Installeren harde schijf

des

Jr. Member
Waarderingsscore
1
Punten
18
Leeftijd
72
Aller eerst allemaal heel hartelijk bedankt voor het mee denken.

Ik zal van voor af aan beginnen.

Om naar jullie toe duidelijk te maken en begrijpelijk hoop ik?

Ik ben naar de winkel gegaan om een dreambox 8000 te kopen.

De reden is, omdat ik het een mooie doos vind met veel mogelijk heden.

Een maal thuis aan gekomen met de DB,ben ik er mee gaan stoeien.

En heb eerst geprobeerd om in het beginners menu te komen.

Wat niet lukte.

Hier bedoel ik mee dat je een IP nr. krijg van je dreambox om die in te voeren op je pc.

Dan als alles goed zou gaan, je dan in het menu komt van dreambox,(bootloader,web interface.)

Daarna heb ik dreamup binnen gehaald.

Met dat programma heb ik pli jade op mijn dreambox geïnstalleerd.

Wat wel lukte.

Ik wilde ook weten hoe Gemini er uit zou zien als ik dat op mijn dreambox installeer.

Dat lukte ook.

Gemini heb ik op mijn dreambox laten staan.

Ik ga een harde schijf kopen,en monteer de harde schijf in mijn dreambox.

Start de DB op en ga gelijk naar menu harde schijf.

Klik op initialiseren en krijg de fout melding Mkfs:failed.

Daarna ga ik naar tap blad formatteren en krijg daar de fout melding Fdisk failed.

Toen ik dat niet voor elkaar kreeg,dacht ik,ik ga de standaard frimware van dreambox er weer op zetten.

Dan kan het elkaar niet bijten,als ik de harde schijf er op wil installeren.

De dreambox ziet mijn harde schijf wel.

Het probleem blijft tot op heden nog steeds zo.

Ik denk zelf dat ik wat systeem bestanden ben kwijt geraakt met het installeren van Pli,en Gemini frimware.

Nu hoop ik dat er mensen zijn die ongeveer weet! waar het nu fout gaat met het installeren van mijn harde schijf.

Ik weet ook, dat ik iets fout gedaan heb!!!!

Daarom is ook mijn plan om weer van voor af aan te beginnen.

Om mijn dreambox weer helemaal standaard te maken,en op die manier al mijn bestanden terug te krijgen.

Dat is mijn plan van aan pak,dacht ik zo.

Hierbij wil ik al de heren bedanken voor jullie tijd en moeite om dit probleem geval te lezen.

Ik hoop?

Dat er mensen zijn die mij een leidraad kan geven om mijn probleem op te lossen.

Met vriendelijke groet Dés

,

Deze thread is het vervolg op deze en deze thread.

Die beide andere zijn daarom nu gesloten en we pikken hier de draad weer op.

Dés: heb je er nu weer een schijf in gemonteerd en om welke gaat het dan (merk en typenummer) ?

De opmerking MKFS: failed betekent niet dat MKFS er niet meer is, maar dat die zijn werk niet kan doen.

MKFS staat voor MaKe File System, oftewel maak bestandssyteem.

In DOS/windows taal komt dat ongeveer overeen met formatteren.

Fdisk ("Fixed disk", en dus niet Format disk), word gebruikt om partities te maken.

Dat geldt ook voor windows en DOS equivalenten.

Je hebt hier niet zo heel veel aan want het lijkt niet te werken, maar hopelijk geeft het wel wat inzicht in deze commando's.

Je ziet ook dat het antwoord van Tech in je eerste thread deze twee commando's ook in de juiste volgorde heeft gegeven (namelijk eerst fdisk en dan pas mkfs).

Dit kun je natuurlijk niet beïnvloeden als je puur gebruik maakt van de menu functies, maar met een telnet sessie kan dat prima.

Overigens:

Als je de harde schijf nog moet gaan halen, kijk dan even of je een type kunt vinden waarvan je weet dat dat goed zal gaan (met andere woorden: die iemand anders al in gebruik heeft in zijn 8000).

Dag Mas3

Ja ik heb een Sumsung HD 154UI 1,5 TB Sata harde schijf.

De harde schijf is gemount op mijn dreambox.

Ik heb het advies die Tech mij gegeven heeft van harte genomen.

Maar helaas! dat lukte niet,kreeg telkens fout meldingen dat ik geen permissie had,of kon het bestand niet vinden,of faalde.

Dat deed ik met telnet.

De Fdisk bestanden zijn gewoon weg.

En heb er ook geen verklaring voor hoe dat gekomen is.

Maar dat ik iets onbewust fout gedaan heb, dat is een ding wat zeker is.

Ik heb gelezen dat mijn harde schijf gebruikt kan worden voor mijn dreambox.

De dreambox ziet mijn harde schijf wel,maar kan er niets mee.

Dat komt gewoon,dat die bestanden weg zijn.

Mas3 ik hoop dat alles duidelijk is, met wat ik omschreven heb.

En dat je met mijn probleem iets kan?? (hoop ik)

Gr Dés

Donder allereerst Jade er eens uit en installeer een Openpli versie, de Jade is al oud en wordt niet echt meer up to date gehouden.

Ook al staat er bij de Openpli images dat die unstable zijn, dat is de naam van de branch waarop die images gebaseerd zijn, die zijn dus niet per saldo instabiel, vandaar het groene vinkje erbij :)

De Unstable image wordt iedere dag ververst met de laatste aanpassingen en of driver updates en het is echt niet nodig die iedere dag te updaten, de dagelijkse wijzigingen zijn minimaal.

De harddisk wordt op de usb extender aangesloten, die erbij geleverd wordt.

De uitleg op Luxsat is niet te gebruiken, die is namelijk gebaseerd op het inbouwen van een harddisk in de DM800 en niet voor de DM8000.

Geen idee waar je ergens woont, ik woon in Doetinchem, mocht dat in de buurt zijn help ik je graag op weg.

Laatst bewerkt door een moderator:
Dag Tech,

Weer hartelijk bedankt voor het mee denken.

Ik had het er al af gehaald,de gemini en pli.

En heb weer de standaard dreambox frimeware geinstalleerd.

Die ik van de Duitse site gehaald heb.

Nu heb ik iemand gevonden die mijn harde schijf in linux kan formatteren.

Met de hoop dat de dreambox er wel wat mee kan!

Dat gaat de volgende week plaats vinden.

Ik woon zelf in Den-Haag.

En als dat niet lukt!

Wil ik dan graag van jou aanbod gebruik maken als jij het niet erg vind.

Je moet natuurlijk dan wel tijd hebben?

Wat ik ook tegen jou wil zeggen is,dat ik ook een aparte aansluiting er bij gekregen heb,om de harde schijf een mee aan te sluiten.

Als jij het er nog niet mee eens bent,dan kan ik je een how-to naar je toe sturen om te laten dat het wel moet?

Tech weer hartelijk bedankt.

Gr Dés

Die aparte aansluiting voor de harddisk is een usb -> sata converter.

De sata aansluiting op het moederboard werkt niet of is niet geactiveerd o.i.d. ik weet er het fijne niet van.

Ik kan me haast niet voorstellen dat er geen howto beschikbaar is om de zaak in een dm8000 te monteren, die zal best wel ergens middels google, te vinden zijn. ;)

Ja een handleiding is er wel kijk eens zo zal het toch wel lukken staat ook bij hoe je de harddisk moet formateren volgens mij onder Gemini.

Maar goed kan niet begrijpen dat de topicstarter een DM8000 koopt terwijl hij weet dat hij niets van Linux weet een beetje een ondoordachte koop.

Dan ga je toch naar de winkel waar hij gekocht is je gaat toch niet van den Haag naar Doetinchem rijden om een harddisk in te bouwen.:)

[off-topic]

Ik kan me wel voorstellen dat iemand die niets van Linux weet een Dreambox koopt. Met een beetje geluk heb je namelijk maar zelden echte Linux kennis nodig, dus als je wat gewone pc kennis hebt, kun je eigenlijk gewoon je Dreambox gebruiken.

[off-topic off]

Maar je hebt wel gelijk als je zegt dat je er beter even mee terug naar de handelaar kan. Wellicht is ie via een webshop besteld, dan ligt dat iets moeilijker.

Ik heb ff in mijn box onder de kap gekeken, maar de harddisk zit inderdaad op de connector op het mainboard.

Ik heb de SATA aansluiting van de DVD speler in mijn vorige posting verwisseld met die van de harddisk.

De SATA kabel van de DVD speler zit via de USB > SATA converter op de USB connector achter het display aangesoten.

[off topic] Uiteraard bedoel ik dat ook een beetje pc kennis en een harddisk moet toch aan de gang te krijgen zijn.

Anders inderdaad er uit halen en met een prog zoals van HP even FAT32 formateren.

Dan had het ook niet nodig geweest om terug te gaan naar de originele Dreambox software[/off topic]

Werkt de originele software eigenlijk wel om beeld te krijgen op gecodeerde zenders??

[off topic]
Werkt de originele software eigenlijk wel om beeld te krijgen op gecodeerde zenders??
Nee Aart.

In de originele software zitten geen emu's, ik neem aan dat het wel werkt als je gewoon een Canal Digitaal CI module gebruikt?

Dag heren,

Ik wil jullie allemaal bedanken voor het mee denken.

Als je iets wil,dan moet je ergens beginnen,in dat geval is het een dreambox.

En verder ga ik zelf wel op onderzoek uit.

Het probleem wat ik heb, met de harde schijf speelt ook op de Duitse site van dreambox.

Ik kan met de dreambox de normale FTA kanalen ontvangen.

De dreambox is gewoon in de winkel gekocht.

Dat is niet meer,dat het winkel personeel je op weg helpt met iets.

Je wordt gewoon uitgelachen als je eerlijk iets vraagt.

Het is tegenwoordig zo, iets kopen en je bek houden, zo gaat het hier in deze regio.

Dan heb ik het over Den-Haag

Service is er niet meer.

Ik wil hier,deze topics sluiten.

Nogmaals heel hartelijk bedankt

Gr Dés

Misschien kan ik Appie nog eens vragen die heeft ook een DM8000.

Of je zou eens op Duck kunnen kijken daar zitten er ook een aantal met een DM8000?

Helaas is het maar al te waar dat service in de winkel vaak ver te zoeken is. Maar er zijn nog wel winkels waar dit wel bestaat. Vandaar de tip om eens bij de leverancier te vragen of hij naar het probleem kan kijken want goede leveranciers bestaan gelukkig wel nog.

Dat was niet negatief jouw richting uit bedoeld. Helaas zijn er namelijk inderdaad ook veel winkels waar de service slechts tot aan de voordeur reikt, doch dat kunnen wij van hieruit niet beoordelen.

Hoi Des,

Ben je er nou uit gekomen met je schijf?

Mijn aanbod geldt nog steeds we kunnen er eens samen naar kijken, hoef je ook niet te ver weg.

Baat het niet dan schaadt het niet.

Als het goed is heb je mijn nummer nog.

Groet,

Wing

Ik heb Appie een mailtje gestuurd. Hij kon me echter ook niet helpen aangezien hij er geen harddisk in heeft. Die zit wel in zijn 7000 maar die heb ik er toendertijd nog ingebouwd.

Wel kon hij me vertellen dat hij Gemini op zijn DM8000 had staan en dat dit zonder problemen werkte. Hij heeft geen melding gehad van de Dreambox dat de Gemini niet geschikt zou zijn.

Maar het kan wel zijn dat hij een iets oudere versie er op heeft staan dan jij gebruikt Dés, dus wellicht is dat een idee om te proberen?

Nieuwste versies van software of firmware zijn immers niet altijd een verbetering, dat zien we ook wel eens met pc programma's. Maar wellicht heb je dat al geprobeerd, dat zou ook kunnen natuurlijk.

Dag B.T,

Ik ben weer terug gegaan de naar firm ware van Dreambox.

En ik ben bang, dat ik nu, een rotzooi gemaakt heb van de dreambox!

De Gemini die ik binnen gehaald heb was versie Gemini2 5.1, dat is het nieuwste versie dacht ik?

Voor mijn dreambox.

Nog even iets anders,als ik naar telnet ga en type status in,dan zie ik ook mijn harde schijf.

Het is ook wat jij al voor stelde, om de harde schijf er uit te halen en de schijf aan een Linux pc te hangen,en gelijk een nieuwe partitie maken.

Hopelijk weet de dreambox dan wel raad met de harde schijf.

Ik heb het aanbod van Wing van harte aangenomen.

Heb een afspraak met hem gemaakt voor vandaag.

Dan zal ik wel horen wat ik fout gedaan heb.

Gr Dés

Oke hopelijk gaat het dan lukken. Ik kan me nog steeds niet echt voorstellen dat je iets fout gedaan zou hebben, maarja met sommige Dreams gaat het gewoon wat moeilijker dan met andere types. Dat ligt dan aan het toestel over het algemeen.

Ik wacht nieuwsgierig de resultaten af.

Hallo heren, even een update:

Des zijn box is voorzien van Gemini 5.0 cccam 2.1.4 en goede cfg file.

Helaas is het niet gelukt om zijn schijf te formatteren.

Heel simpel gezegd is er het volgende probleem

Hij heeft zijn schijf zo uit de verpakking in de 8000 gemonteerd zonder deze te formatteren dus de box ziet de schijf wel maar geen partitie.

Maar goed we zijn halverwege, de box werkt correct, hij gaat de schijf eruit halen en formatteren, ik had helaas geen losse behuizing voor een schijf anders had ik het voor hem gedaan.

Hoe het exact via telnet werkt wist ik niet helemaal dus heb ik me daar niet aan gewaagd.

Groetjes,

Wing

Bedankt voor de update.

@Dés: Formatteren is niet nodig, dat moet met de Dreambox eigenlijk kunnen, maar het is wel verstandig er een partitie op aan te maken.

Als je alleen partitie doet zonder te formatteren heb je ook geen probleem met de vraag of het FAT32 of NTFS zou moeten zijn.;)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan