JSF fabel

Goed, de Su-47 video is nou correct.

Wat het Franse toestel betreft, de Fransen hebben demo's en testen aangeboden.
Maar werden door de Hollanders zelfs onvriendelijk afgewimpeld.
De eurofighter weet ik niet, maar waarschijnlijk hetzelfde verhaal.
Bij de Saab heb ik gezien dat ook een delegatie kamerleden op bezoek is geweest.
Daar hebben ze een fixed price aanbod meegekregen.
Dat betrof all-in dus inclusief alles.
Waarschijnlijk is die prijs beter dan de JSF, waarvan de prijs alleen maar hoger kan worden.
Maar zoals ik al eerder zei, is de keuze al lang geleden gemaakt.

Grtz.
 
Hartstikke mooi nu die SU-47. Er is nu ook duidelijk te zien dat enorm veel van zijn kwaliteiten gehaald wordt uit die twee kleine bestuurbare "vleugeltjes" helemaal vooraan het vliegtuig.

Dat van die kamerleden bij Saab heb ik gezien. Ik vraag me af waarom je nog twijfelt aan het feit of de prijs waarschijnlijk beter is.
Van de prijs werd namelijk al op het journaal (maar ook op Discovery) gezegd dat deze nu al lager was dan een JSF nu zou kosten, laat staan de evt. verdere ontwikkelingskosten.
Ik ben benieuwd hoe het gaat lopen, maar mijns inziens kan aanschaf best nog even wachten nu in deze tijd.
 
Ja BT, we zullen zien!

Maar ik wil even waarschuwen.
Als mensen naar info gaan zoeken, oftewel googelen, dan is best veel te vinden.
Echter moet de info ook correct en controleerbaar zijn.
Daarbij is me iets opgevallen.
Welnu, wat de Nederlandstalige wiki hier produceert is betreurenswaardig.
Erg weinig info en bovendien kardinale fouten erin.
Daarentegen is de Engelstalige wiki enorm veel uigebreider.
Waarschijnlijk klopt daar een boel meer van, maar dat kan ik natuurlijk niet controleren.
Dit geldt overigens voor veel onderwerpen.
Ik heb al eens eerder gezegd dat ik het uitgangpunt van wiki totaal verkeerd vind.
Maar ja, het is voor veel mensen een makkelijke info weg.
En het gevaar is dat ze klakkeloos alles geloven.

Dit effe terzijde,want zoals ik al zei, wie zoekt vindt genoeg info.
Daarnaast komt mijn info ook uit andere bronnen dan internet.

En ja, aanschaf kan inderdaad best nog wat wachten.
En ja, de Vries heeft bij Bos aan het jasje getrokken om dat niet te doen (zei Bos zelf).
Dus is Bos weer door de knieen gegaan voor het CDA.
Nogmaals, het was al lang geleden besloten!

Grtz.
 
Ja hoor!!!, De JSF soap-serie gaat maar door!

Vorige week in buitenhof besproken.
Een fokkerbaas was fel voorstander, want er zouden enkele honderden banen komen.
Maar hij is zowiezo voor want hij wil die dingen bouwen (en geld aan verdienen).
De tests waren goed zei hij.
Maar er zijn nog geen operationele tests geweest.
Alleen tests waarbij hij niet uit de lucht gevallen is.
Verder was een CDA politicus uiteraard alleen maar voor.
Hij schijnt een militair te zijn geweest, maar noemde de JSF een jager.
Vreemd want het is een "strike fighter" oftewel aanvals-jager, een andere categorie.
En dan was er een SP politicus, die uiteraard vragen had.
Verder zei ze dat info die de kamer kreeg vertrouwelijk was, er dus niet over mocht praten.
Een vreemde vorm van democratie!

Het schijnt dat het eerste ontwerp van de JSF te zwaar was geworden na bouw.
Daarom werd het herzien, dingen lichter gemaakt, dunnere huid, en een zwaardere motor gegeven.
Waarna hij wel weer aan de ontwerp normen kon voldoen.
Dat vind ik geen erg vertrouwenwekkend verhaal!

En nu zijn ze er weer over bezig in de kamer.
Een luchtmacht officier zei voor de zekerheid dat het het beste en goedkoopste toestel was.
Dan kan natuurlijk niet, want het beste is nooit het goedkoopste!
Maar hij wilde de politiek niet beinvloeden zei hij!
Wat een onzin!
Ook vertelde het CPB dat de JSF nauwelijks extra banen opleverde.
Wat weer door de bedrijven ten sterkste ontkend werd.
Het zouden er wel duizenden zijn, maar dat is een onbewijsbare stelling.
Je ziet, dat er aan alle kanten wordt geduwd en getrokken om dat ding erdoor te krijgen.

Grtz.
 
Ja klopt, ik heb die hele klucht gezien en gevolgd.
Dus het wordt ons gewoon weer door de strot geduwd en over die Saab wordt niet eens gedacht. Die was alleen handig voor een snoepreisje voor een aantal leden.:(
 
En vandaag zou het gaan spannen!

De Vries haalde er alle oneigenlijke onbewezen argumenten bij die hij kon bedenken.
Het beste en goedkoopste toestel.
Heel veel werkgelegenheid.
De miljoenen al geinvesteerd zouden voor niks zijn geweest.
En nog meer dingen.

Maar nu moet de pvda nog door de bocht.
En die wordt zwaar bewerkt en onder druk gezet.
Om nu de twee test toestellen te kopen.
Het is toch merkwaardig dat het CDA de zaak met alle geweld erdoor gedrukt wil hebben.
Maar dan weten we gelijk wie het bij de starfighter en F16 ook gedaan heeft, haha!

Grtz.
 
En de pvda wordt nog steeds bewerkt, en bewerkt, haha!

De Vries zegt dat we volgens de contracten die test toestellen moeten kopen.
Dan hebben ze weer eens slechte contracten gemaakt.
En hij doet het voorkomen of we geluk hebben dat we die dingen kunnen kopen.
Kwatsj, want die firma wil alleen geld verdienen aan de Nederlandse belasting betaler.
Hoe meer ze verkopen, hoe meer winst.

Nou blijken die test toestellen (na lang gevraag) 130 miljoen dollar per stuk te kosten.
Dat is twee maal zoveel als de produktie toestellen waarschijnlijk gaan kosten (60 miljoen).
De producent, Lockheed-Martin lacht zich kapot man.
Die testfase vind toch in Amerika plaats en kan net zo goed met Amerikaanse toestellen gebeuren.
Waar onze mannen dan naartoe gaan.
Piloten op een toestel opleiden gebeurt altijd in Amerika op een produktie toestel.
Ik zou echt niet weten wat we met die test toestellen aanmoeten.
Het is waarschijnlijk alleen bedoeld om voor de Amerikanen de kosten te drukken.
Zoals de hele gang van zaken tot nu toe is gegaan.

Het is toch een merkwaardige gang van zaken als de fabrikant zegt:
jullie moeten meer voor produktie toestellen betalen als jullie geen test toestellen kopen.
Ik geloof daar niks van!
We zullen zien of de pvda slappe knie?n krijgt.

Grtz.
 
PVDA? Partij van de Afbraak, Partij voor de Allochtonen, Partij voor domme autochtonen ofwel, partij voor Partij voor de Achterlijken..... en ga zo maar door.
De partij doet er goed aan om zichzelf op te heffen.
Waarom?

Het onderwijs is inmiddels dusdanig van niveau dat leerlingen van de hogere scholen niet eens meer een staartdeling weten te maken, dat ze niet eens meer normaal nederlands kunnen schrijven en lezen en dat ze, be?nvloed door de SP, maar gewoon een diploma krijgen nog voordat ze zichzelf hebben ingeschreven voor een school!
Ok, het is wat overdreven, maar het is altijd nog zo, dat als een leerling in het ene vak niet mee kan komen, ze een troostvak krijgen om toch maar te slagen... ja, ja, zo kan ik ook mijn universitair bierdiploma halen en Freddie van de troon stoten zonder dat ik bier lust!

Kom op zeg, die socialistische rotzooi hebben we nu al lang genoeg gehad, dat werkt niet en de mensen worden alleen maar dommer.

Die JSF mogen ze van mij ombouwen tot een pretpark attractie in de efteling, dan brengt dat ding tenminste nog geld op!
En samen met de 8 miljard die Woutertje Bos naar zogenoemde "arme landen" heeft gestuurd bij zijn aantreden, had nederland helemaal geen last hoeven te hebben van de credietcrisis, dan hadden er geen gemiddeld 200 ontslagen per dag hoeven vallen en hoefden deze mensen geen uitkering te genieten!
Die 8 miljard, waarvan niemand exact weet waar het "ontwikkelings geld" naar toe is gegaan en niemand weet of het geld wel is aangekomen bij de arme mensen, had Nederland gewoon in haar zak moeten houden!!

..en maar PVDA blijven stemmen, hoe halen de mensen het in hun gekke-koeien-hersenen!
De PVDA van 'vadertje Drees' bestaat al lang al niet meer, dus ook ouderen mogen wat anders stemmen....voor zover ze nog niet vastgeroest zitten in hun gewoontestemgedrag.

Over ouderen gesproken, die JSF kost zo verschrikkelijk veel geld, dat de gemiddelde bejaarde er 4x per jaar van op vakantie kan gaan!
..de rest heeft problemen met het vliegtuig, dus die gaat waarschijnlijk van de JSF besparing naar de efteling...

Sorrie, het is mijn vrije mening die ik even kwijt wilde, ik gruwel van de PVDA met hun "melk-het-volk-maar-uit" beleid!
Laat het volk genieten van vrijheid en rijkdom!!!

"geen gezeik, iedereen rijk"! :biggrin: :biggrin:
(het simplistisch verbond van Koot en de Bie)
 
Tja, en zo heeft iedereen zijn mening!

Maar toch spijtig dat het CDA de boel er weer doorgedrukt kreeg.
Alhoewel zo'n kromme construktie krijgen alleen maar ambtenaren bedacht!
En dat de pvda-fraktie voorzitster het met droge ogen kreeg uitgesproken, merkwaardig!
Men ziet hoe belangrijk regeren voor die lieden is.

Iets waar ik weinig over gehoord heb is de geluidsoverlast van het ding.
In 2008 heeft de US air force bekend gemaakt dat JSF (F35) 2X zo veel geluid maakt bij opstijgen
en 4X zoveel bij landen, dan de ..... F15!!!!
Nu heeft de F15 2 motoren tegen de enkele van de F16.
Om te zien wat dat betekent het volgende.

De F15 en F16 hebben beiden de Pratt&Whitney F100 (of General Electric F110 soms) straalmotor.
Die levert in de latere versies 29.000 lbf thrust (pounds stuwdruk, 1 pound=0.453kg).
Dat is meer dan 13 ton stuwdruk per straalmotor.
Ik gebruik liever de Engelse lbf thrust dan de Europese minder zeggende kN (kiloNewton).
Welnu de F35 gebruikt de F135 van Pratt&Whitney die 40.000 lbf thrust heeft.
En die maakt dus dubbel zoveel lawaai dan twee F100's bij mekaar!
Kun je nagaan wat dat betekent.
Die F100 was overigens nogal temperamental op zijn zachts gezegd.
Had veel last van flame-outs en moeilijk restarten.
Hetzelfde probleem had de US navy met hun F14 tomcats die de Pratt&Whitney TF30 hadden.
Die heeft daarom in alle tomcats de P&W vervangen door de General Electric F110.
Op vliegdekken kun je gewoon geen flame-outs hebben.

Wat de geluidsoverlast betreft schijnt de Vries gezegt te hebben dat de F35 ook aan de geluidscontouren moet voldoen.
Waarschijnlijk gaan ze na een tijd constateren dat de F35 er niet aan voldoet.
Ik ben benieuwd wat ze dan gaan doen, haha!

Grtz.
 
Nou werd voor de F35 een tweede alternatieve motor ontwikkeld.
De General Electric/Rolls-Royce F136 zodat men zou kunnen kiezen.
Maar hier begon de P&W lobby weer.

Er werd namelijk door pentagon of White House ernstig overwogen die ontwikkeling te stoppen.
Echter de Engelse Tony Blair en Busch waren (veel te) dikke vriendjes.
En Busch heeft het F136 projekt steeds laten doorlopen tegen alle wensen in.
Mogelijk een reden dat Busch alles van Blair gedaan kreeg?

Dat Rolls-Royce erbij betrokken is, is niet vreemd.
Want die firma bouwt al 100 jaar aero engines (luchtvaart motoren).
Het is zelfs zo dat na de tweede wereldoorlog in de USA alle eerste en tweede generatie straalmotoren van Engelse oorsprong waren.
Licentie bouw of doorontwikkeling van ontwerpen van Rolls-Royce, Bristol of Armstrong-Siddeley.
De Engelsen waren er meester in, en de Amerikanen slecht.
Beroemde ontwerpen waren van Rolls-Royce de Avon, Conway en Spey.
Van Bristol de olympus (concorde) en pegasus (harrier), en Armstrong-Siddeley de Sapphire.

Helaas werden door regeringen de firma's na de oorlog op een hoop gegooid omdat Engeland zowat failliet was.
Een heleboel aan het buitenland verkocht en zo een hoop kennis vernietigd.
De amerikanen kregen zo voor een prikje geweldige technologie binnen.
Anyway, in Engeland bleef alleen Rolls-Royce over die ook weer bijna failliet ging.
Op elke pegasus in elke harrier zit dus een RR naamplaatje.
Het had allemaal niet gehoeven, maar het was Engelse "government policy".
En je ziet dat de politiek er steeds met dikke vingers inzit!

Grtz.
 
Ik meen dat ik politici heb horen zeggen dat de F35 stealth zou zijn!
Weer een fabel die aantoont dat ze niet goed weten waar ze het over hebben.

Stealth betekent dat hij NIET door radar detekteerbaar is.
Stealth eigenschappen, dat hij MINDER door radar detekteerbaar is.
De maker pronkt graag met stealth eigenschappen zus of zo.
Maar daarvan is nog niets bewezen, en het is bovendien classified oftewel geheim.
Net als bij de F22 raptor (van dezelfde maker).

Gaan we terug naar de F117 (Nighthawk), dat zwarte driehoekige ding.
Die was helemaal stealth volgens de makers.
Hoewel hij een F naam heeft van fighter was het een kleine bommenwerper.
Omdat hij stealth was had hij ook geen bewapening nodig vond men.
(Zijn grotere broer was de stealth B2 spirit.)
Hij was in de 80-er jaren in dienst genomen bij de US airforce.
En hij werd ingezet in Joegoslavie tijdens dat conflikt tegen de Serven.
De Serven frommelden wat met hun radar (frequentie) installaties en kregen hem in beeld.
En kregen het met wat SAM's klaar er eentje te locken en af te schieten en eentje te beschadigen.
Waarschijnlijk heeft dit een tamelijke schok bij de airforce veroorzaakt.
Want intussen is de kleine vloot F117's uit dienst genomen en in de mottenballen gelegd.
De nieuwe generatie F22 raptors zou beter stealth zijn en het probleem oplossen.
In hoeverre dit klopt is uiteraard onbekend.
Volgens mij bestaat stealth niet zolang die dingen uit metaal bestaan.

Wie kopen de F35 dan?
In Europa naast uiteraard Engeland maar enkele landen.
Op dit moment is dat Nederland, Italie, Turkije, Denemarken en Noorwegen.
Nee, Duitsland doet nu weer niet mee!
Een erg grote export schlager is het nog niet.

Grtz.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan