LNBF offset (installatievraag)

W

wizzaerd

Vraagje voor de doorgewinterde installateurs:

Welke LNBF's hebben een offset in de behuizing.

Wat zijn de ervaringen met afwijkingen t.o.v. de gradenboog op de behuizing. (m.a.w. kan je er vanuit gaan dat nul ook nul is...)

Wie heeft er een handige truc voor het afstellen van de kruispolarisatie zonder analyzer.

 
@wizzaerd,

Ik denk dat je de H/V aanpassing bedoeld die je in sommige commercieële LNB(f)'s tegen komt. (ben even de benaming kwijt)

Je kan er van uit gaan dat de gradenboog op de lnb wel klopt.

Dat zou toch slordig zijn van een fabrikant. :)

En als deze gradenboog er niet op staat dan weet ik uit ervaring dat je de lnb voor de astra een paar graden naar rechts moet draaien.

(of links, als je voor je schotel staat)

Wat betreft de kruispolarisatie, die kun je met een satfindertje wel meten zij het op een creative manier.

Zoek een freq. op met een horizontale polarisatie en draai je lnb totdat je een maximaal signaal hebt.

Schakel daarna om naar vertikaal en regel af op minimaal signaal.

En de stand die daar tussen in ligt is bruikbaar.

Een simpele metode die ik even snel zou kunnen bedenken.

Ikzelf heb daar een zogenoemde "satlook"voor.

Maar die zijn behoorlijk aan de prijs.

 
Over het algemeen mag je ervan uit gaan dat je de lnb normaal ,dus recht ,mag monteren in de feedhouder.

De fabrikanten hebben nl. intern rekening gehouden met de afwijking die hier is , dus de antenne in de feedhorn staat iets scheef opgesteld , dit omdat het netter staat indien een lnb mooi recht gemonteerd is.

Maar niet alle merken houden daar rekening mee , in elk geval is de manier zoals @drz die beschrijft er 1 van.

Ikzelf gebruik een Rover waarmee de lnb exact goed te zetten is.

Daar heb ik dus ook al mee gemerkt dat het per lnb nogal kan verschillen maar voor en vaste opstelling maakt het weinig uit.

Er zit een error correctie in je ontvanger , maar het mooiste is natuurlijk als deze niet al teveel hoeft te werken dus een beetje spelen op de manier die eerder uitgelegd is zal al wel tot voldoende resultaat leiden.

 
hoi tech. dan zou die lnb speciaal voor de positie van nederland t.o.v. de 0 meridiaan gemaakt moeten zijn. die zullen er best zijn, maar wat als je er een hebt die voor b.v. ierland bedoeld is?

gr trust

 
@drz; Goede doehetzelf tip. Inderdaad een handig ding die Satlook, moet het zelf doen met een Digisat. :)

@Tech; de mijne is draaibaar dus ik vind het toch wel interessant om te weten/meten. Ik vermoed ook dat er afwijkingen in zitten. Ik heb bijv. een Alps en een Sharp maar kan in beide gevallen geen info vinden of deze al 'voorgecorrigeerd' zijn of niet.

Toch maar even mee gaan spelen dus m.b.v. bovenstaande methode. :biggrin:

Thnx

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan