Is deze harddisk te gebruiken voor de dreambox?

L

Loek

Ik heb nog een 5400 rpm, maxtor 38 gb hdd liggen, ik heb hem snel even laten herkennen in de dreambox en geformateerd, ging allemaal moeiteloos..

maar is het wel verstandig om deze in de dreambox te bouwen. Ik heb gehoord dat de dreambox het bij sommige schijven 'niet trekt' wat word daar nou precies mee bedoeld? voltage, de compatibiliteit..... hieronder een schema van deze maxtror

OJA, enneh, ikke nu Astra 1 & 2 op 1 schotel, EINDELIJK gelukt, maar heeft wel een week geduurd :)

Mode12V - ?10%5V - ?5%Power
Spin-up: (peak) 2100 mA - 275 mA
Seek: 740 mA - 420 mA - 11.0 W
Read/Write: 295 mA - 440 mA - 5.7 W
Idle: 230 mA - 380 mA - 4.7 W
Standby: 20 mA - 220 mA - 1.3 W
Sleep: 20 mA - 155 mA - 0.9 W

Het probleem met harddisk is de spin-off current, als die te groot is kan de voeding deze spin-off (aanloop stroom) niet leveren.
Dat is m.i.z. de reden dat er 5400rpm HD aangeraden worden.
Bij 7200rpm HD is de spin-off stroom veel hoger.
groetjes
Frano_nl

Tussen de aanbevolen schijven bevinden zich ook enkele Western Digital HD's van 7200 toeren.

Overigens ben je (waarschijnlijk per ongeluk) de zaak om aan het draaien, je schrijft:
spin-off (aanloop stroom)
De aanloop-stroom is de spin-up, de stroom die nodig is om de schijf aan te laten slaan, dus spin-up.

Ik weet niet of ze het uitslaan wel spin-off noemen, maar off is in elk geval uitslaan en daar is in principe nauwelijks of geen stroom voor nodig.

@Loek: Met "niet trekken" bedoelt men dat hij hem niet aan kan en dat ligt dan inderdaad hoofdzakelijk aan de benodigde spanning/stroom.

Op de website van Dream (link is hier al vaker genoemd in dit forum, search funktie is echt handig) staan alle HD's genoemd die momenteel door hun getest en geschikt bevonden zijn.

dat een search bestaat op dit forum was ik al achter en had de dreamsite al dagen geleden in de gaten ;) maar dat was de vraag niet, gaat erom of deze kan draaien op de dreambox, want ik gebruik liever deze (die ik toch al niet meer gebruik) dan eentje kopen (opnameduur maakt mij niet zoveel uit)

bedankt iig :)

Originally posted by Black Tiger
Op de website van Dream (link is hier al vaker genoemd in dit forum, search funktie is echt handig) staan alle HD's genoemd die momenteel door hun getest en geschikt bevonden zijn.

Ik had laatst ook op de site van Dream gekeken, maar er stonden niet echt veel modellen & zeker niet de wat "oudere" harddisks. Zo heb ik hier nog 'n kleine 20GB Maxtor liggen, maar durf 'm niet in te bouwen, aangezien m'n Dreambox 'n paar keer onderuit is gegaan, toen ik 'n 6 GB Samsung gebruikte.

Originally posted by satellite eu
Ik had laatst ook op de site van Dream gekeken, maar er stonden niet echt veel modellen & zeker niet de wat "oudere" harddisks. Zo heb ik hier nog 'n kleine 20GB Maxtor liggen, maar durf 'm niet in te bouwen, aangezien m'n Dreambox 'n paar keer onderuit is gegaan, toen ik 'n 6 GB Samsung gebruikte.

wat gebeurde er dan? want ik durf het ook niet aan, heb wel een maxtor van dus 38 gb erin gehad, maar ik durf niet echt het apparaat lang te laten werken, heb wel de hdd geformateerd klaar voor gebruik.

Ach loek,

Het kan hooguit gebeuren dat je bootloader gewist wordt, is hier ook al een paar keer gebeurd.
Maar ook dat is weer te verhelpen en je woont niet al te ver weg dus is het een kwestie van even langs komen en we zetten die bootloader er weer in.
Veder kan er niet zoveel stuk gaan dus gewoon proberen, gaat het mis weet je me te vinden.

Succes.

Originally posted by Kwakkie
Ach loek,

Het kan hooguit gebeuren dat je bootloader gewist wordt, is hier ook al een paar keer gebeurd.
Maar ook dat is weer te verhelpen en je woont niet al te ver weg dus is het een kwestie van even langs komen en we zetten die bootloader er weer in.
Veder kan er niet zoveel stuk gaan dus gewoon proberen, gaat het mis weet je me te vinden.

Succes.

oh, das fijn op te weten, bedankt voor de hulp alvast :) ik ga um morgen erin zetten

nou, dat is dus niet gelukt, schijf word wel herkend maar kan maar op 1 manier worden geformateerd (ext3) neemt ook op alleen speelt haperig af (stukken van plaatjes blijven in beeld)

dus dan toch maar een schijf kopen :(

Dat het alleen op EXT3 geformatteerd kan worden is niet zo erg, een aantal images ondersteunen REISRFS niet dus da's niet zo verwonderlijk.

Nadeel van oudere schijven gebruiken is ook dat ze vaak trager zijn en dat kan dan storingen veroorzaken of hakkelingen bij opnames etc.

Als je nu bekijkt dat je voor 59 euro (misschien zelfs goedkoper) al een 40 Gb Western Digital hebt met 2 mb cache op 7200 toeren, waarom zou je dan nog een oud ding gaan gebruiken?

Deze schijf wordt ondersteund door de Dream en je kunt er meerdere films op opnemen dus het hoeft niet perse 120 gig te zijn ofzo, aan 40 heb je vaak al meer dan genoeg.
En voor de prijs hoef je het dus niet te laten.

nou omdat ik er nog een had liggen, toch ff proberen, niet geschoten...... toch?

maar goed, zonet eentje besteld, een 160 gb van Samsung

Er wordt aangegeven dat de schijf via de dreambox EXT3 geformatteerd moet zijn. Als ik het goed heb, dan is de EXT2 de filesystem die Linux gebruikt. zie en dan zou EXT3 de opvolger moeten zijn. http://www.beta.redhat.com/index.cgi?action=ext3
Tenzij de melding EXT3 in de box op iets anders slaat. bv. EXTERN(AL)3

een stukje uit Redhat: Ext3 is a journaling filesystem. Roughly speaking, this means that when it makes changes on disk, the first thing it does is to record a complete description of those changes into a journal file. As a result, after a crash, the filesystem can look through its journal to work out what operations it had been writing, and can perform "recovery" on the filesystem by replaying the journal entries, resulting in a guaranteed consistent filesystem in just a few seconds rather than the minutes or hours that a "fsck" normally takes.

ext3 filesystems look exactly the same on disk as ext2 filesystems, except for the presence of the journal file. As a result, existing ext2 filesystems can be upgraded easily to ext3 without reformatting, and a cleanly-unmounted (or fsck'ed) ext3 filesystem can be mounted as ext2.

Als experiment zou je de schijf op een pc met bv. PartitionMagic8 de schijf met ext3 partitioneren en formatteren en dan pas in de box plaatsen. Helaas vertelt Loek niet hoe hij gepart/geform. heeft, voordat hij de schijf erin heeft geplaatst. Als de P/F niet (helemaal) juist is, dan zou dat de haperingen kunnen verklaren.

Ik weet niet of dit zinnig klinkt, omdat ik een newbie ben in de sat wereld, maar wel verstand heb van IT en ook hobby-ist ben.

Suc6

EXT3 wordt gebruikt voor Linux, dat klopt, ext2 ook, swap ook maar het is niet een geval van moeten.
Je kunt ook in REISRFS formatteren, alleen ondersteunt niet alle firmware dat.
REISRFS zou je kunnen zien als een soort opvolger van EXT3. Heb zelf hier de Dream ook in REISRFS draaien gehad en werkt ook prima, maar ben zelf ook weer overgestapt op EXT3 omdat die wel door alle images ondersteunt wordt en de Reis nog niet, dat maakt het wat eenvoudiger om van image te wisselen en toch de dingen die op hd staan te blijven gebruiken.

Originally posted by Loek
wat gebeurde er dan? want ik durf het ook niet aan, heb wel een maxtor van dus 38 gb erin gehad, maar ik durf niet echt het apparaat lang te laten werken, heb wel de hdd geformateerd klaar voor gebruik.

Op 1 of andere manier wilde die dan niet meer booten. Zo gauw ik de harddisk verwijderd had, startte de db weer gewoon op.

Laat me nu net een soortgelijk probleem gehad hebben bij een kennis.
Werkte met rudream 16-4 en opeens wilde het kreng ook niet meer booten na een wijziging, althans.... hij bleef bij het Dream 1.07 venster staan.
Na een flash-erase (was wel mogelijk) wilde hij wel weer gewoon verder starten.
Zelfde euvel bij het nieuwe rudream image.

Wat bleek nu het geval te zijn.
In de addon opties ergens bij de HDD, staat de optie "move addon to hdd".
Deze stond bij de nieuwe ru op "move addon to jffs".

Ik kon alles met het ding doen, maar zo gauw die optie naar "move addon to hdd" gezet werd, deed het euvel zich weer voor, dus bleef hij na herstart weer op het dream bootscherm hangen.

Grappig genoeg dus dat die "move addon to jffs" aangevinkt staat bij opnieuw installeren, maar dat er helemaal geen jffs te vinden is en dat ie dan wel werkt.

Vermoedelijk betreft het hier een bug in de firmware als je het mij vraagt, en is er niets met de HD aan de hand.
Je kunt in elk geval een checken als je dit probleem hebt, of je misschien ook die optie gebruikt hebt.
Zoja.... niet meer gebruiken. Tot nu toe is de doos mooi blijven werken van m'n kennis, zolang ik die setting maar niet gebruik.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan