Leve de Opta

Bijna, ik bedoelde de NT1.

Ik heb hier geen NT2 hangen, die benaming heb ik ook nog niet gehoord eerlijk gezegd. Maar ik heb dan ook geen aparte binnen en buitenlijnen. Ik heb gewoon een ISDN2 aansluiting met 2 buitenlijnen.

Het NT1 kastje is hier het eerst binnenkomende punt.

Misschien dat er een NT2 gebruikt word bij ISDN-30 ofzo?

 
Laatst bewerkt door een moderator:
@BT,

Helaas zijn de eerdere postings verloren gegaan.

Daarom in het kort nog even samengevat.

Ik ben na jouw tip overgestapt op TweakDSL.

De personen welke ik daar gesproken heb denken met je mee. Ze zijn ook als één van de weinige providers die via een normaal telefoonnummer te bereiken zijn.

De eerste dag bleek mijn splitter defect te zijn. Na een belletje had ik de volgende dag een nieuwe. Helaas deze deed het ook niet. De lijn is schijnbaar nogal kritiek. Een heel ander type splitter uit het pakket van een andere mislukte provider bracht uitkomst.

De verbinding draait boven verwachting redelijk goed op mijn isdn lijn. In de begin periode stond mijn analoge modem nog aan omdat het DSL signaal nog aanwezig was. Uit de log van dat modem bleek de uitval van 60-90 keer per etmaal voor 20-35 sec. dagelijks voor te komen terwijl mijn isdn modem niet verbrak. Wel constateerde ik korte onderbrekingen.

Internetradio en zaken waarvoor een stabiele verbinding noodzakelijk zijn gaan helaas niet meer. Ook heb ik nu een lagere snelheid. Ik ben in ieder geval goedkoper uit voor deze storingslijn.

De analoge lijn inclusief de ADSL heb ik opgezegd. Planet houd nu middels twee brieven vast aan het beëindigen van mijn abonnement volgens citaat: “Hierbij laat ik u weten dat wij uw abonnement volgens de Algemene Voorwaarden van Planet Internet beëindigen per de einddatum van uw contractperiode.”

Ik heb al per brief aangegeven dat ik hier niet mee akkoord ga. KPN heeft over het onderzoek, met grote tussenpozen, 10 maanden gedaan. Na de verlengingsdatum heeft KPN aangegeven niets meer aan de storing te doen.

Dit heb ik als reden aangegeven om het abonnement per direct te beëindigen.

KPN doet elke melding direct af als een te grote afstand tussen de centrale en mijn woning. Dit is ruim vier jaar geen enkel probleem geweest.

In een verloren posting stelde je ook dat er met de lijn toch ook wel iets mis moest zijn.

Dit klopt.

Bij meerdere metingen gaf de meetapparatuur van KPN steeds de melding van overspannig zodra deze aangesloten werd op de telefoonlijn. Dit ook op meerdere tijdstippen. Zelf bij metingen in de verdeelkast in de wijk kwam de overspanning melding terwijl het deel naar mijn woning afgekoppeld was.

Hierdoor had ik de hoop dat KPN het probleem ging oplossen. KPN heeft de oplossing voorlopig uitgesteld omdat er verder geen klachten waren en het te duur zou worden. Nu houden ze bij hoog en bij laag vol dat ik te ver weg woon. KPN wil zelfs naar 6.6 km om meer klanten te krijgen. Dit zijn dan ook loze kreten.

 
Bedankt voor het wederom posten van dit hele relaas want dit kan ook voor anderen toch heel interessant zijn.

Volgens mij had ik ook in de verloren gegane postings gelijk gegeven dat je KPN aan jouw opzegdatum houdt en niet aan wat zij willen.

Ze kunnen wel bij hoog en bij laag vol houden dat je te ver woont, maar je hebt een aantal heel sterke argumenten in handen die aantonen dat dit het probleem niet is.

1.) Het heeft eerst altijd goed gewerkt zonder problemen, als je te ver woonde had het dus al vanaf het begin fout moeten zijn.

2.) Er is vastgesteld dat er een lijnprobleem is, doch de KPN wenst dat niet te repareren omdat je de enige bent. Daarmee verstoot KPN tegen hun leveringsvoorwaarden of anders in elk geval tegen het Burgerlijk Wetboek, gezien het feit dat zij een goede service moeten leveren. Indien zij dat niet kunnen of willen, door onkunde of gebreken, dan ben jij gerechtigd als klant om eenzijdig het contract op te zeggen en daarbij hoef je je dan niet te houden aan hun voorwaarden.

3.) Er is inmiddels een andere provider, TweakDSL, en hieruit blijkt dat de storingen al veel minder waren dan vroeger, dus het "te ver" argument is gewoon van tafel te vegen als argument.

4.) Als je te ver van de centrale woonde, hadden ze jou niet eens een abonnement mogen leveren. M.a.w. hebben zij willens en wetens jou iets aangeboden waarvan ze van tevoren weten konden dat het niet goed zou funktioneren en dat is wettelijk verboden, dus dat punt is ook nog te gebruiken als ze op hun strepen blijven staan.

Hoe dan ook kun je rustig doorgaan tot aan de rechter, want jij bent niet aan je contract gebonden als zij de service of goederen waar het contract voor afgesloten is, niet of ruim onvoldoende kunnen leveren.

Suc6! Ik ben benieuwd naar de verdere ontwikkelingen.

 
Het opzeggen bij KPN was geen probleem.

Ik heb op 5 aug. opgezegd. Na vijf dagen verwerkingstijd is de telefoon afgesloten.

Er bleef alleen lijnspanning en het ADSL signaal op de lijn staan.

De lijn is op 23 aug. definitief afgesloten.

Hier zit dus ook geen probleem meer in.

Ik kreeg dit keurig per brief bevestigd.

Alleen Planet doet moeilijk. Deze houden vast aan het contract.

Ik heb in mijn laatste brief duidelijk aangegeven dat ik hier niet mee akkoord ga. Blijft Planet bij hun stelling dan stel ik ze in gebreke omdat ze geen internet leveren en mijn abonnmenetsgeld zal storneren. Dit is in deze brief ook medegedeeld aan Planet.

We wachten maar weer even af.

 
Het is ook moeilijk leveren als de lijnen niet meer aangesloten zijn.

Maar sowieso is Planet onderdeel van KPN dus ze regelen het zich maar intern.

We blijven het met interesse volgen!

 
Ik heb inmiddels de laatste factuur ontvangen van KPN. Hierin was twee maanden restitutie verwerkt. Verder wordt er € 30.99 berekend als kosten n.a.v. opzegtermijn.

Als ik een maand als opzegtermijn in acht had genomen was ik het bedrag ook kwijt geweest aan abonnementskosten. Ik laat dat maar zo.

Verder ben ik door een medewerker van Planet Internet gebeld naar aanleiding van mijn laatste brief. Het bleek dat nergens naar gekeken was en mijn opzegging als normale opzegging behandeld was.

Hij heeft aan mijn internetgedrag kunnen zien dat ik het internet normaal gebruikt heb tot ergens in augustus 2004. Hierna is er flink de klad in gekomen.

Hieruit kon hij constateren dat mijn klacht en opzegging gegrond was.

Hij zal zorgen dat ik 12 maanden abonnement van Planet terug krijg. Verder gaat hij KPN in gebreke stellen en gaat van KPN verlangen dat ik 12 maanden minus de eerder gerestitueerde maanden terug krijg.

Ik vind dit een nobel streven. Ik hoop alleen dat het allemaal gebeurt zoals hij dat voorstelt.

Ik ben benieuwd. We wachten af.

Als dit uitgevoerd wordt zoals hij het voorgesteld heeft stijgt Planet bij mij weer.

 
Oh, ziedaar, dat zou je inderdaad niet zo snel verwachten maar het is in elk geval wel aardig dat hij het nagekeken heeft en dat hij gaat proberen de zaak ten gunste van jou als klant in orde te maken.

Als dat zou lukken dan zou inderdaad ook bij mij Planet als provider weer uberhaupt ietsje aan punten krijgen, want momenteel heeft bij mij zowel Planet alsook KPN gewoon geen waarderingspunten bij mij.:)

 
KPN betaalde binnen drie dagen het abonnementsgeld terug. Van KPN heb ik inmiddels 12 maanden restitutie gekregen.

Bij Planet duurde het wat langer. Dit kwam mede omdat Planet het totale abonnement voor 12 maanden door KPN wilde laten vergoeden, ook het Planet deel. Hier is wat geharrewar over geweest waardoor het nogal lang geduurd heeft.

Planet heeft nu ook 12 maanden terug betaald en zal het met KPN verrekenen.

Hopelijk gaat KPN toch wat aan de kabel doen waardoor er in de toekomst weer wat meer mogelijk is.

Ik heb nu helaas een lagere snelheid, hetgeen ik zo hier en daar toch wel merk.

 
Tadaaaaaaa.... ja oke, maar het is in elk geval wel goed om te horen dat je van beiden nu over die tijd het abonnementsgeld terug krijgt, daarmee geven ze tevens aan dat ze fout zaten.

Hopelijk gaan ze inderdaad de kabelstructuur verbeteren, doch als ik al het gemekker al zie, dan betwijfel ik of dat zal gebeuren en als het gebeurd dan zal het zijn tijd wel duren wellicht.

Ik duim voor jou dat het sneller zal zijn.

Maar goed, een goed begin is er in elk geval. Centen terug!

 
Helaas, helaas, het leek allemaal vrij goed te werken na de vorige problemen.

Ook nu valt de verbinding steeds weg voor een duur van een tiental seconden tot een paar uur.

Een paar keer kwam het modem niet meer terug. Alleen na opnieuw geconfigureerd te zijn wilde hij dan weer in komen.

De laatste tijd had ik de angstaanjagende snelheid van rond de 1100 kbits/sec down en 32 kbits/sec up.

Nu is inmiddels mijn modem overleden. Dit is vermoedelijk gebeurd door overspanning op de lijn. Bij eerdere metingen gaf de apparatuur van KPN steeds overspanning aan. Mogelijk dat het modem dit niet meer leuk vond.

De verbinding draait nu op een geleend modem met een snelheid van 640/32 kbits/sec.

Wil ik een e-mail met een foto of een bestand versturen, moet ik inbellen anders loopt het volledig vast.

Dit is nog lager dan het laagste ADSL abonnement bij welke provider ook.

Ik heb deze klacht in een brief van drie pagina's met de voorgeschiedenis aan mijn provider gestuurd.

Ik kreeg een brief retour dat zij hier niets aan kunnen doen en zich ook verschuilen achter de afstand naar de centrale.

Ik kreeg het advies om maar over te stappen op internet via de kabel.

Bij navraag bleek dat de providers elkaar de hand boven het hoofd houden.

Tot je klant bent wordt vanalles beloofd. Ben je eenmaal binnen, dan geldt het recht van de provider. De klant is duidelijk geen koning.

Ik ben weer terug in het tijdperk van voor ADSL.

Tijdens het typen van dit bericht bleek de verbinding er weer even uit geweest te zijn waardoor alles weg was voordat ik het verstuurde en opnieuw moest inloggen.

 
Spijtig he, en dat terwijl ze zeggen dat met adsl2 de afstand naar de centrale zelfs verder dan 4 km zou kunnen.

Vind het toch zwak van KPN dat ze de lijn niet verbeteren, maarja... van die club verwacht ik toch al nooit veel. Echt jammer voor je.

 
Helaas geen bijdrage welke het probleem verhelpt, maar wel enige toelichting.

Quote:

1.) Het heeft eerst altijd goed gewerkt zonder problemen, als je te ver woonde had het dus al vanaf het begin fout moeten zijn.

Dit hoeft dus niet zo te zijn. Er kunnen meerdere oorzaken zijn waarom het nu niet meer (of minder goed) werkt.

De kabel die in de grond ligt is opgebouwd uit meedere aders welke in groepjes van 4 draden zijn getwist (rood, blauw, oranje wit), om onderlinge beinvloeding tegen te gaan is er een verschil in het aantal slagen per groep (net als bij UTP bekabeling) dit is de z.g.n overspraak.

De kabel kan ondertussen wel door meerdere mensen worden gebruikt voor ADSL. Door overspraak kan dit al roet in het eten gooien. (zeker de combinatie lange afstand, minder goed ader-paar).

Ook kan het zijn dat de kabel een keer kapot is getrokken en er een las is gemaakt, weer een achteruitgang van de kwaliteit.

Als je in een gebied woon waar de kabels al oud zijn is dit ook een min punt t.o.v. nieuwe kabels in een nieuwbouw wijk.

Doordat er tegenwoordig ook ADSL2 wordt geleverd met een groter bandbreedte (meer overspraak door de capacitive werking van de kabel). Kan ook dit jouw signaal nadelig beinvloeden.

Al met al geen goede vooruitzichten :sad:, als enige mogelijke (theoretische) oplossing denk ik dat dit is op te lossen door het beste ader-paar van de kabel te selecteren (alleen door meting vast te stellen), dit betekend dat de kabelmof in de grond open moet en dat KPN dit goede ader-paar uitlast naar jouw woning.

Groeten Sat4me2.

 
1.) Het heeft eerst altijd goed gewerkt zonder problemen, als je te ver woonde had het dus al vanaf het begin fout moeten zijn.

Al met al geen goede vooruitzichten :sad:, als enige mogelijke (theoretische) oplossing denk ik dat dit is op te lossen door het beste ader-paar van de kabel te selecteren (alleen door meting vast te stellen), dit betekend dat de kabelmof in de grond open moet en dat KPN dit goede ader-paar uitlast naar jouw woning.

Groeten Sat4me2.
Deze selectie is uitgevoerd van de centrale naar de eerste verdeelkast. Van de verdeelkast naar mijn woning is gewisseld tussen de analoge en isdn lijn.

Bij latere metingen bleek dat vanuit de verdeelkast vrijwel dezelfde meetgegevens naar boven kwamen als direct op het modem.

Hieruit blijkt dat het laatste deel (het oudste gedeelte) van de kabel en mijn binnenbedrading in orde was.

Uit betrouwbare bron van KPN heb ik de informatie dat er een aantal zware Versatel verbindingen in de kabel gerealiseerd waren van de centrale naar de eerste verdeelkast. Deze verbindingen zijn in dienst gekomen in de periode waarin mijn problemen begonnen. De data opbouw zou anders zijn waardoor het overspraak kan opleveren. Dit is door KPN nooit tegengesproken.

Inmiddels is ook na telefonisch overleg met mijn huidige provider gebleken dat zij niet van plan zijn om het probleem aan te pakken.

Ik heb inmiddels mijn analoge lijn weer laten activeren en ga nu overstappen op Versatel. Dat kunnen ze hun eigen problemen oplossen. Met een belbudget abonnement valt de prijs voor de analoge lijn ook mee.

 
TweakDSL heeft in zijn onmetelijke wijsheid besloten mijn abonnement te beëindigen.

24 jan kreeg ik ongevraagd een modem toegestuurd. Op dezelfde datum kreeg ik ook een e-mail met de volgende tekst: “Naar aanleiding van onze onderzoeken kunnen we de situatie helaas niet verbeteren. U kunt ook daarom kosteloos opzeggen. Mocht u willen opzeggen dan dient u de opzegging schriftelijk voorzien van handtekening naar ons toe te sturen.”

Eerder heb ik in een brief aangegeven dat het redelijk is om het abonnement op 1 maart te beëindigen, mede om een alternatief rond te kunnen krijgen.

Op 31 jan krijg ik de volgende e-mail: “Graag wil ik u meedelen dat de aankomende factuurronnde het volgende zal worden gecrediteerd:”

Bij elkaar zes maanden.

“Graag ontvangen wij uw modem retour, vergeet u deze niet gefrankeerd op te sturen?

Hopelijk dat wij u in de toekomst van een service kunnen voorzien.”

Op 1 feb ligt mijn ADSL zonder aankondiging plat.

Bij telefonische informatie kreeg ik te horen dat mijn lijn instabiel is en dat ze mij tegemoet gekomen zijn om mijn abonnement per direct te beëindigen.

Weer activeren tot 1 maart was niet meer mogelijk.

Conclusie? Of de provider nu groot of klein is, iedereen werkt langs elkaar heen en doet maar wat.

Tijd mijn e-mail te wijzigen bij bekenden en bedrijven was binnen een paar uur tussen de mail en het down gaan van de verbinding niet meer mogelijk. Het was een volslagen verrassing. Uit de laatste e-mail kon ik niet de conclusie trekken dat de volgende dag de verbinding definitief verbroken zou zijn. Er stond nergens een datum vermeld.

Voorlopig heb ik niets en moet ik weer ouderwets inbellen.

 
nou. dan is je creditnota ook snel op :) lekker is dat weer.

herstellen van een adsl verbing gaat wel. maar dan moeten centrale en isp bellen met elkaar en lopen zoeken, daar worden ze moe van of ze zijn er 3 weken voor onderweg.

neem de 1601 belprovider en een gratis inbelaccount, dan verzacht je je Bill.

halve cent p/minuut of gratis.

 
Ja daar zal het wel weer op uitdraaien, toch vindt ik het belachelijk dat KPN de zaak niet gewoon repareert.

Ik zou de telefoon ook opzeggen in het kader van "als ik niet kan internetten met jullie zooi, hoef ik ook niet meer te bellen, want ik betaal vast recht voor een lijn die in orde is" of anders korting op het vast recht bedingen omdat het geen volwaardige lijn is, je kunt er immers geen adsl op nemen.:)

Anyway, vindt het wel jammer voor je, en inderdaad ook wel erg kortzichtig van Tweakdsl dat ze het zo doen en zelfs zonder je even fatsoenlijk in te lichten. Van de andere kant hadden ze misschien schrik dat ze anders het maandbedrag van februari aan je zouden moeten terugbetalen, ik heb geen idee. Normaal zijn die gasten wel prettig in de omgang, goede service enzo. Maarja bij elke provider komt wel eens wat voor.

Ook bij Tweak, daar heb ik nog al eens een akkefietje over gehoord betreffende een abo-verhuizing.

It's nowhere 100% perfect, daarom zit je het beste daar waar ze op de beste manier proberen dat percentage te benaderen. En dan zit je in mijn optiek toch eigenlijk wel prima bij Tweakdsl.

Tja... wat moeten we anders.

Ik weet het nog niet, ben weer stevig aan het denken om die ISDN toch maar over te gooien op analoog, dan maar een paar weken zonder internet. Misschien toch naar Wanadoo... ik wil alleen nog meer zekerheid omtrent wel of niet FUP. Geen al te beste service, maarja, 29,95 p/m met 20mbit en gratis bellen naar vaste nrs. in NL zegt toch wel iets.

Eerst nog even de februari/maart aanbieding afwachten van Tweak.

 
Gelukkig heb ik weer ADSL.

Nu van Versatel.

Ja daar zal het wel weer op uitdraaien, toch vindt ik het belachelijk dat KPN de zaak niet gewoon repareert.Ik zou de telefoon ook opzeggen in het kader van "als ik niet kan internetten met jullie zooi, hoef ik ook niet meer te bellen, want ik betaal vast recht voor een lijn die in orde is" of anders korting op het vast recht bedingen omdat het geen volwaardige lijn is, je kunt er immers geen adsl op nemen.:)
Versatel is nu Tele2. Deze nemen nu inmiddels ook de abonnementen van KPN over.

Dat is dus de volgende stap.

Helaas is de verbinding nog slechter dan Planet en Tweak bij elkaar.

Nu mag Versatel hun eigen storingen op gaan lossen.

Zij zijn immers de verstoorders van mijn lijn.

Voorlopig ben ik er nog niet.

Als hij het doet, is de verbinding wel een stuk sneller.

Ik kan nu ook constateren dat het board sneller is.

 
Ja da's ook wel weer apart. Versatel komt, dan wordt Zonnet overgenomen door Versatel, zij kopen voetbalrechten en nu is Versatel op zijn beurt weer door Tele2 overgenomen inderdaad.

Dus als je bij Zonnet zat, ben je in korte tijd 2x van eigenaar gewisseld. LoL.

Anyway, ik ben benieuwd, we blijven de ontwikkelingen met grote interesse volgen.

 
Zonnet is opgericht door Versatel die zich voor die tijd exclusief op de zakelijke markt richtte.

Met Zonnet sneden zij dus ook de markt van de thuisgebruikers aan.

Om een en ander later als 1 gezicht naar buiten te brengen (zodat Versatel mooier in de etalage zou staan), heeft men ervoor gekozen om Zonnet om te dopen naar de eigen naam.

Voor Tele2 was Versatel ook heel interessant omdat die nu in Nederland ook een behoorlijk uitgebreid eigen kabelnetwerk hebben en dus niet meer 100 %afhankelijk zijn van KPN en haar netwerk.

 
Weet je dat zeker? Zonnet is voor zover ik weet jaaaaaren geleden al opgericht, Versatel ook.... in 1995 lees ik nu. Was me niet bekend.

Zonnet had een inbel-internet accountje en is later als een van de eersten "gratis" internet gaan verstrekken.

Als ik me niet vergis is Zonnet zelfs door een paar jongens opgericht en daarna overgekocht. Ik kan helaas zo vlug niets vinden over de ontstaansgeschiedenis van Zonnet.

Maar ik twijfel er toch sterk aan dat dit altijd al bezit is geweest van Versatel.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan