info: welke auto is echt zuinig goed en goedkoop??

F

format c:

Hallo.
wie weet een paar autos op te noemen die echt niet zo duur zijn,maar toch ook lekker zuinig rijden.
die van mij rijd 1 op 12.(ford escord) 1.6 motor.
dus dat vindt ik te veel.
het hoeft geen grote auto te zijn,klein is ook goed.
en naar welk bouwjaar moet ik dan kijken?
wie heeft er hier ervaring met zuinige autos??
mijn auto is van 1994,maar ik wil toch al een beetje info hebben.
als dat kan.!
 
Jij schrijft naar welk bouwjaar je moet kijken, maar ik denk dat je beter eerst naar het "Te besteden bedrag" wat jij hebt kunt kijken!

Want als je tegenwoordig kijkt naar de nieuwere auto's dan worden er steeds zuinigere auto's, zelf rijdt ik op dit moment een Opel Vectra station van '97, dat ding weegt zo'n 1250 kilo, maar bij gewoon normaal gebruik op de snelweg toch zo'n 1 op 16 en in de stad 1 op 13! Vindt ik voor zo'n bak toch nog vrij zuinig.

Maar tegenwoordig heeft bijna ieder merk in zijn serie auto's wel een soort van Spacewagon of ander klein autotje...

Om maar even bij Opel te blijven die heeft bijvoorbeeld ook de Agilla, van binnen lekker ruim, wel wat houterig maar ontiechelijk zuinig, ik dacht zo rond de 1 op 20...

En zo heb je ze ook bij de Daihatsu ( de grand move) Suzuki de wagon R dacht ik)

Die dingen waaien zowat bijna van de weg af omdat ze tien keer niks wegen. :biggrin: dus weinig wegenbelasting.

Daar zou ik het in zoeken. :)

Of alleen bij stadsgebruik, een electrische....

Maar of je hier in Nederland nog echt zuinig kunt rijden met de huidige benzineprijzen ik weet het niet meer?

Een oldtimer waar je geen wegenbelasting voor hoeft te betalen en dan een gastank erin, dat lijkt mij als je weinig rijdt ook een hele goede optie...
 
bedankt voor je tip Freggel.
ik dacht zelf rond de 5000 euro maar niet er boven.
ik rijdt eerst mijn auto nog lekker op.
maar je weet maar nooit,wat me invalt deze zomer.
je hoeft toch maar ergens plotseling tegen op te lopen.!!!
ik zelf woon vlak aan de duitse grens.
en in duitsland zijn de autos bijna dubbel zo goedkoop als in ,limburg.
de meeste limburgers kopen dan ook meestal in het noorden van nederland de autos,of in duitsland,want dat scheelt nog wel eens wat.
ook met de invoer rechten ben je als limburger in duitsland nog redelijk wat goedkoper uit.

maar ik weet nu waar ik ongeveer naar moet kijken.
bedankt alvast corne.
ik was net eventjes op marktplaats aan het zoeken.
gewoon effe een idee opdoen.
 
Format C,

Ik rijd met een Renault megane uit 1998.
Mijn vorige auto ook een Renault (19), die overigens nog steeds rondrijdt. Die 19 reed op gas en de megane rijdt op gas.
Met die 19 had ik +/- 350.000 km gereden zonder noemenswaardige problemen, ik reed daar ca. 1:13 mee.
De megane ondertussen op +/- 210.000 km rijdt ook ca 1:13.
Dus waarom probeer je geen auto te krijgen met een G3 installatie reeds ingebouwd bv een ex lease auto met papieren,
naar mijn idee zouden veel meer mensen op gas moeten gaan rijden.

Goka
 
wij rijden per week maar zo n 105 km
naar mijn werk is het totaal op en neer 21 km
dus per week is dat 105 km.
per maand 420 km.
 
Wat een auto werkelijk verbruikt hangt af van je situatie, maar is makkelijk te bepalen. Dat is het aantal gereden kilometers delen door het aantal getankte liters.
Als je dat met een paar tanks doet heb je een vrij goed beeld van het verbruik.
Als ik me goed herinner waren bv de renault R4/R5 toendertijd zeer zuinig. Die waren ook zeer licht!
En juist het gewicht bepaalt in hoge mate (rekenkundig) het verbruik. Dat gewicht moet namelijk steeds in beweging gebracht worden.
Toch krijgen ze het in japan klaar er zeer gunstige cijfers uit te peuteren.
Op gas is (was eigenlijk) gunstig als je veel kilometers maakt.
Grtz.
 
Oeps, ik zal maar niet vertellen wat ik rij, en wat ie gebruikt (ja, hij is van de zaak:biggrin::biggrin::biggrin:)
 
Allen,

voor een G3 betaal ik ca 100 euro /kwartaal.

Omslagpunt voor een gasauto ligt tegenwoordig op ca 10000 km of nog lager als je eeen reeds ingebouwde gastk koopt.
Elk voordeel zijn nadeel om nog maar eens een clich? te gebruiken, nl verlies aan ruimte,

Goka
 
G3 met onderbouw, heb je nergens geen last meer van.
Nadeel van gas: Het sloopt je motor Koop NOOIT een auto met gas van een paar jaar of meer oud!

Wil je veilig (goedkoop op langer termijn) ga je diesel rijden.
Diesels in het algemeen rijden 1 op 15. Wegen belasting ligt hoger, maar bij voldoende km's haal je dat eruit.
Bij normaal weggedrag kan je zelfs 1 op 17 halen.
De goedkoopste diesel die ik ken is een mazda DITD in de jaren 96 tm 98. Daarna veranderde Mazda wat en rijd ie nog maar 1 op 18, 1 op 19.
Deze auto's halen met gemak 1 op 22!
De 626 of de 323

Toch een auto van formaat maar wel veel km's rijden, niet stuk gaan en gewoon een fijne auto.


G
 
Als je op gas(lpg) rijdt dan word de motor extra verhit dit komt door de verbranding van de brandstof deze ligt hoger dan bij benzine. Hierdoor trekken de kleppen vaak krom met het gevolg dat men nieuwe kleppen moet kopen of nog erger....

Ook gebeurd het soms dat men niet genoeg zuurstof binnen krijgt en dat dan het luchtfilter eruit knalt.

Het ligt er dus een beetje aan wat jezelf wil rijden gezinsauto of boodschappenkar? Neem je de laatste dan kan je een leuke 3 cilinder deze rijden al gauw 1 op 22. Wil je een gezinsauto kijk dan naar een diesel met niet al teveel km want de meeste zijn afgetrapte leasebakken geweest deze gaan er rond de 100.000 of 120.000 km uit.

Het beste is dus gewoon te vragen of je de auto mag laten keuren bij een ANWB keuringstation. Je krijg dan een rappoort met wat de auto moet gaan kosten en wat er allemaal mee aan de hand is en wat je kan verwachten.


;)
Suc6
Nr.10
 
Dan wil ik wel eens weten waar je die informatie vandaan hebt!
Ik ken ook mensen die jarenlang op gas gereden hebben, en geen enkel probleem daarmee gehad hebben. Gas is vele malen zuiverder dan benzine, dus moet juist minder problemen geven.
Je zegt zeer terecht gas als lpg, hetgeen betekent 'liquid petroleum gas', een gas dat overblijft bij de olie raffinage, maar onder druk vloeibaar gemaakt wordt. Dat het ook van de olie (en dus benzine) afkomt maakt het ??n familie.
Nou verkijk je niet op petroleum, want dat is hier in Nederland wat anders.
Ter verduidelijking, als je in Engeland gaat tanken, dan doe je petrol in je tank, en da's benzine. Als je in Amerika gaat tanken doe je gas oftewel gasoline in je tank, is ook benzine. En waar wordt dan wat wij hier noemen petroleum bij gebruikt? Juist in vliegtuigen met een straalmotor, en omdat het zuiverder is noemt men het kerosine.
Met ??n ding ben ik het wel eens. Dat is dat de benzine motor is ontworpen voor gebruik met benzine en de vele soorten dopes (anti klop en alles) die toegevoegd worden.
Als je echter graag een grote Amerikaan met een dikke V8 wilt rijden, dan zul je er snel lpg in leggen denk ik!
Grtz.
 
Gas smeert ook veel slechter!

(puntje wat nr10 niet gemeld heeft, maar weldegelijk invloed heeft ;))

Dat er mensen jaren op gas rijden klopt.
Het gaat jaren goed, maar koop niet NU een auto die al vanaf 1996 op gas rijd..............



Want dan ben je de lul (ut kan lang duren, ut kan kort duren)
 
TRAP AUTO
GOEDKOOP IN AANSCHAF (BART SMIT)
GEEN WEGEN BELASTING
GEEN BENZINE OF GAS OF DIESEL
DIT IS TOCH ECHT WEL DE GOED KOOPSTE
 
Of een LIGFIETS! Ook heel aardig!
Maar nu alle gekheid op een stokje!
Wat denken jullie dat er in de carburateur van een benzine motor gebeurt? Juist, ja. Benzine wordt verdampt tot een gas en dan met lucht naar de verbrandingskamer geleidt. Een bezine motor loopt dus wel degelijk op een gasvormige component.
Er zijn me ook verhalen bekend dat bij sommige motor typen bv de klepzittingen waren aangepast aan de loodtoevoeging van de benzine. Die is echter allang afgeschaft.
Indien er motor typen zijn, die niet zo geschikt zijn voor lpg, dan is dat ook bekend bij de fabrikanten van lpg apparatuur.
Verder vind ik het een beetje indianen verhalen.
Grtz.
 
Ik rijd in een seat ibiza cupra 1.8 20vt (turbo) 156 pk binnenkort 200pk..
Ik mag blij zijn als hij 1 op 10.. maar dat kan ook misschien aan mijn rechtervoet liggen...
Maar dit beestje gaat niet de deur uit.. rijd heerlijk..

Spirit
 
Ik praat uit eigen ervaring (ervaring met een bmw 320i en doordat ik wat kennissen heb die iedere dag werken in een garage en mijn problemen met gas G3 hebben opgelost).

;)
Nr.10
 
Ja, jong. Ik zeg ook niet dat je er geen ervaring mee hebt.
En ik zit hier ook geen lpg te promoten. Ik weet alleen dat er misschien al meer dan 50 jaar op gas gereden wordt, en dit tot grote tevredenheid van diegenen. In die tijd is ook heel wat ervaring opgedaan.
Dat wil niet zeggen dat er nooit iets fout kan gaan, zowel bij benzine als gas.
Ik heb bijvoorbeeld wat Alfa blokken gezien met gaten in (of in de zuigerbodem), allemaal benzine dus. Waardoor? Waarschijnlijk door verkeerd gebruik (koud zwaar belasten).
Ik heb ook eens een keer een doorgeblazen koppakking gehad, ook benzine. Waardoor? Geen idee.
Ik heb ook andere mankementen gehad zoals lekkende radiateurs, lekkend expansietankje, lekkende benzinepomp, lekkende oliekeerringen. Dit in de loop van de tijd, en waarom gebeurt dat? Ik weet het niet. De garage vind het uiteraard prima.
Ik wil alleen zeggen dat er altijd veel aan een auto fout kan gaan door welke reden dan ook.
Grtz.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan