Klooien met HotBird / Astra

K

kollenburg

Hoi,

Ik heb vandaag bij een kennis de satteliet installatie wat uigebreid.

Het is een bestaande schotel van 90cm, waarbij ik met wat aluminum stripjes een 2e LNB gemonteerd heb.

Er is geen andere houder meer voor te verkrijgen, vandaar...

Het geheel heb ik gericht op Hotbird, en de tweede LNB voor Astra.

Nu doet het volgende zich voor, De Astra LNB moet ik geheel tegen de andere LNB zetten om een beetje signaal van Astra te hebben, Er zit dus geen 6 graden tussen.

Ik heb de Astra LNB rechts (van achter de schotel gezien) langs de Hotbird LNB geplaatst, is dit goed, of moet hij juist net links zitten??

De tweede vraag is, wat is de minimum schotel afmeting voor de widebeam van hotbird5?

De beste man wil graag AsiaNet kijken, dit is een smal-bandig, zwak signaal op 12.565 H

Met 90cm lukt dit niet :-(

Alvast bedankt voor het lezen van dit verhaal, en de eventuele antwoorden.

Groeten,

Erik.

 
Wat betreft de lnb posities kan ik je vraag positief beantwoorden.

Als je het van achter de schotel uit bekijkt, zit de Astra lnb rechts en de hotbird lnb links.

Maar met zelfgemaakte dingen kan het nogal eens heel lastig worden het goed uit te regelen.

Met een 90cm schotel moet ontvangst van beide satellieten echter normaal geen probleem zijn.

Het kan dus aan het zelfgemaakt deel liggen dat het een probleem oplevert.

Wat betreft het kort naast elkaar staan. Het zal geen 6 graden zijn, vergeet namelijk niet dat niet je lnb naar de satelliet "kijkt" maar je schotel.

Er komt dus een reflectie op je schotel en die weerkaatst naar je lnb, afhankelijk van de hoek van reflectie kan het dus best zijn dat het dichter bij elkaar staat.

De tweede vraag kan ik je momenteel niet beantwoorden, ik kijk nooit naar die satelliet.

 
Hallo Kollenburg het zeer moeilijk om een goede uitrichting te krijgen van je 2E lmb op astra de 1e LMB geeft geen probleem de optimale hoek van reflektie in je lmb bepaal je zelf met uitrichten het probleem is met je lmb voor astra om een goed uitrichting te krijgen moet je de juiste hoek gaan zoeken en dat is nu de moeilijk heid het blijft behelpen omdat je niet de juiste meet gegevens hebt de verleizen zijn behoorlijk exstreem ook fabriekanten hebben groote problemen om dit voor elkaar te krijgen van daar dat het aanbod zeer gering is

wat ik in jou geval zou doen een 65cm schotel voor astra plaatsen en de 90cm schotel voor hotburd houden is groot genoeg.

G.R Pecari

 
hallo pecari . uit mijn analoge tijd staat tegen de achtergevel een 60 cm schotel merk mediasat (aldi) met een grundig lnb. deze heb ik eerst uitgericht op 16 gr. oost.

toen met wat zelfgebouwde alu strippen deze lnb en een alps

allebei ongeveer evenveel uit het midden gezet. het hart van de lnb klembeugels zitten 77 mm uit elkaar , de koppen enigzins schuin naar de schotel. let wel die 77 mm gelden voor een 60 cm schotel .

ik heb perfekte ontvangst MM 9500

gr. trust

 
Ok...bedankt....

Dan zit ik met de LNB`s in dat geval goed, ik meende me ook al iets van school te herinneren n.l. Hoek van inval = Hoek van uittreding.

Het rottige is alleen dat de LNB`s nu al met de Feedhoorn tegen elkaar zitten, en dat de onderlinge afstand voor mijn gevoel toch nog kleiner moet worden.

Ik heb nu een schamele 50% signaal(digitaal), en een naar net spike vrij analog beeld.

Gegarandeerd dat het bij de eerste regenbui fout gaat.

Maargoed...morgen is er weer een (hobby)dag....

Groeten,

Erik.

 
@knollenburg,

Houd er rekening mee dat niet iedere schotel geschikt is voor deze praktijken!

Het zou best eens aan de schotel kunnen liggen dat het geheel niet naar wens loopt!

 
hoi pecari. ik heb gisteren avond nog geprobeerd asiasat te ontvangen met 150cm prime focus maar mijn signaalbalk gaf geen enkele reaktie. is ie wel 24uur in de lucht ?

gr. trust

 
Hoi,

AsiaNet zend 24uur uit op de Freq 12.565 - Symbolrate 6140 - FEC 3/4

Een echt smalbandig signaaltje, met een zeer matige kwalitijd...

Maar ik denk dat ik de oorzaak van de problemen gevonden heb n.l. De openings hoek v.d. schotel!!

Het viel me namenlijk vandaag op, dat de signalen van Hotbird, die slecht zijn, een frequentie hebben die dicht bij een frequentie van astra zit.

Het sterke astra signaal drukt dus waarschijnlijk het zwakke AsiaNet signal weg, ondanks dat de schotel toch echt richting HotBird staat.

Dit verklaart ook, dat ik de Astra LNB ook nagenoeg in het midden van voor schotel moet zetten.

Alles binnen de openingshoek wordt gefocuseerd in het midden v.d. schotel, zowel Astra als hotbird...

Ik heb mijn kennis aangeraden uit te kijken naar een nieuwe, betere schotel, in de tussentijd heb ik de LNB`s zo scheef gezet, dat de beinvloeding van de onderlinge signalen zo gering mogenlijk is...

Moraal van het verhaal: je kunt niet iedere schotel gebruiken om er twee LNB`s voor te zetten!!

De brandpuntafstand (LNB-arm) moet lang genoeg zijn om een voldoede kleine openingshoek te garanderen.

Om zo onderlinge beinvloeding van de signalen te voorkomen.

Groeten,

Erik.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan