LNB aan het sterven ?

J

JoostA

Beste mensen,

Ik was vanmiddag lekker naar de Tour de France aan het kijken (op Ned 2) toen ik ineens "no signal" had. Je weet maar nooit wat er in Hilversum gebeurd, dus ik dacht verder te kijken op France 2 kijken. Echter: daar was ook geen beeld en vervolgens kon ik constateren dat alles wat op Astra1 zat geen beeld had. Hotbird en Astra 2 wel beeld. (De BBC en Dance TV maar even utgeprobeerd.)

Dan denk je toch dat er iets mis is met de LNB (en niet met de Astra 1 zelf...). Het merkwaardige is echter dat op het moment dat ik druk doende was met het opsporen van de fouit ik ineens mijn zenders weer terugkreeg. Voor de goede orde: het is droog (en warm), de schotel staat op de grond en ik kan vanuit de huiskamer zien of er vogels op landen e.d.)

Iemand zoiets al eens meegemaakt ?

Ik denk nu zelf dat mijn LNB aan het sterven is, hoewel dat ding een stuk jeugdiger is dan de beide andere (zeker een aantal jaren, want ik heb pas een aantal jaren geleden drie LNB's op een schotel gemonteerd.) Nu kan ik een reserve exemplaar kopen en het nog een tijd aanzien, maar die aanschaf ik ook zinloos als de fout ergens anders zit...

Op een "belendend board" zag ik een melding staan van iemand die hetzelfde probleem als ik tegenkwam na het uploaden van HoT 5.5. Josje meldt daar (o.a.) dat je via Card + EMU van het probleem af zou zijn. Ik vraag me nu af of die HoT eigenlijk wel deugt, maar ik kan zo gauw geen ander exemplaar vinden dan wat er nu bij mij inzit.

Wat in ieder geval helpt is van EMU gewoon weer om schakelen naar "CARD". Blijft het toch een eignaardig geval waarmee toch meer mensen te maken mee zouden moeten hebben.

Het kan inderdaad de firmware zijn natuurlijk. Zelf heb ik geen Humax, wel heb ik ook een stervende lnb gehad.

Deze gaf ook vreemde kuren, zoals compleet wegvallen van het signaal. Dat begon bij mij echter op de NL zenders (hoge frequenties) en kwam ook vrolijk weer spontaan terug.

Andere Astra zenders bleven wel werken grappig genoeg.

Dus het zou wel eventueel een teken kunnen zijn, maar het hoeft niet. Een reserve exemplaar is natuurlijk nooit weggegooid. Wat kost zoiets? 10 euro? En dan kun je die bijv. ook gebruiken op de camping ofzo als je daar naar toe gaat tenminste. Dat is althans waar ik de mijne voor gebruik.

Hier is ook altijd 1 reserve aanwezig, maar dat vond ik zelf ook wel noodzakelijk met 5 schotels hier. De reserve is nu opgehangen want die bovengenoemde lnb was opeens echt stuk, nergens beeld meer. Word weer tijd voor een nieuwe reserve-lnb.:)

Geen idee wat ze kosten (het zal inderdaad tientjeswerk zijn) maar ik zal eens een reserve gaan neerleggen. Mijn Humax is al heel wat jaartjes oud, en dat is meteen de leeftijd van de LNB's.

Jij hebt trouwens zeker óf een forse tuin óf een heel groot dak ? Anders kun je die vijf schotels slecht kwijt -:).

In Turkije zag ik trouwens heel wat schotels van een metertje of viereneenhalf doorsnee. Geen idee waar ze die op richten, maar daar zou ik er amper 1 van kwijt kunnen, anders zit ik permanent in de schaduw...

Jij hebt trouwens zeker óf een forse tuin óf een heel groot dak
Geen van beiden, maar ik heb wel een verticale pijp tegen de muur, die van ongeveer 2 meter boven de grond begint tot boven aan de dakgoot.

Daar zitten 3 antennes op.

De 4e is draaibaar en staat in de tuin (1.20m) en de vijfde hangt boven de deur en is voor de Astra op de slaapkamer.

Die 1.2 is daarmee meteen de grootste. De anderen zijn 2 stuks 60cm, 1 stuks 95cm en 1 stuks 1m. Dus da's nog wel te doen.

De laatste keer dat ik een Alps lnb kocht (wel nog 0.6db) was 10 euro. De 0.3 versies kwamen toen 15 euro dus da's wel te doen.:)

Ik heb nog steeds 3.0 erin staan.

Sinds het gebruik van ird2 loopt hij helemaal niet zo lekker meer.

Als ik naar de Nederlandse zenders wil kijken zet ik hem altijd op card, anders verdomd hij soms helemaal.

Ik krijg altijd een een melding van irdeto status 16 na het aanzetten of wanneer ik van een ongecodeerde zender naar een Nederlandse zender zap. Na even wachten krijg ik dan beeld. Ook bij het zappen gaat het veel langzamer dan voorheen.

Met ird1 had ik er nooit last van. Hij stond dan altijd op emu+card.

Na het plaatsen en afsluiten van de PC drong nog iets tot mij door.

Ik had eerder al meerdere malen meegemaakt dat tijdens het kijken naar een Nederlandse zender het beeld zwart werd.

Vemoedelijk wordt dit veroorzaakt doordat de humax zowel de emu als de kaartlezer gebruikt. Er zit voor de emu nog ird1 in. Hier doet hij het uiteraard niet op en gaat op zwart en met een beetje pech in de stress.

Welke melding hij dan geeft weet ik niet meer.

Ik gebruik een multiswitch voor de astra. De andere ontvangers blijven het dan doen, dus daar ligt het niet aan.

Dit was voor mij de voornaamste reden om de emu op card te zetten bij de Nederlandse zenders.

Dit gaat goed op de eerder genoemde onhebbelijkheden van ird2 na dan.

Ik kan je melden dat ik er nu ToH 3.3 met de HoT 5.5 plugin (en nog een leuke key editor) in heb zitten. Die doet het toch wel op card + emu zover ik kan zien (het spul zit er nog maar een dag of vier op). Voorheen was het vooral bij Discovery, Animal en NGC toch wel vaak kwestie van een Aston Cam lostrekken (en terugsteken) voordat er beeld op kwam. Ik durf nogg niet veel definitiefs te melden, behalve dan dat Spice Platinum nu ook voor de niet Digitenne kijkers bereikbaar blijkt te zijn geworden -:). (Weliswaar via de Hotbird op 10583 Mhz en via card + emu +s, - en zet die emu vooral terug op card + emu als je vervolgens weer iets op Canal Dgitaal wilt zien).

Kijk eens aan, dat scheelt toch alweer.:)

Volgens mij heb ik er bij een kennis ook die TOH 3.3 in zitten. Die heeft geen problemen met haar Irdeto2 kaart, werkt als een trein.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan