Is het mogelijk om met een 1.80m schotel naar showtime te kijken op nilesat?

P

pet123

Is het mogelijk om met een 1.80m schotel naar showtime te kijken hier in Nederland? Ik ontvang op die transponders totaal niks. Ik heb het gevoel dat mijn 1.80m schotel met universel lnb nog niet eens het rendament heeft van 1.20m schotel.

 
Als ik al met mijn Triax 88 cm naar Nilesat kan kijken dan moet het met zo'n formaat schotel ook wel lukken :)

Succes

Ron

 
Met mijn Hirshmann 75 ook totaal geen problemen met deze satelliet.

Ik denk dan dat er wat probleempjes met de schotel zijn aan jouw kant.

Misschien is de feedhorn niet in orde en/of word deze niet goed belicht door de spiegel?

 
Ik denk dat pet123 specifiek showtime bedoelt, die komt bij mij ook niet binnen (80 cm), terwijl de rest van de sat geen probleem is.

 
Showtime is zeer zwak en heb ik met een 150cm zelfs nog moeite mee als het weer tegen zit.

Ik denk ook dat ze pas geleden nog zwakker geworden zijn, omdat ik nu al lange tijd helemaal niets meer van ze gezien heb.

 
Zomaar even wat extra info over Showtime, ook voor de hobbyisten...ze zenden nu uit in Irdeto 2. Da's mooi, als je een officiëel abonnement hebt, dan weet je tenminste dat niemand anders zonder te betalen zit te kijken!

 
Het gaat niet specifiek om showtime want b.v. op arabsat heb ik ook een flut signaal en op astra 2a heb ik nog niet eens 100% signaal op mijn humax. Ik heb de feedstangen voor de lnb zelf gemaakt en ik denk toch dat daar het probleem in zit.

 
Volgens mij ben ik eruit. De openings hoek van de feedhoorn van een universeel lnb is te klein voor een 1.80m schotel. Ik heb een paar plaatjes van mijn schotel op internet gezet met daarin lijnen geschetst wat het gebied is wat de universele lnb pakt bij een 1.80m schotel.

http://home.planet.nl/~vjutten/schotel/schotel.html

Ik kan er ook volledig naast zitten maar volgens mij is dit het probleem.

Pet123

 
Openings hoek?

Denk toch dat je daar de fout ingaat hoor.

Als het goed is, dan zit je lnb in het brandpunt van de schotel.

Als ik het zo goed zie, dan heb je een prime focus gebouwd.

Dat betekent dus dat je lnb in het midden van de schotel zit.

Das wel leuk want dat geeft een hoog rendement.

Je hebt toch geen offset schotel omgebouwd naar een prime focus he?

Want dat lijkt me wel heel knap, de bolling is heel anders (en het brandpunt dus ook).

Het brandpunt moet goed berekend worden.

En daar laat je dan het ontvangstpikkie in de LNB uitkomen.

Overigens in een universele lnb zitten 2 van die pikkies, 1 x hor. en 1 x vert.

Dus toch die stangen?

 
@pet123,

Je zit helemaal in de goede hoek!

In een prime-focus scotel kun je geen lnb gebruiken die normaal voor offset-schotels bedoeld zijn.

Je hebt dan nodig een zogenoemde "Scalar-feed" zoals de fransen zeggen. :biggrin:

Beter bekend als de Chapparal feed.

Dat is een ronde feed waar zeg maar 'een metalen schijf' omheen geplaatst is die je bovendien in sommige gevallen kunt verschuiven.

Ik weet even geen plaatje op het net te vinden anders had ik een url geplaatst naar dat voorbeeld.

Wellicht dat iemand anders dat wel weet.

Maar zo'n soortgelijke feed heb je dus nodig voor een prime-focus spiegel.

En jouw bewering dat een offset feed een te kleine lob heeft is helemaal correct.

Deze is ontwikkeld om vanaf een bepaalde hoek de schotel te belichten en ervoor te zorgen dat er niet naast de schotel 'gekeken' word ivm andere signalen die van achter de spiegel komen.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan