Leve de Opta

Dirk Digicomm

Addicted Member
Special Friend
Waarderingsscore
4
Punten
18
Leeftijd
83
Sinds augustus vorig jaar is mijn ADSL verbinding steeds gestoord.

In de wintermaanden viel mijn verbinding elke avond tientallen malen weg.

Dit heeft een langdurig onderzoek opgeleverd door KPN.

Nu is de uitval enkele keren per week. Behalve op woensdag, De uitvallers zitten dan tussen de 70 en 90 keer per etmaal.

Nu is gebleken dat er paar verbindingen van 8 mb in de kabel gezet zijn van Versatel. Die verbindingen halen mijn verbinding onderuit. Mijn snelheid is voor drie weken gehalveerd geweest op proef. Het uitvalpatroon bleef hetzelfde.

KPN kan nu niets meer doen voor hun eigen klanten. Als ze iets proberen aan Versatel te doen krijgen ze direct te maken met de Opta. Ze zijn verplicht andere aanbieders toe te laten.

Het advies wat ik nu gekregen heb is het opheffen van de verbinding. Onderzoek afgesloten. KPN doet niets meer.

En Versatel zend nog niet eens voetbal uit.

Ik ga maar kijken naar een andere provider die geen gebruik maakt KPN.

Dan moeten ze ook zorgen dat mijn nieuwe verbinding goed komt.

HAHAHAHAHAHA.... sorry, maar ik vind dit toch wel super gein.

De "beste provider van Nederland" zoals ze zich zelf plachten te noemen, is nog niet eens in staat zijn eigen verbindingen in orde te krijgen, terwijl die van Versatel het op dezelfde lijn wel doen...hahahahaha!:biggrin::biggrin::biggrin:

Nja, zegt mij alweer genoeg over KPN, zit gewoon iets fout want zelfs je buren mogen geen invloed hebben op jouw lijn.

Whatever, dan neem je toch fijn een 24mbit abootje bij Tweakdsl, of een DSL&Bel account, dan hoef je niet eens meer die 9,40 p/m aan KPN te betalen en kun je nog bellen ook nog.:)

Ehnm, even ter attentie:

Heb je het modem al eens vervangen?

Heeeeeeel soms heb je wel eens een modem in huis die het zomaar van de een op de andere dag half wil werken.

(zoiets als ik dus :) )

Misschien is het een optie om deze even tijdelijk om te ruilen..

Woon je erg ver van de omgeving Hilversum af?

Zo nee, dan wil ik je best even komen helpen.

Voor de uitgebreide onderzoeken heb ook eens een keer mijn modem vervangen.

Dit modem viel vaker uit dan mijn huidige. Hij was al na één nacht volledig in de stress. Alleen uit en weer aan zetten hielp.

Mijn huidige modem haakt pas af als hij er echt geen kaas meer van kan maken. Ik gebruik veel internetradio op de dreambox. De radio begint te stotteren. Als dit blijft aanhouden verbreekt het modem.

KPN heeft met hun apparatuur meer fouten gemeten in een paar minuten tijd dan mijn modem aangaf.

Volgens gemeten lusweerstand van de kabel woon ik 5,8 km van de centrale.

Nu gooit KPN het op de lengte van de kabel.

Wat ze maar niet willen geloven dat de kabel tussen mei 2000 en aug 2004 net zo lang was als nu. Er hangt niet eens een telefoon aan. De lijn is uitsluitend voor ADSL.

Internetradio gebruikte ik al ver voor 2004. Dit werkte perfect tot aug.

Ook mijn huidige modem kapt er na 25 dagen mee. In het verleden heb ik tijden gezien van meer dan 200 dagen.

Ook is mijn verbinding drie weken op proef in snelheid gehalveerd. Dit maakte ook niets uit.

Om een voorbeeld te geven tussen woensdag 10:00 uur en vrijdag 21:30 is mijn verbinding 252 keer uitgevallen. Dit is voor steeds minimaal 20 seconden.

Van een KPN'er heb ik vernomen dat in de periode van aug een paar verbindingen van Versatel in gebruik zijn genomen.

Ik heb van verschillende diensten van KPN vernomen dat ze hier niets aan kunnen doen zonder problemen te krijgen met de Opta.

Zij stellen dan ook voor om de verbinding op te heffen. Tja klantvriendelijker kan je het niet bedenken.

Van een tijdelijke prijsverlaging willen ze niets weten.

Ik heb helaas geen alternatief. Zelfs Versatel niet.

De enige die het op deze lengte doen zijn providers welke van het netwerk van Tiscali gebruik maken. Hier heb ik helaas een nog slechtere ervaring mee gehad dan. Hier is geen normale communicatie mee mogelijk.

Deze hadden een verbinding op mijn isdn gerealiseerd maar nooit de moeite genomen om hem aan de praat te krijgen.

Of UPC. Maar dat is helemaal geen optie.

Waarschijnlijk heeft men hier al naar gekeken, maar je kunt het altijd even vragen natuurlijk.

De kabel die in de grond ligt bestaat uit een hele zwik aderparen, en lijkt wat dat betreft wel wat op een gewoon netwerkkabeltje.

Dat betekent dat de aderparen getwist zijn, maar ook dat die aderparen steeds een iets andere twist hebben.

Dat is specifiek gedaan om problemen zoals jij die nu beschijft te voorkomen..

Want doordat jouw aderpaartje een andere twist heeft als het aderpaartje van de buren, is er maar heel af en toe een punt waar de aders zo dicht bij elkaar zitten dat signalen een kans krijgen om "over te springen".

Maar schijnbaar gebeurt dat dus toch in die 5,8 kilometer.

Overigens is dat inderdaad een afstand waarbij de meeste mensen te horen hebben gekregen dat ADSL niet mogelijk zou zijn bij hen.

Nu is er dus een mogelijke oplossing, door een ander aderpaar uit die dikke KPN kabel te pakken voor jouw verbinding.

Maar er is ook weer een redelijke kans dat dat dan weer een ander probleem oplevert.

Want als die kabel een beetje goed bezet is, dan verschuift jouw probleem gewoon naar een ander persoon.

De kans daarop is wel kleiner als die andere persoon een heel stuk dichter bij de centrale zit.

In ieder geval moet de KPN dan bij 2 huishoudens naar binnnen om daar die dikke kabel anders aan te gaan sluiten.

Maar vragen staat natuurlijk altijd vrij...

Van een tijdelijke prijsverlaging willen ze niets weten.
Ho even, dan zou ik even aankloppen bij de Opta. En eventueel bij een juridisch personage.

Want het probleem is momenteel dat zij hun service niet naar behoren kunnen leveren. In dat geval zijn zij niet gerechtigd het volledige bedrag van het abonnement in rekening te brengen.

Voor zover mij bekend zijn ze wettelijk verplicht je een alternatieve oplossing te bieden danwel je een korting c.q. geld terug te geven naar alle redelijkheid en billijkheid.

Het is echter niet zo dat ze de situatie maar kunnen laten zoals het is en toch volledig abonnementsgeld kunnen innen.

@mas3,

De aderparen tussen de centrale en mijn woning zijn al een keer gewisseld.

@BT,

Ik kan bij de Opta hier niet echt iets over vinden.

Mijn telefoon is niet gestoord en voor internet word ik naar iets anders verwezen. Duidelijk is het niet.

Ik heb nu een dikke brief naar KPN en Planet gestuurd in de hoop dat in ieder geval Planet hier op ingaat. Planet is een volle dochter van KPN maar wordt binnen KPN toch behandeld als een lastige provider.

Ik heb één keer vier maanden ADSL van KPN vergoed gekregen. Van een tijdelijke verlaging van abonnementskosten tot het opgelost is willen ze niets weten.

Binnen de club transmissie van KPN moet het met deze lengte kunnen. Het signaal van Versatel is anders opgebouwd dan van KPN. Van storing andersom is niets bekend.

Ik ben aangeraden om te wachten op ADSL2. De kans dat deze gestoord wordt is kleiner (volgens KPN???). Alleen hierbij hanteren ze weer een grens van 5 km. Ik ben er dus nog niet.

Je zal er ook niets over vinden bij de Opta, ik bedoelde aankloppen en klagen dat ze niet de afgesproken service leveren en geen prijsverlaging willen doorvoeren tot het opgelost is.

Maar bij de Opta zal dat weinig uithalen. Een andere oplossing is het opzeggen van je internet abonnement met ingang van onmiddellijk.

Maar 5,8km is inderdaad wel wat aan de verre kant. Misschien dat je meer geluk hebt met een BBNed internet provider.

Juridisch gezien sta je in je recht, dat feit word al versterkt door het feit dat ze je al een keer 4 maanden terugbetaald hebben. Dit zal zich dus moeten herhalen, of prijsverlaging tot het opgelost is of opzeggen abo zonder extra kosten en met ingang van onmiddellijk.

Maarja, de vraag is maar of je dat wilt, goede kans dat je daarna ook bij een andere provider geen aansluiting meer krijgt. De KPN moet dat immers in hun centrale regelen en dan gaan die uiteraard mauwen dat je te ver weg zit en houden ze het op die manier tegen.

ADSL2+ is geen garantie dat het beter gaat inderdaad, integendeel, ik heb zelfs begrepen uit wat informatie, dat hier dezelfde afstand tot de centrale ongeveer in acht gehouden word.

Eventueel zou je eens met TweakDSL (bbned provider) hierover kunnen bellen, die leveren ook ADSL2+ en die kun je gewoon tegen normaal tarief bellen dus geen 30ct per minuut ofzo. Je zou kunnen zeggen dat je wilt overstappen maar dat je een technische vraag hebt.

Die gasten kunnen je daar wel het nodige over vertellen, ook over de afstand tot de centrale wat aangehouden word bijv.

Ik ben al bezig geweest met een andere povider welke gebruik maakt van bbnet.

Ik dacht "dit is een andere provider en dat kan en mag KPN wel oplossen."

Helaas, bbnet werkt met Tiscali.

De ervaring met Tiscali zal ik je maar besparen.

Zij leveren het op alle type telefoonlijnen ongeacht de afstand.

Ze krijgen het alleen niet werkend. En dan ben je in de aap gelogeerd.

Ik heb deze poging anderhalf jaar geleden gedaan. Voor klachten via de telefoon kreeg ik niets zeggende antwoorden. Op e-mail en faxen wordt niet gerageerd.

Uiteindelijk hebben ze het abonnement beeïndigd zonder dat het ooit gewerkt heeft. Vervolgens bleven ze geld afschrijven wat ik gelijk weer storneerde. Na een blokkade op hun rekening kreeg ik meerder malen een incassobureau.

Ik had deze om kosten te besparen op mijn isdn lijn laten zetten. Dan kon mijn analoge lijn met Planet eruit.

Helaas is dit nooit gelukt door miscommunicatie bij Tiscali.

De enigen welke het op mijn afstand aanbieden zijn Tiscali en providers welke van het Tiscali netwek gebruik maken.

Versatel bied alleen de laagste snelheid aan. Het lijkt dan toch dat de 8 mb verbindingen, welke in de kabel zitten, dan toch niet zo goed draaien dat ze nu geen hoge snelheden meer aanbieden. Verder bieden ze het alleen analoog aan waardoor ik nog aan mijn analoge lijn blijf zitten.

Helaas, bbnet werkt met Tiscali.
Nee hoor, BBNed werkt met diverse providers.

Inmiddels heeft ook XS4all zelfs BBNed abo's erbij. Verder is Demon een BBNed provider en TweakDSL (Cambrium) ook en zo zijn er meerdere.

Demon is een Mach3 partner en Tweakdsl (cambrium) zelfs een Mach2.

Tiscali staat zelfs niet eens bij de consumenten, noch zakelijke partners genoemd van BBNed.

Dit komt omdat Tiscali zelf ook een netwerkbedrijf is, net als KPN en BBNed.

Zo levert Tweakdsl sinds kort bijv. ook Tis-DSL (van Tiscali) maar al hun hoofdprodukten stammen van BBNed.

Een berg providers.

Sommigen hadden eigen netwerken.

KPN is de bekendste daarvan.

Maar KPN was wel wat erg strikt met wat men bood, en wat volgens hen technisch haalbaar was.

Opeens stonden er een paar medewerkers van KPN op met de mededeling dat het tòch sneller kon.

Zij begonnen hun eigen bedrijfje en noemden deze liefdes-baby BabyXL.

Helaas, helaas in al het geweld dat onder de providers plaatsvindt, ging het niet zo goed met de kleinere aanbieders.

Dus ook met het baby(XL)'tje.

Toen het ècht niet anders meer ging moest men het bedrijf wel verkopen.

Men zocht een partner die vaker met dit bijltje gehakt had, en kwam toen uit bij tiscali, die eerder al de restanten van het world online debacle had overgenomen en zo van een kleinere italiaanse provider plotsklaps een provider van wereld formaat werd.

Moraal van dit verhaal:

Als echte snelle concurrenten konden de meeste mensen destijds BBned en BabyXL al niet uit elkaar houden.

Dit gebeurde Dirk Digicomm ook in de eerdere posting.

Het zogenaamde eigen netwerk van tiscali is wat voorheen het BabyXL netwerk was.

Dat BabyXL netwerk was gewoon het KPN netwerk dat men met goed blufwerk en met behulp van de eerder hier al gehekelde OPTA kon opeisen voor het eigen doel.

Overigens ben ik van mening dat de OPTA best wel goed werkl verricht heeft, en dat je ze niet zomaar kwalijk kunt nemen dat dirk digicom nu met ellende zit.

Volgens mij heeft dirk eerder al van de KPN te horen gekregen dat de kwaliteit en snelheid over deze afstand niet gegarandeerd zou kunnen worden.

Want

KPN was wel wat erg strikt met wat men bood' date=' en wat volgens hen technisch haalbaar was.[/quote']Ik ben de eerste die zal toegeven dat deze ontwikkelingen heel erg vervelend zijn voor dirk.

Maar nu zie je wel waarom men destijds de bui al zag hangen bij de KPN.

Volgens mij heeft dirk eerder al van de KPN te horen gekregen dat de kwaliteit en snelheid over deze afstand niet gegarandeerd zou kunnen worden.
Sterker nog. Toen ik in 2000 ADSL kreeg had men helemaal nog geen ervaring opgebouwd.

Ze konden mij helemaal niets beloven. Volgens MXstream kon het zonder probleem.

Het enige wat ze deden was de capaciteit meten van de lijn. Deze was toen al hoog. Logisch met deze afstand. Ze hebben toch het signaal erop gezet.

Dit is alleen een enkele keer verbroken geweest door werkzaamheden.

Verder heb ik eens meegedaan aan een proef van KPN met wireless internet. Ook dat ging allemaal goed waarna ik de apparatuur mocht houden voor twee computers.

Dit modem was voor zijn tijd behoorlijk geavanceerd en kan zich nu nog steeds meten met andere modems.

Dit verhaal bleef goed tot augustus 2004. Alle snelheidverhogingen t/m 2240 kbits/sec heeft hij feiloos gevolgd. Van januari tot eind augustus kon ik probleemloos naar internetradio luisteren. In het logbestand stond vrijwel nooit een onderbreking.

Nu staat hij er vol mee.

Ja dat is wat ik ook eigenlijk raar vind. Dat men een bepaalde afstand aanhoudt omdat het anders problemen -kan- veroorzaken is een feit.

Maar ik blijf het maar vreemd vinden dat het al die tijd ook met de verhogingen zo goed is blijven gaan, tot kort geleden.

En ik kan me persoonlijk nu eenmaal echt niet voorstellen dat dit door in gebruikname van een Tiscali deel zou zijn, maarja, ik ben geen technicus.

Op de brief van Planet heb na drie weken telefonisch antwoord gekregen.

Ze kunnen niets voor mij betekenen. Ze zijn met handen en voeten gebonden aan KPN.

KPN zegt niets te kunnen doen omdat ik te ver weg woon. Planet gaat hier in mee en hielp mij zelfs zoeken naar andere providers.

Op de brief van KPN heb ik na vier weken telefonisch antwoord gekregen.

De klacht is tot tweemaal toe opnieuw aangemeld bij de jongens van de storingsdienst. Ook klantenservice komt hier niet doorheen. Zij begrijpen niet dat de verbinding ruim vier jaar perfect heeft gewerkt en nu niet meer.

KPN doet geen onderzoek meer en houd vol dat ik te ver van de centrale woon. Ook klantenservice is het er niet mee eens dat KPN de storing opzoekt en er vervolgens niets aan doet. Maar helaas, ook klantenservice heeft hier geen macht.

Vorige week kwam ik tot een bijzondere ontdekking. Bij straatwerkzaamheden is de telefoonkabel gemold. En wat blijkt hierdoor?? Mijn kabel maakt een omweg van 1.3 km. Ik woon dus geen 5.8 maar 4.5 km van de centrale. Mijn zoon blijkt na metingen op 6.2 km van de centrale te wonen en heeft een perfecte 2 Mb verbinding. Het kan dus wel over deze afstand. Sterker nog, KPN wil nu naar een afstand van 6.6 km om meer klanten te krijgen. Moeten zeker zo met hun klanten om blijven gaan. Klantenservice vond dat KPN de omweg recht moest trekken. Een leuk streven, maar bij voorbaat gedoemd te mislukken.

Ik heb de raad van BT opgevolgd en ben na enig zoeken bij TweakDSL terecht gekomen. Deze hebben bijna als enige een normaal telefoonnummer.

Ik heb nu ADSL aangevraagd bij tweak over de isdn lijn. Dan kan de analoge lijn eruit en ben ik € 40 per maand goedkoper uit. Nu valt de verbinding 60 tot 80 keer per dag uit. Gebeurt dit bij tweak ook dan betaal ik voor deze storingen een stuk minder. Het is een andere provider, dus KPN moet deze storing wel oplossen.

Tweak rulez. Die nieuwe aanbieding van TisDSL adsl2+ is ook super.

Ze werken dus met BBNed en Tiscali bij Tweakdsl. Nadeel is dat wel alles over je telefoonlijn gaat en dus dat laatste stuk lijn toch via KPN gaat en die de boel moet inregelen, maar ik blijf voor je duimen.

Ikzelf heb inmiddels ook ruzie met KPN want ik wil van ISDN naar analoog en volgens hun moet dan eerst de lijn adsl vrij gemaakt worden, dan de omzetting volgen en dan weer opnieuw adsl erop met als gevolg dat er dus een zgn. lijnsloop moet plaatsvinden hetgeen 2 a 3 weken zonder internet zou betekenen.

De supportjongens van Tweakdsl (mensen met verstand van zaken overigens) hebben hier uitgebreid met me over gesproken en gemailed en gaven aan dit met andere klanten niet meegemaakt te hebben, dat overzetting vrij normaal moet kunnen.

KPN zou in dat geval een SIP-STIFT migratie moeten uitvoeren zo word dat ook bij andere klanten gedaan en dat is geen probleem en is de downtime maximaal een paar dagen.

Dat de Tweak helpdesk dit wist geeft dus ook al aan hoe professioneel deze mensen bezig zijn.

Dus nu moet ik maar weer eens met de KPN gaan ruziën om dat voor elkaar te krijgen. Waarschijnlijk ga ik hiermee wachten tot na de vakantie.

Maar het geeft dus ook aan welke verschillen er zijn, want ik zou dus 2-3 weken zonder internet moeten, terwijl andere KPN klanten middels genoemde migratie gewoon van ISDN naar analoog wisselen zonder problemen.

Was het niet een directeur van, ik meen BBnet, die bewezen heeft dat het overstappen van de ene provider naar een andere binnen 10 minuten geregeld kan worden?

Ik zie dan het probleem niet dat het omzetten van een ISDN naar analoog met daarop ADSL zo lang moet duren, goed er moet het 1 en ander gerouteerd worden maar dat dat 4 weken duurt is natuurlijk van de zotte, zolang er op het vaste net geen concurrentie is hoef je geen service te verwachten van de KPN.

Nou ik heb er vandaag over gebeld. Eerst was technisch niets mogelijk en konden ze het ook niet in de computer invoeren. Daarnaast vonden ze dat er sprake was van re-migratie en niet van migratie, want migratie was van analoog naar ISDN en re-migratie was van ISDN naar analoog. Daarop heb ik ze maar eens vertelt dat "migreren"=overgaan en dat dit niets met elkaar te maken heeft en een kwestie van draadjes omzetten is.

Maar daarop bleef men dus volhouden dat adsl van de lijn af moest en 2-3 weken wachten etc.

Toen heb ik dat van die Stip-stift aangegeven en werd men aldaar opeens erg zenuwachtig, moest men vragen stellen aan anderen, dus raad halen want ze wilden ook graag weten hoe ik dit wist en men verbeterde snel met "waar ik die term van kende".

Kon het opeens wel in de computer ingegeven worden maar wist men van tevoren dat ze zo'n aanvraag af zouden wijzen dus werd om die reden toch niet in de computer gezet, en meteen daarop kortom ze wilden die aanvraag niet in behandeling nemen.

Een adsl geactiveerde lijn werd niet omgezet onder geen beding.

Ik moest even mokken om door het herhalen van de "aanvraag word niet in behandeling genomen" te komen om een andere vraag te stellen.

Dus ik vragen van oke, nu bestel ik bij u een nieuwe analoge lijn. Mijn isdn lijn zeg ik tijdig van tevoren op. Dan is mijn nummer vrij en zou ik dat dus moeten kunnen porteren naar mijn nieuwe analoge lijn.

NEEN, dat was technisch niet mogelijk en daar hoefde ik ook verder niet over te vragen want dat ging niet.

Ooit zo'n onzin gehoord? Wel kreeg ik te horen dat ik maar eens met mijn provider moest praten want het kon zijn dat die wel nog een mogelijkheid hadden om het nummer te porteren.

Ja daar weet ik al van, als ik de provider een nieuwe analoge lijn laat trekken, kan ik mijn eigen nummer tegen een omzetbedragje van 10 euro meenemen, dat is geen enkel probleem.

Nadeel hiervan is dat ik dan wel aan VOIP of VODSL zit en dus moet bellen via internet en qua beltarief een stuk hoger uitkom dan ik nu zit. Daarnaast moet ik dan toch nog die 9,40 kaal koperlijn aan de kpn betalen.:sad:

Maar dan kan het dus wel, raar he?

Terwijl ik weet dat nummeromzetting maar een kwestie is van een vrij kleine wijziging in de computer. Misschien 5 minuten werk, ik heb ook voor een telco-operator gewerkt.

Misschien toch maar weer eens tijd om de OPTA te schrijven dat KPN op belachelijke argumenten migraties tegenwerkt.:grrr:

Ik ga mij toch zorgen maken over de verbinding via mijn isdn lijn.

Voor het eerst is ook mijn isdn lijn onderuit gegaan.

Volgens het logbestand van mijn ADSL modem is in één uur tijd de ADSL verbinding op de analoge lijn 10 maal verbroken geweest voor 25 tot 35 sec. En dat terwijl mijn modem niet gouw afhaakt.

In dat uur is ook mijn isdn verbinding onderuit gegaan.

Ik heb sinds 1996 isdn, maar dit is nog nooit gebeurd.

De overspraak van Versatel in de kabel moet toch wel erg groot zijn.

Ik denk dat met een groot vermogen op de kabel zitten.

Ik ben er dus nog lang niet. Het zal weer een behoorlijke strijd worden, met aan de kant van KPN een hoop onbegrip.

De klant is leek en KPN weet het. Als er dan een klant komt die er meer van weet dan de gemiddelde klant, gaan ze heel moeilijk doen. Kom je dan nog eens met technische termen, dan heb je het helemaal verbruikt. Ze kunnen je niets wijs maken met hun termen en steken de hakken in het zand.

Maar ja, ik ben er nog lang niet.

Laatst bewerkt door een moderator:
Nee ik ben ook nog niet met ze klaar. Oh jij hebt ook al ISDN vanaf het begin lees ik? Want als ik me niet vergis heb ik hem van augustus 1996, handig om dual-node bbs te draaien en sowieso goedkoper omdat ISDN per seconde geteld werd, en er hoofdzakelijk over mijn lijnen korte mailverbindingen naar buiten gemaakt worden.:)

Nostalgie.

Anyway, het is inderdaad net zoals je zegt. Ik moet zeggen dat mijn ISDN verbinding er wel eens uitgeklapt is, dan moest ik mijn ISDN huiscentrale notabene een Vox resetten. Twee andere keren hebben ze gemeten, zagen wel fouten, maar konden niets ontdekken en hebben toen maar dat dingens kastje vervangen, alleh... euh... nja, ben de naam kwijt.

ADSL is gelukkig enorm stabiel bij mij, als dat er uit ligt, dan is het ook bekend bij de provider. Maar die linesync zelf heeft er nooit uitgelegen.

Ik blijf ook strijden voor de goede zaak!

Je bedoelt de NT2 (Network Terminator type 2), die dus de buitenlijn afsluit en je je bruikbare "binnenlijnen" aanbiedt.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan