@Mbon, ik denk dat de oorzaak van het @slome noemen, gelijk ligt met jouw opmerking dat de newsserver altijd bagger is geweest want dat klopt ook niet.
Ik heb een hele tijd lang echt heel goed de newsserver kunnen gebruiken (binaries dan), daarna een hele tijd slecht, toen weer een hele tijd super, en toen het de tweede keer maanden achter elkaar slecht was, ben ik overgestapt naar adsl.
Snelheid is ook erg afhankelijk hoeveel mensen bij je in de straat, of liever gezegd op het kabelkastje van waar jij aangesloten bent, ook @home hebben en in hoeverre die er gebruik van maken, die verbinding wordt namelijk gedeeld. Hoe meer mensen, hoe langzamer de verbinding.
Hier heb ik bijv. ook tijdenlang echt 500 a 600 kb/sec gehad en dan spreken we kbyte dus niet kbit.
Daarna was het 350kb/sec en dat was ook prima, maar op een gegeven moment was het vaker 180 a 200 dan 350 of hoger.
Het kan dus erg varieren, per buurt en per aansluiting.
Er zijn hele volksstammen die gewoon een slechte snelheid halen, de mailservers zijn trouwens over het algemeen echt wel @slome.
Er zijn er echter ook een hele boel die totaal geen snelheidsproblemen hebben en er altijd goed voor zitten.
Als @home een aantal standaard problemen zouden oplossen, zouden ze kwalitatief veel beter zijn. Deze problemen zijn:
a.) stabielere newsserver of anders maar opheffen die hap
b.) beter ingeregelde mailservers die sneller en adequater werken
c.) het fatsoenlijk vooraf aankondigen naar alle gebruikers toe van wijzigingen die men op het netwerk gaat doen, waaronder ook afsluiten van poorten tijdig melden, werkzaamheden, storingen, naamswijzigingen etc.
d.) als je er toch al voor moet betalen, ook een helpdesk die deskundig is, en niet een helpdesk van 20 man waarvan er 2 wel deskundig genoeg zijn en de rest maar een rijtje afwerkt wat leuk is voor onervaren gebruikers maar onzin voor ervaren gebruikers.
Al helemaal als ze gaan vertellen dat het modem stuk is, omdat een bepaald lampje knippert, terwijl net in de handleiding staat dta het knippert omdat het verbinding probeert te maken (eigenwijs zijn dus of het aanwezig zijn van een storing), of doorgeven dat de mailserver het niet doet, omdat de dhcp server er uit ligt, terwijl je wel gewoon een nieuw ip krijgt en de rest van internet het gewoon doet waardoor dus de goede werking van de dhcp server bewezen is en andere onzin die ze mensen op de mauw spelden.
e.) Het fatsoenlijk afhandelen van klachten en ook GOED lezen wat er geschreven staat, en niet alles eerst afdoen met een standaard mailtje en daarna een postkantoor spelletje van bel met de helpdesk en dan de helpdesk weer van "u kunt dit beter per email doorgeven" etc. etc. etc.
Daarmee zijn ze niet de enigen hoor, bij Planet kunnen ze er ook wat van, niet elke helpdesk is goed, maar als je dit alles bij elkaar gaat nemen, dus ook de andere punten, dan begint het toch wel behoorlijk te stapelen in vergelijking met andere serieuze providers dus daar ligt een stukje verbetering waar ze veel vruchten van kunnen plukken als ze eens wat mensen met kennis aannemen die daar eens wat tijd aan besteden.
Een ervaren internetter met wat kennis van pc's zal hoofdzakelijk last hebben van b, c en e.
Dus van de andere kant valt het ook wel weer mee, ligt er maar aan wat je nodig hebt.
