Kapotte pixel?

nono

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
8 feb 2001
Berichten
766
Waarderingsscore
4
Punten
18
Ik heb ooit eens op TV 'n onderwerp gezien over garantie op kapotte pixels bij beeldschermen; sterker nog tijdens de opname ging er nog 'n pixel kapot.

Dat waren behoorlijke vierkantjes; leek wel 'n kaasblokje; best wel storend.

Zou ik nou ook 'n kapotte pixel hebben, echter bij mij is het slechts 'n speldenprik, zo klein en ook nog bijna bovenin in mijn scherm, dus het valt bijna niet ook, maar toch?

Hij zit precies in de blauwe balk van IE, dus je ziet 'm wel, maar zoals gezegd, hij is zo klein, dat het niet echt storend is.

 
Als ze zo groot als kaasblokjes zijn, dan is het niet de moeite waard een stukkie kaas bij je te halen.

Een pixel is 1 beeldpuntje, en inderdaad zo groot als een (vierkant) speldeprikje.

Een pixel bestaat uit 3 sub pixels, een rood, een groen en een blauw deel.

Rood groen en blauw samen maken wit, en alle andere kleuren zijn mengsels van deze 3 basiskleuren.

Je hebt verschillende soorten en klasses van dode pixels.

Een hele dode pixel doet helemaal niets meer en is altijd wit of altijd zwart.

Bij een gedeeltelijke dode pixel doet minstens 1 van de basiskleuren het nog, meestal is 1 van die basiskleuren defect.

Dan maakt het nog uit waar de pixel zit.

Zit ie midden op je scherm waardoor je er altijd naar zit te kijken, dan is het de hoogste klasse.

Zit ie ergens op de rand van het scherm, waardoor je 'm nauwelijks ziet dan is het de laagste klasse.

Fabrikanten hebben allemaal eigen ideeën hoe om te gaan met dode pixels en het wijkt altijd af van standaard garantie gevallen.

Als je meer dan 2 maanden pixelgarantie hebt, dan heb je een extreem betrouwbaar scherm te pakken (met bijbehorende prijs waarschijnlijk).

Meestal is die garantie periode ook nog verdeeld in wat wel en wat niet acceptabel is.

Het is altijd een goed idee om de pixelgarantie mee te nemen in je aankoopbeslissing.

Persoonlijk raad ik wel het afsluiten van een extra pixelgarantieverzekering af.

Kost je geld terwijl je absoluut niet weet of je ooit iets krijgt daarvoor.

Dat klinkt mij te veel als oplichting in de oren, en persoonlijk zou ik dan dus op zoek gaan naar een merk dat zichzelf als betrouwbaar bewezen heeft.

Ik heb in de download sectie bij utilities het zeer handige programmaatje Ntest neergezet.

Das een tootlje van Nokia waarmee je perfect je monitor kunt testen.

 
Fabrikanten hebben allemaal eigen ideeën hoe om te gaan met dode pixels en het wijkt altijd af van standaard garantie gevallen.

Dáár ging dat TV programma nou juist over; ik dacht dat het Kassa was en tijdens die opname ging er juist nog weer 'n pixel stuk bij de ondervraagde.

Kaasblokkie is natuurlijk overdreven, maar het was beslist groter dan 'n speldenprik

Ik heb de test gedaan en hou constant 'n wit (rond) speldenprikje; als ik d'r 'n loupe voor hou zie je dat het inderdaad vierkant is.

Hij zit dus precies in de blauwe balk bovenin bij IE, dus ik kan d'r wel verder mee leven; had alleen geen idee of dat nou 'n dooie pixel was, dit omdat die dus niet alleen veel kleiner oogt dan die dooien pixels destijds bij die TV uitzending, maar ook rond lijkt en die bij de TV uitzending duidelijk vierkant waren.

Bedankt voor je reactie

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan