Is er een regelgeving voor schotels

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.544
Waarderingsscore
652
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
De bomen rondom mijn woning beginnen nu zo'n formaat te krijgen dat ik in de problemen kom met schotel ontvangst.
Eigen woning , bomen staan op gemeente grond dus omzagen vergeet dat maar.

Zijn er regels betreffende het plaatsen van een schotel, bv mag deze boven het dak uitsteken? zo ja hoeveel?
Mag ik de schotel aan de voorkant van de woning plaatsen? gewoon aan een paal midden in de voortuin?


Op dit moment zit de schotel aan een paal aan de achterkant van de garage en steekt hier ca 2 meter boven uit . Persoonlijk vind ik het geen porum zo'n plaat die behoorlijk in het oog springt aan de straatkant.

Kan ik de gemeente verzoeken om wat blaadjes weg te halen vanwege recht op ontvangst??

Boom staat links van de schotel en staat bij 28.2 oost redelijk in de weg.

Astra 19.2 tot en met thor zijn nog te ontvangen,
Astra 23 oost gaat nog net goed

Astra 2 28.2 oost geeft problemen met ontvangst Vertikaal blokken als een gek . Horizontale providers lukt nog net.


Wie heeft hiermee ervaring.
 
Had dat vorige week even gemeld.
Ik heb bijna door jouw achter tuin gereden met een grote kar.
En had ik jouw rook signalen kunnen sturen deze winter.

Hier in Baflo hebben sommige mensen hem ook in de voortuin al jaren.
Ook bij huur woningen gewoon aan de voorgevel zelfs ovale met een aantal lnb's op een rij.

Misschien kan je hem een kleurtje geven dat het wat minder opvalt.
Mooi wordt het nooit.
 
ik weet niet hoeveel maar je mag een boom snoeien
maar die info kan je bij de gemeente krijgen

groetjes humana
 
Als een boom van je buren overhangt mag je die wel snoeien, maar dit is wel een geval apart. Valt meer onder hetzelfde principe dat een boom zon weg zou houden uit je tuin denk ik.
Wat betreft regels voor het plaatsen van een schotel dacht ik dat globaal de volgende regels gelden:
-Schotels tot een diameter van 2m zijn vergunningsvrij te plaatsen.
-Indien je huis op de gemeentelijke-, provinciale- of rijksmonumentenlijst staat of een pand is dat ligt in een Rijks beschermd stads- of dorpsgezicht dan dien je speciale toestemming aan te vragen.
-Schotel mag niet over de rooilijn uitsteken, dat zou dus betekenen niet aan de voorgevel of verder, dus ook niet in de voortuin. Maar er zijn inderdaad vele gevallen waar hier blijkbaar oogluikend mee omgegaan wordt.
Zie:
schotelantenne.jpg]

Op het plaatje dus achter de rode onderbroken streep.
-De complete installate vanaf de voet van de drager/beugel tot top van de schotel niet hoger dan 3 meter mag vergunningsvrij geplaatst worden.
-Een normale antennemast onder de 5m vanaf de voet van de mast (dus niet vanaf de grond) mag vergunnings geplaatst worden, dus die mast mag 5m boven de nok uitsteken, dus mag een schotel (mast+schotel<3m) ook boven de nok uitsteken.

Bron: Ministerie van VROM
 
thanxs nuttige informatie, kan nu er weer jaren tegen.
Op dit moment steekt mijn schotel net boven de dakgoot uit op ca 5,5 meter.

Kan nog hoger maar dan moet ie aan de zijkant boven de carport en is aan de straatkant in beeld Vind ik zelf niet fraai

De schotel gaat dan extra 2,5 meter omhoog en ca 5 meter meer van de boom verwijder
Steekt dan iets boven de nok van het dak uit


Dan kan ik voorlopig bij een groei van 1 meter/jaar nog ruim 10 jaar vooruit.
 
Zo reken je snel uit welke hoogte goed is.

De hoek waaronder je vrij zicht moet hebben hebben kun je berekenen aan de hand van de volgende formule.
Hoek=ATAN((H-S)/A)

Stel er staat een boom achter in de tuin van 7 meter hoog op een afstand van 10 meter uit de gevel.
De schotel hangt op 2,5 meter aan de gevel.
Toets op de reken machine
7-2,5=
/10
inv tan
het antw. is 24 graden.
elevatiehoek voor Astra 27,5 tot 30 graden
Dus zit je goed.

Info Satelliet gids
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan