lekstroom

Kweetniet

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
28 okt 2002
Berichten
858
Waarderingsscore
0
Punten
16
Leeftijd
50
Hallo allemaal.

Mijn combi oven magnatron heeft kuren.

De aardlek vliegt er uit als ik de stekker erin stop
Maar draai ik de stekker om .dan werkt hij gewoon
Is dit gevaarlijk?
Ivm brand ofzo.

Groeten
Kweetniet aka Willem
 
Inderdaad, dit is niet veilig.
De aardlek schakelaar beveiligt niet zozeer tegen mogelijke brand, maar tegen schokken wanneer je het apparaat aanraakt.
Daartoe telt het de energie die via het net in het huis gaat (denk aan een pijltje naar rechts), op bij de energie die er via dat net weer uit gaat (pijltje naar links).
Als het goed is, zijn die twee gelijk en is het resultaat nul.
Bij jou is het resultaat niet nul, maar gaat er een beetje stroom via een andere weg dan de draden vandoor; het lek.
Die stroom is 0,03 Amp?re, welk word geacht niet dodelijk te zijn.
De stroom kan alleen terug naar waar het vandaan kwam, het transformatorhuisje dus.
Daar ligt 1 van de 2 draden aan de aarde gekoppeld, heel letterlijk.
Die draad is bij jou in huis herkenbaar als de blauwe draad, nul genoemd.
De metalen behuizing van je magnetron is via een geel groene draad verbonden met de aarde rond je huis, en biedt ontsnappende elektriciteit een uitgang.
Als dat niet gedaan zou worden, zal die ontsnappende energie een weg gaan zoeken, en menselijke lichamen zijn daar mooi geschikt voor.

Als je dit verhaal goed hebt kunnen volgen, weet je nu dat er niet genoeg stroom ontsnapt als je de stekker omdraait, maar wel als je 'm niet omgedraaid in het stopcontact steekt.
Dat betekent dat de stroom die ontsnapt dicht bij die 0,03 Amp?re zit en daarmee word geacht niet gevaarlijk te zijn.
Niet gevaarlijk is wat anders als aangenaam, even ter verduidelijking.
Er is dus wat mis met je magnetron, en het loont het ding na te kijken.
Maar deze fout zal je niet doden.
Zo'n fout word over het algemeen wel groter in de loop der tijd, dus als je aardlek er weer uit gaat klappen met de stekker omgedraaid, dan word het echt vervelend.

Ik zelf zou het ding alleen gebruiken als het echt niet anders kan.
 
MAS3 Bedankt voor deze duidelijke uitleg.
En de tijd die jij erin hebt gestopt.
Beter kan niet...
Sta ut is een oud beestje
Die combi oven , Maar ik ga uhm toch later repareren.

Groeten kweetniet
 
Kweetniet;224681 zei:
MAS3 Bedankt voor deze duidelijke uitleg.
Die combi oven , Maar ik ga uhm toch later repareren.

Groeten kweetniet
Zou daar toch mee uit kijken kan een dure reperatie worden.
Vroeger heel heel langeleden hadden wij ook een Kombi magnetron en die deed het jaren goed.
Maar toen vond de verhuur verening het nodig om aardlek schakelaars te plaatsen en je raad het al. Inschakelen ging trager dan het autmatisch uit schakelen. De oplossing die Philips mij voorstelde was het netfilter vervangen, zeer duur en garantie had ik niet meer.
Maar wel een Brabantse mond, Na gebeld te hebben een een brief gestuurd naar Philips Nederland, werd alles gratis gerepareerd.

Wat ik hier mee bedoel, netfilters zijn niet goedkoop.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan