Leuk weetje

P

Pipoharibo

In win xp (pro). Kun je in je internet explorer balk je adres van dreambox invullen als volgt.
ftp://10.0.0.97
Voor mij althans, vul je eigen ip adres in uitteraard.
enter
ff wachtwoord en gebr naam invullen .
enter (root / dreambox)
en je ziet gewoon je dreambox als map.

Geen gehannes maar met ftp programma's.

Wel grappig dacht ik.
Mvg Pipoharibo

Wat ik nu weer graag zou weten hiervan is hoe je dit "leukigheidje", het geen ik gewoon een beveiligingslek noem, kunt uitschakelen.
Momenteel heb ik hem op poort 0 gezet maar of dat afdoende is weet ik niet. Blij ben ik 'r niet mee.

Erh, wat heb je eigenlijk op poort 0 gezet?

HTTP = Hyper Text Transfer Protocol
FTP = File Transfer Protocol
IE : Internet Explorer = Verkenner = Midnight Commander = een grafische zoeker voor bestanden.

Ok, nu we dit weten;
Op het moment dat je met een FTP sessie (dus het progje op de commandline of de grafische WS_FTP kunnen "ftp-en", waarom zou je dat dan niet met een Internet Explorer kunnen?
Je doet niet meer dan het bekijken van bestanden. Net als telnet en FTP
Zodra jij poort 21 gesloten hebt, en eventueel firewalled... Komen ze bij jou niet binnen ff alles FTP-en....

Snap ie???

G

In de setup bij de communicatie heb ik van die poort 80 een poort 0 gemaakt (de http dus).
En nu komt het eigenlijk.
FTP staat in mijn firewall geforward naar een ip van een andere server.
HTTP staat naar diezelfde server.

Maar de Dreambox heeft het recht om uitgaande verbindingen te maken. De ftp gaat niet vanzelf data naar buiten sturen.
In de link die jij geeft, staat ook usernaam en passwoord. Het ftp deel interesseert me dan ook niet echt.

Waar ik nu eigenlijk nogal huiverig voor ben, is dat de Dream gewoon fijn naar buiten toe op poort 80 verkeer zit te genereren en dat mag ie ook.
Het is een beetje van de zotte dat je in je firewall dingen zou moeten gaan afsluiten, terwijl er gewoon een "uit" optie in je dream zou moeten zitten voor dit grapje.

Idd, ik nam laatst ook al aan dat de Dream z'n updates via poort 80 binnenhaald.
Bij mij staat poort 21 dicht voor naar buiten (binnen m'n netwerk niet natuurlijk), maar toch kan hij updaten.
De dream zal niet dingen uit zichzelf doen.... Het is geen windows besturingssyteem!
Als een linux back iets uit "zichzelf" lijkt te doen dan komt dat omdat dat in Cron gedefinieerd staat.
Cron is een soort van agenda, timer en wekkertje in 1. Bijvoorbeeld, elke nacht, om 24:15 gaat bij mij updatedb lopen. Dat staat zo gedefinieerd in m'n SuSe workstation.

Nu; De dream is maar een piepklein workstation-etje. Cron zit er bij mij niet in.
Je kan kijken of je cron hebt door alles na te lopen, maar eenvoudiger is op de telnetsessie cron intetikken.
Als ie um vind krijg je een reeks mogelijkheden, zo niet.... sh- cron niet gevonden

Verder kan linux NIETS uit zichzelf!!!

G

is gewoon Webdav. Niks nieuws aan toch.

Het probleem wat je nu wel hebt is dat je geen filegrootte kan zien en dat je geen rechten kan veranderen als CHMOD

see ya

Jeejee99

Ik weet niet hoe dat is met andere images, maar filegrootte zien en chmod doen is hier geen probleem.
Gewoon met telnet inloggen en het ls -all commando geven, dan zie je nog wel meer.
Met ftp zie ik ook file groottes en kan ook chmod doen.

En nu wil ik toch graag weten:

Wat is nou het leuke weetje? Dat de Dreambox ftp kent?

Nog een leuk weetje: er zit een ping op. Of is dat nu ook een beveiligingslek dat ik dat nu gemeld heb??? Ik denk dat ik dit draadje niet helemaal snap...

euh, dat is toch allemaal standaard aan ftp servers ... hetzelfde werkt ook op win 95 en win 98

en met eender welke ftp server, niet enkel de dreambox.

Sterker nog, je moet zelfs internet explorer niet openen, gewoon in de verkenner, of explorer, in de balk bovenaan hetzelfde ingeven, werkt ook ...

niks abnormaals aan dus ...

CU
Red

Dit is een standaard feature ingebakken FTP.
En die maakt dus ook gebruik vd standaard FTP port.
Avensis

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan