Klopgeesten in waterleiding

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.549
Waarderingsscore
653
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
Mijn Bosch vaatwasser maakt zowat de hele wijk aan het schrikken als deze met water wordt gevuld.

Heb zojuist de zijkant waar het labyrint zit geopend.
Als ik een 65graden of spoel programma start dan zie ik in de afvoer leiding het overtollige water wegstromen geen probleem.

Nu wordt de watertoevoer gestart en zie ik dat de bakken langzaam gevuld worden totdat het hoogste punt bereikt wordt . Het water stroomt dan door wat onduidelijke misschien vlotters en vult de machine .
Tegen het einde begint het geklapper ca  6 a 7 stoten. Enkele vlotters zijn wel smerig , geen kalk maar een of andere troep .Krijg deze van buitenaf niet gereinigd of ik moet het hele labyrint slopen.

En wordt het programma gestart hetgeen nog perfect gaat.

Bij 65 graden wasprogramma gebeurd dat steeds na het spoelen , voorwassen en hoofdwas..

Om deze tering herrie op te lossen , heb ik alle externe componenten totaal gecontroleerd en gereinigd.

Kraan type terug stroombeveliging schoon geen kalk.
Aquastopper van de bosch slang een pietsie kalksteentjes deze compleet schoon gemaakt.
Verder de watertoevoerslang in de machine schoongeport met een nylon kabeltrekker.
Ook niks smerigs gevonden.

Heb een waterslagdemper tussen kraan en aquastop geplaatst en het geheel weer in elkaar gezet.

Waterslag demper lost enigszins het hevige bonken op maar toch hoor ik die slagen op het einde van het vullen.

Heeft iemand enig idee wat ik nog kan doen.
Ikzelf zit te denken aan een defecte aquastopper die op het hoogtepunt inkomt.
Als ik die tijdens dat geklapper beet pak voel ik dat geklapper. Maar dat voel ik ook aan de leiding en kraan.
:pfff:

Is het noodzakelijk een kraan met terugloopbeveliging te gebruiken omdat daar ook een klep inzit die de toevoer blokkeert alhoewel de druk dan hoger moet zijn dan de toevoer..

Iemand een spitsvondig idee?








 
Misschien een paar keer zo heet mogelijk draaien en wat soda in de machine gooien.
Succes.
 
staat er water in het bakje onder het labyrint?

hier ff lezen
https://www.circuitsonline.net/forum/view/122284
 
Daar staan nog 2 belangrijke tips vooral dat bruine vlottertje en mogelijk verstopte stuk slang naar kuip.

Ik ga daarmee direct aan de slag. Wordt vervolgd.

 
Beide zijn schoon genoeg . Met een dradentrekker in de wateruitlaat liggen porren en zag deze in de vlotter komen niks geen prut mooi schoon.

Het water stroomt ook vlot door dit gedeelte.

Enige zorg is dat linksboven in het labyrint zich schijnbaar vuil heeft opgehoopt donkere vlek van ca 5 x5 cm .

Maar hoe ik die schoon moet krijgen is mij een raadsel kan daar niet bij zonder hele labyrint te demonteren.

Las ergens met behulp van een magneetje en deze met een sterke magneet naar deze plek manoeuvreren. Pffff dat lijkt me link.

Schijnt dat daar een klein vlottertje zit en die zit waarschijnlijk vast.
Zou best eens de veroorzaker kunnen zijn.

 
@Matrix, ik heb 2 jaar geleden met precies hetzelfde probleem zitten klooien.

Ik had toen een filmpje gevonden hoe je het labyrinth moet spoelen, is vrij simpel, het ging goed bij mij totdat ik dat ding liet vallen, een scheur van boven tot onder in dat ding. (Ik krijg het nu even niet gevonden).

Daarna heb ik via een webshop een refurbished gekocht, dit heeft even gewerkt maar het probleem herhaalde zich al weer snel

Wij hebben toen besloten om een nieuwe te kopen.

Succes.
 
is ook een bekent probleem dat de koudwaterleiding ergens los ligt sluit met een magneet ventiel en dan krijg je een slag in de waterleiding die door het hele huis gaat
 
Allen bedankt .
Geen klopgeesten meer.

Geen losse waterleidingen maar een verstopte labyrint.
Vandaag schoonmaakdag , vrouw is naar lelystad haar NS VRIJ REIZEN ter gelde maken . Daar woont mijn zoon en drie prachtige vrouwen (schoondochter  en twee kleindochters). Zoon moet werken dus ik ga niet naar het gekwek van 4 vrouwen luisteren .

Terug naar vaatwasser.

Heb een schoonmaak pdf gevonden die precies beschrijft hoe het labyrint van mijn bosch type te reinigen.

https://forum.teamhack.de/filebase/download/26/?s=b8be9fe3ff5e430d6989805c76f7e7658607f45c

Deze beschrijving  liet precies mijn labyrinth zien , op dezelfde plekken de boel verstopt.

Labyrint volgens de stappenplan eruit gehaald en in de chloor (vette troep dus geen kalk ) gezet 2 uren laten intrekken af en toe schudden en vervolgens met heetwater nagespoeld en warempel de prut is losgekomen .

Heb de magneetruc met een spijker of moertje niet nodig gehad.

De waterflow ook gereinigd wel kalk dus in de schoonmaakazijn en daarna de boel weer in elkaar gezet. Totale duur 3 uur klooien.

De test. Luister maar !!!! niks meer te horen geen geklapper van de leidingen

HIEP HIEP HOERA VOOR MEZELF.
 
Blij om te horen dat het jou wel gelukt is, ik heb precies hetzelfde gedaan totdat ik dit ding uit mijn handen liet vallen... 

En ohja, klapperende leidingen had ik toen ook, maar dit is spontaan verdwenen na de aanschaf van de nieuwe machine die nu 1? jaar oud is, maar de circulatiepomp loopt al flink te brommen,
pasgeleden was er een gedeelte losgekomen wat voor de pomp zit die het water afpompt, en toen is er hoogstwaarschijnlijk iets hards/scherps mee geschoten in het systeem wat dat brommend geluid veroorzaakt. 

Het valt onder de garantie mits je een monteur treft die goedgehumeurd is...

 
bied de monteur eerst koffie met gebak aan kan ie ff bijkomen van de aanreis, wordt humeur vast beter van
 
En een lekker makkelijk zittende stoel, pantoffeltjes en krant en uiteraard een klein glaasje koffielikeur. Geen sigaar dit om het roken te ontmoedigen.

Vervolgen laat je hem je boot zien zodat hij kan zien dat hij niet in de boot maar serieus genomen wordt.

Garantie is incl. arbeidsloon en voorrijkosten dus maak er een leuke middag van, eventueel met een klein bbq-tje :rolleyes:
 
Wat je tegenwoordig niet allemaal moet doen om een mens tevreden te stellen

Maar goed de ouderwetse stroopkwast werkt beter als je frustraties te botvieren op de medewerkers.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan