Kwalificaties en uitslag GP 2009

jack

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 aug 2002
Berichten
7.224
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
64
Uitslag kwalificatie Australi?
Bron: FOK!sport

Jenson Button heeft voor het eerst in drie jaar een polepositie gehaald. Zijn teamgenoot start morgen vanaf de tweede plaats. De tijden lagen erg dicht bij elkaar en het gebruiken van KERS of de gewraakte diffuser bleek geen garantie voor een goede gridpositie.

De Williamsen zetten, net als in de trainingen, in eerste instantie de toon in de kwalificatie. Het duurde de helft van de eerste sessie voordat Kimi R?ikk?nen een tiende van een seconde onder de tijd van Kazuki Nakajima kon kruipen. Felipe Massa stond lange tijd laatste, maar zette met een paar minuten op de klok een tweede tijd neer. Een halve minuut voor de vlag pakte Mark Webber de koptijd, terwijl de Force India's hun vorm uit de trainingen niet waar konden maken. Terwijl beide Brawn-wagens nog sneller gingen dan Webber, wist Hamilton met een vijftiende plaats net de tweede kwalificatie te halen. Wie dat niet lukten, waren S?bastien Bu?mi, Nelson Piquet, Giancarlo Fisichella, Adrian Sutil en S?bastien Bourdais.

Hamilton kwam de baan niet op vanwege problemen met zijn versnellingsbak en bleef steken op de vijftiende positie. Vooraan wisselden Toyota, Brawn en Red Bull de snelste tijden af. Zowel Barrichello als Button doken in de laatste seconden onder de 1:25-grens. Kovalainen stelde teleur met een langzaamste tijd, en ook Nakajima, Alonso en Heidfeld bleven steken buiten de top tien. De Ferrari's haalden het wel, maar met de hakken over de sloot.

Ook in de shoot-out leidden de wagens van Brawn. Button en Barrichello zetten in de eerste helft de snelste tijden neer en kwamen tevens als eersten de pits binnen voor nieuwe banden. Massa had grote problemen met zijn wegligging en vermoedde een lekke band. Een bandenwissel hielp echter niet veel en de Braziliaan bleef steken op de zevende plaats. De strijd om de pole begon een minuutje voor het einde van de sessie. Rubens Barrichello verstevigde zijn eerste plaats, maar werd op het laatst voorbijgestreefd door zijn teamgenoot Button. De andere coureurs konden slechts vechten om de derde plaats.

Uitslag kwalificatie
pos coureur team tijd ronden
1 Jenson Button Brawn GP 1:26.202 19
2 Rubens Barrichello Brawn GP 1:26.505 21
3 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:26.830 21
4 Robert Kubica BMW Sauber 1:26.914 19
5 Nico Rosberg Williams 1:26.973 21
6 Timo Glock Toyota 1:26.975 19
7 Felipe Massa Ferrari 1:27.033 21
8 Jarno Trulli Toyota 1:27.127 20
9 Kimi R?ikk?nen Ferrari 1:27.163 21
10 Mark Webber Red Bull Racing 1:27.246 20
11 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:25.504 14
12 Fernando Alonso Renault 1:25.605 12
13 Kazuki Nakajima Williams 1:25.607 16
14 Heikki Kovalainen McLaren 1:25.726 15
15 Lewis Hamilton McLaren geen tijd 5
16 S?bastien Buemi Scuderia Toro Rosso 1:26.503 10
17 Nelson Piquet Renault 1:26.598 12
18 Giancarlo Fisichella Force India F1 1:26.677 10
19 Adrian Sutil Force India F1 1:26.742 9
20 S?bastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:26.964 10
 
Lewis Hamilton, Timo Glock en Jarno Trulli starten morgen vanaf de achterste rijen van de grid. De versnellingsbak van Hamilton is vervangen, terwijl Toyota's achtervleugels te flexibel waren.

De regerend wereldkampioen kwam vanochtend al na de eerste kwalificatiesessie niet meer in actie, omdat zijn auto problemen met de bak had ontwikkeld. Het team had er voor kunnen kiezen alleen de versnellingen zelf te vervangen en daarmee een straf te ontlopen, maar wilde geen risico lopen. Volgens de nieuwe reglementen moeten versnellingsbakken vier races meegaan.

Timo Glock had zich op een zesde plaats gekwalificeerd, met Trulli daar twee posities achter. Volgens de FIA waren hun achtervleugels echter niet conform de reglementen en bogen ze teveel door. Beide coureurs zijn uit de kwalificatieuitslag geschrapt en starten achteraan. Hamilton start daardoor op plaats 18.
 
Waren er weer Polen bij?, HAHAHA!

Grtz.
 
Door Wouter (ziggyziggyziggy) op zondag 29 maart 2009 09:37
Bron: FOK!sport

Jenson Button heeft de Grand Prix van Australi? gewonnen. Rubens Barrichello maakte er een ??n-twee voor Brawn GP van. Jarno Trulli pakte, na een start vanuit de pitstraat, de derde plaats.

Bij de start kwam Rubens Barrichello slecht weg en hij viel terug tot de zevende plaats. Hij tikte Mark Webber aan in de eerste bocht en veroorzaakte een crash waar ook Nick Heidfeld, Adrian Sutil en Heikki Kovalainen slachtoffer van werden. Ze moesten de pits opzoeken, waar alleen de Fin moest opgeven. Button sloeg gelijk een gat van drie seconden op Sebastian Vettel, daarachter was Lewis Hamilton begonnen aan een stevige inhaalrace.

R?ikk?nen had het zwaar op de vijfde plaats. Hij werd eerst ingehaald door Nico Rosberg, daarna waagde Barrichello een poging. De Braziliaan kwam er voorbij, maar vernielde wel zijn voorvleugel. R?ikk?nen kwam direct naar binnen om andere banden te halen. Een ronde later kwamen ook Massa en Hamilton de pits in. Rosberg reed ondertussen snel het gat dicht naar Kubica en kreeg de derde plaats cadeau omdat de BMW-rijder de pits in ging. Met een gat van bijna een halve minuut naar Vettel had Rosberg vrij baan en was gelijk even snel als de koplopers.

Zowel Vettel als Rosberg gingen in ronde 16 de pits in. Vettel had een prima stop, maar bij Rosberg waren er problemen met een wielsleutel en de Williams viel terug tot plaats twaalf. Zijn teamgenoot zorgde even later voor een hoop rotzooi op de baan door de muur in te duiken. Het duurde lang voordat de safety car de baan op kwam en beide Brawncoureurs maakten van de gelegenheid gebruik om hun eerste stops te maken. Fisichella probeerde dat ook en zorgde voor een hachelijke situatie door veel te laat zijn pitbox in te sturen.

Piquet verknoeide zijn herstart door bij het aanremmen van bocht ??n het grind in te glijden. De koplopers kwamen goed weg, maar Rosberg verloor drie plaatsen. Vanaf een negende plaats had de Duitser wat moeite om de opvallend snelle S?bastien Bu?mi te passeren. Pas tijdens de laatste serie pitstops kon Rosberg het plaatsje opeisen.

R?ikk?nen maakte ook zijn laatste pitstop, maar was al vier ronden later terug in de box, nadat hij een muur had geraakt. Het feit dat hij daarna direct een ronde van 1:28 neerzette, gaf aan dat er niets vitaals was beschadigd aan de Ferrari. Dat kon niet gezegd worden van de wagen van Massa, die opeens snelheid verloor en direct de garage inreed.

Door zijn laatste pitstop verloor Button bijna zijn complete voorsprong op Vettel. Barrichello verloor echter een podiumplaats door zijn stop, omdat Kubica de derde plaats opeiste. De Pool was een stuk sneller dan zijn voorgangers en probeerde Vettel in te halen. Die poging ging echter mis en beide wagens crashten zwaar. Barrichello was de lachende derde en maakte er een ??n-twee van voor Brawn GP, terwijl de race achter de safety car finishte. Jarno Trulli maakte het podium af. R?ikk?nen haalde de finish niet: hij was op de rotzooi van de crash gereden.

Pos. Rijder Team Tijd Reden uitvallen
1 J. Button Brawn GP 1:34:15.784
2 R. Barrichello Brawn GP + 0.807
3 L. Hamilton McLaren + 2.914
4 T. Glock Toyota + 4.435
5 F. Alonso Renault + 4.879
6 N. Rosberg Williams + 5.722
7 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 6.004
8 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 6.298
9 A. Sutil Force India F1 + 6.335
10 N. Heidfeld BMW + 7.085
11 G. Fisichella Force India F1 + 7.374
12 J. Trulli Toyota + 26.604
13 M. Webber Red Bull + 1 ronde
14 S. Vettel Red Bull DNF Schade na ongeval
15 R. Kubica BMW DNF Schade na ongeval
16 K. R?ikk?nen Ferrari DNF Schade na ongeval
17 F. Massa Ferrari DNF
18 N. Piquet jr. Renault DNF Defecte remmen
19 K. Nakajima Williams DNF Schade na ongeval
20 H. Kovalainen McLaren DNF Schade na ongeval
 
Bron: GPupdate.nl

De wedstrijdleiding stelt een onderzoek in na een incident tussen Lewis Hamilton en Jarno Trulli tijdens de laatste safety carperiode.

Tijdens de safety car vlak voor de finish kwam de Italiaan buiten de baan, waarna Hamilton hem voor de derde plaats inhaalde. Trulli pakte echter de plek direct terug. De wedstrijdleiding bekijkt nu of Trulli dat wel mocht doen.

In artikel 40.7 van het Sportief Reglement van de Formule 1 staat dat er niet ingehaald mag worden tijdens een Safety Carsituatie, tenzij een van de deelnemers "langzaam rijdt door een overduidelijk probleem". Het is ook zo dat men niet met meer dan twee wielen buiten de witte lijn mag komen. Volgens McLaren-teambaas Martin Whitmarsh gebeurde dit echter wel. Jarno Trulli verliet de baan en dus mochten de andere coureurs de Toyota-rijder inhalen.

"Tijdens de Safety Carsituatie in de eindfase van de race kwam Trulli op het gras. Aangezien hij op dat moment niet op het circuit reed, had Lewis geen andere keuze dan hem te passeren. Nog achter de Safety Car pakte Trulli de derde plek weer terug, iets wat normaal gesproken niet zou mogen. Het enige wat ik weet is dat de FIA het incident nu onderzoekt. De komende uren zullen we wel merken hoe het afloopt. Hoe dan ook, of we nou derde of vierde zijn, het was een prima resultaat," aldus Martin Whitmarsh.

Trulli kan eventueel een tijdstraf van 25 seconden krijgen. In dat geval valt hij terug naar plaats twaalf en pakt S?bastien Bourdais het laatste puntje.

Update 12:18

Jarno Trulli heeft van de wedstrijdleiding een tijdstraf van 25 seconden gekregen vanwege het inhalen onder een gele vlag. Dit betekent dat Lewis Hamilton nu derde geworden is. Aanvankelijk besloten de stewards tot het uitdelen van een stop-and-gopenalty van 10 seconden, maar omdat het te kort voor het einde van de race was om dat uit te voeren, werd de equivalente straf van 25 seconden toegepast.
 
De FIA heeft Lewis Hamilton uit de uitslag van de Grand Prix van Australi? geschrapt. De wereldkampioen van vorig jaar zou 'doelbewust stewards hebben misleid'.

Jarno Trulli heeft zijn derde plek weer teruggekregen. Dat is de uitkomst van een nieuw onderzoek dat de wedstrijdleiding heeft ingesteld naar een incident tijdens de laatste Safety Car-periode in Melbourne afgelopen weekend. De FIA beschikte over het radioverkeer van McLaren wat de zaak in een nieuw daglicht stelde.

Toyota-rijder Jarno Trulli passeerde, tegen de regels in, Hamilton tijdens de fase dat er een safety-car op de baan reed. Na de race kreeg de Italiaan 25 seconden tijdstraf, waardoor hij zakte van plaats drie naar twaalf. Hamilton steeg hierdoor naar de derde plaats.

Door deze nieuwe sanctie is de straf van Trulli ongedaan gemaakt, waardoor hij dus weer derde is staat.



De FIA heeft Lewis Hamilton op het matje geroepen voor zijn actie tegen Jarno Trulli in de Grand Prix van Australi?. De Italiaanse Formule 1-coureur ging het gras op, waarna de McLaren-rijder hem inhaalde. Hamilton moest daarna op aanraden van zijn team de plek teruggeven aan de Toyota-coureur. Hierna werd Trulli door de wedstrijdleing bestraft.

Het lijkt er nu op dat Hamilton tegen de wedstrijdleiding niet de waarheid heeft verteld. De FIA beschikt nu over het radioverkeer van McLaren wat de zaak in een nieuw daglicht stelt. Daarom moet de Brit in Maleisi? bij de FIA op rapport komen.

Na de race zei Hamilton nog tegen de pers: "Ik reed achter Trulli tijdens de safetycar, en het is duidelijk dat je dan niet mag inhalen. Maar Trulli gleed van de baan, ik denk dat zijn banden koud waren. Hoe dan ook, ik had geen andere keuze dan hem voorbij te gaan. Daarna ben ik zo langzaam mogelijk gaan rijden omdat ik van het team te horen kreeg, dat ik Jarno er weer langs moest laten. Maar ik weet eigenlijk niet zeker of dat de regels zijn, als dat niet het geval is dat had ik die derde plaats sowieso verdient."

Trulli verklaarde dat hij Hamilton wel in moest halen. "Vlak nadat Lewis me had ingehaald ging hij plotseling heel langzaam rijden en stuurde naar de zijkant van de baan. Ik dacht dat hij een probleem had, dus haalde ik hem in," aldus de Italiaan.

Volgens de reglementen is het toegestaan om bij een Safety Carsituatie iemand in te halen als een coureur denkt dat de ander een probleem heeft. Mocht dat in dit geval blijken dat Hamilton niet de volledige waarheid heeft gesproken, dan kan de FIA hem sancties opleggen of misschien besluiten dat Trulli de derde plaats in Australi? terugkrijgt.

Toyota zelf kan op basis van de bestaande reglementen niet in beroep gaan, omdat de regels niet toestaan dat er tegen tijdstraffen geprotesteerd kan worden. Daarop trok het team het protest tegen de terugzetting van Trulli door een 25 seconden tijdstraf van een derde naar een twaalfde plaats in.
 
Jenson Button mag morgen van pole vertrekken. De Brit was slechts een fractie sneller dan Jarno Trulli.

Het was Kazuki Nakajima die de dans om kwalificatie opende. De Japanner reed een 1.38.0 maar kwam door de eerste schifting heen. Voor Felipe Massa eindigde de kwalificatie al na Q1. De Ferrari-coureur had problemen en reed de zestiende tijd.

Zonder Massa begon de tweede sessie. Wederom was het Williams-coureur Nakajima die met een 1.35.1 de eerste tijd liet noteren. Al vrij snel daar achteraan kwamen Kubica, Heidfeld, Button en Trulli er onder door. Uiteindelijk was het Jenson Button die de snelste tijd liet noteren met een tijd van 1.33.784. Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen haalde de derde sessie niet.

In de derde sessie was het toch Jenson Button die de pole position voor zich op eiste. De Brawn GP-coureur reed met een 1.35.181 slechts 92 duizendste sneller dan Jarno Trulli. Sebastian Vettel eindigde als derde maar moet nog tien plaatsen terug op de start opstelling.

Uitslag kwalificatie

Pos Rijder Team Q1 Q2 Q3
1 Jenson Button Brawn-Mercedes 1:35.058 1:33.784 1:35.181
2 Jarno Trulli Toyota 1:34.745 1:33.990 1:35.273
3 Sebastian Vettel RBR-Renault 1:34.935 1:34.276 1:35.518
4 Rubens Barrichello Brawn-Mercedes 1:34.681 1:34.387 1:35.651
5 Timo Glock Toyota 1:34.907 1:34.258 1:35.690
6 Nico Rosberg Williams-Toyota 1:35.083 1:34.547 1:35.750
7 Mark Webber RBR-Renault 1:35.027 1:34.222 1:35.797
8 Robert Kubica BMW Sauber 1:35.166 1:34.562 1:36.106
9 Kimi R?ikk?nen Ferrari 1:35.476 1:34.456 1:36.170
10 Fernando Alonso Renault 1:35.260 1:34.706 1:37.659
11 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:35.110 1:34.769
12 Kazuki Nakajima Williams-Toyota 1:35.341 1:34.788
13 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:35.280 1:34.905
14 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:35.023 1:34.924
15 Sebastien Bourdais STR-Ferrari 1:35.507 1:35.431
16 Felipe Massa Ferrari 1:35.642
17 Nelsinho Piquet Renault 1:35.708
18 Giancarlo Fisichella Force India-Mercedes 1:35.908
19 Adrian Sutil Force India-Mercedes 1:35.951
20 Sebastien Buemi STR-Ferrari 1:36.107
 
Jenson Button heeft de Grand Prix van Maleisi? gewonnen. De race werd halverwege afgebroken vanwege zware regen en niet meer herstart. Nick Heidfeld kreeg de tweede plaats toebedeeld en Timo Glock maakte het podium vol.

De race startte op een droge baan, maar er hingen donkere wolken boven het circuit. Button verloor in de eerste bocht zijn eerste plaats en viel terug naar de vierde positie. Nico Rosberg ging er vandoor met de koppositie, gevolgd door Trulli en Alonso. Kubica bleef staan op de grid, maar kwam na een korte vertraging toch van zijn plaats. Twee ronden later stond de BMW opnieuw stil, ditmaal voorgoed. Voor Kovalainen was de race al in de eerste ronde afgelopen: hij spinde de grindbak in.

Alonso kon zijn derde plaats niet lang vasthouden. Binnen vier ronden was hij al door beide Brawncoureurs gepasseerd en moest hij met R?ikk?nen vechten voor de vijfde plaats. Vettel was goed onderweg en was na de achtste ronde al opgeklommen tot de negende plaats, onder andere ten koste van Lewis Hamilton.

Sebastian Vettel begon de eerste pitstopserie in ronde dertien, gevolgd door de rest van de koplopers, die allemaal op slicks bleven. R?ikk?nen maakte echter de gok door op regenbanden verder te rijden. Hij verloor twintig seconden per ronde, maar in ronde 21 begon het dan toch te regenen. Alonso was de eerste die door de nattigheid de baan afschoot, gevolgd door Hamilton. Het hele veld dook alsnog naar binnen voor regenbanden, maar R?ikk?nen had zijn regenbanden al stukgereden op de droge baan en kon geen voordeel uit zijn gok halen.

Hamilton en Webber waren in een zwaar gevecht gewikkeld om de zesde plaats en de wereldkampioen moest zijn meerdere erkennen in Webber, die vervolgens makkelijk naar Heidfeld reed en de vijfde plaats pakte. Glock was, op intermediates, echter nog sneller en reed acht seconde per ronde sneller dan de rest van het veld. De auto's van Brawn GP bleken ook een prima snelheid in de regen te hebben en Barrichello reed simpel naar de tweede plaats, achter Button, die door de pitstops de leiding had overgenomen. Een paar ronden later kwamen beide auto's echter weer naar binnen, om de regenbanden te verruilen voor intermediates. Dat deed ook de rest van het veld, om vijf minuten later weer te kiezen voor full wets, omdat in ronde 30 een enorme onweersbui losbarstte, die baan compleet blank zette.

Vettel was het eerste echte slachtoffer van de regen en mocht in de grindbak uitstappen, net als S?bastien Bu?mi. Ook een hoop andere coureurs hadden angstige momenten in de regen. De wedstrijdleiding had er al snel genoeg van en zette de safety car in, een ronde later gevolgd door de rode vlag. Het was voor het eerst sinds 1991 dat een race werd be?indigd met nog meer dan 25 procent van de afstand te gaan en er werden dan ook halve punten uitgedeeld. Button kreeg de racewinst toegewezen, met Heidfeld en Glock op plaatsen twee en drie.

Pos. Rijder Team Tijd
1 J. Button Brawn GP 1:10:59.092
2 N. Heidfeld BMW + 22.722
3 T. Glock Toyota + 23.513
4 J. Trulli Toyota + 46.173
5 R. Barrichello Brawn GP + 47.360
6 M. Webber Red Bull + 52.333
7 L. Hamilton McLaren + 1:00.733
8 N. Rosberg Williams + 1:11.576
9 F. Massa Ferrari + 1:16.931
10 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 1:42.164
11 F. Alonso Renault + 1 ronde
12 K. Nakajima Williams + 1 ronde
13 N. Piquet jr. Renault + 1 ronde
14 K. R?ikk?nen Ferrari + 1 ronde
15 S. Vettel Red Bull + 1 ronde
16 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
17 A. Sutil Force India F1 + 1 ronde
18 G. Fisichella Force India F1 + 2 ronden
DNF R. Kubica BMW Defecte motor
DNF H. Kovalainen McLaren Spin
 
Bron: FOK!sport

De pole is in de laatste paar seconden van de kwalificatie in China gepakt door Sebastian Vettel. Het is voor Red bull Racing de eerste pole ooit. Fernando Alonso stelde de tweede plaats veilig voor Renault en Mark Webber verzekerde Red Bull ook van de derde plek. De twee Brawn GP's van Rubens Barrichello en Jenson Button starten van plaats vier en vijf.

Zowel McLaren als Renault rijden dit weekend in de Grand Prix van China met aangepaste diffusers, nadat de FIA het protest tegen de dubbele diffusers van Ferrari, Renault en Red Bull eerder deze week had afgewezen. Die twee teams voegen zich bij de drie teams die de superdiffuser de afgelopen twee races al gebruikten: Brawn GP, Toyota en Williams. Het KERS wordt in nog maar weinig wagens gebruikt deze race, slechts de twee McLarens en de BMW van Nick Heidfeld hebben het gemonteerd dit raceweekend in China.

De kwalificatie begon met de twee Force India's en S?bastien Buemi op de baan. Zowel Nico Rosberg als de Toyota's waren sneller, terwijl Lewis Hamilton de snelste tijd neerzette. Die werd op de hielen gevolgd door Kimi R?ikk?nen. Met een paar duizendsten pakte Rubens Barrichello de snelste tijd. De McLaren van Heikki Kovalainen kwam als laatste op de baan. Met nog vier minuten op de klok waren de twee Toyota's en Nick Heidfeld nog niet veilig, de twee Force India's van Adrian Sutil en Giancarlo Fisichella stonden laatste. Timo Glock reed zich in de veilige zone, en hetzelfde deed niet veel later ook Jarno Trulli.

De twee BMW's leken in problemen te zijn: Robert Kubica wist zich niet te verbeteren en reed slechts de zestiende tijd toen de vlag voor Q1 gevallen was en hij zakte naar de achttiende plek op de grid morgen. Teamgenoot Heidfeld wist zich in de laatste paar seconden wel voor Q2 te kwalificeren. De andere vier afvallers in de eerste kwalificatiesessie waren Fisichella, Sutil, Nelson Piquet jr. en S?bastien Bourdais.

De verrassing van de eerste kwalificatiesessie was Buemi die de achtste tijd neerzette in zijn Scuderia Toro Rosso. Kubica had vanmorgen in de derde vrije training het KERS-systeem uitgeprobeerd, maar had toch besloten het niet te gaan gebruiken. Net zoals in de eerste twee races. De tweede sessie ving opnieuw aan met goede tijden voor Williams' Rosberg, maar net als in de eerdere twee races in Australi? en Maleisi? gingen de beide Brawn GP-bolides hard en waren zowel Button als Barrichello bij de eerste vier te vinden. De enige die nog niet naar buiten ging, was Sebastian Vettel. Zijn teamgenoot bij Red Bull Racing Mark Webber had wel de snelste tijd neergezet inmiddels.

Met nog iets meer dan twee minuten te gaan ging Vettel toch naar buiten om te proberen bij de eerste tien te komen. De twee Toyota's, Kazuki Nakajima en S?bastien Buemi waren nog niet uit de gevarenzone. STR's Buemi wist zich net na de vlag voor Q2 wel te verbeteren naar de achtste plek, maar werd nog naar de tiende plek terugverwezen. Dat was wel genoeg om naar de derde sessie door te mogen. Op nieuwe, superzachte banden wurmde Barrichello zich op de derde plaats, vier tienden achter Vettel die inmiddels de sneltste tijd in Q2 had gereden. De afvallers van de tweede kwalificatiesessie waren Nakajima, Glock, Felipe Massa Heikki Kovalainen en Nick Heidfeld. Timo Glock moet nog vijf plaatsen terug op de grid morgen, omdat hij zijn versnellingsbak gewisseld had. Kovalainen maakte een fout in zijn flying lap waardoor de Fin zijn tijd niet meer kon verbeteren.

Met tien wagens vingen de laatste tien minuten van de laatste kwalificatiesessie aan. Rosberg, Trulli en Fernando Alonso gingen direct na het groene licht de baan op. Met zijn superdiffuser zette Alonso de snelste tijd neer, maar al snel was het Webber die de eerste tijd met maar liefst twee tienden overnam. Die tijd zou al snel verbeterd worden door Barrichello. Opnieuw was Vettel als laatste op de baan in deze kwalificatiesessie. Vlak voor de vlag zou vallen plaatste Lewis Hamilton zich op een zevende plaats, de Brit kon nog wel een flying lap maken maar deed dat niet.

Webber, Rosberg en Alonso waren snel onderweg en precies toen de vlag viel pakte Webber de snelte tijd van dat moment, die al meteen overgenomen werd door Vettel. Barrichello en Button konden de eerste tijd van 1:36,184 niet meer verbeteren en zo pakte Sebastian Vettel voor Red Bull de eerste pole. De eerste pole voor de Duitser was in de Grand Prix van Itali? in 2008 in een Toro Rosso. Fernando Alonso verbeterde de tijd van Mark Webber nog en de Spanjaard start morgen van de tweede plaats. Webber en Barrichello staan op de respectievelijk derde en vierde plek op de grid morgen. Hamilton (9) en Buemi sluiten (10) de eerste tien plekken af.


Uitslag kwalificatie van China
Pos Coureur Team Tijd Ronden
1 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:36.184 11
2 Fernando Alonso Renault F1 1:36.381 21
3 Mark Webber Red Bull Racing 1:36.466 19
4 Rubens Barrichello Brawn GP 1:36.493 21
5 Jenson Button Brawn GP 1:36.532 19
6 Jarno Trulli Toyota 1:36.835 21
7 Nico Rosberg Williams 1:37.397 23
8 Kimi R?ikk?nen Ferrari 1:38.089 19
9 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:38.595 17
10 Sebastien Buemi Scuderia Toro Rosso 1:39.321 21
11 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:35.975 14
12 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:36.032 10
13 Felipe Massa Ferrari 1:36.033 11
14 Timo Glock * Toyota 1:36.066 14
15 Kazuki Nakajima Williams 1:36.193 13
16 Sebastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:36.906 10
17 Nelsinho Piquet Renault F1 1:36.908 10
18 Robert Kubica BMW Sauber 1:36.966 8
19 Adrian Sutil Force India F1 1:37.669 10
20 Giancarlo Fisichella Force India F1 1:37.672 10
*) Timo Glock moet vijf plaatsen terug op de grid vanwege versnellingsbakwissel
 
Bron: FOK!sport

Sebastian Vettel heeft de eerste race voor Red Bull Racing gewonnen. De Duitser was in de Grand Prix van China te sterk voor zijn teamgenoot Mark Webber en Brawn GP-rijder Jenson Button.

De Grand Prix van China begon nat, waardoor er achter de safety car gestart werd. Voor Sebastian Vettel, Fernando Alonso en Mark Webber was dit slecht nieuws, omdat ze weinig brandstof aan boord hadden. In de eerste ronden van de race klaagde onder andere Jenson Button over het slechte zicht. Felipe Massa had door de koude remmen moeite om zijn Ferrari op de baan te houden. Ook Adrian Sutil maakte een uitstapje, waardoor hij een positie verloor aan zijn teamgenoot Giancarlo Fisichella. Daarna maakte de Duitser een pitstop om van strategie te veranderen.

De volgende die na vijf ronden achter de safety car binnenkwam, was Nico Rosberg. De Duitser viel hierdoor ver terug. Na zeven ronden moest ook Alonso naar de pits, op het moment dat bekend werd gemaakt dat de safety car aan het eind van de achtste ronde binnen zou komen. De Spanjaard moest echter wel achteraan aansluiten.

De eerste inhaalactie van de dag kwam op naam van Lewis Hamilton die Kimi R?ikk?nen voor plaats zes wist te passeren. De Fin klaagde daarna over een slecht lopende motor. Er ontstonden verschillende gevechten op de baan en in de laatste bocht voor start en finish gleden een aantal rijders van de baan, maar zij konden dankzij de asfaltstrook verder. Vettel en Webber liepen ondertussen uit, terwijl Hamilton zich een weg naar voren vocht.

R?ikk?nen verloor na twaalf ronden twee posities aan S?bastien Buemi en Felipe Massa. Hamilton had te veel haast om naar voren te komen en maakte een spin. De Brit viel hierdoor terug naar de elfde plaats. Timo Glock probeerde aan het einde van het lange rechte stuk Nick Heidfeld in te halen, maar de Toyota-coureur tikte zijn landgenoot in de rondte. De eerste topper die naar de pits moest was Mark Webber, een ronde later gevolgd door zijn teamgenoot Sebastian Vettel.

Trulli viel ondertussen ver terug, terwijl Jenson Button en Rubens Barrichello aan de leiding gingen. Hamilton probeerde na vijftien ronden weer naar voren te komen, maar de Brit had moeite om zijn auto op de baan te houden en moest de zevende plaats weer laten aan R?ikk?nen. Robert Kubica ramde zijn BMW voor de laatste bocht in de auto van Trulli, waardoor de Pool een nieuwe voorvleugel moest halen en het voor de Toyota-coureur einde race was, omdat de achtervleugel van de Italiaan afgebroken werd. Door de rotzooi op de baan kwam de safety car naar buiten.

Vettel reed na achttien ronden rustig over het rechte stuk en Buemi die net gepit had, lette niet goed op en reed achter op de Red Bull van de Duitser. De Toro Rosso raakte daardoor beschadigd. De stand was Vettel, Button en Felipe Massa die zijn Ferrari naar voren wist te sturen. Lang duurde dit niet, want de Ferrari van de Braziliaan viel halverwege het lange rechte stuk stil en het was einde race voor de coureur.

Vlak voor de herstart ging S?bastien Bourdais in de rondte, waarna de Fransman enkele plaatsen verloor. Vooraan ging Vettel er vandoor, terwijl Hamilton R?ikk?nen wederom passeerde voor plaats vier. Alonso kwam vanuit het achterveld maar langzaam naar voren, terwijl Glock naar binnen moest komen voor een nieuwe voorvleugel. Barrichello had na de pitstop moeite om op tempo te komen en de Braziliaan verloor dan ook enkele plaatsen.

Kazuki Nakajima maakte halverwege de race enkele uitstapjes en bij een van deze ging de Japanner in bocht 1 door het grind, maar hij kon zijn weg vervolgen. Nelson Piquet jr. verloor een deel van zijn neus, nadat hij van de baan ging en een piepschuim bord raakte. R?ikk?nen maakte een stop en viel terug naar de vijftiende plaats. Vooraan maakte Button een foutje aan het einde van het lange rechte stuk, waardoor Webber door kon schuiven naar de tweede plaats.

Enkele ronden later ging Webber in de fout in de laatste bocht, waardoor Button de tweede plaats weer over kon nemen. Enkele bochten later pakte de Red Bull-coureur de plaats weer terug. Ondertussen hield Buemi Alonso nog steeds achter zich voor plaats voor de achtste plaats. Maar uiteindelijk moest de Zwitser zich toch gewonnen geven. Achter Vettel, Webber en Button lagen beide McLaren-rijders Hamilton en Heikki Kovalainen vierde en vijfde, maar zij moesten hun eerste stop nog maken.

Beide coureurs maakten een stop en vielen niet ver terug. Adrian Sutil reed na een pitstop van Alonso op een zevende plaats met zijn Force India. Kubica kampte ondertussen met een loszittende neus, terwijl hij op een tiende plaats reed. De Pool moest dan ook binnenkomen en verloor veel tijd.

Met nog negentien ronden te gaan maakte Vettel zijn laatste stop en de Duitser viel terug naar plaats drie, vlak achter Button. Alonso maakte op het zelfde moment een schuiver bij het opkomen van het lange rechte stuk, waardoor de Spanjaard veel tijd verloor. Ook Webber maakte zijn tweede stop, waarbij hij als derde net voor Barrichello naar buiten kwam. Vettel ging ondertussen Button voorbij op het rechte stuk met nog vijftien ronden te gaan.

In het middenveld verloor R?ikk?nen een plaats aan Glock en enkele ronden later aan Alonso. Nico Rosberg was de eerste die op intermediates op de baan verscheen om verder naar voren te komen, maar die had er niet veel profijt van. Vooraan maakte Button zijn laatste stop en viel terug naar de vierde plaats. Een ronde later maakte Barrichello zijn laatste stop, waardoor de Braziliaan terugviel naar de vijfde plaats, nog achter Buemi. Nakajima maakte de rampzalige dag voor Williams compleet door zijn bolide in de pits te parkeren.

Met nog elf ronden te gaan lag het veld achter Hamilton dicht bij elkaar. Sutil reed op de achtste plaats, maar werd achterna gezeten door Heidfeld en Glock. Buemi moest nog een stop maken, waardoor Sutil doorschoof naar plaats zeven. Piquet jr. spinde voor de ingang van de pitstraat en moest wederom een nieuwe neus halen.

Met nog tien ronden te gaan kende Hamilton wederom een momentje, waardoor Kovalainen de Brit kon passeren. Ook Rosberg maakte nog een flinke schuiver, maar de Duitser verloor alleen maar tijd. R?ikk?nen worstelde met zijn auto en reed op de dertiende plaats. Hamilton kende bij het op komen van het rechte stuk voor start/finish met zeven ronden te gaan wederom een momentje, waardoor Sutil door kon schuiven naar plaats zes.

De Duitser maakte echter in de vijfde bocht door de regen een harde schuiver, waardoor hij zijn Force India afschreef terwijl hij op een zesde positie reed. Ook Heidfeld verloor enkele plaatsen, waardoor de BMW-coureur terugviel naar de negende plaats. Met nog drie ronden te gaan, was de racevolgorde: Vettel, Webber, Button, Barrichello, Kovalainen, Hamilton, Glock en Buemi.

Na bijna twee uur rijden werd Vettel als eerste afgevlagd. Voor de Duitser betekende het zijn tweede race-overwinning en de eerste voor Red Bull Racing als team. Achter hem werd zijn Australische teamgenoot Mark Webber tweede voor Jenson Button die de eerste twee races van het jaar wist te winnen. Achter dit trio werd Barrichello vierde voor beide McLaren-coureurs Kovalainen en Hamilton. De laatste punten gingen naar Glock en Buemi.

Uitslag Grand Prix van China
Pos. Coureur Team Tijd Reden uitval
1 S. Vettel Red Bull Racing 01:57:43.485
2 M. Webber Red Bull Racing + 10.970
3 J. Button Brawn GP + 44.975
4 R. Barrichello Brawn GP + 1:03.704
5 H. Kovalainen McLaren + 1:05.102
6 L. Hamilton McLaren + 1:11.866
7 T. Glock Toyota + 1:14.476
8 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 1:16.439
9 F. Alonso Renault + 1:24.309
10 N. Heidfeld BMW Sauber + 1:31.750
11 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 1:34.156
12 K. R?ikk?nen Ferrari + 1:35.834
13 R. Kubica BMW Sauber + 1:46.853
14 G. Fisichella Force India F1 Team + 1 ronde
15 N. Rosberg Williams + 1 ronde
16 N. Piquet Renault + 2 ronden
DNF A. Sutil Force India F1 Team + 6 ronden Crash
DNF K. Nakajima Williams + 13 ronden Onbekend
DNF F. Massa Ferrari + 35 ronden Aandrijving
DNF J. Trulli Toyota + 37 ronden Schade na crash
 
Bron: FOK!sport

Jarno Trulli heeft de poleposition veroverd voor de Grand Prix van Bahrein. Timo Glock maakte er een volledige eerste startrij voor Toyota van.

De eerste tijden werden neergezet door de coureurs van Force India. Ondanks hun nieuwe diffusers hadden ze veel last van de temperaturen van boven de veertig graden en de vuile baan en konden in eerste instantie niet tippen aan hun goede tijden van vanmorgen. S?bastien Bourdais en Nico Rosberg tilden de tijden snel naar de 1.34 en Kimi R?ikk?nen maakte er een 1.33 van.

Lewis Hamilton had slechts ??n vliegende ronde nodig om het grootste deel van Q1 op de eerste plaats door te brengen, pas tien minuten later ging Trulli onder die tijd. Terwijl Kubica een klein brandje meemaakte in de pits, werd Webber in de weg gezeten door Sutil om de zeventiende plaats. Beiden haalden de cut niet, evenals Bourdais, Buemi en Fisichella. De snelste tijd was voor Sebastian Vettel, met 1:32.680, gevolgd door Jarno Trulli, Lewis Hamilton en Jenson Button.

De tweede sessie zag vanaf de start gelijk alle vijftien wagens op de baan. Zowel de Toyota's als de Brawns waren snel, maar Vettel noteerde opnieuw de beste tijd. Beide BMW's konden niet eens uit de onderste vijf komen en Kubica's vatte in de pits opnieuw even vlam. In de laatste minuut redde Massa zich van een vroegtijdige uitschakeling, ten koste van Kovalainen. Ook Nakajima en Piquet haalden de laatste sessie niet.

De eerste helft van de top ten qualifying werd gedomineerd door de Toyota's. Met nog een minuut op klok zette Button de snelste tijd neer, waar Hamilton net niet aan kon tippen. Glock lukte dat wel en ging als eerste naar de 1.33. Trulli zat daarachter nog op de baan en ging nog eens drie tienden onder Glock's tijd. Dat betekent een volledige eerste startrij voor Toyota, wat het team nog nooit eerder was gebeurd. De tweede startrij is voor Vettel en Button, gevolgd door Hamilton en Barrichello.

Uitslag kwalificatie
pos coureur team tijd ronden
1 Jarno Trulli Toyota 1:33.431 20
2 Timo Glock Toyota 1:33.712 20
3 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:34.015 18
4 Jenson Button Brawn GP 1:34.044 20
5 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:34.196 18
6 Rubens Barrichello Brawn GP 1:34.239 20
7 Fernando Alonso Renault F1 1:34.578 20
8 Felipe Massa Ferrari 1:34.818 19
9 Nico Rosberg Williams 1:35.134 21
10 Kimi R?ikk?nen Ferrari 1:35.380 19
11 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:33.242 14
12 Kazuki Nakajima Williams 1:33.348 13
13 Robert Kubica BMW Sauber 1:33.487 13
14 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:33.562 13
15 Nelson Piquet Renault F1 1:33.941 18
16 Adrian Sutil Force India F1 1:33.722 10
17 S?bastien Buemi Scuderia Toro Rosso 1:33.753 9
18 Giancarlo Fisichella Force India F1 1:33.910 9
19 Mark Webber Red Bull Racing 1:34.038 8
20 S?bastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:34.159 9
 
Bron: Formula1.com - Submitter: Ali Salami

Adrian Sutil is door de FIA drie plaatsen op de startgrid van morgen terug gezet. De coureur van Force India hinderde tijdens de kwalificatie op het circuit van Bahrein Mark Webber, die een snelle ronde daardoor op zijn buik kon schrijven.

Webber was aan het einde van Q1 bezig aan een snelle ronde, maar kwam toen ineens de bolide van Sutil tegen. Hierdoor verloor de Australi?r veel tijd, waardoor hij zich niet voor Q2 kon kwalificeren.

Sutil begint de Grand Prix van Bahrein door deze sanctie vanaf P19. Webber schuift hierdoor een plekje naar voren en begint de race op de achttiende plaats.
 
Bron: FOK!sport

Jenson Button heeft in Bahrein zijn derde race van het seizoen gewonnen. Sebastian Vettel en poleman Jarno Trulli werden tweede en derde, Ferrari scoorde met Kimi R?ikk?nen haar eerste punten van het jaar.

Met een baantemperatuur van 49 graden hadden meerdere teams problemen met de hitte en Brawn GP had zelfs extra gaten in het bodywork van de auto's gemaakt voor wat meer koeling. Hamilton had een goede start en had voor de eerste bocht al de derde plaats in handen, terwijl Glock de leiding overnam van zijn teamgenoot. Een ronde later werd hij echter al uitgeremd door Button. Kubica, Heidfeld, Nakajima en Massa kwamen binnen voor nieuwe voorvleugels.

De Toyotacoureurs reden langzaam weg van Button met een serie snelste raceronden. Echte gevechten vonden pas vanaf positie tien plaats, waar Piquet Webber en Fisichella achter zich aan had. Vettel verloor wat snelheid en kwam onder druk van Barrichello te staan. In ronde elf kwam Glock binnen voor zijn eerste stop, een ronde later gevolgd door Trulli. De Italiaan stopte korter dan zijn teamgenoot en kwam ruim voor Glock terug op de baan. Hij verloor de zesde plaats aan Alonso, die buitenom langszij kwam.

Glock bleek de grootste verliezer van de eerste pitstopserie te zijn, want zowel Hamilton als Button en Vettel kwamen voor hem terug op de baan. Barrichello was sneller dan Piquet, maar had de grootste moeite om zijn landgenoot in te halen, die op de juiste momenten verdedigde en het KERS-systeem gebruikte. Pas na een aantal ronden kon Barrichello de achtste plaats veroveren en dat hij een stuk harder kon bleek direct, toen hij een ronde later ook Glock passeerde.

Na ronde 21 hadden de eerste acht coureurs hun stops gemaakt en bleek Button de nieuwe leider, gevolgd door Trulli, Vettel en Hamilton. Terwijl R?ikk?nen nog binnen de punten reed op positie zeven, worstelde Massa op de veertiende plaats met een slecht functionerende KERS. Barrichello was ondertussen de snelste coureur op de baan en hij reed makkelijk naar de vierde stek van Hamilton, waarna de Braziliaan binnenkwam voor zijn tweede stop.

BMW reed een kansloze race. Beide coureurs reden achterin het veld en waren al in ronde 35 op een ronde gezet door Button. Twee ronden later kwamen zowel Button als Trulli en Hamilton de pits in en kwamen ook in die volgorde weer op de baan. Vijf minuten later kwam ook Vettel binnen en kreeg Button de leiding weer in handen.

Vettel kwam als tweede terug in de race, maar kreeg het al snel moeilijk met Trulli en Barrichello, die hem binnen twee seconden volgden. Barrichello stond echter op een driestopsstrategie en moest nog een keer naar binnen. Hij verloor door een snelle stop slechts een positie aan Hamilton. Hij kwam direct voor R?ikk?nen terecht, die zijn handen vol had om Glock achter zich te houden.

Met nog acht ronden voor de boeg zag de race zijn eerste uitvaller. Nakajima reed vanaf de achttiende plaats de pits in en stapte uit. Fisichella was in druk gevecht met Massa voor de veertiende plaats en zat en passant kopman Button nog in de weg. Een subtiele tik van Massa smoorde Fisichella's verdere ambities.

Het uitrijden van de wedstrijd leek voor Button een walk in the park. Hij won de race comfortabel, met Vettel op zeven seconden en Trulli daar weer twee achter. R?ikk?nen scoorde met een zesde plaats de eerste punten voor Ferrari in 2009.

Uitslag
pos coureur team achterstand
1 Jenson Button Brawn GP 1:31:48.182
2 Sebastian Vettel Red Bull Racing + 7.187
3 Jarno Trulli Toyota + 9.170
4 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes + 22.096
5 Rubens Barrichello Brawn GP + 37.779
6 Kimi R?ikk?nen Ferrari + 42.057
7 Timo Glock Toyota + 42.880
8 Fernando Alonso Renault F1 + 52.775
9 Nico Rosberg Williams + 58.198
10 Nelson Piquet Renault F1 + 1:05.149
11 Mark Webber Red Bull Racing + 1:07.641
12 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes + 1:17.824
13 S?bastien Bourdais Scuderia Toro Rosso + 1:18.805
14 Felipe Massa Ferrari + 1 ronde
15 Giancarlo Fisichella Force India F1 + 1 ronde
16 Adrian Sutil Force India F1 + 1 ronde
17 S?bastien Buemi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
18 Robert Kubica BMW Sauber + 1 ronde
19 Nick Heidfeld BMW Sauber + 1 ronde
- Kazuki Nakajima Williams DNF

Kampioenschap coureurs
pos coureur punten
1 Jenson Button 31
2 Rubens Barrichello 19
3 Sebastian Vettel 18
4 Jarno Trulli 14,5
5 Timo Glock 12
6 Mark Webber 9,5
7 Lewis Hamilton 9
8 Fernando Alonso 5
9 Nick Heidfeld 4
10 Heikki Kovalainen 4
11 Nico Rosberg 3,5
12 S?bastien Buemi 3
13 Kimi R?ikk?nen 3
14 S?bastien Bourdais 1

Kampioenschap constructeurs
pos coureur punten
1 Brawn GP 50
2 Red Bull Racing 27,5
3 Toyota 26,5
4 McLaren-Mercedes 13
5 Renault F1 5
6 Scuderia Toro Rosso 4
7 BMW Sauber 4
8 Williams 3,5
9 Ferrari 3
 
Bron: FOK!sport

Jenson Button heeft de pole gepakt voor de Spaanse Grand Prix. Sebastian Vettel start op positie twee, Rubens Barrichello en Felipe Massa bezetten de tweede startrij.

Sebastian Vettel voerde de eerste sessie lange tijd aan en ook S?bastien Bourdais deed goede zaken in de beginsessie. Toen de andere coureurs snellere tijden begonnen neer te zetten, zakte Bourdais echter snel weg in het klassement. Felipe Massa verbeterde Vettels tijd met drie tienden en werd niet meer voorbij gestreefd. Heikki Kovalainen had veel wegliggingsproblemen met zijn wagen en had nooit zicht op de top vijftien. Ook Kimi R?ikk?nen haalde de tweede sessie niet, maar dat werd vooral veroorzaakt door Ferrari, dat dacht dat de Fin een veilige tijd had neergezet en hem niet meer naar buiten stuurde. In de eindfase zakte de Fin snel naar beneden en de laatste ronde van Trulli duwde R?ikk?nen naar de gevreesde zestiende plaats. Ook Bourdais, Sutil en Fisichella haalden de tweede sessie niet.

Vroeg in de sessie gleed S?bastien Bu?mi de grindbak van bocht 9 in. Hij wist er weer uit te komen, maar kon een goede tijd vergeten. De Red Bulls van Webber en Vettel zetten ondertussen de toon met tijden die dicht tegen de 1:20 lagen en Massa kon alleen Vettel voorbij streven. Hamilton ging zijn teamgenoot achterna en haalde de top tien niet. Terwijl Barrichello zich naar de eerste positie werkte, vocht Glock zich naar positie drie. Alonso haalde de top tien op het nippertje. Dat kon niet gezegd worden van Nakajima, Piquet jr., Heidfeld en Buemi, die samen met Hamilton klaar waren voor vandaag.

Ook in de derde kwalificatiesessie voerde Vettel de tijden aan. Barrichello begon erg vroeg aan zijn laatste vliegende ronde en met nog een minuut op de klok zette hij de snelste tijd neer. Webber kon hem niet bereiken, maar Vettel snoepte een tiende van Barrichello's tijd af. Button redde echter de eer voor het team van Brawn en pakte op de valreep de poleposition.

Uitslag kwalificatie
pos coureur team tijd ronden
1 Jenson Button Brawn GP 1:20.527 21
2 Sebastian Vettel Red Bull Racing 1:20.660 15
3 Rubens Barrichello Brawn GP 1:20.762 20
4 Felipe Massa Ferrari 1:20.934 18
5 Mark Webber Red Bull Racing 1:21.049 17
6 Timo Glock Toyota 1:21.247 25
7 Jarno Trulli Toyota 1:21.254 25
8 Fernando Alonso Renault 1:21.392 20
9 Nico Rosberg Williams 1:22.558 22
10 Robert Kubica BMW Sauber 1:22.685 15
11 Kazuki Nakajima Williams 1:20.531 16
12 Nelson Piquet Renault 1:20.604 20
13 Nick Heidfeld BMW Sauber 1:20.676 16
14 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes 1:20.805 12
15 S?bastien Buemi Scuderia Toro Rosso 1:21.067 15
16 Kimi R?ikk?nen Ferrari 1:21.291 5
17 S?bastien Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:21.300 8
18 Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes 1:21.675 10
19 Adrian Sutil Force India F1 1:21.742 11
20 Giancarlo Fisichella Force India F1 1:22.204 11
 
Bron: FOK!sport

Jenson Button heeft de Grand Prix van Spanje gewonnen. Zijn teamgenoot Rubens Barrichello werd tweede, Mark Webber maakte het podium vol.

Bij de start pakte Rubens Barrichello direct de leiding. Sebastian Vettel zakte terug naar de vierde plaats. In het middenveld was het chaos in de tweede bocht. Nico Rosberg raakte Jarno Trulli, die spinde en vol werd geraakt door Adrian Sutil. S?bastien Bourdais en S?bastien Buemi raakten elkaar in een poging de mel?e te ontwijken. De safety car werd ingezet.

Na de herstart kreeg Mark Webber direct Fernando Alonso om de oren, maar wist de Spanjaard met moeite achter zich te houden. Heikki Kovalainen kreeg problemen met zijn versnellingsbak en kon nog net de pits bereiken om daar uit te stappen. Kimi R?ikk?nen zette Nick Heidfeld onder grote druk voor de negende plaats, maar kon hem niet passeren. Zijn pogingen moest hij in ronde 18 staken toen zijn wagen opeens alle aandrijving verloor.

De eerste serie pitstops hadden geen invloed op de stand. Wel konden Heidfeld, Rosberg en Hamilton veel langer doorrijden dan de andere coureurs. Vooraan ging Barrichello erg snel en het gat naar Button groeide met een seconde per ronde. De Braziliaan maakte al in ronde 30 zijn tweede stop en viel terug tot plaats vier. Button haalde bij zijn tweede en laatste stop in ronde 48 harde banden, terwijl Barrichello nog twee ronden op de zachtere banden kon rijden voor ook hij naar de harde banden moest. Het hielp hem echter niet genoeg voor de leiding. Wel kon hij de tweede plaats overnemen van Massa.

Webber had ook een goede laatste pitstop, die hem de derde plaats gaf. Zijn teamgenoot Vettel reed op de vijfde plaats, maar zette Massa stevig onder druk, die van zijn team te horen kreeg dat hij brandstof moest besparen. Vettel bleef lang aandringen en kon de vierde plaats overnemen met nog vier ronden voor de boeg. Massa viel uiteindelijk zelfs nog terug naar de zesde plaats, want ook Alonso ging hem nog voorbij.

Button kon de race op zijn gemak uitrijden en zette en passent Hamilton nog even op een ronde achterstand. Barrichello's tweede plaats werd nog even bedreigd door Webber, maar de Braziliaan wist er toch een ??n-twee voor Brawn GP van te maken.

Uitslag
pos coureur team achterstand/uitval
1 Jenson Button Brawn GP 1:37:19.202
2 Rubens Barrichello Brawn GP + 13.056
3 Mark Webber Red Bull Racing + 13.924
4 Sebastian Vettel Red Bull Racing + 18.941
5 Fernando Alonso Renault F1 + 43.166
6 Felipe Massa Ferrari + 50.827
7 Nick Heidfeld BMW Sauber + 52.312
8 Nico Rosberg Williams + 1:05.211
9 Lewis Hamilton McLaren-Mercedes + 1 ronde
10 Timo Glock Toyota + 1 ronde
11 Robert Kubica BMW Sauber + 1 ronde
12 Nelson Piquet Renault F1 + 1 ronde
13 Kazuki Nakajima Williams + 1 ronde
14 Giancarlo Fisichella Force India F1 + 1 ronde
- Kimi R?ikk?nen Ferrari aandrijving
- Heikki Kovalainen McLaren-Mercedes versnellingsbak
- Jarno Trulli Toyota crash
- S?bastien Buemi Scuderia Toro Rosso crash
- S?bastien Bourdais Scuderia Toro Rosso crash
- Adrian Sutil Force India F1 crash

Kampioenschap coureurs
pos coureur punten
1 Jenson Button 41
2 Rubens Barrichello 27
3 Sebastian Vettel 23
4 Mark Webber 15,5
5 Jarno Trulli 14,5
6 Timo Glock 12
7 Lewis Hamilton 9
- Fernando Alonso 9
9 Nick Heidfeld 6
10 Nico Rosberg 4,5
11 Heikki Kovalainen 4
12 Felipe Massa 3
- Kimi R?ikk?nen 3
- S?bastien Buemi 3
15 S?bastien Bourdais 1

Kampioenschap constructeurs
pos coureur punten
1 Brawn GP 68
2 Red Bull Racing 38,5
3 Toyota 26,5
4 McLaren-Mercedes 13
5 Renault 9
6 BMW Sauber 6
- Ferrari 6
8 Williams 4,5
9 Scuderia Toro Rosso 4
 
Bron: FOK!sport

Jenson Button vertrekt van pole position in de Grand Prix van Monaco. R?ikk?nen reed de tweede tijd. Op de tweede startrij staan Barrichello en Vettel, die dit seizoen voor het eerst niet in de topdrie kwalificeerde. Opvallend waren de lage klasseringen van BMW en Toyota, dat zich in Bahrein nog zo sterk kwalificeerde.

De eerste bijzonderheid in Q1 was de spin van Massa. Hij verloor de controle over de auto in zijn opwarmronde en vernielde zijn neus toen hij de vangrail raakte. De coureurs begonnen over het algemeen voorzichtig: een tijd lang was 1:18.5 de snelste tijd. Later ging dit een stuk sneller getuige de tijd van Barrichello: 1:15.660. Hamilton leek op weg deze te verbeteren, maar hij bleek te gretig en verloor evenals Massa de controle over zijn auto. Hij spinde en beschadigde zijn achterwiel dusdanig dat de kwalificatie voor hem over was. Hij bleek vlak voor het einde van Q1 niet snel genoeg om Q2 te halen en zal als zestiende starten. De spin had een code rood tot gevolg, waardoor de kwalificatie even stil lag. Afvallers in Q1 waren Hamilton, Heidfeld, Kubica, Trulli en Glock. De snelste tijd tot dusverre werd gereden door Nico Rosberg: 1:15.094.

In Q2 beginnen R?ikk?nen en Massa als snelsten. Deze tijden werden echter snel verbeterd door Vettel en daarna Rosberg. Vervolgens verbeterden veel coureurs hun eigen tijd, waaronder ook Kovalainen die zelfs naar de snelste tijd tot dan toe reed. Even later spinde Piquet, maar dit bleef zonder gevolgen. Twee tijden van Fisichella werden geschrapt omdat hij chicanes afgesneden zou hebben. De laatste twee zouden Q3 dan ook niet halen. R?ikk?nen verbeterde vlak voor het einde van Q2 de snelste tijd van Kovalainen en reed 1:14.514. Afvallers in deze kwalificatieronde waren Buemi, Piquet, Fisichella, Bourdais en Sutil.

In Q3 heeft Vettel lange tijd de snelste tijd en staat Rosberg op de tweede positie. Vlak voor tijd lijkt R?ikk?nen de pole position te pakken, maar hij wordt alsnog voorbijgestreefd door Jenson Button. Na al deze verbeteringen zakt Rosberg naar de zesde plek en Vettel naar de vierde. Barrichello start als derde.

pos coureur team tijd ronden
1 Jenson Button (ENG) Brawn GP 1:14.902 25
2 Kimi R?ikk?nen (FIN) Ferrari 1:14.927 31
3 Rubens Barrichello (BRA) Brawn GP 1:15.077 26
4 Sebastian Vettel (DUI) Red Bull Racing 1:15.271 27
5 Felipe Massa (BRA) Ferrari 1:15.437 28
6 Nico Rosberg (DUI) Williams 1:15.455 23
7 Heikki Kovalainen (FIN) McLaren 1:15.516 24
8 Mark Webber (AUS) Red Bull Racing 1:15.653 20
9 Fernando Alonso (SPA) Renault 1:16.009 24
10 Kazuki Nakajima (JAP) Williams 1:17.344 28
11 Sebastien Buemi (ZWI) Scuderia Toro Rosso 1:15.833 17
12 Nelsinho Piquet (BRA) Renault 1:15.837 22
13 Giancarlo Fisichella (ITA) Force India 1:16.146 18
14 Sebastien Bourdais (FRA) Scuderia Toro Rosso 1:16.281 19
15 Adrian Sutil (DUI) Force India 1:16.545 19
16 Lewis Hamilton (ENG) McLaren 1:16.264 4
17 Nick Heidfeld (DUI) BMW 1:16.264 11
18 Robert Kubica (POL) BMW 1:16.405 12
19 Jarno Trulli (ITA) Toyota 1:16.548 11
20 Timo Glock (DUI) Toyota 1:16.788 12
 
Bron: FOK!sport

Jenson Button heeft de Grand Prix van Monaco gewonnen. Het was de vijfde overwinning uit zes races voor de Brit en de derde dubbelslag voor Brawn GP.

Rubens Barrichello pakte de tweede plaats bij de start, achter Jenson Button. De twee, samen met Kimi R?ikk?nen, reden direct weg van de vierde plaats, die heftig bevochten werd door Sebastian Vettel en Felipe Massa. De laatste schoot rechtuit bij de chicane en moest inhouden om de plaats terug te geven aan Vettel. Nico Rosberg maakte daar handig gebruik van door de Ferrari ook voorbij te schieten.

Nelson Piquet werd de uitloopstrook in geduwd door S?bastien Buemi, die al voor het aanremmen zijn wagen tegen de versnellingsbak van Piquet zette. Ondertussen raakten Lewis Hamilton en Nick Heidfeld elkaar, wat een vroege pitstop voor de Brit betekende. R?ikk?nen was veel sneller dan Barrichello, maar kon de Braziliaan niet voorbij komen. Hij pitte ook vroeg, om vrij baan te krijgen. Vettel kon in Sainte D?vote uitstappen nadat hij de Red Bull in de banden had gezet. Ook Kubica haalde de finish niet: na dertig ronden in de achterhoede te hebben rondgereden, parkeerde hij de BMW in de pits.

Na de eerste serie pitstops, waarbij de stand weinig veranderde, kwam de wedstrijd in een rustiger vaarwater. Pas tijdens de tweede pitstopserie, met nog 25 ronden voor de boeg, kwam er nog wat actie op de baan. Heikki Kovalainen verloor bij het zwembad de controle over zijn wagen en plantte deze in de vangrails. Daarachter was zijn teamgenoot Hamilton in een fel gevecht gewikkeld om positie met Trulli en Heidfeld. Helaas voor de regerend wereldkampioen was het slechts om de twaalfde plaats.

Voor de rest was de race een kwestie van uitrijden voor de Brawncoureurs. Button won met een flinke voorsprong, gevolgd door Barrichello en R?ikk?nen, die Ferrari het eerste podium van het seizoen gaf. Kazuki Nakajima was de laatste uitvaller van de dag: hij raakte in de laatste ronde de bandenstapels.

Uitslag Grand Prix van Monaco:
Pos. Rijder Team Tijd
1 J. Button Brawn GP 1:40:44.282
2 R. Barrichello Brawn GP + 7.666
3 K. R?ikk?nen Ferrari + 13.442
4 F. Massa Ferrari + 15.110
5 M. Webber Red Bull + 15.730
6 N. Rosberg Williams + 33.586
7 F. Alonso Renault + 37.839
8 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 1:03.142
9 G. Fisichella Force India F1 + 1:05.040
10 T. Glock Toyota + 1 ronde
11 N. Heidfeld BMW + 1 ronde
12 L. Hamilton McLaren + 1 ronde
13 J. Trulli Toyota + 1 ronde
14 A. Sutil Force India F1 + 1 ronde
DNF K. Nakajima Williams + 2 ronden
DNF H. Kovalainen McLaren + 26 ronden
DNF R. Kubica BMW + 48 ronden
DNF S. Vettel Red Bull + 62 ronden
DNF N. Piquet jr. Renault + 66 ronden
DNF S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 68 ronden

Stand rijders na Monaco:
Pos. Naam Team Punten
1. J. Button Brawn GP 51
2. R. Barrichello Brawn GP 35
3. S. Vettel Red Bull 23
4. M. Webber Red Bull 19.5
5. J. Trulli Toyota 14.5
6. T. Glock Toyota 12
7. F. Alonso Renault 11
8. K. R?ikk?nen Ferrari 9
9. L. Hamilton McLaren 9
10. F. Massa Ferrari 8
11. N. Rosberg Williams 7.5
12. N. Heidfeld BMW 6
13. H. Kovalainen McLaren 4
14. S. Buemi Toro Rosso 3
15. S. Bourdais Toro Rosso 2
16. R. Kubica BMW 0
17. G. Fisichella Force India 0
18. A. Sutil Force India 0
19. K. Nakajima Williams 0
20. N. Piquet jr. Renault 0

Stand constructeurs na Monaco:
Pos. Team Punten
1. Brawn GP 86
2. Red Bull 42.5
3. Toyota 26.5
4. Ferrari 17
5. McLaren 13
6. Renault 11
7. Williams 7.5
8. BMW 6
9. Toro Rosso 5
10. Force India 0
 
Bron: FOK!sport

In Turkije pakte Sebastian Vettel zijn tweede pole van dit jaar, en de derde in zijn carri?re. Jenson Button en Rubens Barrichello staan achter de Duitser op de grid, Vettels teammaatje Mark Webber pakte de vierde tijd.

Onder een warme zon ging de kwalificatie op het circuit van Istanbul van start. De temperatuur buiten was 29 ?C en de baantemparatuur 47 ?C. Adrian Sutil was als eerste in de eerste kwalificatiesessie op de baan, de Renaults bleven lang binnen staan; pas na tien minuten kwam Fernando Alonso uit de pitbox. Kimi R?ikk?nen, Jarno Trulli en Sebastian Vettel streden om en om om de snelste tijd, die lag laag in de 1:27. Nico Rosberg wurmde zich daar weer tussen, en de Williams-coureur werd weer voorbijgestreefd door Rubens Barrichello.

Onderaan reden de rijders in de 1:28, waardoor het heel veld binnen twee seconden zat. Het was een beetje stuivertje wisselen voor de beide Toro Rosso-coureurs S?bastien Buemi en S?bastien Bourdais onder de laatste vijf plekken. In tegenstelling tot zijn teammaat Robert Kubica kwam Nick Heidfeld aanvankelijk niet aan een tijd binnen de 1:27, waardoor de Duitser ook bij de laatste vijf behoorde. Toch wist de BMW-coureur zich te verbeteren en op te klimmen tot een veilige twaalfde plek. Lewis Hamilton was ook nog niet uit de gevarenzone, de Brit reed op de harde compound banden. Door de kenners wordt gezegd dat de zachtere compound beter zou zijn op dit circuit, maar het hangt waarschijnlijk af van de baantemperatuur. Hamilton probeerde een betere ronde neer te zetten maar wist zich niet te verbeteren, ondanks het gebruik van KERS.

Toen de vlag gevallen was, bleek de McLaren-rijder het net niet gehaald te hebben; met een achterstand van een paar honderdsten strandde Hamilton op de zestiende plaats. Bij de vorige race in Monaco kwam de Brit ook niet verder dan een zestiende startplek, maar moest hij achteraan starten vanwege een versnellingsbakwissel. Ook Nelson Piquet jr., Buemi, Giancarlo Fisichella en Bourdais gingen niet door naar Q2. Piquet maakte diverse keren een uitstapje naast de baan, wat dus afgestraft werd met een slechte tijd. Plaats zeventien was de Braziliaan zijn deel. Vettel zette de op dat moment snelste tijd neer met 1:27,330.

Kazuki Nakajima ging in het tweede deel van de kwalificatie als eerste naar buiten, maar werd al snel gevolgd door meerdere coureurs. Vettel reed op de zachte compound en was uitstekend onderweg maar kwam net elf duizendsten te kort om de tot dan toe snelste tijd van Jenson Button te verbeteren. De jonge Duitser ging wel door en zette de twee snelste sectortijden op het bord, maar dook toch de pit in. Het had een supersnelle ronde kunnen worden voor de Red Bull-coureur. Teamgenoot Mark Webber liet lang op zich wachten om naar buiten te gaan, maar de Australi?r zette in ??n keer de derde beste tijd neer.

Sutil was nog onderweg en verbeterde zijn eigen sectortijden, maar was toch niet snel genoeg om van de laatste, vijftiende plek te komen. Heikki Kovalainen kon nog door nadat de vlag gevallen was, maar ook de Fin verbeterede zijn eigen tijd niet. Hij stond veertiende en bleef veertiende. De andere ongelukkigen die niet door mochten naar de laatste kwalificatiesessie waren Nick Heidfeld (elfde), Nakajima (twaaldfe) en Timo Glock, die de dertiende tijd op de klok zette. Opnieuw was het Vettel doe de snelste tijd liet noteren, met 1:27,016 stond hij vlak v??r Trulli en Button. Felipe Massa en R?ikk?nen verschilden niet veel van elkaar en haalden de respectievelijke vierde en vijfde tijd in de tweede sessie.

De laatste derde sessie van tien minuten werd geopend door R?ikk?nen, en Ferrari-teamgenoot Massa volgde hem op de hielen. Barrichello stond na vijf minuten nog in de pits, toen Trulli de snelste tijd neerzette v??r R?ikk?nen. Button en Webber sprongen echter nog weer voor de Fin. Vettel was prima onderweg met de snelste eerste twee sectoren en op de zachte band, wist de STR-rijder toch weer de snelste tijd neer te zetten. En de Duitser heeft het minst aantal ronden gereden van de eerste tien gekwalificeerden. Trulli reed met de hardere band en wist toch de tweede tijd te rijden. Ook Barrichello ging de box uit op de harde band, toch verbeterde de Braziliaan zijn zevende tijd niet. De bandenkeuze lijkt iets persoonlijks te zijn: waar de rijder zich het beste bij voelt die wordt gekozen.

De beide Brawn GP-coureurs Button en Barrichello reden ineens de snelste tijden, maar de Red Bulls van Webber en Vettel waren ook rap onderweg. De laatste wist opnieuw de snelste van de kwalificatiesessie te zijn, met ruim een tiende pakte Vettel de poleposition in de laatste ronde. Button staat naast de Duitser op de grid, en Barrichello en Webber maken de tweede startrij vol. Daarachter staan Trulli en R?ikk?nen, dan komen Massa, Alonso, Rosberg en Kubica.


Uitslag kwalificatie Turkije
Pos Coureur Team Tijd Ronden
1 S. Vettel Red Bull Racing 1:28.316 17
2 J. Button Brawn GP 1:28.421 22
3 R. Barrichello Brawn GP 1:28.579 19
4 M. Webber Red Bull Racing 1:28.613 20
5 J. Trulli Toyota 1:28.666 24
6 K. R?ikk?nen Ferrari 1:28.815 24
7 F. Massa Ferrari 1:28.858 23
8 F. Alonso Renault 1:29.075 20
9 N. Rosberg Williams 1:29.191 27
10 R. Kubica BMW Sauber 1:29.357 20
11 N. Heidfeld BMW Sauber 1:27.521 16
12 K. Nakajima Williams 1:27.629 20
13 T. Glock Toyota 1:27.795 18
14 H. Kovalainen McLaren 1:28.207 18
15 A. Sutil Force India F1 1:28.391 18
16 L. Hamilton McLaren 1:28.318 9
17 N. Piquet jr. Renault 1:28.582 8
18 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:28.708 12
19 G. Fisichella Force India F1 1:28.717 11
20 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:28.918 9
 
Bron: FOK!sport

Jenson Button heeft de Grand Prix van Turkije op zijn naam geschreven. De Brit bleef met zijn Brawn GP beide Red Bulls van Mark Webber en Sebastian Vettel ruim voor. Rubens Barrichello zorgde voor een primeur door de eerste uitvaller voor Brawn GP te zijn.

Met Sebastian Vettel op poleposition ging de race in Turkije van start. De Duitser behield zijn positie bij de start en kreeg Jenson Button achter zich aan. Een goede start was er voor Jarno Trulli die derde lag voor Mark Webber en Felipe Massa. Rubens Barrichello kwam niet goed weg bij de start en viel terug naar positie twaalf. Nog in de eerste ronde maakte Vettel een foutje, waardoor Button hem voorbij kon komen Inmiddels was Nico Rosberg ook Massa voorbij, terwijl Kimi R?ikk?nen terugviel naar positie negen. Mark Webber snoepte ondertussen de derde plaats van Trulli af.

Button liep vooraan al snel weg bij Vettel, terwijl Barrichello op plaats twaalf klem zat achter Heikki Kovalainen. De auto van Giancarlo Fisichella kende na vier ronden een hydraulisch probleem en hij viel dan ook uit. Enkele ronden later werd het gevecht tussen Barrichello en Kovalainen heviger en het kwam dan ook tussen een aanrijding tussen de twee. Barrichello spinde en kwam daarbij op plaats zeventien achter Lewis Hamilton terecht. Na negen ronden wist de Braziliaan weer twee plaatsen terug te pakken door eerst Hamilton en even later ook Nelson Piquet jr. te pakken.

Wel kampte Barrichello met een koppelingsprobleem, want hij kwam niet overal even goed weg. De Braziliaan reed even later tegen Adrian Sutil aan, waarna zijn voorvleugel vervangen moest worden. De eerste serie pitstops bracht nauwelijks verschuivingen met zich mee. Het was Robert Kubica die Fernando Alonso wel voor wist te blijven. Kimi R?ikk?nen viel ondertussen ver terug en hij werd voor plaats dertien ingehaald door Lewis Hamilton.

Vettel zat op een driestopstrategie en haalde Button langzaam maar zeker binnen. Daarachter liet Trulli zijn teamgenoot Timo Glock passeren voor plaats vijf om de strategie van zijn teamgenoot beter te laten werken. Halverwege de race was er een spannend gevecht tussen Hamilton en Piquet jr. Beiden waren net naar de pits geweest, maar de Brit had zijn banden nog niet op temperatuur, waardoor de Renault-coureur in de laatste bocht van het circuit de wereldkampioen in wist te halen.

Terwijl Rubens Barrichello achteraan nog steeds klem zat in verkeer, was het Hamilton die ook S?bastien Buemi zag passeren en daardoor nog verder terugviel. Kazuki Nakajima reed een goede race en reed achter de Ferrari van Massa op een zevende plaats. Maar tijdens zijn tweede pitstop verloor de Japanner zijn plaats, doordat het linker voorwiel niet goed gemonteerd kon worden. Daarnaast wist Trulli Rosberg in te halen voor plaats vier in de race.

Met nog tien ronden te rijden ging Vettel voor de laatste maal naar de pits, maar hij wist zijn teamgenoot Webber niet voor te blijven en zakte naar de derde plaats. Ondertussen reed Barrichello ook de pits in en hij zorgde voor de eerste uitvalbeurt van Brawn GP ooit. Kort voor het einde achterhaalde Vettel nog wel Webber en reden Kubica en Glock vlak achter elkaar, maar tot inhaalpogingen kwam het niet meer.

Jenson Button won na 58 ronden de race voor Mark Webber en Sebastian Vettel. Jarno Trulli werd met de Toyota knap vierde voor Nico Rosberg en Felipe Massa. Robert Kubica pakte met zijn zevende plaats twee punten voor Timo Glock die het laatste punt voor zich opeiste. Renault en McLaren kwamen er dit weekend niet aan te pas en de coureurs van deze teams eindigden dan ook buiten de punten.

Uitslag Grand Prix van Turkije
Pos. Rijder Team Tijd Uitvalreden
1 J. Button Brawn GP 1:26:24.848
2 M. Webber Red Bull + 6.714
3 S. Vettel Red Bull + 7.461
4 J. Trulli Toyota + 27.843
5 N. Rosberg Williams + 31.539
6 F. Massa Ferrari + 39.996
7 R. Kubica BMW + 46.247
8 T. Glock Toyota + 46.959
9 K. R?ikk?nen Ferrari + 50.246
10 F. Alonso Renault + 1:02.420
11 N. Heidfeld BMW + 1:04.327
12 K. Nakajima Williams + 1:06.376
13 L. Hamilton McLaren + 1:20.454
14 H. Kovalainen McLaren + 1 ronde
15 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
16 N. Piquet jr. Renault + 1 ronde
17 A. Sutil Force India F1 + 1 ronde
18 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
DNF R. Barrichello Brawn GP + 11 ronden Koppeling
DNF G. Fisichella Force India F1 + 54 ronden Hydraulisch

Stand coureurs na 7 van 17 races
Pos. Naam Team Punten
1. J. Button Brawn GP 61
2. R. Barrichello Brawn GP 35
3. S. Vettel Red Bull 29
4. M. Webber Red Bull 27.5
5. J. Trulli Toyota 19.5
6. T. Glock Toyota 13
7. N. Rosberg Williams 11.5
8. F. Alonso Renault 11
9. F. Massa Ferrari 11
10. K. R?ikk?nen Ferrari 9
11. L. Hamilton McLaren 9
12. N. Heidfeld BMW 6
13. H. Kovalainen McLaren 4
14. S. Buemi Toro Rosso 3
15. R. Kubica BMW 2
16. S. Bourdais Toro Rosso 2
17. G. Fisichella Force India 0
18. A. Sutil Force India 0
19. K. Nakajima Williams 0
20. N. Piquet jr. Renault 0

Stand constructeurs na 7 van 17 races
Pos. Team Punten
1. Brawn GP 96
2. Red Bull 56.5
3. Toyota 32.5
4. Ferrari 20
5. McLaren 13
6. Williams 11.5
7. Renault 11
8. BMW 8
9. Toro Rosso 5
10. Force India 0
 
Bron: GPUpdate.net

Sebastian Vettel heeft de poleposition voor de Grand Prix van Engeland gepakt op een droog Silverstone. Rubens Barrichello en Mark Webber completeerden de top drie. Jenson Button werd 'slechts' zesde.

Q1
Het eerste kwalificatiedeel werd opgeschrikt door een hevige crash van Adrian Sutil. Door een remprobleem bij zijn Force India, ging de Duitser keihard de bandenstapel in van de bocht Abbey. Door de crash kwam er een code rood waardoor S?bastien Buemi, Lewis Hamilton, Adrian Sutil, S?bastien Bourdais en Giancarlo Fisichella geen tijd meer konden neerzetten in de resterende 24 seconden van Q1. Zij waren dan ook de eerste afvallers van de kwalificatie. Kazuki Nakajima zette, net voordat de rode vlag viel, de snelste tijd neer in Q1.

Q2
In het tweede kwalificatiedeel was het verstoppertje spelen voor Brawn GP afgelopen. WK-leider Jenson Button stond tot kort voor het einde van Q2 op een plek buiten de top tien, maar hij wist toch nog achtste te worden. Zijn teamgenoot Rubens Barrichello werd daarentegen netjes vierde. De Red Bulls waren de snelsten van Q2. Vettel reed de snelste tijd van het weekend, in zijn kielzog volgde teamgenoot Mark Webber. Voor Nick Heidfeld, Nelson Piquet Jr., Heikki Kovolainen, Robert Kubica en Felipe Massa was Q2 het eindstation van de kwalificatie.

Q3
In een spannend laatste kwalificatiedeel trok de Duitser Sebastian Vettel uiteindelijk aan het langste eind. Hij had hiermee enigszins geluk aangezien zijn teamgenoot Mark Webber ook erg snel onderweg was. Webber werd echter in zijn laatste vliegende ronde opgehouden door Kimi R?ikk?nen waardoor de Australi?r een pole in rook zag opgaan. Rubens Barrichello maakte de teleurstelling voor Webber nog groter door als tweede te eindigen. De grootste verrassing van Q3 was Kazuki Nakajima op plek vijf, zijn beste kwalificatieresultaat uit zijn carri?re. Nog een verrassing was het enigszins matige resultaat van Jenson Button, de plaatselijke favoriet eindigde uiteindelijk als zesde.

Uitslag kwalificatie Engeland
Pos. Rijder Team Tijd
1 S. Vettel Red Bull 1:19.509
2 R. Barrichello Brawn GP 1:19.856
3 M. Webber Red Bull 1:19.868
4 J. Trulli Toyota 1:20.091
5 K. Nakajima Williams 1:20.216
6 J. Button Brawn GP 1:20.289
7 N. Rosberg Williams 1:20.361
8 T. Glock Toyota 1:20.490
9 K. R?ikk?nen Ferrari 1:19.010
10 F. Alonso Renault 1:20.741
11 F. Massa Ferrari 1:18.927
12 R. Kubica BMW-Sauber 1:19.308
13 H. Kovalainen McLaren-Mercedes 1:19.353
14 N. Piquet jr. Renault 1:19.392
15 N. Heidfeld BMW-Sauber 1:19.448
16 G. Fisichella Force India F1 1:19.802
17 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:19.898
18 A. Sutil Force India F1 1:19.909
19 L. Hamilton McLaren-Mercedes 1:19.917
20 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:20.236
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan