Kwalificaties en uitslag GP 2009

Bron: FOK!sport

Sebastian Vettel heeft de Grand Prix van Groot-Brittanni? op zijn naam geschreven. Tweede werd zijn Red Bull-teamgenoot Mark Webber. Rubens Barrichello pakte de laatste podiumplaats. Kampioenschapsleider Jenson Button werd slechts zesde.

Sebastian Vettel kende op het circuit van Silverstone de beste start, waarbij hij voor Rubens Barrichello en Mark Webber wist te blijven. Een slechte start was er voor klassementsleider Jenson Button die terugviel naar plaats negen achter de Ferrari van Felipe Massa. Kazuki Nakajima schoof door naar plaats vier en Kimi R?ikk?nen sloot aan op plaats vijf. Verder naar achteren was het Giancarlo Fisichella die plaats elf pakte.

Fernando Alonso kende problemen na de start en hij viel buiten de top tien, waarbij hij opgehouden werd door de BMW van Nick Heidfeld die een beschadigde voorvleugel had. Button slaagde er na een foutje van Massa in om de Braziliaan voor plaats acht in te halen, terwijl vooraan Vettel inmiddels snel weg liep door keer op keer de snelste ronde aan te scherpen en een seconde per ronde sneller te zijn dan Barrichello.

Heidfeld had veel last van zijn beschadigde auto en verloor ten opzichte van de als elfde rijdende Fisichella 1,8 seconde per ronde. Hierdoor hield hij onder meer Alonso, Hamilton en Kubica op. De eerste die een reguliere pitstop maakte was de als vierde rijdende Nakajima die in ronde 15 binnenkwam. Een ronde later kwam R?ikk?nen binnen en hij wist daarmee de Japanner te verschalken. Button worstelde ondertussen met de auto en kwam niet achter Jarno Trulli weg, zelfs niet na de pitstop. De Italiaan kende een goede stop en pakte de vijfde plaats van R?ikk?nen af.

Webber liet zien dat hij een snelle auto heeft, want door een ronde langer door te gaan pakte hij Barrichello. Winnaar van de pitstops was Massa die doorschoof naar plaats vijf. Vooraan werd Vettel verteld dat hij vanwege een probleem aan de auto iets rustiger aan moest doen. Halverwege de race was het in het achterveld Alonso die wijd ging bij het opkomen van het rechte stuk en Hamilton voorbij zag komen, maar enkele ronden later moest de Brit die positie wegens het ontbreken van grip weer opgeven.

De top acht was halverwege de race Vettel, Webber, Barrichello, Rosberg, Massa, Trulli, R?ikk?nen en Button. Alonso was eindelijk bevrijd van verkeer en reed het tempo van de leiders, maar wel op een ronde achterstand. Met nog 25 ronden te gaan liet Kovalainen Hamilton voorbij, waarna hij S?bastien Bourdais in zijn nek kreeg en door het blokken van de Fransman kreeg de McLaren een lekke achterband en de Toro Rosso een kapotte voorvleugel. Uiteindelijk moest Kovalainen zijn bolide in de pits parkeren en een ronde later ook Bourdais.

Massa begon ondertussen de druk op te voeren bij Barrichello die net als Button worstelde met zijn auto. De Ferrari-coureur kwam na zijn stop buiten voor Rosberg, maar wist niet nog meer te winnen. Ondertussen kende Hamilton een uitstapje, nadat hij in de rondte ging met zijn McLaren na een remfout. Button kende toch nog enkele goede ronden, wat hem op plaats zes bracht. Daarachter was het de als negende liggende Glock die de druk op R?ikk?nen begon op te voeren met Fisischella achter zich aan.

Tegen het einde van de race was het Button die nog jaagde op plaats vijf van Rosberg en plaats vier van Massa. De Brit was op de zachte banden meer dan een seconde ronde sneller dan de Williams en de Ferrari-coureur die beiden op de harde band reden. Maar tot een inhaalactie kwam het niet meer.

Vooraan reed Vettel soeverein naar de overwinning. De Red Bull-coureur had een ruime voorsprong op zijn teamgenoot Mark Webber en Rubens Barrichello. Vierde werd Massa, voor Rosberg, Button, Trulli en R?ikk?nen.

Uitslag Grand Prix van Groot-Brittanni?:
Pos. Rijder Team Tijd Reden uitval
1 S. Vettel Red Bull Racing 1:22:49.328
2 M. Webber Red Bull Racing + 15.188
3 R. Barrichello Brawn GP + 41.175
4 F. Massa Ferrari + 45.043
5 N. Rosberg Williams + 45.915
6 J. Button Brawn GP + 1:06.285
7 J. Trulli Toyota + 1:08.307
8 K. R?ikk?nen Ferrari + 1:09.622
9 T. Glock Toyota + 1:09.823
10 G. Fisichella Force India F1 + 1:11.522
11 K. Nakajima Williams + 1:14.023
12 N. Piquet jr. Renault + 1 ronde
13 R. Kubica BMW Sauber + 1 ronde
14 F. Alonso Renault + 1 ronde
15 N. Heidfeld BMW Sauber + 1 ronde
16 L. Hamilton McLaren-Mercedes + 1 ronde
17 A. Sutil Force India F1 + 1 ronde
18 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
DNF S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 23 ronden Schade na crash
DNF H. Kovalainen McLaren-Mercedes + 24 ronden Schade na crash
 
Bron: RTL GP


Mark Webber heeft voor het eerst in zijn carri?re de poleposition gepakt. Achter de Australi?r staan Rubens Barrichello en Jenson Button op de tweede en derde plaats.

In Q1 was het nog droog en verliep dan ook redelijk normaal. Het bleek wederom niet goed te zitten bij BMW want Robert Kubica kwam niet verder dan de zestiende plaats. Ook Timo Glock viel tegen, hij eindigde op een teleurstellende negentiende plaats.

Vlak na het begin van Q2 begon het een beetje te regenen, waardoor iedereen die meteen naar buiten was gereden meteen weer na binnen moest voor intermediates. De regen leek echter niet door te zetten en toen het met nog vijf minuten te gaan weer droog werd moest er weer massaal banden gewisseld worden. In de slotfase begon echter toch weer te druppelen waardoor slechts een paar rijders hun tijd nog wisten te verbeteren. Adrian Sutil profiteerde van de omstandigheden en bereikte voor het eerst de top tien. Fernando Alonso deed dat niet, hij spinde en bleef steken op de dertiende plaats. Voor het eerst dit seizoen werd Alonso geklopt door Nelson Piquet jr.

Ook in Q3 maakte Sutil indruk. Hij kwam uiteindelijk tot de zevende plaats, de beste prestatie tot nu toe voor Force India. Ook de strijd om pole was spannend. Barrichello had lange tijd de snelste tijd in handen, maar in de laatste seconden wist Webber eindelijk zijn langverwachte pole op te eisen.

Update:
Timo Glock is van plaats negentien naar twintig gezet op de startgrid in verband met het ophouden van Fernando Alonso.

Uitslag kwalificatie GP Duitsland
Pos. Rijder Team Tijd
1 M. Webber Red Bull 1:32.230
2 R. Barrichello Brawn GP 1:32.357
3 J. Button Brawn GP 1:32.473
4 S. Vettel Red Bull 1:32.480
5 L. Hamilton McLaren 1:32.616
6 H. Kovalainen McLaren 1:33.859
7 A. Sutil Force India F1 1:34.316
8 F. Massa Ferrari 1:34.574
9 K. R?ikk?nen Ferrari 1:34.710
10 N. Piquet jr. Renault 1:34.803
11 N. Heidfeld BMW 1:42.310
12 F. Alonso Renault 1:42.318
13 K. Nakajima Williams 1:42.500
14 J. Trulli Toyota 1:42.771
15 N. Rosberg Williams 1:42.859
16 R. Kubica BMW 1:32.190
17 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:32.251
18 G. Fisichella Force India F1 1:32.402
19 S. Bourdais Scuderia Toro Rosso 1:33.559
20 T. Glock Toyota penalty
 
Bron: FOK!sport

Mark Webber heeft de Grand Prix van Duitsland op zijn naam geschreven. De Australi?r bleef op de N?rburgring zijn teamgenoot Sebastian Vettel en Felipe Massa voor en pakte zo zijn eerste overwinning uit zijn carri?re.

Met Mark Webber op poleposition ging de race op de N?rburgring van start. Fernando Alonso spinde al in de opwarmronde, maar hij kon door. De beste start was voor Rubens Barrichello en Mark Webber. Lewis Hamilton ging als een raket van start, maar de Brit had al snel een lekke band. Heikki Kovalainen schoof door naar plaats drie, terwijl Nico Rosberg na een ronde negende lag. Jenson Button haalde in de tweede ronde Felipe Massa in voor plaats vier, terwijl achter de Braziliaan Sebastian Vettel er even af schoot.

De leiders gingen er snel vandoor, terwijl Kovalainen iedereen ophield. Webber was sneller dan Barrichello, maar hij kon de Braziliaan niet voorbij komen. Terwijl Hamilton op een ronde steeds meer tijd verloor, was het Giancarlo Fisichella die plaats dertien afpakte van Nick Heidfeld. Sebastian Vettel probeerde na acht ronden Massa in te halen, terwijl een incident tussen Webber en Barrichello bij de start onderzocht werd. Het leverde de Australische Red Bull-coureur een drive-through-penalty op.

De eerste reguliere stop was na dertien ronden voor Jenson Button. De Brit kwam na zijn stop op plaats veertien weer naar buiten, net voor Nelson Piquet jr. Een ronde later kwamen zowel Barrichello als Webber binnen. Barrichello kwam als vierde terug op de baan, terwijl Webber ondanks zijn straf de leiding pakte. Kovalainen viel met zijn stop terug naar plaats vijftien en hield Timo Glock op die Kazuki Nakajima zag passeren. Button zat klem in verkeer, maar hij wist wel enkele rijders waaronder S?bastien Buemi en Heidfeld in te halen voor plaats twaalf en elf. S?bastien Bourdais maakte na 18 ronden een uitstapje naast de baan en viel uit.

Webber maakte zijn eerste stop na 19 ronden en kwam als zevende terug op de baan. Vooraan hield Felipe Massa iedereen op, waardoor Webber en Button zich weer naar voren konden rijden. Ondertussen was Adrian Sutil zonder te stoppen opgeklommen naar plaats twee. De Duitser raakte na zijn stop Kimi R?ikk?nen en verloor daarbij een deel van zijn voorvleugel, waardoor hij direct weer naar binnen moest.

Na de eerste stops ging Barrichello aan de leiding voor Webber, Button, Vettel, Massa, Rosberg, R?ikk?nen en Kovalainen. Ondertussen werd halverwege de race duidelijk dat het incident tussen R?ikk?nen en Sutil na de race onderzocht zou worden. De Brawns maakten hun tweede pitstop, terwijl Webber en Vettel daardoor de leiding pakten. Barrichello werd door een probleem niet tot het eind volgegooid en kwam als vijfde, nog voor R?ikk?nen en Button terug op de baan. De Ferrari-Fin kende een probleem met zijn auto en viel uit.

Vooraan was het Webber die het tempo opschroefde en veruit de snelste man op de baan was. Massa haalde ondertussen Vettel bij voor plaats twee, terwijl met nog 22 ronden te gaan Hamilton zei dat er regen viel op enkele delen van het circuit. Alonso probeerde Kovalainen in te halen voor plaats zes en had daarbij geluk dat de Fin een pitstop moest maken. Webber verloor tijd op Vettel en Massa, maar had met twintig ronden te gaan een voorsprong van twintig seconden.

De Brawns lagen vijfde en zesde, waarbij Button op het rechte stuk de banden op probeerde te warmen. Webber kwam na zijn laatste stop naar buiten voor Massa, waardoor hij Vettel aan plaats twee kon helpen. Terwijl Alonso veruit de snelste op de baan was, ging Barrichello met nog tien ronden te gaan naar binnen, terwijl Button een ronde later ging. Hiermee ging de kampioenschapsleider zijn teamgenoot voorbij. Tegen het einde van de race waren er vele spannende gevechten, maar tot inhaalacties kwam het niet meer. Webber wist zijn eerste Grand Prix uit zijn carri?re te pakken voor Vettel, Massa, Rosberg, Button, Barrichello, Alonso en Kovalainen.

Uitslag Grand Prix van Duitsland
Pos. Rijder Team Tijd
1 M. Webber Red Bull 1:36:43.310
2 S. Vettel Red Bull + 9.252
3 F. Massa Ferrari + 15.906
4 N. Rosberg Williams + 21.099
5 J. Button Brawn GP + 23.609
6 R. Barrichello Brawn GP + 24.468
7 F. Alonso Renault + 24.888
8 H. Kovalainen McLaren + 58.692
9 T. Glock Toyota + 1:01.457
10 N. Heidfeld BMW + 1:01.925
11 K. Nakajima Williams + 1:02.327
12 G. Fisichella Force India F1 + 1:02.876
13 N. Piquet jr. Renault + 1:08.328
14 R. Kubica BMW + 1:09.555
15 A. Sutil Force India F1 + 1:11.941
16 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 1:30.225
17 J. Trulli Toyota + 1:30.970
18 L. Hamilton McLaren + 1 ronde
DNF K. R?ikk?nen Ferrari + 26 ronden
DNF S. Bourdais Scuderia Toro Rosso + 42 ronden

Klassement coureurs na Duitsland
Pos. Naam Team Punten
1. J. Button Brawn GP 68
2. S. Vettel Red Bull 47
3. M. Webber Red Bull 45.5
4. R. Barrichello Brawn GP 44
5. F. Massa Ferrari 22
6. J. Trulli Toyota 21.5
7. N. Rosberg Williams 20.5
8. T. Glock Toyota 13
9. F. Alonso Renault 13
10. K. R?ikk?nen Ferrari 10
11. L. Hamilton McLaren 9
12. N. Heidfeld BMW 6
13. H. Kovalainen McLaren 5
14. S. Buemi Toro Rosso 3
15. R. Kubica BMW 2
16. S. Bourdais Toro Rosso 2
17. K. Nakajima Williams 0
18. A. Sutil Force India 0
19. G. Fisichella Force India 0
20. N. Piquet jr. Renault 0

Klassement constructeurs na Duitsland
Pos. Team Punten
1. Brawn GP 112
2. Red Bull 92.5
3. Toyota 34.5
4. Ferrari 32
5. Williams 20.5
6. McLaren 14
7. Renault 13
8. BMW 8
9. Toro Rosso 5
10. Force India 0
 
Bron: FOK!sport

Zelfs de coureurs wisten na afloop niet wie vooraan staat omdat de tijdschermen even zwart waren, maar Fernando Alonso staat morgen in de GP van Hongarije op poleposition. Sebastian Vettel staat naast hem, en Mark Webber en Lewis Hamilton staan op de tweede startrij. Een crash van Felipe Massa legde een tijd de start van de derde sessie stil.

Het weer in Hongarije was koeler dan de rest van het weekend, met 23 graden Celsius en half bewolkt vond Ross Brawn het gunstiger weer voor zijn Brawn GP-wagens. De tracktemperatuur was 41 graden Celsius. Voor de eerste kwalificatiesessie kwam Giancarlo Fisichella als eerste de baan op, direct gevolgd door de beide Scuderia Toro Rosso-rijders S?bastien Buemi en Jaime Alguersuari. Ardian Sutil stond nog binnen, de Duitser schoof vanmorgen de bandenstapel in en wellicht heeft het Force India-team zijn wagen niet kunnen repareren. Er werd nog druk gesleuteld aan de bolide van Sutil toen er nog zes minuten op de klok stond voor Q1.

Nelson Piquet jr., die nogal onder druk staat dit weekend om zijn stoeltje bij Renault, zette in eerste instantie geen geweldige tijd neer, maar wist zijn achttiende plek toch te verbeteren naar een veertiende tijd. Al werd de Braziliaan wel teruggezet door Fisichella naar de vijftiende plek. Piquet zou echter zijn tijd opnieuw verbeteren en naar een verrassende vijfde tijd te gaan. Alguersuari zorgde voor een gele vlag omdat hij een uitstapje naast de baan maakte en de Spanjaard kon niet meer verder. Ook Sutil, die inmiddels op de baan gekomen was, zag zijn vliegende ronde mislukken door naast de baan te komen, en de Force India-coureur bleef steken op de achttiende tijd.

Naast Alguersari en Sutil vielen ook Nick Heidfeld (vijftiende tijd), Fisichella (zestiende) en Robert Kubica (negentiende tijd) buiten de boot voor de tweede kwalificatiesessie. Beide BMW Saubers stellen opnieuw teleur, de vraag blijft waar het toch aan ligt. Alguersuari had last van technische problemen waardoor hij zijn STR naast de baan moest parkeren. "We moesten de wagen om veiligheidsredenen stoppen", aldus Alguersuari in een interview.

De tweede sessie begon goed voor beide Red Bull Racing-auto's: de eerste en tweede tijd voor respectievelijk Sebastian Vettel en Mark Webber. Ook de beide McLarens waren goed onderweg, Lewis Hamilton en Heikki Kovalainen pakten de derde en vierde tijd van dat moment, al viel de Fin wel snel terug door riders die zijn tijd verbeterden. En Nico Rosberg liet zien dat de Williams snel kan rijden, de Duitser verbeterde de snelste tijd van Vettel, terwijl Fernando Alonso zijn Renault daar weer voor zette. Kimi R?ikk?nen raakte nog even op het gras, maar kon zijn weg vervolgen.

Timo Glock probeerde het nog wel, maar zijn tijd was niet genoeg om door te mogen naar de laatste tien. Felipe Massa reed ineens in de vierde bocht de banden in, en opnieuw werden er gele vlaggen gezwaaid. De Braziliaan zat een tijd onbewogen in zijn cockpit, en de medical car was er snel bij. Even later kwam ook een ambulance om Massa bij te staan na zijn ongeluk. De twee Brawn GP's zaten lange tijd in de gevarenzone, maar alleen Jenson Button wist door te gaan naar de derde kwalificatiesessie. Naast Rubens Barrichello, die een dertiende tijd liet noteren, en Glock met een veertiende tijd, vielen ook S?bastien Buemi, Jarno Trulli en Piquet af in Q2.

De Ferrari van Massa werd weggetakeld, en de coureur was inmiddels uit de auto. Het was nog altijd niet duidelijk hoe het met Massa ging. De kwalificatie werd tijdelijk stilgelegd terwijl de medische dienst achter de pitboxen nog bezig was met de Ferrari-coureur. Eddie Jordan, commentator voor de BBC, dacht dat er een probleem was aan de voorkant van de Ferrari van Massa, de sporen in het grind gingen kaarsrecht de banden in, alsof er niet meer geprobeerd is te sturen. Marschalls liepen ondertussen op de baan om van heel dichtbij te zoeken naar rommel op de baan. Op de BBC werd gesproken over dat de helm van Massa geraakt zou zijn voor hij de baan afschoot.

Massa zwaaide even toen hij bij het medisch centrum aankwam en hij zal met een helikopter naar het ziekenhuis vervoerd worden. Het zou een onderdeel kunnen zijn van de wagen van Rubens Barrichello, die verklaarde na afloop van zijn sessie: "Er brak iets van mijn auto af. Het voelde vreemd. We moeten de auto onderzoeken." De FIA onderzoekt momenteel de Brawn GP-auto. In de herhaling is te zien dat er inderdaad een stuk pijp of slang voor de auto van Felipe Massa belandt, die er overheen rijdt en het stukje helm dat zichtbaar is op het onboardbeeld, gaat even heen en weer.

De kwalificatie ging na enige tijd stilgelegen te hebben, weer verder met de derde en laatste sessie van tien minuten. Nog negen coureurs streden om de eerste tien plaatsen op de grid, en Webber zette met 1:22,021 een snelle tijd neer. Die tijd werd al snel verbeterd door Rosberg en Alonso, terwijl de winnaar van vorig jaar, Kovalainen, voor zijn McLaren-teamgenoot de vierde tijd neerzette.

Nadat de vlag gevallen en iedereen binnen was, was het een paar minuten niet duidelijk wie er nu bovenaan stonden. De tijdschermen van de FIA waren even zwart. Toen het weer zichtbaar was, bleek de poleposition morgen voor Fernando Alonso met 1:21,569, met Vettel naast hem. In de laatste paar seconden na de vlag was de Red Bull-coureur nog voor Nico Rosberg gekomen, en ook zijn teamgenoot Webber wist zich nog naar de derde tijd te rijden. Hamilton start morgen van de vierde plaats, Rosberg als vijfde. Massa had uiteindelijk geen tijd neergezet.


Uitslag kwalificatie Hongarije
Pos. Rijder Team Tijd
1 F. Alonso Renault 1:21.569
2 S. Vettel Red Bull 1:21.607
3 M. Webber Red Bull 1:21.741
4 L. Hamilton McLaren 1:21.839
5 N. Rosberg Williams 1:21.890
6 H. Kovalainen McLaren 1:22.095
7 K. R?ikk?nen Ferrari 1:22.468
8 J. Button Brawn GP 1:22.511
9 K. Nakajima Williams 1:22.835
10 F. Massa Ferrari geen tijd

11 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:21.002
12 J. Trulli Toyota 1:21.082
13 R. Barrichello Brawn GP 1:21.222
14 T. Glock Toyota 1:21.242
15 N. Piquet jr. Renault 1:21.389

16 N. Heidfeld BMW 1:21.738
17 G. Fisichella Force India F1 1:21.807
18 A. Sutil Force India F1 1:21.868
19 R. Kubica BMW 1:21.901
20 J. Alguersuari Scuderia Toro Rosso 1:22.359
 
Bron: Formule 1.nl

Felipe Massa is tijdens de tweede kwalificatiesessie op de Hungaroring hard de bandenstapel in gereden. De Braziliaan ontvangt momenteel medische hulp in de paddock.

Het is nog onbekend wat er precies gebeurd is, maar Eddie Jordan, commentator voor de BBC, dacht dat er een probleem was aan de voorkant van de Ferrari van Massa. De sporen in het grind gingen kaarsrecht de banden in, alsof er niet meer geprobeerd is te sturen. Op de BBC werd gesproken over dat de helm van Massa geraakt zou zijn voor hij de baan afschoot. Op tv-beelden zou te zien zijn dat de Ferrari-rijder enige momenten voor de crash al niet meer reageerde. De remsporen gingen in ieder geval eerst recht over het gras in een flauwe chicane, en daarna recht de grindbak in.

Marschalls liepen ondertussen op de baan om van heel dichtbij te zoeken naar rommel op de baan. Het lijkt zeker te zijn dat Massa iets tegen zijn hoofd aan kreeg.

Update @ 15:09 uur
Het zou een onderdeel kunnen zijn van de wagen van Rubens Barrichello, die verklaarde na afloop van zijn sessie: "Er brak iets van mijn auto af. Het voelde vreemd. We moeten de auto onderzoeken." De FIA onderzoekt momenteel de Brawn GP-auto. In de herhaling is te zien dat er inderdaad een stuk pijp of slang voor de auto van Felipe Massa belandt, die er overheen rijdt en het stukje helm dat zichtbaar is op het onboardbeeld, gaat even heen en weer.

Massa zwaaide even toen hij aankwam bij het medisch centrum. Het lijkt wel goed te gaan.

Update @ 15:36 uur
Een perswoordvoerder bij Ferrari heeft gezegd dat Felipe Massa een snee in zijn voorhoofd heeft en dat de artsen een kalmerende injectie hebben gegeven. De Braziliaan is bij kennis en heeft even met zijn collega's bij Ferrari gesproken. Hij is inmiddels afgevoerd per helikopter naar het ziekenhuis.

Het zou een veer zijn die van de wagen van Barrichello afkwam die Massa geraakt heeft op zijn helm.
 
Hier even de beelden van de crahs, waarop duidelijk te zien is dat het een veer is die waarschijlijk van de wagen van Barrichello is. Als je het beeld even tegenhoud zie je duidelijk een veer.
[ame=http://www.youtube.com/watch?v=yQlSS2YsMTs]YouTube - Felipe Massa Crash Hungary 2009[/ame]
 
'Leven Massa in gevaar na operatie'

Uitgegeven: 25 juli 2009 22:20


AMSTERDAM - Felipe Massa verkeert in levensgevaar na een operatie aan zijn schedel. Dat stelt medisch directeur Peter Baszo van het ziekenhuis waar de Braziliaan is opgenomen.

? ANPDe situatie van de coureur is volgens Baszo 'ernstig, levensbedreigend, maar stabiel'. Massa wordt in slaap gehouden en beademd. Zijn artsen verwachten dat ze hem zondag weer bij kunnen brengen.

Massa crashte zaterdag hard tijdens de kwalificaties van de Hongaarse Grand Prix. De Ferrari-coureur werd op zijn helm geraakt door een veer die van de bolide van Rubens Barrichello was afgebroken en reed met hoge snelheid in een bandenstapel.




De renstal meldde dat de coureur een snee in zijn voorhoofd, een hersenschudding en een schedelbeschadiging had opgelopen. Aan dat laatste moest Massa zaterdag geopereerd worden. In eerste instantie leek zijn situatie minder ernstig dan nu naar buiten komt.


Helikopter

Na het ongeval werd Massa met een helikopter naar een ziekenhuis in Boedapest vervoerd. Voordat hij die helikopter inging was te zien dat de Braziliaan bij bewustzijn was.

Ook bij aankomst was dat het geval, stelde Ferrari eerder op zaterdagavond in een verklaring. Zijn situatie werd toen als stabiel omschreven.

? Novum
 
zondag 26 juli 2009 12:36
Bron: Formule1.nl e.a.

Felipe Massa werd na gisteravond nog een tweede en dit keer spoedoperatie te hebben ondergaan, vandaag weer wakker gemaakt uit een kunstmatig coma. De artsen zijn tevreden over zijn toestand. Er zijn geen complicaties opgetreden.

Na zijn crash gisteren tijdens de kwalificatie van Hongarije, veroorzaakt door een losgelaten veer die tegen de helm van Massa belandde, moest de coureur operaties ondergaan aan zijn linkeroogkas maar ook omdat er bloedingen optraden in zijn hersenen. De Braziliaanse coureur van Ferrari was wakker voor een half uur en was volledig bij kennis. Zijn spraak was zonder problemen en hij functioneerde normaal.

Er was gisteravond even paniek, toen een verslaggever voor het persbureau AP (American Press) de opmerking van de arts dat de Massa's conditite "kritek maar stabiel" verkeerd interpreteerde. Er ging een persbericht uit dat de toestand van Massa levensbedreigend was.

De persvoorlichter van Ferrari was woedend hierom en eiste onmiddellijk een rectificatie. "Na een operatie op zaterdagmiddag blijft de toestand van Felipe Massa stabiel", was de verklaring van Ferrari. "In de nacht zijn geen verdere complicaties opgetreden. Vanmiddag zullen de doktoren nog een CT-scan uitvoeren en dat zal wat preciezere informatie geven."

Massa zal nog minstens zes weken moeten herstellen, waardoor hij in ieder geval de Grote Prijs van Europa in Valencia mist.
 
Bron: FOK!sport

Lewis Hamilton heeft zijn eerste race van het seizoen gewonnen: de Grand Prix van Hongarije was voor de Brit. Kimi R?ikk?nen werd tweede, Mark Webber completeerde het podium. Jenson Button - de leider voor de titel - pakte twee punten.

Onder een lichtbewolkte hemel ging de race op de Hungaroring van start. De meeste rijders stonden op de superzachte compound banden en de McLarens waren de enige wagens met KERS. Fernando Alonso was meteen goed weg, hij reed met slechts 637,5 kilo, de lichtste van het veld. Sebastian Vettel echter werd direct ingehaald door diverse rijders en viel terug van de tweede naar de zevende plek. De Duitser had last van een kapotte voorvleugel, waarschijnlijk na contact met Kimi R?ikk?nen in de eerste bocht. Vettel moest wel op de vuile kant starten. De actie van R?ikk?nen wordt na de race onderzocht. Ook de beide Brawn GP's waren slecht weg, Rubens Barrichello viel terug naar de achttiende plaats.

Adrian Sutil moest ook meteen de pit in, aan zijn auto werd druk gesleuteld, maar werd achteruit de garagebox ingereden. Lewis Hamilton plaatste een aanval op Mark Webber, en ging hem na twee bochten voorbij voor de tweede plaats. Het gebruik van KERS door de McLaren-coureur op het rechte stuk hielp enorm. Debutant Jaime Alguersuari, rijdend voor Scuderia Toro Rosso, reed achteraan maar zijn snelheid leek wel goed te zijn. Vettel werd door zijn team gevraagd brandstof te sparen.

Alonso probeerde ondertussen om Hamilton van zich af te houden, en zijn banden leken na tien ronden al erg versleten. De Spanjaard kwam niet in de eerder voorspelde dertiende ronde naar binnen, maar al in de twaalfde ronde. De banden zagen er erg geblisterd uit. Het team stuurde Alonso weer naar buiten, maar het rechtervoorwiel leek los te zitten. Eerst kwam de velgkap er al af en even later stuiterde de band inderdaad naar de zijkant van de baan. Gelukkig werd niemand geraakt.

Alonso moest opnieuw pitten en de Spanjaard lag inmiddels als allerlaatste. Daar ging de brandstofstrategie van Renault. En Alonso ging opnieuw de pit in, dit keer recht de garage in. De tweede uitvaller na Sutil on Hongarije. Ondertussen reed Hamilton vooraan naar de snelste ronde van dat moment, zijn racepace was een halve seconde sneller dan de rest van het veld. De McLaren liep steeds verder uit op de Red Bull van Webber. De nummer twee, Webber, en nummer drie R?ikk?nen gingen tegelijk een pitstop maken, en in de pitstraat kwam R?ikk?nen bijna in contact met Webber die weer weg wilde rijden. De Ferrari was toch net wat sneller en Webber moest eieren voor zijn geld kiezen.

Bij het uitrijden van de pitstraat zette Timo Glock zijn Toyota nog even voor Webber, waardoor de Australi?r op de elfde plaats terugkwam. Hamilton pitte ??n ronde later, maar dankzij zijn voorsprong op de rest van het veld kon de Brit op de derde plaats weer invoegen. En niet veel later pitten ook de nummer ??n en twee, Heikki Kovalainen en Nico Rosberg, waardoor Hamilton weer aan kop lag. Het team vroeg de Brit om zijn superzachte banden te sparen. Ook Vettel maakte zijn eerste stop in de 21e ronde.

Giancarlo Fisichella deed een poging om Barrichello in te halen voor de negende positie, maar dat lukte nog niet. Ondertussen riep Vettel naar zijn team dat er "iets gebroken is" en dat hij de auto niet onder controle kreeg. De rondetijden van de Duitser zijn ruim een seconde langzamer dan de wagen voor hem, en hij reed de pit in. Daar werd zijn voorkant compleet vervangen, maar het zou ook een kwestie van de ophanging kunnen zijn. Vettel wisselde naar de hardere compound banden. Maar na ??n rondje op het circuit kwam de Red Bull-coureur alweer binnen om niet meer terug te keren. Vettel was toch een concurrent voor Jenson Button om de wereldtitel.

Jenson Button riep over de boardradio dat hij enorm veel last had van overstuur. "Wat is er toch aan de hand dat de auto nu zo slecht is?!", vroeg een wanhopig klinkende Brit vertwijfeld aan zijn team. Button reed op dat moment op de negende plaats. Het team liet weten aan de BBC-pitcrew dat het een kwestie van de banden was. De laatste coureurs die een stop moesten maken, waren Timo Glock en Barrichello. Glock kwam binnen in ronde 32, daarna Barrichello in ronde 34. Vooraan was er een gevecht gaande tussen Kovalainen (vierde) en Webber (derde plaats), de Fin lag minder dan een seconde achter de Australi?r en reed snellere rondetijden.

Daarvoor lag nog R?ikk?nen op de tweede plaats maar op ruim zeven seconden achter Hamilton. Het Ferrari-team liet R?ikk?nen weten dat Hamilton zo zou moeten stoppen, en dat ze moesten zorgen dat de McLaren achter hen terugkwam. Ook de Ferrari moest nog een keer stoppen. Kovalainen maakte zijn tweede en laatste pitstop om vervolgens op een redelijk lege baan op de zesde plek weer terug te komen. Jarno Trulli zat wel meteen achter de Fin, wiens banden nog koud waren, te pushen op een halve seconde.

In de 46e ronde pitte dan toch als eerste R?ikk?nen, de volgende ronde gevolgd door Hamilton. De Ferrari kwam als vierde achtger Rosberg weer de baan op, maar de Williams-coureur zou nog een keer naar de pit moeten, net als de Red Bull van Webber. Rosberg kwam naar binnen in de 49e ronde en wist op de vijfde plek weer terug te komen. Webber ging in de 51e ronde om weer terug te komen op de zachtere compound, v??r Rosberg als vierde.

Kovalainen zou een probleem hebben met zijn stuurinrichting, de Fin werd gevraagd een instelling op het stuur aan te passen. Voor Robert Kubica was het een kleurloze race, de Poolse coureur kwam voor een tweede stop naar binnen in de 53e ronde vanaf een twaalfde positie. BMW Sauber-teamgenoot Nick Heidfeld lag elfde, de Duitser was drie ronden eerder al gestopt voor banden en brandstof.

Leider in het kampioenschap Button maakte nog een tweede stop en ging naar de hardere banden. Nadat ook Kauzki Nakajima zijn stop had gemaakt, lag Button op de negende plaats. Doordat ook Barrichello nog een keer gepit had, wist de Brawn GP-rijder toch weer op de achtste plaats te komen. Achteraan lag Alguersuari niet meer op de laatste plaats, die plek was al enige ronden ingenomen door de STR van teamgenoot S?bastien Buemi. Beiden lagen wel op een ronde achterstand. Glock was de laatste die nog een stop moest maken en de Toyota-coureur deed dat vanaf de derde plaats in de 61e ronde. De Duitser viel terug naar een zesde plaats.

Barrichello was op superzachte banden in gevecht met Nakajima, die op de hardere compound op de negende plaats reed. Het team van Barrichello liet hem weten harder te pushen. Nakajima op zijn beurt zat dicht achter de staart van Trulli, dit ging om een punt. Vooraan reed Hamilton behoorlijk door, een snelle eerste sector werd echter gevolgd door een langzame tweede sectortijd. En Webber zette op zachte banden de snelste ronde op de klok in de 65e ronde, hij versloeg daarmee Hamilton die al in de zestiende ronde de snelste tijd reed.

Het lukte Barrichello niet om Nakajima voorbij te gaan, het zou goed uitkomen voor Brawn GP als ook de Braziliaan een punt binnen zou slepen. Maar dan zou hij na Nakajima ook Trulli nog in moeten halen. De drie coureurs reden wel erg dicht op elkaar, maar het lukte niet om elkaar in te halen.

Hamilton reed ondertussen onbedreigd naar de winst, op ruim elf seconden gevolgd door Raikkenen. Webber werd daarachter derde, met daarachter Rosberg en Kovalainen. Glock werd zesde, voor de leider in het kampioenschap Button, die twee punten pakte. Het laatste punt was voor Trulli.


Uitslag Grand Prix van Hongarije
Pos. Rijder Team Tijd Uitvalreden
1 L. Hamilton McLaren 1:38:23.876
2 K. R?ikk?nen Ferrari + 11.529
3 M. Webber Red Bull + 16.886
4 N. Rosberg Williams + 26.967
5 H. Kovalainen McLaren + 34.392
6 T. Glock Toyota + 35.237
7 J. Button Brawn GP + 55.088
8 J. Trulli Toyota + 1:08.172
9 K. Nakajima Williams + 1:08.774
10 R. Barrichello Brawn GP + 1:09.256
11 N. Heidfeld BMW + 1:10.600
12 N. Piquet jr. Renault + 1:11.500
13 R. Kubica BMW + 1:14.000
14 G. Fisichella Force India F1 + 1 ronde(n)
15 J. Alguersuari Scuderia Toro Rosso + 1 ronde(n)
16 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde(n)
DNF S. Vettel Red Bull + 41 ronde(n) nnb
DNF F. Alonso Renault + 55 ronde(n) wiel verloren
DNF A. Sutil Force India F1 + 69 ronde(n) nnb


Stand coureurs na tien races
Pos. Coureur Team Punten
1 J. Button Brawn GP 70
2 M. Webber Red Bull 51.5
3 S. Vettel Red Bull 47
4 R. Barrichello Brawn GP 44
5 N. Rosberg Williams 25.5
6 J. Trulli Toyota 22.5
7 F. Massa Ferrari 22
8 L. Hamilton McLaren 19
9 K. R?ikk?nen Ferrari 18
10 T. Glock Toyota 16
11 F. Alonso Renault 13
12 H. Kovalainen McLaren 9
13 N. Heidfeld BMW 6
14 S. Buemi Toro Rosso 3
15 R. Kubica BMW 2
16 S. Bourdais Toro Rosso 2
17 K. Nakajima Williams 0
18 A. Sutil Force India 0
19 G. Fisichella Force India 0
20 N. Piquet jr. Renault 0
21 J. Alguersuari Toro Rosso 0


Stand constructeurs na tien races
Pos. Team Punten
1 Brawn GP 114
2 Red Bull 98.5
3 Ferrari 40
4 Toyota 38.5
5 McLaren 28
6 Williams 25.5
7 Renault 13
8 BMW 8
9 Toro Rosso 5
10 Force India 0
 
Bron: FOK!sport

De kwalificatie voor de Grand Prix van Europa in Valencia is gewonnen door Lewis Hamilton in zijn eerste pole sinds China vorig seizoen. Teamgenoot Heikki Kovalainen staat naast hem op de grid en op de tweede startrij staan Rubens Barrichello en Sebastian Vettel.

Luca Badoer is de eerste die de baan opgaat in de eerste kwalificatiesessie, direct gevolgd door S?bastien Buemi en Kazuki Nakajima. De coureurs rijden op een groot gedeelte van gewone straat en over de speciaal aangelegde brug in de haven van Valencia. Er lag nog een spoor van cementstof wat op het oliespoor was gestrooid dat Red Bull Racing-rijder Sebastian Vettel in de derde vrije training vanmorgen verloren was van bocht 18 tot en met bocht 24.

Adrian Sutil zet de snelste tijd neer met 1:41,222, net als hij in de derde vrije training deed, al was die sessie bijna een half uur stilgelegd vanwege het oliespoor van Vettel en was er nog maar vijf minuten om te rijden. Lewis Hamilton kwam als een-na-laatste de baan op en alleen Fernado Alonso moest nog naar buiten. Vettel zette de snelste tijd neer, maar Heikki Kovalainen verbeterde de tijd van 1:30,636 al snel met bijna ??n tiende. Even later scherpte Williams-coureur Nico Rosberg die tijd ook weer aan naar 1:39,416 en Force India-coureur Giancarlo Fisichella stond daar net achter op plaats twee.

Teamgenoot Sutil was echter een fractie sneller en ook Hamilton en diens teammaat Kovalainen zetten snellere tijden neer, waar Brawn GP's Rubens Barrichello toch weer sneller was in 1:39,019. Hamilton liet zich echter niet op de kop zitten en scherpte die tijd flink aan naar 1:38,649. Ferrari-rijder Badoer hing net als in de vrije trainingen achteraan, met een pace die bijna een seconde langzamer is dan de Toyota's van Jarno Trulli en Timo Glock, en maar liefst bijna drie seconden langzamer dan de snelste tijd van Hamilton. De Toyota's stonden voorlopig nog op de schopstoel in de knock-outzone van Q1 met nog vier minuten op de klok.

Romain Grosjean, die bij Renault Nelson Piquet jr. vervangt, reed naar de vierde tijd tot dan toe. De beide BMW Saubers leken het beter te doen dan voorgaande races, want Robert Kubica en Nick Heidfeld zaten bij de eerste tien. De vlag was gevallen en het doek voor (op volgorde van laatste naar zestiende) Badoer, Jaime Alguersuari, Trulli en Nakajima. Ook Fisischella ging niet door naar de tweede kwalificatiesessie, ondanks de goede tijd aan het begin van de sessie. Anderen waren gewoon sneller. Badoer had een behoorlijk gat tot de nummer negentien, Alguersuari, met zijn 1:41,413 tegen 1:39,925. Nieuwkomer Grosjean stond op een keurige veertiende tijd. Jenson Button had inmiddels de snelste tijd van Hamilton verbeterd naar 1:38,531.

De volgende vijftien minuten gingen van start met Kimi R?ikk?nen op de zachte compound als eerste op de baan. De tijd van de Fin verdween al snel naar de achtergrond, terwijl veel coureurs de tijd van 1:38,823 verbeterden. Grosjean probeerde het wel en zette een twaalfde tijd neer, maar dat was niet genoeg om door te gaan. De tijd van Hamilton, ergens halverwege de tweede sessie neergezet op 1:38,182, werd lang niet verbeterd. Toch wist Barrichello ruim een tiende sneller te rijden en scherpte het aan tot 1:38,076. De uitvallers van Q2 waren, van vijftiende naar elfde, Buemi, Grosjean, Glock, Sutil en Heidfeld.

Na de pauze van zeven minuten gingen de laatste tien minuten in voor de derder kwalificatiesessie. Kubica en Kovalainen waren de eersten die naar buiten kwamen. Hamilton was snel onderweg, met de snelste tijden op dat moment in de eerste en tweede sector, en ook de derde sector ging sneller dan het veld van tien coureurs op dat moment. De eerste plek was dan ook voor de Brit in 1:38,498. Kovalainen probeerde wel om die tijd te verbeteren in de laatste seconden, maar in de laatste twee bochten ging de Fin wijd en hield hij zijn wagen niet onder controle. Hamilton ging na twee snelle sectoren naar binnen want de Brit had zijn eerste pole sinds China vorig seizoen in de pocket.


Uitslag kwalificatie GP van Europa
Pos. Coureur Team Tijd
1 L. Hamilton McLaren 1:39.498
2 H. Kovalainen McLaren 1:39.532
3 R. Barrichello Brawn GP 1:39.563
4 S. Vettel Red Bull 1:39.789
5 J. Button Brawn GP 1:39.821
6 K. R?ikk?nen Ferrari 1:40.144
7 N. Rosberg Williams 1:40.185
8 F. Alonso Renault 1:40.236
9 M. Webber Red Bull 1:40.239
10 R. Kubica BMW 1:40.512

11 N. Heidfeld BMW 1:38.826
12 A. Sutil Force India F1 1:38.846
13 T. Glock Toyota 1:38.991
14 R. Grosjean Renault 1:39.040
15 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:39.514

16 G. Fisichella Force India F1 1:39.531
17 K. Nakajima Williams 1:39.795
18 J. Trulli Toyota 1:39.807
19 J. Alguersuari Scuderia Toro Rosso 1:39.925
20 L. Badoer Ferrari 1:41.413
 
Bron: FOK!sport

Rubens Barrichello heeft de Grand Prix van Europa op zijn naam geschreven. De Braziliaan bleef in de straten van Valencia Lewis Hamilton en Kimi R?ikk?nen voor. Jenson Button blijft aan de leiding van het klassement na zijn zevende plaats.

De beste start in Valencia was voor Lewis Hamilton, voor Heikki Kovalainen en Rubens Barrichello. Kimi R?ikk?nen schoof door naar plaats vier. Verschillende rijders waaronder Romain Grosjean en Timo Glock kenden aanrijdingen, waardoor ze naar binnen moesten. Ook S?bastien Buemi moest een nieuwe neus halen. Jenson Button was naar plaats acht teruggevallen en probeerde Fernando Alonso in te halen, maar hij verremde zich, zodat hij de plek weer aan de Spanjaard verloor. Badoer kende ondertussen een goede start, maar de Italiaan spinde met zijn Ferrari en verloor zo veel tijd.

Hamilton liep ondertussen snel weg bij de rest van het veld door telkens de snelste ronde te verbeteren. Verder naar achteren probeerde Adrian Sutil Nick Heidfeld in te halen, maar slaagde er niet in. Mark Webber wist ondertussen wel Button in te halen, doordat de Brit in de eerste ronde de chicane afsneed en zo een positie wist te winnen. Grosjean kende na negen ronden een spin, maar de Fransman kon verder.

De eerste die een stop maakte was Hamilton in ronde zestien. De Brit kwam als zesde terug op de baan. Ook Sebastian Vettel kwam binnen, maar een door een probleem kreeg hij geen brandstof, waardoor hij een ronde later weer binnen moest komen. Button had ondertussen het gat met Webber dichtgereden en probeerde de Australi?r in te halen. Zijn teamgenoot Barrichello zette snelle rondetijden neer en kwam na zijn pitstop terug op de baan voor Kovalainen en niet ver achter Hamilton.

Na 23 ronden was het over voor Sebastian Vettel. De Red Bull-rijder zag voor de tweedemaal dit weekend een motor ploffen. Halverwege de race maakte Luca Badoer zijn eerste stop, maar hij kwam slecht weg en werd gepasseerd door Grosjean die ook binnengekomen was. Omdat de Italiaan over de witte streep was gegaan, kreeg hij ook nog een drive-through-penalty. Verder naar voren had Hamilton een voorsprong van vier seconden op Barrichello. Richting de tweede pitstop voerde de Braziliaanse Brawn GP-rijder de druk op bij de McLaren-coureur.

Hamilton ging met twintig ronden naar binnen, maar kende een slechte pitstop, omdat de banden nog niet klaar stonden. De Brit viel zelfs terug achter Nico Rosberg. Terwijl Barrichello de snelste ronde bleef verbeteren, kreeg Nakajima met achttien ronden te gaan een lekke band en verloor veel tijd. De Brawn GP-rijder kwam binnen en ging naar buiten voor Hamilton over start/finish was. R?ikk?nen had ondertussen Kovalainen in weten te halen. Met nog veertien ronden te gaan kwam Webber binnen, maar de Australi?r kwam terug op de baan achter Button en Robert Kubica en eindigde buiten de punten.

Buemi was de tweede uitvaller van de race, nadat linksvoor de rem het had begeven. Met nog tien ronden te gaan liep de als zevende liggende Button snel in op Alonso die voor hem reed. Vooraan hield Hamilton de druk er op bij Barrichello die de tijden van de Brit pareerde. Rosberg zette met nog vier ronden te gaan de aanval in op de als vierde rijdende Kovalainen die remproblemen leek te hebben.

Na 57 ronden kwam Rubens Barrichello voor de eerste maal dit jaar als eerste over de streep. De Braziliaan bleef Lewis Hamilton voor. De laatste podiumplaats was voor Kimi R?ikk?nen. Vierde werd Heikki Kovalainen, voor Nico Rosberg, Fernando Alonso, Jenson Button en het laatste punt was voor Robert Kubica.

Uitslag Grand Prix van Europa:
Pos. Rijder Team Tijd Uitvalreden
1 R. Barrichello Brawn GP 1:35:51.289
2 L. Hamilton McLaren + 2.358
3 K. R?ikk?nen Ferrari + 15.994
4 H. Kovalainen McLaren + 20.032
5 N. Rosberg Williams + 20.870
6 F. Alonso Renault + 27.744
7 J. Button Brawn GP + 34.913
8 R. Kubica BMW + 36.667
9 M. Webber Red Bull + 44.910
10 A. Sutil Force India F1 + 47.935
11 N. Heidfeld BMW + 48.822
12 G. Fisichella Force India F1 + 1:03.614
13 J. Trulli Toyota + 1:04.527
14 T. Glock Toyota + 1:26.519
15 R. Grosjean Renault + 1:31.774
16 J. Alguersuari Scuderia Toro Rosso + 1 ronde
17 L. Badoer Ferrari + 1 ronde
DNF K. Nakajima Williams + 3 ronden Onbekend
DNF S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 16 ronden Remmen
DNF S. Vettel Red Bull + 34 ronden Motor
 
Bron: FOK!sport

Giancarlo Fisichella start morgen verrassend genoeg van polepositon in de Grand Prix van Belgi?. Op het circuit van Spa-Franchorchamps mag Jarno Trulli van de tweede plek starten, en de tweede startrij wordt gevormd door Nick Heidfeld en Rubens Barrichello.

De kwalificatietraining voor de Grand Prix van Belgi? ging op een droge baan van start. Bridgestone heeft voor deze race de medium- en zachte compound meegenomen. Beide Toyota's waren de eerste auto's die onder de 1:47 reden, waar Fernando Alonso zich al snel bijvoegde met een hoge 1:46. Al vlot reed bijna iedereen in de lage 47'ers, alleen Luca Badoer en Giancarlo Fisichella zaten nog in de 48'ers. Robert Kubica was de laatste die een tijd moest rijden, na twee ronden was de Pool alweer naar binnen gegaan. Toen de BMW Sauber-coureur uiteindelijk naar buiten kwam, zette hij de veertiende tijd neer met 1:46,459, wat hij een ronde later verbeterde tot 1:46,062.

Nick Heidfeld ging opnieuw lekker, nadat hij ook al de snelste was in de derde vrije training vanmorgen, en zette 1:45,566 als rapste tijd neer van dat moment. Jarno Trulli ging daar weer overheen met 1:45,331. Badoer wist uiteindelijk toch in de 46'ers te rijden maar met 1:46,957 stond de Italiaan nog altijd op de twintigste en laatste plaats. Williams-coureurs Nico Rosberg en Kazuki Nakajima waren nog altijd in de gevarenzone op hun zeventiende en negentiende plaats met nog minder dan een minuut te gaan. Rosberg zette toch de negende tijd neer, maar Nakajima wist zich niet te verbeteren. Alonso zat inmidels op de wip op de zestiende plek, en omdat Jaime Alguersuari van Scuderia Toro Rosso nog de vijftiende tijd neer te zetten, zakte de Spanjaard naar de zeventiende plaats.

Toch wist Alonso zich weer te verbeteren naar de dertiende tijd, en nu was het Lewis Hamilton die op moest passen om niet af te vallen met de vijftiende tijd. Badoer zorgde nog net voor een gele vlag toen de sessie bijna afgelopen was. De achterwielophanging werd daarbij beschadigd. Daarmee vielen af, van de zestiende tot en met twintigste plaats, S?bastien Buemi, Alguersuari, Nakajima, Romain Grosjean en Badoer. Wie wel door waren naar Q2 zijn de beide Force India's, wat de doelstelling vooraf ook was.

De tijden in de tweede kwalificatiesessie werden in de 1:44 gereden, weliswaar hoog in de 1:44. Williams had nog wat problemen met Rosbergs wagen, maar met nog vijf minuten te gaan. De eerste sector was niet goed van de Duitser en hij bleef op de vijftiende tijd staan. Hamilton stond op de wip op de tiende plaats, en Rosberg verbeterde zijn tijd naar die tiende plek, waardoor Hamilton er voorlopig uitligt. Dat bleef zo, en zelfs Sutil staat nog voor de Brit op de elfde startplaats. Hamilton dus twaalfde, Alonso dertiende, wereldkampioenschapsleider Jenson Button veertiende en Heikki Kovalainen vijftiende. Zou de bandentemperatuur de Brawn GP's dan toch parten spelen op het relatief wat koelere circuit in Belgi?? Er is in ieder geval ??n Brawn naar Q3.

Verrassing van de tweede sessie is Fisichella, die de vierde tijd wist te rijden, nog voor Heidfeld, Rubens Barrichello, Timo Glock, Mark Webber, Kimi R?ikk?nen en Rosberg. De laatste tien minuten van de derde kwalificatiesessie gingen van start onder een zonnige hemel. De omgevingstemperatuur was 16 graden Celsius en de baantemperatuur was 31 graden Celsius. De derde kwalificatiesessie verliep wat verrassend, vlak voordat de vlag viel was het Fisichella die de snelste tijd van Trulli overnam, en de Italiaan werd niet verbeterd.

De top tien is dan Fisichella voor Trulli, Heidfeld derde, Barrichello vierde, Kubica vijfde, R?ikk?nen zesde, Glock zevende, Vettel achtste, Webber negende en Rosberg tiende.


Uitslag kwalificatie Belgi?
Pos. Coureur Team Tijd
1 G. Fisichella Force India F1 1:46.308
2 J. Trulli Toyota 1:46.395
3 N. Heidfeld BMW 1:46.500
4 R. Barrichello Brawn GP 1:46.513
5 R. Kubica BMW 1:46.586
6 K. R?ikk?nen Ferrari 1:46.633
7 T. Glock Toyota 1:46.677
8 S. Vettel Red Bull 1:46.761
9 M. Webber Red Bull 1:46.788
10 N. Rosberg Williams 1:47.362

11 A. Sutil Force India F1 1:45.119
12 L. Hamilton McLaren 1:45.122
13 F. Alonso Renault 1:45.136
14 J. Button Brawn GP 1:45.251
15 H. Kovalainen McLaren 1:45.259

16 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:45.951
17 J. Alguersuari Scuderia Toro Rosso 1:46.032
18 K. Nakajima Williams 1:46.307
19 R. Grosjean Renault 1:46.359
20 L. Badoer Ferrari 1:46.957
 
Bron: FOK!sport

Kimi R?ikk?nen heeft de Grand Prix van Belgi? op zijn naam geschreven. De Ferrari-coureur bleef op Spa-Francorchamps Force India-coureur Giancarlo Fisichella nipt voor. Sebastian Vettel werd derde terwijl klassementsleider Jenson Button in de eerste ronde uitviel.

Giancarlo Fisichella kwam bij de start als beste weg voor Robert Kubica en Jarno Trulli. Rubens Barrichello kwam niet weg bij de start en viel ver terug. Kimi R?ikk?nen kende een goede start. Hij ging wijd, maar haalde wel Trulli en op Kemmel Kubica in. Daarna ging de Fin te wijd in Les Combes en veroorzaakte een kettingreactie. Jenson Button spinde en even later werd Lewis Hamilton door Jaime Alguersuari uit de race getikt. Even daarvoor was Romain Grosjean in de zelfde bocht in de bandenstapels geraakt.

De safety car kwam naar buiten en enkele coureurs doken naar binnen. Trulli, Rubens Barrichello en Adrian Sutil maakten een stop. De top acht bestond na twee ronden uit Fisichella, R?ikk?nen, Kubica, Timo Glock, Mark Webber, Nick Heidfeld, Nico Rosberg en Sebastian Vettel. De laatste meldde dat Rosberg hem onder geel had ingehaald.

Kimi R?ikk?nen had na vier ronden een uitstekende herstart. Hij haalde op Kemmel Fisichella eenvoudig in. Vettel ging Rosberg voorbij, terwijl Barrichello al weer opgeklommen was naar plaats dertien. De Braziliaan ging met zijn verse banden goed door want ook Kazuki Nakajima moest er aan geloven, terwijl daar achter Sutil Trulli en Badoer inhaalde.

De eersten die de pits in doken voor een reguliere stop waren Robert Kubica en Timo Glock. Na 14 ronden pitten alle leiders, waarbij Fisichella aansloot bij R?ikk?nen en Webber Heidfeld in de pits afsneed, maar de Duitser haalde de Red Bull-rijder op Kemmel toch in. Het incident leverde de Australi?r een drive-through-penalty op. Zijn teamgenoot Vettel kwam als achtste net voor Heidfeld de baan weer op.

Alonso reed zonder te stoppen halverwege de race al op plaats drie, achter R?ikk?nen en Fisichella, maar voor Kubica. Ondertussen bleef Trulli problemen houden en hij moest na 21 ronden opgeven. Alonso kwam met twintig ronden te gaan binnen voor zijn eerste stop, maar de Spanjaard verloor extreem veel tijd, omdat het linker voorwiel niet goed vast wilde komen. Even later moest Alonso zijn Renault in de pits parkeren, omdat het team het linker voorwiel niet vertrouwde.

Met nog achttien ronden te gaan pitte Kovalainen voor de eerste maal en hij kwam de baan op vlak achter de Red Bull van Webber. Vier ronden later was het Kubica die als eerste van de toppers de pits in ging. Een ronde later kwamen R?ikk?nen en Fisichella binnen. De Ferrari kwam voor de Force India weer naar buiten. Even later verkleinde Fisichella het gat weer naar R?ikk?nen tot 0,7 seconde.

Daarachter ontstond voor plaats acht een spannend gevecht tussen Rosberg, Webber, Glock en Sutil. Meer naar voren maakte Vettel zijn laatste stop en kwam de baan op vlak voor Kubica en pakte daardoor plaats drie. Niet ver daarachter verbeterde Heidfeld keer op keer de snelste rondetijd. Toch kon hij niet verder dan plaats vijf komen. In de eindfase was het Vettel die nog een poging deed de leiders in te halen door de snelste ronde van de race te rijden.

Met nog twee ronden te gaan kreeg Barrichello een rokende motor, waardoor de Braziliaan rustig aan moest doen. Hij moest doorrijden om Rosberg en Webber van zich af te houden. Uiteindelijk wist R?ikk?nen te winnen voor Fisichella en Vettel. Kubica werd vierde, voor Heidfeld, Kovalainen, Barrichello en Rosberg.

Uitslag Grand Prix van Belgi?
Pos. Rijder Team Tijd
1 K. R?ikk?nen Ferrari 1:23:50.995
2 G. Fisichella Force India F1 + 0.938
3 S. Vettel Red Bull + 3.875
4 R. Kubica BMW + 9.966
5 N. Heidfeld BMW + 11.276
6 H. Kovalainen McLaren + 32.763
7 R. Barrichello Brawn GP + 35.461
8 N. Rosberg Williams + 36.208
9 M. Webber Red Bull + 36.959
10 T. Glock Toyota + 41.490
11 A. Sutil Force India F1 + 42.636
12 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 46.106
13 K. Nakajima Williams + 54.241
14 L. Badoer Ferrari + 1:42.177
DNF F. Alonso Renault + 18 ronden
DNF J. Trulli Toyota + 23 ronden
DNF J. Button Brawn GP + 44 ronden
DNF R. Grosjean Renault + 44 ronden
DNF L. Hamilton McLaren + 44 ronden
DNF J. Alguersuari Scuderia Toro Rosso + 44 ronden
 
Bron: FOK!sport

De Grand Prix van Belgi? is achter de rug. Kimi R?ikk?nen boekte op Spa-Francorchamps een verrassende overwinning voor Force India-rijder Giancarlo Fisichella die de eerste punten ooit voor de Indiase renstal behaalde. Sebastian Vettel deed met zijn derde plaats goede zaken.

Jenson Button gaat nog altijd aan de leiding met 72 punten. De Brit viel dit jaar voor het eerst uit. Hij zag zijn Brawn-teamgenoot Rubens Barrichello nu naderen tot op zestien punten met nog vijf races te gaan. Derde staat Sebastian Vettel die 53 punten heeft verzameld. Zijn Red Bull-teamgenoot Mark Webber scoorde niet en staat nog op 51,5 punten. Kimi R?ikk?nen sluit aan op plaats vijf met 34 punten. Hij is in het klassement Nico Rosberg en Lewis Hamilton gepasseerd. Fisichella komt de ranglijsten binnen op plaats veertien.

In het constructeurskampioenschap staat Brawn GP bovenaan met 128 punten. Zij worden op de voet gevolgd door Red Bull Racing dat 104,5 punten heeft. Op ruime afstand staat Ferrari derde met 56 punten. McLaren heeft er 44 verzameld. Force India is opgeklommen naar plaats negen met acht punten. Zij zijn Scuderia Toro Rosso gepaseerd in het klassement.

Stand bij de coureurs
Pos. Naam Team Punten
1. J. Button Brawn GP 72
2. R. Barrichello Brawn GP 56
3. S. Vettel Red Bull 53
4. M. Webber Red Bull 51.5
5. K. R?ikk?nen Ferrari 34
6. N. Rosberg Williams 30.5
7. L. Hamilton McLaren 27
8. J. Trulli Toyota 22.5
9. F. Massa Ferrari 22
10. H. Kovalainen McLaren 17
11. F. Alonso Renault 16
12. T. Glock Toyota 16
13. N. Heidfeld BMW 10
14. G. Fisichella Force India 8
15. R. Kubica BMW 8
16. S. Buemi Toro Rosso 3
17. S. Bourdais Toro Rosso 2
18. K. Nakajima Williams 0
19. A. Sutil Force India 0
20. N. Piquet jr. Renault 0
21. R. Grosjean Renault 0
22. L. Badoer Ferrari 0
23. J. Alguersuari Toro Rosso 0

Stand bij de constructeurs
Pos. Team Punten
1. Brawn GP 128
2. Red Bull 104.5
3. Ferrari 56
4. McLaren 44
5. Toyota 38.5
6. Williams 30.5
7. BMW 18
8. Renault 16
9. Force India 8
10. Toro Rosso 5
 
Bron: FOK!sport

Lewis Hamilton heeft zijn tweede poleposition van het jaar gepakt in de kwalificatie voor de Grand Prix van Itali?. De Brit versloeg in een laatste, ultieme poging de uitstekend presterende Adrian Sutil.

In Q2 hadden beide BMW?s een groot probleem. Nick Heidfeld moest zijn BMW-bolide al snel aan de kant zetten door een mechanisch mankement. Robert Kubica kon nog geen vijf minuten later ook zijn auto aan de kant zetten, hij heeft waarschijnlijk een probleem met zijn motor.

Giancarlo Fisichella reed in zijn eigen vaderland voor het eerst in een Ferrari. De pole van Spa-Francorchamps kon hij niet herhalen op Monza. Hij realiseerde de veertiende tijd.

Zijn vervanger bij Force India deed het verrassend wel erg goed. Vitantonio Liuzzi start zondag op plaats zeven.

Diens collega, de Duitser Adrian Sutil, leek de beste tijd te gaan hebben, maar in allerlaatste instantie was daar nog Lewis Hamilton die de uiteindelijke pole pakte. WK-leider Jenson Button (Brawn GP) wist beslag te leggen op de zesde stek.


Uitslag kwalificatie:
# Coureur Team Tijd
1 L. Hamilton Mclaren-Mercedes 1:24.066
2 A. Sutil Force India-Mercedes 1:24.261
3 K. R?ikk?nen Ferrari 1:24.523
4 H. Kovalainen Mclaren-Mercedes 1:24.845
5 R. Barrichello Brawn-Mercedes 1:25.015
6 J. Button Brawn-Mercedes 1:25.030
7 V. Liuzzi Force India-Mercedes 1:25.043
8 F. Alonso Renault 1:25.072
9 S. Vettel Red Bull-Renault 1:25.180
10 M. Webber Red Bull-Renault 1:25.314
11 J. Trulli Toyota 1:23.611
12 R. Grosjean Renault 1:23.728
13 R. Kubica BMW 1:23.866
14 G. Fisichella Ferrari 1:23.901
15 N. Heidfeld BMW 1:24.275
16 T. Glock Toyota 1:24.036
17 K. Nakajima Williams-Toyota 1:24.074
18 N. Rosberg Williams-Toyota 1:24.121
19 S. Buemi Toro Rosso-Ferrari 1:24.220
20 J. Alguersuari Toro Rosso-Ferrari 1:24.951
 
Bron: FOK!sport

Rubens Barrichello heeft de Grand Prix van Itali? op het circuit van Monza gewonnen. Hij deed dat net voor zijn Brawn GP-teamgenoot Jenson Button en Kimi R?ikk?nen legde beslag op de derde plaats. Adrian Sutil werd knap vierde.

Drie van de eerste vier wagens op de grid hadden KERS aan boord, wat een spannende start zou kunnen betekenen. Alleen Adrian Sutil in zijn Force India op de tweede plaats, maakte geen gebruik van het energieterugwinsysteem. Ook waren zes van de eerste zeven auto's voorzien van een Mercedes-motor. De raceorganisatie had besloten dat de coureurs niet meer dan drie keer zonder straf de chicanes af mogen snijden om een botsing te voorkomen. De vierde keer levert automatisch een drivethroughpenalty op. Jaime Alguersuari startte in zijn Toro Rosso vanuit de pitstraat, omdat het team zijn versnellingsbak had verwisseld. Rubens Barrichello zou mogelijk ook zijn versnellingsbak hebben moeten wisselen, maar het Brawn GP-team had besloten dat niet te doen.

De start leek niet zo goed te zijn voor polesitter Lewis Hamilton, maar de Brit behield toch de leiding. Sutil echter moest zijn derde plek al voor de tweede bocht opgeven aan Kimi R?ikk?nen. McLaren-teamgenoot Heikki Kovalainen leek problemen te hebben want al snel gingen hem Jenson Button en Barrichello van Brawn GP en Vitantonio Liuzzi in zijn Force India voorbij. In de openingsronden waren het Robert Kubica, Giancarlo Fisichella, Nick Heidfeld en Nico Rosberg die het best profiteerden. Timo Glock sneed de eerste chicane na de start met zijn Toyota af. Rosberg moest al in de vijfde ronde pitten met een probleem aan de rechtervoorkant, terwijl ook Kubica een gebroken linkervoorkant. In de herhaling was te zien dat de Pool contact maakte in de tweede chicane met Mark Webber, die zijn Red Bull in de tweede ronde aan de kant moest zetten.

Ondertussen haalde Fernando Alonso ook Kovalainen in voor de zevende plaats. De Fin had een heleboel brandstof aan boord en stond op een ??n-stopper. Kubica reed nog altijd rond met een loshangende gebroken wingendplate op zijn voorvleugel en kreeg van de stewards de meatball-vlag te zien (zwart met een oranje cirkel) en uiteindelijk reed de Pool zijn BMW Sauber toch naar de pit. Hamilton, Sutil en R?ikk?nen stonden als enigen van het hele veld op twee-stoppers, dus zij liepen behoorlijk uit op de rest en Hamilton grossierde in snelste ronden. De Brit klaagde over overstuur en het team vertelde hem dat ze zouden switchen van de zachte naar de hardere banden bij zijn pitstop, die verwacht werd rond de zestiende ronde. En precies op het moment van schrijven, pit Hamilton, in de vijftiende ronde. De stop van 7,8 seconden was een clean stop. R?ikk?nen ligt nu voorop, Hamilton kwam terug op de vijfde plaats.

Kubica pitte voor de tweede keer, om niet meer uit de pitbox te komen. Ook Rosberg pitte voor de tweede keer, maar de Duitse coureur van Williams kon wel verder. Ook Sutil en R?ikk?nen zouden snel moeten pitten en de coureur van Force India kwam binnen in de achttiende ronde, de Fin reed nog altijd aan de leiding. Een ronde later kwam de Ferrari-rijder toch binnen voor zijn eerste stop en hij bleef op de zachte banden. R?ikk?nen kwam terug op de baan achter Liuzzi, op de vijfde plaats. Onderwijl werd de Toro Rosso van Alguersuari achteruit de pitbox ingereden, de oorzaak was niet helemaal duidelijk. Barrichello reed ondertussen aan de leiding, voor de huidige leider in het wereldkampioenschap en teamgenoot Button. De Brit zou moeten stoppen rond de 29e ronde, Barrichello iets later.

Liuzzi parkeerde in de 23e ronde zijn Force India in de bocht van de baan, zijn motor hield ermee op of er was een ander technisch probleem. Dus de eerste race voor de Italiaan in een FI-wagen eindigde in een DNF. Tot op dit moment waren er vier uitvallers. Hamilton kreeg over de boordradio te horen dat hij twee tot drie tienden per ronden sneller moest zijn om de Brawn GP's bij te houden. Alonso pitte voor zijn eerste en normaal gesproken enige keer, en zette zijn wagen precies voor Kazuki Nakajima weer op de baan op de tiende plek. En ook Kovalainen en Sebastian Vettel doken de pits in, om op de respectievelijke elfde en dertiende plek weer terug te keren. Vettel had Glock nog voor hem zitten.

Button pitte inderdaad in de 29e ronde en wisselde naar de hardere band. De Brit kwam op de vijfde plaatst weer de baan op. En nog in dezelfde ronde kwam ook Barrichello binnen en wisselde naar de zachte banden. Hij kwam weer op de vierde plaats op de baan, opnieuw voor zijn teamgenoot Button. Fisichella kwam binnen vanaf de zevende plaats en keerde terug op de dertiende plaats maar de Italiaan werd al snel ingehaald door S?bastien Buemi en lag toen weer veertiende van waar hij ook gestart was. Hamilton scherpte voor de achtste keer de snelste ronde aan naar 1:24,689. Net nadat Romain Grosjean zijn Renault de pit instuurde, was het ook Hamilton die voor de tweede keer binnenkwam. De Brit had iets eerder al gevraagd om opnieuw de harde banden. Teamgenoot Kovalainen leek zich prettiger te voelen op de zachtere compound.

Hamilton kwam voor Alonso weer de baan op, op de vijfde plaats. En ook Nakajima en Jarno Trulli kwamen de pit in voor hun eerste en enige stop, terwijl ook R?ikk?nen en Sutil binnenkwamen voor hun tweede stop. De pitstop van Sutil ging niet helemaal soepel maar ook die van R?ikk?nen verliep chaotisch. De Fin ging over op de harde compound banden. Sutil schoot wat door bij het aanrijden, waarbij hij de rechtervoorwielmonteur raakte, maar die leek ok? te zijn. Ook de spiegel ging eraf nadat die in aanraking kwam met een crewlid of een stuk gereedschap. Net voordat hij de pit inkwam, zette Sutil nog de snelste ronde neer in 1:24,739. Glock pitte ook en kwam in gevecht met teamgenoot Trulli weer de baan op gereden, maar Trulli trok aan het langste eind.

Vettel had een momentje in de tweede Lesmo-bocht, hij raakte even van de baan in het gravel. Sutil zat op zijn beurt in de staart van R?ikk?nen en werd gezegd te pushen om de Fin in te halen. Het verschil tussen de twee was een halve seconde. Ook Hamilton kwam dichterbij aan Button, het verschil bleef echter 1,9 seconden. Midden in het veld waren de twee Toyota's in gevecht met Nakajima, die zijn Williams op de elfde plek hield. Glock en Trulli echter raakten elkaar, waarbij Trulli eerder probeerde Nakajima in te halen in de eerste bocht, wat mislukte. Glock profiteerde hiervan en ging zijn teamgenoot voorbij waarbij er even contact was. Even daarna verloor Trulli zijn wagen in de eerste Lesmo-bocht en belandde naast de baan. Buemi passeerde de Italiaan voor de dertiende plaats.

Ondertussen reed Barrichello rustig zijn rondjes vooraan, gevolgd door teamgenoot Button. In de allerlaatste ronde wist Hamilton te spinnen vanaf de derde plaats, die Button tot op een seconde genaderd was. De McLaren-rijder was erg hard aan het pushen en reed vlak voor hij over een hoge kerb ging, de snelste eerste sector. Toen hij de kerbs raakte, gleed de achterkant weg. De McLaren belandde in de bandenstapel. En zo ging de halve laatste ronde onder de safety car over de finish, waarbij Barrichello de hardst lachende was. Hij haalt weer twee punten van de voorsprong af van Button, die tweede werd. R?ikk?nen kwam als derde over de finish, op zeer korte afstand gevolgd door Sutil, die tot het einde probeerde de rode Ferrari in te halen. Alonso zat op grote afstand en werd vijfde, gevolgd door Kovalainen en Heidfeld. En het laatste punt was voor Vettel, die problemen kende met zijn snelheid in de Red Bull.

Het verschil tussen de nummer ??n Button en nummer twee Barrichello is inmiddels teruggebracht tot veertien punten, waar Button 80 en Barrihello 66 punten heeft. Derde staat Vettel, die vandaag een puntje pakte, met 54 punten.


Uitslag Grand Prix van Itali?
Pos. Coureur Team Tijd
1 R. Barrichello Brawn GP 1:16:21.706
2 J. Button Brawn GP + 2.866
3 K. R?ikk?nen Ferrari + 30.664
4 A. Sutil Force India F1 + 31.131
5 F. Alonso Renault + 59.182
6 H. Kovalainen McLaren + 1:00.693
7 N. Heidfeld BMW + 1:02.412
8 S. Vettel Red Bull + 1:05.407
9 G. Fisichella Ferrari + 1:06.856
10 K. Nakajima Williams + 2:42.163
11 T. Glock Toyota + 2:43.925
12 L. Hamilton McLaren + 1 ronde(n)
13 S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 1 ronde(n)
14 J. Trulli Toyota + 1 ronde(n)
15 R. Grosjean Renault + 1 ronde(n)
16 N. Rosberg Williams + 2 ronde(n)
DNF V. Liuzzi Force India F1 + 31 ronde(n)
DNF J. Alguersuari Scuderia Toro Rosso + 34 ronde(n)
DNF R. Kubica BMW + 38 ronde(n)
DNF M. Webber Red Bull + 53 ronde(n)


Stand bij coureurs na 13 races
Pos. Coureur Team Punten
1 J. Button Brawn GP 80
2 R. Barrichello Brawn GP 66
3 S. Vettel Red Bull 54
4 M. Webber Red Bull 51.5
5 K. R?ikk?nen Ferrari 40
6 N. Rosberg Williams 30.5
7 L. Hamilton McLaren 27
8 J. Trulli Toyota 22.5
9 F. Massa Ferrari 22
10 F. Alonso Renault 20
11 H. Kovalainen McLaren 20
12 T. Glock Toyota 16
13 N. Heidfeld BMW 12
14 G. Fisichella Ferrari 8
15 R. Kubica BMW 8
16 A. Sutil Force India 5
17 S. Buemi Toro Rosso 3
18 S. Bourdais Toro Rosso 2
19 K. Nakajima Williams 0
20 V. Liuzzi Force India 0
21 N. Piquet jr. Renault 0
22 R. Grosjean Renault 0
23 L. Badoer Ferrari 0
24 J. Alguersuari Toro Rosso 0


Stand bij constructeurs na 13 races
Pos. Team Punten
1 Brawn GP 146
2 Red Bull 105.5
3 Ferrari 62
4 McLaren 47
5 Toyota 38.5
6 Williams 30.5
7 Renault 20
8 BMW 20
9 Force India 13
10 Toro Rosso 5
 
Bron: FOK!sport

Lewis Hamilton start zondag in de Grand Prix van Singapore van poleposition. De Brit werd geholpen door de rode vlag veroorzaakt door Rubens Barrichello. Sebastian Vettel start als tweede, voor Nico Rosberg.

In de kwalificatie van Singapore gingen meteen Giancarlo Fisichella en Jaime Alguersuari de baan op. Beiden kwamen niet tot erg snelle tijden. Jenson Button was met 1:48.6 meteen snel, maar Sebastian Vettel en Nico Rosberg haalden meteen een seconde van die tijd af. Lewis Hamilton liet even zien dat de McLaren razendsnel is, want hij reed 1:46.9. Daarachter volgde Kimi R?ikk?nen op drie tiende. Grote verrassing was dat S?bastien Buemi door ging naar het tweede deel. Afvallers in het eerste deel waren Adrian Sutil, Jaime Alguersuari, Giancarlo Fisichella, Romain Grosjean en Vitantonio Liuzzi.

Sebastian Vettel was in het tweede deel van de kwalificatie de eerste die de baan op ging. De Duitser ging niet echt snel. Jenson Button leek met 1:47.4 een snelle tijd neer te zetten, maar teamgenoot Barrichello ging er meteen onder door. Het was Nico Rosberg die met een 1:46.1 meteen liet zien dat er dit weekend met Williams rekening gehouden dient te worden. Zelfs Hamilton kon niet aan die tijd komen. Fernando Alonso was de laatste man die een tijd moest zetten en deed dit naar behoren. Grote verrassing was Toyota-coureur Timo Glock die zich in Q3 reed. De afvallers waren Kazuki Nakajima, klassementsleider Jenson Button, Kimi R?ikk?nen, S?bastien Buemi en Jarno Trulli.

In de derde kwalificatie was het Nico Rosberg die als eerste een tijd neerzette. De tijd van de Duitser werd meteen aangescherpt door Sebastian Vettel. In de eerste run in de derde sessie was Lewis Hamilton met 1:47.8 de snelste. Rubens Barrichello crashte in de muur met nog een halve minuut te gaan en de Brawn GP had een afgebroken linker voorwiel, alsmede schade aan het linker achterwiel. Er kwam een code rood, waardoor Sebastian Vettel en Nico Rosberg niet meer voor pole konden gaan. Hierdoor start Hamilton als eerste, voor Vettel en Rosberg.

Uitslag kwalificatie Singapore
# Coureur Team Tijd
1 L. Hamilton McLaren-Mercedes 1:47.891
2 S. Vettel Red Bull Racing 1:48.204
3 N. Rosberg Williams 1:48.348
4 M. Webber Red Bull Racing 1:48.722
5 R. Barrichello Brawn-Mercedes 1:48.828
6 F. Alonso Renault F1 1:49.054
7 T. Glock Toyota F1 1:49.180
8 N. Heidfeld BMW Sauber 1:49.307
9 R. Kubica BMW Sauber 1:49.514
10 H. Kovalainen McLaren-Mercedes 1:49.778
11 K. Nakajima Williams 1:47.013
12 J. Button Brawn-Mercedes 1:47.141
13 K. Raikkonen Ferrari 1:47.177
14 S. Buemi Scuderia Toro Rosso 1:47.369
15 J. Trulli Toyota F1 1:47.413
16 A. Sutil Force India 1:48.231
17 J. Alguersuari Scuderia Toro Rosso 1:48.340
18 G. Fisichella Ferrari 1:48.350
19 R. Grosjean Renault F1 1:48.544
20 V. Liuzzi Force India 1:48.792
 
Bron: autosport.com

Brawn GP-coureur Rubens Barrichello zal bij de Grand Prix van Singapore vijf plaatsen naar achteren op de grid moeten starten. Bij de auto van de Braziliaan is voor de kwalificaties de versnellingsbak gewisseled. Hierdoor start hij zondag van plek tien.

Mogelijk moet Barrichello zelfs vanuit de pitstraat starten, omdat hij in de kwalificaties in bocht vijf in de muur parkeerde en de linkerkant van zijn bolide beschadigde. Mochten er onderdelen vervangen moeten worden, dan is een start vanuit de pitstraat onontkoombaar.

Dat de versnellingsbak vervangen moest worden, komt volgens het team omdat het risico op falen te groot was. De bak is bij het brandje op Spa-Francorchamps beschadigd geraakt, maar heeft het op Monza nog uitgehouden. Uit analyse in de fabriek bleek dat het risico voor de race in Singapore te groot zou worden.
 
Bron: FOK!sport

Lewis Hamilton heeft de Grand Prix van Singapore op zijn naam geschreven. De Britse McLaren-coureur bleef de verrassende Toyota van Timo Glock en de Renault van Fernando Alonso voor. Klassementsleider Jenson Button werd vijfde.

De Grand Prix van Singapore ging van start met Lewis Hamilton van poleposition en Nick Heidfeld vanuit de pitstraat. De beste start was voor Hamilton, voor Nico Rosberg en Vettel. Webber werd gepasseerd door Fernando Alonso, maar pakte de Spanjaard enkele bochten later terug, waarna de Renault-rijder nog een plaats aan Timo Glock verloor. Ook beide Brawn GP's wisten plaatsen te winnen.

Beide Force India's waren in de aanval en met name Vitantonio won enkele plaatsen. De eerste uitvaller van de dag kwam al na drie ronden toen Romain Grosjean zijn Renault door remproblemen in de pits parkeerde. Hamilton liep vooraan snel weg bij het veld, behalve bij Rosberg en Vettel die aan konden haken. Wel leek de McLaren een probleem met KERS te hebben.

Webber verloor door een beslissing van het team in de zesde ronde twee plaatsen aan Glock en Alonso. Dit was vanwege het onreglementair inhalen van Alonso in de eerste ronde. Alguersuari hield op plaats veertien iedereen die er achter lag op. De Spanjaard reed drie seconden per ronde langzamer dan de man voor hem. Kimi R?ikk?nen wist na een foutje van S?bastien Buemi na elf ronden de Toro Rosso te passeren.

Na zeventien ronden was Vettel de eerste in de pits. De Duitser kwam op plaats zeven de baan op, net achter Rubens Barrichello. Rosberg kwam een ronde later binnen en bij het verlaten bij de pits ging de Duitser wijd en op knullige wijze over de kerbs en over de witte lijn. Hij hield er een drive-through-penalty aan over. Hamilton ging na twintig ronden naar de pits en behield de leiding. In dezelfde ronde verremde Adrian Sutil zich bij een poging om Alguersuari in te halen. De Duitser ging in de rondte en reed bij het wegrijden tegen de onfortuinlijke Nick Heidfeld aan die met schade uitviel. De safety car kwam de baan op.

Alguersuari maakte achter de safety car een pitstop, maar reed te vroeg weg, waardoor de tankslang nog in de auto bleef zitten. Grote winnaar van de situatie werd Heikki Kovalainen die doorschoof naar plaats zeven. Webber viel terug naar plaats negen. Sutil werd door het team naar binnengehaald en viel na 24 ronden uit.

Een ronde later kwam de safety car binnen en werd het veld weer losgelaten. Verschillende rijders keken of ze in konden halen, maar inhaalpogingen werden niet gedaan. Rosberg loste eindelijk zijn straf in en kwam als veertiende achter Jarno Trulli terug de baan op. Halverwege de race ging Hamilton aan de leiding voor Vettel en Glock.

Waar de voorste twee binnen een seconde lagen was het daarachter Glock die langzaam dichterbij kwam, maar lang duurde dit niet. Hamilton en Vettel verhoogden hun tempo zonder fouten te maken. Met nog 22 ronden te gaan ging de Red Bull-coureur naar binnen en kwam als zevende terug op de baan. Hij kreeg echter een drive-through-penalty voor te snel rijden in de pitstraat. De Duitser kwam als negende weer de baan op.

Teamgenoot Webber maakte met zeventien ronden te gaan een lange laatste pitstop, omdat de rem rechtsvoor het leek te kunnen gaan begeven. Een ronde later ging de Australi?r door een falende rem de bandenstapels in en viel uit. Hamilton ging meteen de pits in en kwam als tweede achter Alonso de baan op. Met dertien ronden te gaan gaven beide Toro Rosso-coureurs tegelijk op.

Beide Brawn-rijders waren aan het stampen om verloren tijd goed te maken. Button kwam bij zijn laatste stop voor Barrichello als vijfde weer de baan op. Her en der ontstonden met zes ronden te gaan nog gevechten op de baan. Button achtervolgde Vettel voor plaats vier en Robert Kubica had op plaats acht Kazuki Nakajima en R?ikk?nen achter zich aan.

Beide Brawns kampten met remproblemen en moesten het rustig aan doen. Uiteindelijk werd Hamilton eerste, voor Glock en Alonso. Vettel werd vierde, voor Button, Barrichello, Kovalainen en het laatste punt was voor Kubica.

Uitslag Grand Prix van Singapore
Pos. Rijder Team Tijd Uitvalreden
1 L. Hamilton McLaren 1:56:06.337
2 T. Glock Toyota + 9.634
3 F. Alonso Renault + 16.624
4 S. Vettel Red Bull + 20.261
5 J. Button Brawn GP + 30.015
6 R. Barrichello Brawn GP + 31.858
7 H. Kovalainen McLaren + 36.157
8 R. Kubica BMW + 55.054
9 K. Nakajima Williams + 56.054
10 K. R?ikk?nen Ferrari + 58.892
11 N. Rosberg Williams + 59.777
12 J. Trulli Toyota + 1:13.009
13 G. Fisichella Ferrari + 1:19.890
14 V. Liuzzi Force India F1 + 1:33.502
DNF J. Alguersuari Scuderia Toro Rosso + 14 ronden Remmen
DNF S. Buemi Scuderia Toro Rosso + 14 ronden Versnellingsbak
DNF M. Webber Red Bull + 16 ronden Remmen
DNF A. Sutil Force India F1 + 38 ronden Schade na crash
DNF N. Heidfeld BMW + 42 ronden Schade na crash
DNF R. Grosjean Renault + 58 ronden Remmen
 
Bron: FOK!sport
Laatste wijziging: 12:52

In de kwalificatie voor de Grand Prix van Japan hebben drie coureurs de bandenstapels getest. Jaime Alguersuari, Timo Glock en Heikki Kovalainen parkeerden hun Formule 1-bolide aan de kant en ook S?bastien Buemi had een aanvaring met de bandenstapels. Aan het einde van Q2 wist ook zijn neus nog kapot te rijden. Al met al een spannende kwalificatie.

Q1
In de eerste kwalificatiesessie gingen S?bastien Buemi en Vitantonio Liuzzi als eerste van de coureurs naar buiten. Buemi vloog helaas voor hem al in zijn eerste snelle ronde van de baan en moest terugkeren naar de pits. Later kwam de rest van het veld de baan op om zijn vliegende ronde neer te zetten.

Het gevecht om de eerste tijd in Q1 ging tussen Jarno Trulli en Sebastian Vettel, de twee wisselden telkens elkaars positie. Buemi had nog een gelukje dat zijn Toro Rosso niet teveel schade had waardoor hij nog een vliegende ronde kon rijden en met de hakken over de sloot mee kon naar Q2.

Q2
In het begin van de tweede kwalificatiesessie was Kimi R?ikk?nen de enige die een tijd neer kon zetten. De tweede kwalificatiesessie werd door rode vlaggen bezeten als het gevolg van een aantal crashes. Nadat de Fin zijn 1:31.195 neer had gezet en nog op het rechte stuk reed, kwam er een rode vlag. Deze was er omdat Jaime Alguersuari rechtdoor de bandenstapels was ingereden; de Spanjaard was in orde en kan waarschijnlijk morgen van start.

Toen de sessie weer hervat werd, reden beide Toyota's direct de baan op om hun snelle ronde te maken, in de eerste vliegende ronde van Trulli pakt hij direct de eerste tijd van R?ikk?nen af. Timo Glock ging het een stuk minder goed af. De Duitser zorgde voor de tweede rode vlag van de kwalificatie. Glock schoot bij het opkomen rechte stuk rechtdoor de bandenstapels in, of er iets met de auto mankeerde of dat het Glocks fout was is nog niet bekend. Maar de Duitser zal waarschijnlijk morgen niet van start gaan.

Als de rode vlag na 17 minuten weer verdwijnt staan Fernando Alonso en Nico Rosberg klaar om het circuit om te komen. In de laatste minuten was bijna het hele veld op de baan, behalve de Brawn GP's. Jenson Button en Rubens Barrichello hadden beide ??n snelle ronde gemaakt, maar dit tijdens de gele vlag die Buemi veroorzaakt had. Hier zou nog een straf voor gegeven kunnen worden. De Zwitser verloor de macht over het stuur en parkeerde zijn Toro Rosso in de muur. Hij kon nog wel terug keren naar de pits. Doordat Buemi in aanraking met de bandenstapel kwam en er geel kwam te hangen, hebben Rosberg, Alonso en Robert Kubica hun ronde niet af kunnen maken.

Q3
In de laatste en beslissende sessie opende Adrian Sutil de dans. De Duitser werd al snel gevolgd door zijn collega's. Wie ook op de baan reed (voor even), was Heikki Kovalainen. Hij zorgde voor de derde rode vlag in deze kwalificatie. De Fin ging er in dezelfde bocht af waar Mark Webber vanochtend in de laatste vrije training zijn Red Bull-bolide parkeerde. Na opnieuw wat opruimwerkzaamheden door de stewards keerde Kovalainen terug naar zijn team en kon de sessie hervat worden.

In de laatste zeven minuten die over waren van Q3 reed R?ikk?nen aan het begin als enige over het circuit heen. De Fin kreeg via zijn boordradio te horen dat hij minimaal drie vliegende rondes moest maken, en als het kon zelfs vier. Het had R?ikk?nen helaas niet geholpen, hij start morgen als achtste. Daarna kwam ook de rest van het veld weer naar buiten. Vettel is de eerste die een goede tijd neerzet, deze tijd blijft staan en daarmee pakt de Duitser de pole voor Trulli en Lewis Hamilton. Sutil behaalde de vierde, Barrichello de vijfde en Nick Heidfeld de zesde plaats. Button en R?ikk?nen pakten de plaatsen zeven en acht.

Update @ 12:52
Doordat de wedstrijdleiding aan vijf coureurs straffen heeft uitgedeeld ziet de startopstelling er nu uit zoals hieronder staat.


Uitslag kwalificatie Grand Prix van Japan
# Coureur Team Tijd
1 S. Vettel Red Bull Racing 1:32.160
2 J. Trulli Toyota 1:32.220
3 L. Hamilton McLaren 1:32.395
4 N. Heidfeld BMW 1:32.945
5 K. R?ikk?nen Ferrari 1:32.980
6 N. Rosberg Williams 1:31.482
7 R. Kubica BMW 1:32.341
8 * A. Sutil Force India 1:32.466
9 * R. Barrichello Brawn GP 1:32.660
10 J. Alguersuari Toro Rosso Crash
11 * J. Button Brawn GP 1:32.962
12 G. Fisichella Ferrari 1:31.704
13 ** H. Kovalainen McLaren Crash
14 * S. Buemi Toro Rosso Crash
15 K. Nakajima Williams 1:31.718
16 R. Grosjean Renault 1:32.073
17 * F. Alonso Renault 1:31.638
18 ** V. Liuzzi Force India 1:32.087
19 *** T. Glock Toyota Crash
20 *** M. Webber Red Bull Racing Geen tijd

* = Vijf plaatsen straf voor startopstelling
** = Vijf plaatsen straf vanwege wisselen versnellingsbak
*** = Start vanuit pitsstraat vanwege nieuw chassis
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan