Limburgse vlaai krijgt erkenning!

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.178
Waarderingsscore
576
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
De Limburgse vlaai wordt vanaf 22 januari officieel door Europa erkend als beschermd streekproduct.

De vlaai krijgt dan het zogeheten BGA-label, de beschermde geografische aanduiding.

Een groep Limburgse bakkers heeft er lang voor gelobbyd.
Dankzij de status mogen alleen bakkers uit Nederlands en Belgisch Limburg de vlaai verkopen als 'Limburgse vlaai'.

Ook moet de vlaai voldoen aan strikte eisen op het gebied van het bakproces en het uiterlijk.

Een bakker uit Susteren heeft er lang voor gelobbyd en is blij met de erkenning"De Limburgse vlaai is toch het uithangbord van onze provincie", zo zegt hij bij 1Limburg.

Bron: NOS teletekst.
 
Yep, ik hoorde het eind december of begin januari op het nieuws dat dit in de planning lag en dat de rest van Nederland door hun gebakken vlaaien niet meer Limburgse vlaai mag noemen. :biggrin:

Wel grappig zoiets, maar toch een streekproduct om trost op te zijn!
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
...dus dat word voor ons kilometers rijden om zo'n limburgse vlaai te kopen!

Maar stel dat ik zo'n vlaai ergens in limburg ga bakken en hier doorverkoop aan de buurman, is het dan nog een limburgse vlaai?

En ik zie de juridische bui alweer hangen voor de vlaaien in de lokale supermarkt, want die verkopen dan geen limburgse vlaaien meer, maar vlaaien volgens limburgs recept.
...tja, dat gaat wat worden maar ik ga er snel nog eentje kopen bij de bakker!
(ik ben dol op de vlaaien met advocaat) :tong: :tong: :tong:
 
De Limburgse vlaai wordt vanaf 22 januari officieel door Europa erkend als beschermd streekproduct.
gelijk export heffing gaan vragen is het zo afgelopen.....


:ROFLMAO:
heb net een wind laten waaien kan ik die ook erkennen als "uut grunn"?
is eigen fabricaat namelijk
 
...dus dat word voor ons kilometers rijden om zo'n limburgse vlaai te kopen!
Men kan ze ook importeren. :) Ik denk dat grote winkelbedrijven dat wel zullen doen.

Wat jij dacht gaat hem niet worden. Je moet natuurlijk wel Limburger zijn om zo'n vlaai te bakken. Dan moet je een vast woonadres hier hebben en jezelf converteren tot Limbonesiër.

is eigen fabricaat namelijk
Nee helaas zo werkt dat niet, is namelijk niet een eigen speciaal recept, winden worden door elk lichaam automatisch aangemaakt. :biggrin:
 
  • Haha
Waarderingen: Dr.Z
Maar hoe zit het met de banketbakkers, bijvoorbeeld in Brabant?

De leverancier van grondstoffen gaat dus ook iets kwijtraken, de vlaaienmix.
Dat zijn aardig wat zakken...
 
De leverancier van grondstoffen gaat dus ook iets kwijtraken, de vlaaienmix.
Dat zijn aardig wat zakken...
Nou daar ga je al....
Is er in iedergeval geen tekort van grondstoffen voor vlaai in Limburg.
Gaat de prijs ook zakken....
 
Het is toch de naam 'Limburgse vlaai' waar het om gaat, je mag dus wel vlaaien maken/verkopen maar mag ze dan niet als Limburgse vlaai verkopen/aanbieden, althans, dat is wat ik ervan begrijp.
 
@Tech
De limbo,s wilden die vlaai voor hun zelf
Nu houden ze alles ook maar!
Limburg is wel makkelijker los te peuteren dan Friesland
Die laatste is geprobeerd gezien de gaten met water maar niet gelukt helaas :giggle:
 
  • Haha
Waarderingen: Dr.Z
Nee hoor, @Tech heeft gelijk. Het is een Limburgse vlaai en die mag men elders niet meer maken.
Men kan wel nog gewone vlaaien maken, voor mijn part ook met andere provincienamen dat maakt allemaal niet uit of gewoon vlaaien of Nederlandse vlaaien, allemaal prima.
Alleen de Limburgse vlaai is beschermd.

Friezen hebben het geluk gehad dat hun dialect als taal geaccepteerd is, dat is iets wat ons weer niet gelukt is. Ieder zijn ding. :)
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan