Vraag Is HDR op pc interessant genoeg voor games?

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
34.774
Waarderingsscore
998
Punten
113
Leeftijd
60
Locatie
State Penitentiary
Ik heb de vraag al eens elders gesteld maar misschien dat er hier ook nog wat mensen zitten.
Op dit moment heb ik en mooie monitor en heb een 2 meter versie 1.2 displayport kabel gekocht omdat ik de indruk had daar genoeg mee te hebben. Echter het schijnt dat m'n monitor en kaart HDR aan kunnen. Een DP 1.2 kabel echter niet.

Nu kan ik een nieuwe DP 1.4 kabel kopen maar vraag me af of dat zin heeft. Zijn er hier mensen die met de PC op HDR werken? Dus niet met fototoestel maar echt op de PC voor bijv. filmpjes mee te bekijken en met name met gamen.
Heeft dat echt een verbeterend effect en is dat mooier in games? Of heeft het niet zoveel zin om alleen daarvoor nog eens een 1.4 kabel aan te schaffen?
 
Is HDR niet een kwestie van heel veel licht/contrast en heel veel kleur? Qua snelheid in de vorm van FPS lijkt HDR geen invloed te hebben.

Ik dacht dat HDR een soort van pre-emphase achtig iets is wat wij vroeger kende van de 3-meter hobby. In de ontvanger vond dan de-emphase plaats.
De hoge tonen werden vreselijk opgehaald en in de ontvanger weer genormaliseerd..
 
verschil in de kabels zit in het aantal mhz
of je het kunt zien ... goede vraag me het af
gebruik het zelf niet want speel geen spellen en bewerk geen video's
verschil tussen vga en hdmi is te zien
ik zie al geen verschil tussen hdmi en display port
weet alleen dat ik helemaal gek wordt van al die aansluitingen
want die verloop wil dan weer wel op de pc maar niet op de monitor
mensen weer uit moeten leggen waarom ze dan weer een 3 jaar oude monitor, gekocht ter vervanging op de pc van een jaar of 7, weer moeten vervangen omdat de aansluiting er weer niet opzit van de nieuwe pc.
helemaal gek wordt je er van
nog maar te zwijgen over andere rand apparatuur dat niet meer werkt onder een nieuwere windhoos.
vraag bij het aanvragen van een nieuwe pc alleen nog niet naar de stekker die in het stopcontact moet maar de rest wel
merk type blablalbla

maar goed ff weer op je vraag terug te komen

nieuwste spellen spelen is nieuwste spullen kopen is nieuwste geld mee nemen
dus voor een euro of 30.. nie zuure :ROFLMAO:
 
@Dr.Z Ik ken het alleen maar uit fotografie. Normaliter worden van van 3 beelden 1 optimale gemaakt als ik het goed begrepen heb.
Als je de effecten daarvan ziet, dan ziet dat er wel prachtig uit bij foto's. Maar ik vraag me dus af of je dat ook bij games gaat zien of bij films als je die afspeelt op je pc. Dat laatste doe ik trouwens nauwelijks.

ik zie al geen verschil tussen hdmi en display port
Dat kan er aan liggen dat je geen games speelt. Ik kreeg met HDMI de refresh rate niet hoger dan 80 Hz dacht ik, terwijl met de DP kabel dit wel meteen naar 144 en in elk geval 120 gezet kon worden.
Dat zie je inderdaad niet meteen (althans ik ook niet met mijn oudere en slechte ogen) als je gewoon van je pc gebruik maakt. Maar als je aan het spelen bent (zeker in nog hogere resolutie) en je gaat met het beeld van links naar rechts, dan scheelt dat echt behoorlijk, met name in scherpte, gezien ik dat met mijn slechte ogen nog goed zie.
Maar inderdaad, in eerste instantie met de pc werken en browser en youtube had ik zoiets van "nou... wat is nu het verschil". Normaliter gebruik ik 1920x1080 ondanks 27" monitor anders wordt alles me te klein.
Voor games die dat kunnen gebruik ik echter wel de 2560x1440 resolutie en dan ga je dat echt merken bij beweging.
En dat alles ben ik ook maar eens gaan gebruiken omdat op deze monitor geen VGA aansluiting meer zat, dus moest ik iets anders, en dan ga je eens kijken wat het allemaal kan. :)

Nieuwste spellen koop ik niet. Nieuwste spullen ook niet. Ik ben niet dat soort gamer. ;)
PC is 4 jaar oud en daar zat toen ook niet het beste van het beste in, games koop ik pas als ze een paar jaar uit zijn, dan heb ik ze voor 15 euro of nog goedkoper.
Ja nu wel pas een nieuwe monitor, mag wel eens na dik 10 jaar tijd. Maar ik moet wel opletten met wat ik uit geef en die monitor is ook nog van de zaak gekocht.
Het is wel een verschil tussen 30 euro uitgeven en ook wat verschil zien, of 30 euro de vuilnisbak in kiepen omdat je in spellen nauwelijks verschil ziet met of zonder HDR. Van de zaak kan ik het wel doen, maar ik blijf geld weggooien toch zonde vinden.

Mij hoor je dan ook echt niet zeuren als ik nog eens 3 tientjes aan een kabel moet uitgeven, maar het moet zich dan wel lonen. Lijkt me niet meer dan normaal.

Maar ben toch nieuwsgierig of er mensen zijn die games spelen met HDR en wat ze er van vinden. Anders hou ik het gewoon zoals het nu is met die DP 1.2 kabel anders ligt die ook maar in de weg te liggen en ik heb nog een 1,5m DP kabel die ik al over heb want die zat bij de monitor maar is te kort.
 
weet je wat loont?
voor 30 euro lekker uit eten gaan als het weer mag lol
 
Exact. Dat is precies wat ik bedoel. Lekker uit eten gaan van de zomer, toch veel beter dan een kabel die in de kast ligt omdat het zich toch niet loont? 🧑‍🍳
 
Aan de hand van jouw verhaal ben ik nog eens gaan kijken naar mijn zwaar verouderde kabels. De laatste tijd kom ik wat problemen tegen met communicatie tussen de apparaten en je bracht mij op een idee.
Ik blijk dus HDMI1.1 kabels te gebruiken.. :bekje:

Bij de leverancier eens kijken wat er zowel te krijgen is, maar kabels van 7 euro ex btw voor 1,5 meter vind ik wel wat pittig aan de prijs.
Zogenoemde "4k 30" kabels kom ik tegen, "4k 60" en zelfs FHD....geen idee wat het precies is, maar duur is het!
Normale HDMI kabels kosten een euro voor 2 meter! :biggrin2:
:biggrin2:
 
voor 30 euro lekker uit eten gaan als het weer mag lol
toch veel beter dan een kabel die in de kast ligt omdat het zich toch niet loont?

Als of je na 3 dagen dat eten (lees €30,00) niet door de WC wegspoelt. :)

Het probleem is dat dat je niet zomaar een monitor kan aanschaffen zonder te kunnen zien wat de kwaliteit is. Veel elektronica winkels hebben maar een paar monitoren in de schappen staan en dan valt het beeld mij tegen. Ik lees daarom regelmatig de reviews maar ik kan niet tot de juiste keuze komen omdat ik de monitor gewoon wil zien.

Ik weet ook niet of het verschil tussen HDMI, DP 1.2 en een DP 1.4 kabel echt groot is. Wat ook van belang is is of de monitor FreeSync of G-Sync ondersteund als je een AMD of Nvidia videokaart hebt. Ook Nivdia is nu FreeSync gaan ondersteunen met de nieuwste videokaarten maar dat is nog beperkt.
 
@BT, misschien heb je iets aan deze link.

Er wordt in het verhaal uitgegaan dat je voor HDR alleen, geen kabels hoeft te vervangen. Maar wordt er gezegd, snelle kabels als HDMI2.1 bied voordelen.
 
Dank je wel maar dit soort dingen zijn me al bekend. Ik zoek iemand die er ervaring mee heeft bij gebruik van games.
Ik had een HDMI kabel op de monitor, maar die kon de refreshrate niet aan die ik wilde gebruiken, en van HDR weet ik dat dit bij DP kabels alleen vanaf DP 1.4 ondersteund wordt.
Op dat soort links ziet het er wel mooi uit, maar dat is met name voor foto's en films. Dat bekijk ik vrijwel nooit op de pc.
Ik heb het echter ook bij games gezien en dat ziet er dan op websites wel gaaf uit. Maar ik ben gewoon benieuwd naar mensen die dat echt hebben wat die er van vinden.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan