Internetdiensten vervolgbaar in VS (mp3)

freggel1

Addicted Member
Moderator
Waarderingsscore
774
Punten
113
Leeftijd
60
Washington.

Internetdiensten als Kazaa waarmee muziek en films kunnen worden uitgewisseld zijn verantwoordelijk voor hun schenden van auteursrechten door hun gebruikers.

Het hooggerchtshof in Amerika heeft dat op 27 juni 2005 bepaald.

Met de programma's kunnen mensen muziek en films van elkaars computer halen zonder dat ze auteursrechten betalen.

Lagere rechters in de VS hadden eerder gezegd dat de uitwisselingsdiensten niet verantwoordelijk zijn voor wat hun gebruikers doen, omdat niet alles wat wordt aangeboden illegaal is.

Door de uitspraak kunnen entertainment bedrijven makkelijker downloaden tegengaan.

Ja vervelend.:(
Maar die uitspraak schijnt nog niet bindend te zijn, hij word nu terugverwezen naar een lagere rechtbank, het kan in principe nog altijd dat die alsnog zegt dat het geen probleem is en dus niet het oordeel van het Supreme Court volgt.

Verder heb ik van horen zeggen dat Lycos gebruikersgegevens af moet staan aan Brein, dus schijnbaar hebben die ook weer iets gewonnen.

Het gaat compleet de verkeerde kant op. De Amerikanen zijn altijd al gek geweest, maar inmiddels gaat men hier ook maar voor het gemak verantwoordelijkheden verschuiven en de wet verbuigen om dit soort organisaties die in feite totaal geen bevoegdheid hebben, tegemoet te komen.
Ronduit belachelijk.

Verder heb ik van horen zeggen dat Lycos gebruikersgegevens af moet staan aan Brein, dus schijnbaar hebben die ook weer iets gewonnen.

wat bedoel je ermee lycos is toch maar een zoekmachine? zoals google(denk ik )

gr tendoryu

Nou, Lycos heeft een zoekmachine, maar is al enige tijd ook webhoster hoor.

Overigens bleek het bericht niet geheel juist, het ging om een zaak van een postzegelhandelaar, tegen iemand die een site bij Lycos gehost had en via die site nogal wat smaad verspreid over die postzegelhandelaar.

De zaak ligt bij de Hoge Raad en die hebben het advies gekregen van zo iemand die de HR adviseert, om ten gunste van die handelaar te besluiten, dus dat Lycos die gegevens moet afgeven.
Saillant detail is hierbij dat Brein dus de proceskosten van die handelaar betaald, omdat zij zo'n HR uitspraak ook voor hunzelf zouden kunnen gebruiken, er is dan immers jurisprudentie.

De uitspraak is dacht ik 25 juli en persoonlijk hoop ik dat de Hoge Raad doet wat ze moeten doen, terugverwijzen naar het gerechtshof (die ook al toestemming verleende) met een reprimande.
Volgens de normale procedure zou die postzegelhandelaar van smaad aangiften moeten doen bij justitie, en justitie (en dus niet de handelaar) zou op hun beurt een bevel bij de rechter moeten halen om de persoonsgegevens te verkrijgen.
Zo hoort het te gaan en niet anders.

Hopelijk besluit de Hoge Raad ook op deze wijze, want anders heb je hier in NL ook al dat de wetgeving en procedures gewoon verbogen worden voor het gemak en dan is het hek van de dam.
Dat zie je dus al aan de bemoeienis (betalen van de kosten) van Brein in deze zaak, je kunt dus al op je sloffen aanvoelen wat er gaat gebeuren als de Hoge Raad meegaat in dat advies en Lycos sommeert die gegevens af te staan.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan