Laadpaal aansluiten

janblues

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 okt 2006
Berichten
2.632
Waarderingsscore
294
Punten
83
Leeftijd
72
Locatie
Baflo
Iemand heeft mij gevraagd om even een laadpaal aan te sluiten voor zijn elektrische auto.
Ik ben technicus elektro techniek dus om de groepen kast aan te passen en de boel verder te installeren is geen punt.
Maaaaaar hier in groningen en in dit geval ook is de woning gas loos.
Nou hoor ik de snelle intelligente mensen al weer roepen wat heeft gas te maken met een laadpaal.
Niks dus.
Maar er wordt elektrische gekookt 7,2 Kw een warmtepomp 12 Kw en srtaks de laadpaal 11 Kw.
Is er iets om er tussen te monteren als de auto wordt geladen dat de woning voorrang krijgt.
 
Extra vermogen aanvragen bij de netbeheerder, extra voeding leggen en op een krachtgroep zetten met eigen automaat.
 
Een relais die aangestuurt door de warmtepomp die de laadpaal afschakeld.
 
Extra vermogen aanvragen is niet voor niks en ook niet DE oplossing.
Want er zal al best een regelaar op de markt zijn die de stroom naar de auto verlaagd als de woning gaat vragen.
Want als de net beheerder overal maar een zwaardere zekering gaat stoppen denk ik dat de groepenkast een brandhaard wordt.
Als de auto er wat langer aan moet hangen als het nacht is is net erg.
De brandweer roept altijd brand door kortsluiting maar dat kan niet.
Bij een kortsluiting is er geen langdurige opwarming een licht flits een vuurbal en het is over.
Maar bij overbelasting en slechte verbindingen is het een ander verhaal dan kan er wel brand ontstaan.
Een groepen kast is ontworpen en geschikt voor 25 ampère en niet voor 35 of meer.
En daar komt bij een woning van 30 jaar of ouder wie kijkt of laat zijn groepenkast nekijken op warmte ontwikkeling.
Als ik iets niet kon vinden na lang zoeken ging ik kijken met een warmtebeeld camera dan zie je gelijk waar het warm wordt.
 
heb je ook een punt @janblues
alleen had je dit dan beter tegen de eigenaar van de EV kunnen zeggen VOOR ze dat ding gingen aanschaffen.
anders om werkt het namelijk ook met zonne panelen
EV kan ook als accu dienen trouwens dan heb je het zelfde probleem

weet dan ook nog een andere oplossing
zet er een diesel aggregaat naast
 
Laatst bewerkt:
Een relais die aangestuurt door de warmtepomp die de laadpaal afschakeld.
is in de praktijk een probleem lijkt me zeker in de winter
die warmte pompen brullen veel in deze tijd van het jaar en dan laad je EV niet dus moet je lopen.
lijkt me ook niet handig om die EV telkens voor een korte tijd even prik te geven.

kortom..
wil je alles elektrisch zul je het risico moeten nemen om te moeten investeren in de rest
dan heb je 2 opties
of gewoon doen en niet zeure
of geen EV kopen
 
Ik heb al wel wat gevonden op het internet alleen hij heeft alles al aangeschaft misschien.
Jij weet toch ook hoe het werkt sat-et een probleem creëren en dan een slachtoffer op zoeken om het te realiseren dan kun je die later in de voet schieten.
Op het werk zo vaak meegemaakt je zegt zo moet het niet en dan toch doen en als het niet goed gaat dan ook nog de schuld krijgen.
Ooit een project gehad daar moest 100.000 euro bij en een ontevreden klant.
En alles wat fout geen had ik van tevoren aan gegeven maar toch door drammen.

Uit eindelijk zullen we allemaal elektrische gaan rijden.

Maar ik denk dat er straks eerst wat wordt gemaakt wat niet werkt en dan er over nagedacht wordt.

Net als bijvoorbeeld ledverlichting.
De installateur maakt de installatie en de plafond boer maakt de verlichting er in.
Bij het inschakelen wordt de automaat aangesproken en men snapt niet waar het aan licht.
Want ledverlichting verbruikt toch bijna niks.
Dat het bij het inschakelen ver over de limiet gaat als je er teveel aansluit snappen ze niet.
Collega's kennelijk ook niet want er wordt een 20 Amp C voor gezet.
En dan vraag je waarom doe je dat want dan ben je niet meer selectief met je zekeringen.
Dan zie je ze denken hij heeft weer wat.
 
Ik heb het idee dat nu zelf stroom opwekken met een generator goedkoper is dan stroom van de eneko's
maar me buren zullen dat niet kunnen waarderen :-(
en helaas heb ik in het verre verleden heb ik mij schoorsteen gesloopt voor een halve vierkante meter ruimte winst
waar ik dus nu spijt van heb.
 
Zelf opwekken doe je met zonnepanelen.
Is stil geen lucht vervuiling en kost geen brandstof.
 
Moet je wel ruimte hebben voor 30 panelen. De meesten zijn al blij als ze ruimte voor 8-12 panelen hebben.
Maar daar is Jan denk ik niet echt mee geholpen als hij die niet kan leggen.
 
BT Ik heb 27 zonnepanelen en met de opbrengst kan ik elektra,gas en mijn pellets van betalen. Dan heb ik ook nog een bijdrage van Jette gehad.
Mij hoor je niet klagen. Ik had de pellets al vroeg ingekocht maar had ik dat niet gedaan had ik ook een energie rekening. De pellets zijn nu bijna 4x duurder.
 
Hullup, 27 zonnepanelen? Nou dan heb je toch een mooie ruimte Jan. Dat is heel netjes.

Ik ben nog even aan het denken. Wij hebben voor netwerken een load balancer en je hebt ook nog de Qos techniek. Beiden kun je instellen zodat bepaalde apparaten of signalen voorrang krijgen boven andere als het druk wordt "op de lijn".
Dus voor netwerk bestaat zoiets al dik meer dan 10 jaar.

Bestaat zoiets soortgelijks niet voor elektriciteitsdoorgifte? Dat zou dan wel een oplossing zijn.
 
Ik had al wel wat gevonden maar dat was merk gebonden. Ik weet niet of een dergelijke energie manager ook werkt bij iedere andere laadpaal. Maar als de gene waar ik het ga installeren regelmatig de netbeheerder moet bellen ja daar zit je niet op te wachten.
Ik hoopte dat hier mensen zaten die dat vaker hadden gedaan.
Voor mij wordt het de eerste keer.
En als ik iets voor de eerste keer moet doen, wil ik weten waar ik mee bezig ben.
Je hebt het niet in de hand als iets wat je niet aanstuurt spontaan inwerking treedt. Zoals een warmtepomp.
 
Laatst bewerkt:
Jij weet toch ook hoe het werkt sat-et een probleem creëren en dan een slachtoffer op zoeken om het te realiseren dan kun je die later in de voet schieten.
ik leen me er niet meer voor.
leg het 1x uit dat het niet veilig wil en dan zoekt men het maar uit.
Moet je wel ruimte hebben voor 30 panelen.
de ruimte is er wel nu de euro's nog....

maare
Is stil geen lucht vervuiling en kost geen brandstof.
echt?
hoe ga je die dingen recyclen en wat te bedenken van de omvormers 1x in de 10 jaar vervangen als je pech hebt
en voor dat iemand begint "goed merk kopen" wat is een goed merk..
miele WAS vroeger het merk voor wasmachines nu staat het bijna gelijk aan oud ijzer.

en zolang het spul niet te betalen is ga ik niets aanschaffen wat niet duidelijk door te rekenen is.
En als ik iets voor de eerste keer moet doen, wil ik weten waar ik mee bezig ben.
je had toch kinderen @janblues ?
:sneaky:

je kunt ook gewoon weigeren nog!
"naar mijn idee niet veilig dus zoek maar een ander"
 

@ janblues​

tJa Dat moderne spul allemaal
Vroeger had ik geen problemen om zeeschepen aan te sluiten op wal spanning van
van 110V en 220V gelijk en wissel stroom en 380V 0f 440V 60 hertz en paar honderd amperes
maar nu met het digitale gedoe is het oppassen geblazen.
bvb een omvormer 12/220V die stoort op je TV
en vroeger was ik een elektricien
 
Laatst bewerkt:
@Leen Joyne
denk dat het probleem er meer in zit of iemand anders weet wat ie doet / wil
als je nu weer een schip aan moest sluiten op de zelfde aansluiting dat het geen probleem voor je is.
mensen die niets met techniek hebben denken dat alles zo kan en dat proef ik ook met @janblues zijn verhaal.
ik weiger gewoon als ik het niet vertrouw.
en dan kan met boos worden of raar gaan doen maar ik hoef mezelf niet kwalijk te nemen met "had ik nu maar niet..."
hun probleem niet de mijne!
 
Nou het is niet boven mijn kunnen sat-ed.
Maar het is meer van wat is er allemaal te krijgen om het op een manier te doen zo als ik het wil.
Als je een 1 fase laadpaal neemt kan het wel 15 uur of langer duren voor de accu weer vol is.
Ik denk dat het voor de accu beter is maar iedereen heeft haast dus dan gaat men voor een 3 fasen laadpaal.

Ik zit al van voor de bouwvak niks te doen dus dan ben ik er toch nog even uit. Ik heb werken nooit vervelend gevonden.
 
Iemand heeft mij gevraagd om even een laadpaal aan te sluiten voor zijn elektrische auto.
Ik ben technicus elektro techniek dus om de groepen kast aan te passen en de boel verder te installeren is geen punt.
Maaaaaar hier in groningen en in dit geval ook is de woning gas loos.
Nou hoor ik de snelle intelligente mensen al weer roepen wat heeft gas te maken met een laadpaal.
Niks dus.
Maar er wordt elektrische gekookt 7,2 Kw een warmtepomp 12 Kw en srtaks de laadpaal 11 Kw.
Is er iets om er tussen te monteren als de auto wordt geladen dat de woning voorrang krijgt.
De laadpaal zelf doet dat. Er zijn modellen die "pakken" wat er beschikbaar is en communiceert met de slimme meter.

Vrij simpel dus...
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan