maximale lengte aan coax tussen ontvanger en lnb

P

pet123

het volgende. Ik heb aan mijn 1.80m schotel 20m coax zitten

en deze gaat naar een disq schakelaar welke ik in de schuur

heb gemonteerd. Vanaf de disq schakelaar is het nog weer 25 meter naar mijn ontvanger.

Zet ik mijn ontvanger buiten om de schotel af te regelen dan heb ik

b.v. op het belgische vt4 100% signaal(met een kort stuk coax). Heb ik later

binnen de ontvanger weer opgesteld dan heb ik nog maar 70% signaal.

Wie weet wat de maximale lengte is wat je mag gebruiken aan coaxen wat is de beste coax. Is het verstandig om een disq. schakelaar op het einde van de kabel te monteren?

Wie weet antwoord.

 
dat is wel het maximale maar je kunt er altijd nog een versterkertje tussen zetten

 
Tsja, een echt maximum zit er natuurlijk niet aan, maar na een meter of 20 gaat de demping wel echt meetellen natuurlijk. als je echt zoveel coax nodig hebt probeer dan wel de echt heeeele goede te krijgen met een zo laag mogelijke demping. 42 meter totaal is wel heel erg veel. vooral de hoge freq. zullen dan behoorlijk verzwakt worden. Wat je met zoveel coax beter kan doen is een kleiner schoteltje met minder coax. Wat ook een niet te dure oplossing is, is je ontvanger dichtbij je schotel plaatsen, en een lange scartkabel naar je tv. ikzelf heb dit ooit ook eens een keer gedaan, ontvanger in de schuur, onder de schotel. het enige probleem is de ab. maar hier heb je ab. "verlengers" voor. dit laatste is waarschijnlijk goedkoper dan erg dure lage dempingscoax. Versterkers zijn wel een optie, maar deze versterken de ruis ook vrolijk mee, en dat is bij feeds, en de zwakkere signalen nu niet echt lekker. het is helaas altijd wat. zal wel op een hoop geexperimenteer uitdraaien.

succes

peter.

 
Met coax van het type H125 kun je zonder problemen 75 meter coax gebruiken.

Maar dan wel aan één stuk.

Zodra je met schakelaars en relais gaat spelen zit je op dit moment wel aan je limit.

En zoals Rienk zegt is een versterkertje misschien wel aan te raden.

Maar is het zo dat je de wat minder harde signalen niet meer ontvangt of is het alleen maar je signaal meter die wat minder ver de hoek uit komt?

Het feit dat je signaalmeter minder aanwijst hoeft niet te betekenen dat je ook minder ontvangt omdat je ook nog met de doorgangsversterking zit van je LNB.

Je hebt LNB's die een doorgangsversterking van ongeveer 40 db hebben en je hebt ze van maarliefst 60 db!

Maar het kan zomaar zijn dat de LNB van 40 db meer zenders ontvangt dat diegene met de meeste doorgangsversterking.

Dit heeft veelal te maken met de hoeveelheid ruis die de LNB zelf produceerd en ligt meestal rond de 0.9 db. (natuurlijk geven fabrikanten 0.7db op maar dat is onder ideale omstandigheden die vrijwel zelden gehaald word!!)

Kijk even hoeveel db jouw LNB versterkt en vervang deze

eventueel door een model die een hogere versterking heeft.

Hoe lager de doorgangsversterking van een LNB hoe gevoeliger voor demping is het signaal.

Met andere woorden, je houd aan het einde van je kabel meer signaal over als je een hogere versterking hebt!

Maar dit is alleen zinvol als je lange stukken coax gebruikt anders heb je al gauw kans dat je de ontvanger overstuurd!

Succes!

 
Bedankt voor de reacties. Ik heb verschillende lnb's thuis. Ik ga nu eerst wat verschillende lnb's proberen en misschien is dan het probleem opgelost

 
Een nieuw stuk coax heeft wonderen gedaan. Morgen maar eens kijken wat er gebeurt als ik nog een disq schakelaar tussen zet.

 
Goeie zet! Coax gaat gemiddeld 5 jaar mee.

Een stukje coax dat blootgesteld word aan weer en wind (niet te vergeten zonlicht) gaat sneller achteruit dan coax dat onder de grond of in een pvc pijpje is getrokken.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan