aanwezig als het goed is, zonder nummer.

Maar het is dan misschien wel handiger om middels die tool te werken dan middels Windows Update want die is de laatste tijd zoals bekend nog wel eens traag.

Waarom freggel1 heeft kunnen updaten vanaf DVD is de vraag, maar het gaat om een gedownloade DVD en dan is natuurlijk de vraag welke DVD dit dan precies is. Dat zou er mee te maken kunnen hebben.

Het zou echter ook een nieuwe fout van MS kunnen zijn. Immers lijkt het er op dat de licentie sleutels van de OEM versies allemaal hetzelfde zijn, die van Dell ook en ga zo maar door. Dus klaarblijkelijk heeft niet elke machine een aparte sleutel meer maar gaat het nu per merk, of een sleutel voor losse gekochte versies (of OEM).

Een schone installatie is wel degelijk een verschil met een upgrade. Bij een upgrade blijft er vanalles achter van de oude installatie.

Zo hebben wij op een forum al enkele gevallen aan de hand gehad met werkende wifi, die na de installatie naar W10 niet meer aan de praat te krijgen was. Ook niet na installatie van nieuwe drivers.

Na het teruggaan op de nette wijze naar W7 werkte het zonder ook maar iets te hoeven doen meteen weer prima.

Daarna heeft een van die personen een schone installatie van W10 geprobeerd omdat hij het serienr. er uit had gevist na de upgrade en wat bleek? Zelfde nieuwe driver gebruikt en geen problemen meer met wifi (en enkele andere dingen).

Waaruit dus blijkt dat upgrade's soms goed lijken te gaan maar achteraf niet helemaal zo goed zijn als men denkt en er op achterliggend niveau nogal wat mis wenst te gaan.

Kun je vaak ook leuk zien.

Maak op je W7 eens een logje met Minitoolbox. Zorg dat die weinig of geen problemen aangeeft.

Upgrade na W10 en doe dan nog eens hetzelfde, zie het verschil.

Doe dan eens een schone installatie van W10 en maak eenzelfde logje.

Ik denk dat als ik ooit ga upgraden naar W10, want dat zal er wel eens een keer van komen (of W11) dat dit door een schone installatie gaat gebeuren en niet door een upgrade. Dat geeft tenminste het zuiverste resultaat.

 
Nu jij dit schrijft dat met W10 de wifi niet meer werkt, op die PC die ik pas installeerde met W10 geen probleem in W8.1 maar in W10 verdween de adapter compleet en kon hem later ook niet meer vinden. Omdat de PC via een LAN verbinding aangesloten zal gaan worden heb ik het maar zo gelaten.

Maar in zo'n situatie vraag ik me dan ook af of in de upgrade van W10 die drivers ontbreken zeker bij de oudere moederborden, die problemen deden zich ook voor met oudere versies van Windows en meestal kon je dan de oplossing vinden bij de fabrikant van het moederbord.

Dat progje Minitoolbox lijkt mij wel handig, komt dat bij bleepingcomputer vandaan?

 
Tja als er in die upgrade van W10 drivers zouden ontbreken (als die van W7 of 8 al niet meer zouden werken) dan zou het alsnog moeten werken als je de W10 drivers installeert.

Maar in de gevallen waar ik heb over heb, werd de adapter gewoon gevonden en gaf ook geen uitroepteken en geen vraagteken.

Ook met de nieuwe driver was ie gewoon zichtbaar in apparatenbeheer maar wenste niet te werken.

Dat Minitoolbox is echt handig. Dat is van Farbar, volgens mij werkt die wel voor bleepingcomputer, in elk geval doet ie aan malware bestrijding. Is erg handig. Ik laat ook altijd de geinstalleerde software aanvinken, daar kun je soms aan zien of er malware tussen zit of op die wijze ontdekken dat een internet security pakket (firewall) niet goed gedeinstalleerd is, omdat het wel in de lijst staat maar niet tussen de geinstalleerde software of zoiets.

Of een verouderde java zoals java 6 wat het risico op de aanwezigheid van malware en rootkits vergroot hetgeen ook oorzaak kan zijn van netwerkproblemen. Echt handig inderdaad.

 
Gaan we dat progje eens installeren want ik hou er wel van om het één en ander goed te monitoren. :)

 
Het is geen monitor programma'tje maar het is wel handig om problemen mee op te zoeken, met name als er problemen zijn met internet. Maar het geeft ook office foutmeldingen aan en systeem foutmeldingen. Stukje makkelijker lezen als de logboeken.

Bekijk het maar 'ns, echt de moeite.;)

En het is niet iets wat je installeren moet. Je kunt het gewoon los starten vanaf je bureaublad of vanaf je harddisk.

 
Ik heb net windows 10 phone geïnstalleerd op mijn telefoon.. telt deze bijdrage ook in dit topic?  :biggrin:

 
Weer een minpunt gevonden.

Heb gisteren een nieuwe router geïnstalleerd, maar op 1 laptop geen verbinding meer, dit kwam doordat ik een ander wachtwoord gemaakt had, normaal is het even verwijderen oid, maar nergens te vinden op W-10???

Na wat zoekwerk kwam ik het volgende tegen:

Open een cmd prompt :

 

 


•Type daar:  netsh wlan show profiles  --> er komt een lijst van alle netwerken waar je al eens contact mee hebt gehad en de inlog gegevens bewaard zijn.



•Type daarna: netsh wlan delete profile name="ProfileName"  --> waarbij "ProfileName" de naam van het netwerk is wat vergeten moet worden


 

 

 


Maak opnieuw verbinding met het wifi netwerk en als het goed is moet je dan de netwerksleutel opnieuw invullen en zou het weer moeten werken.


Dit was voor mij de oplossing.

 
Ehm ja, deze bug zit er al vanaf windows XP in en is nog steeds niet opgelost.

Het kan soms handig zijn om alle onthouden wifi netwerken te wissen en daarna de verbinding opnieuw maken..

Zelfs op mijn telefoon met Windows 10 kom ik deze bug nog tegen.

 
Er is in XP en verdere versies wel een veel eenvoudigere mogelijkheid om een WLAN profiel te verwijderen, gewoon via het configuratiescherm. Zou me verbazen als dat in W10 niet ook ergens zit.

Mijn zus had deze week ook een W10 update. Daarna was ze een paar dingetjes kwijt (documenten dacht ik), nergens meer te vinden. Via systeemherstel is een en ander gelukkig weer teruggekeerd.

Nadien moest natuurlijk het systeem opnieuw geupdate worden, dat duurde nogal een half uur. Het werkt nu weer.

Ik werk via teamviewer met haar. Wat mij opvalt is dat haar i5 (4de generatie) met W10 met een aantal dingen dan langzamer werkt dan de oude pc van mijn moeder.... vaagheid.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan