laptops schakelen zich uit.

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Waarderingsscore
929
Punten
113
Leeftijd
75
We hebben hier 2 laptops een Asus pro 72 A en een Compaq Presario CQ71
beide 17" laptops en voorzien van W7 Ultimate.

De laastste tijd hebben beide laptops problemen met warmte, de warmte loopt zo snel op dat de ventilatoren op volle toeren draait.

Een complete virussscan zonder enige ander draaiend programma zorgt ervoor dat de warmte zo hoog oploopt dat de laptop zichzelf uitschakelt.

En dit gebeurt op beide laptops. Voorheen totaal geen probleem gehad en zeer merkwaardig dat beide laptops hetzelfde probleem hebben.

Een film bekijken vergeet het maar. ook hier loopt de warmte zodanig op dat de laptop het opgeeft. (ook beide)

Het openen van IE levert al 35% processor activiteit en dan open ik alleen nu.nl

Toeval?? Of zijn nieuwe drivers hiervoor verantwoordelijk (auto update)

Iemand enig idee? Stof op de ventilatoren heb ik al uitgesloten.

Nieuwe drivers kunnen zoiets veroorzaken als ze niet in orde zijn, alhoewel dat niet snel door drivers veroorzaakt wordt.
In dat geval zou je kunnen proberen de oudere eens terug te zetten. Als dit euvel plots is begonnen, en de ventilators gewoon hun werk doen, dan is dat wel vreemd te noemen.

Hmm, vreemd dat het bij beide laptops gebeurd.
Je hebt gekeken of de koelers stofvrij zijn? Check ook de koelkanalen en roosters. Probeer ook eens nieuw pasta tussen de koelers/processors te smeren. Je weet wel dat witte spul, "heat compound" noemen ze het geloof ik.
Wat ik ook eens gezien heb is dat onder de laptop van die rubberen voetjes zaten, die er na verloop van tijd afvielen, waardoor de laptop geen lucht meer aan kan zuigen omdat hij zonder die voetjes plat op tafel stond.
Probeer hem eens scheef te zetten, bv aan de achterkant een luciferdoosje eronder, alleen maar even kijken of het helpt.
Geen oplossing, maar wel het proberen waard, zet in de Bios eens een core uit, of verlaag je proccesor snelheid eens? Misschien staan ze iets te hoog geclocked.

mijn laptop had ik al voorzien van extra hoge rubberen doppen , omdat de afstand van de laptop tot de knietafel (logitech lapdesk) minimaal was en dat heeft wel iets geholpen de afstand is nu ruim 3 cm en is 2 cm meer dan standaard.

Eens kijken of ik iets kan versieren met clocken.

De heatsinks vevversen zou ook nog kunnen misschienis de boel uitgedroogd.
beide laptops zijn nu ca 3 jaar oud en staan ruim 14u per dag aan.

Bedankt iig

ik heb de tips van Hangslot nog maar eens behartigd en de stozuiger ter hand genomen.

Nou wat je met het blote oog niet kon waarnemen wist die stofzuiger toch wel raad mee.
De asus had een eenvoudig toegankelijke ventilator klepje en ik kon die ventilator er met 2 schroefjes uithalen kabeltje los en in de ventilatorkanaal zat de boel echt dicht.

Alles schoon gemaakt ventilator bladen gereinigd daarna aangezet en filmpje gedraaid en na een uur nog geen enkele schreeuwende ventilator gehoord

DUS TOCH STOF EN ZOOI

Dus mijn COMPAQ ook eens onder handen genomen.
Alleen moest ik die helemaal slopen om bij de ventilator te komen.

Dus maar de stoute schoenen aangetrokken en de stofzuiger ( we hebbene een zeer krachtige stofzuiger vanwege kattenharen die diep in de vloerkleden gaan.)
op de openingen van de luchtaanvoer/afvoer op de bodem en zijkant gezet.

Hopelijk kon de schakeling tegen de opgewekte spanning van een ronddraaiende ventilator.

Spul een tijdje zo behandeld en weer aangezet.

Ik had een temperatuur progje vooraf geinstalleerd en de temperatuur na opstarten schommelde voorheen op ca 55 graden.

Na de schoonzuigaktie 35 graden.

Wauwwwww dit had ik niet voor mogelijk gehouden.

Voordeel de beide laptops zijn nu weer fluisterstil

Nadeel er is nu geen reden meer om nieuwe aan te schaffen.

Allen bedankt voor de tips

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan