meerdere schotels en lnb's geswitch??!!

M

mohsinddd

ik had het volgende probleem 110cm schotel motor gestuurd maar met een monoblock er op, dat werkte dus niet omdat de motor ook een 2/1 switch heeft voor een eventuele xtra lnb of schotel, als ik de 2 lnb in het monblock wou kiezen in me menu schakelde de mototrswitch om naar de andere poort waar geen kabel aan zit. dus de motor nam het command aan en schakelde om ipv het monoblock, sluit ik het monoblock aan op de 2e poort dan krijg ik signaal en geeft hij het commando ook door naar de monoblock switch,...

Maar goed.

Nu het probleem ik heb 2 schotels 1 in de richting WEst 7W met 2 lnb's

en de andere schotel met het monoblock op de astra 1 en 3 , uit dat monoblock komt dus maar 1 kabel en van de andere schotel 2 lnb's en dus 2 kabels,

3 dus maar hoe schakel ik deze zonder de eerdere problemen te krijgen, ik heb het al eerder geprobeer toen met die motor maar En diseq 1.0 gebruiken En daar na 1.1 erbij werkt niet de monoblock geeft geen ander signaal of reageert er niet op...

ik heb dus 3 kabels die ik kan aansluiten om me switch maar gaat dit werken die ene kabel op de switch die naar het monoblock leid hoe geef ik het mono block nou aparte commandos?

iemand bekend hiermee die een logische opliossing kent?

 
Hoi Mohsinddd en allereerst welkom op Satellite Fun.

Ik zie precies je probleem maar weet niet of dat zomaar even opgelost kan worden.

Wat er in jouw situatie moet gebeuren, tenminste als ik het goed lees, is dat je op 1 van de 3 diseqc aansluitingen, ook een apart diseqc signaal (A en B) moet kunnen afgeven om die monoblock aan te sturen.

Misschien dat het gemakkelijk is om dan een losse twin-lnb te nemen, dus 2 lnb's die je in zo'n houder kan zetten maar dan op een diseqc aangesloten moeten worden.

Als ik me niet vergis is er echter ook een manier om diseqc switches aan elkaar te koppelen en heel misschien zou dat ook met die monoblock van jou kunnen lukken.

Dat laat ik even aan de technische mensen alhier over, maar het kan wel alvast handig zijn om het merk en type/model van je ontvanger even in een berichtje hier te schrijven, zodat men al gelijk beter op de hoogte is van de eventuele mogelijkheden.

 
Dit is op te lossen wanneer je apparatuur (dus alles) een hogere versie van DiSEqC aankan, want dan kan je ontvanger aangeven voor wie een bepaald commando bedoeld is.

Dat heet adressering.

Mar daar heb je nu waarschijnlijk niet zo heel veel aan.

Het is onbekend welke apparatuur je nu precies hebt.

Maar sommige ontvangers hebben voor dit soort zaken wel een oplossing paraat.

Die beschikken namelijk over een 12 volt uitgang waaraan je een relais kan hangen (natuurlijk niet zomaar een willekeurig relais).

Wanneer je ontvanger dat ook heeft, kun je op deze manier een keuze extra maken en daarmee lijkt me je probleem opgelost.

Moet je wel een extra twee aderig kabeltje trekken.

 
ik heb een maxdigital 225S HD PVR en ik heb gemerkt in de instelling dat ik 4 diseq 1.0 poorten kan gebruiken verder kan ik het uitbreiden met 1.1 dan komt er in het menu een extra 16 poort switch achter de 4 van de diseq (dus in het plaatje in het menu zie je dan 2 switches achter mekaar 1 4 en 1 16) te staan echter reageert het monoblock daar ook niet op, kwam ik toen met die motor al achter.

toen probeerde ik op poort 1 diseq 1.0 met diseq 1.1 en aandere poort te kiezen maar maakte geen verschil lnb eerste lnb bleef werken 2e niet

----- Added 4/8/2008 at 01:32:18 -----

ik heb zelf ook aan een oplossing gedacht, maar mag dit technisch gezien wel geprobeert worden?

ik heb een 4 poort switch en sluit op 3 en 4 poort de 2 lnb's van de andere schotel.

op de 1e EN de 2e poort sluit ik allebei dezelfde monoblock aan met een splitter, split ik die kabel van het monoblock en sluit hem gewoon 2x aan op de 2 poorten.

als er dan een diseq commando naar poort 2 gaat komt van de receiver komt deze Wel aan in het monblock en schakelt hij om en gaat verder werken via de poort 2 van me switch.???toch??

Maar is het niet schadelijk dat er een signaal terug komt OOk op poort 1 terwijl ik 2 gebruik, kan een switch dat handlen?

 
Laatst bewerkt:
Dat is dus precies wat hij als laatste voorstelde.

Ik heb hier niet op geantwoord omdat ik zoiets nog nooit geprobeerd heb en dan dus ook niet ga roepen dat dat wel zal werken.

Zo te zien heb jij dit vaker gedaan..

 
ja de oplossing van trust had ik dus zelf ook ingedachten en ga gewoon dat proberen

 
Dat is dus precies wat hij als laatste voorstelde.Ik heb hier niet op geantwoord omdat ik zoiets nog nooit geprobeerd heb en dan dus ook niet ga roepen dat dat wel zal werken.

Zo te zien heb jij dit vaker gedaan..

Ik heb het niet in gebruik maar destijds wel getest .

Het simpelste qua bekabeling gaat het met een 4/1 switch die je open kunt maken , daarin heb ik eenvoudig de beide middenaansluitingen van poort 1 en 2 doorverbonden .

Ik hoop alleen nog een keer van iemand te horen of het ook met een duoblock (CanDig) gaat , ik heb gelezen dat die een iets andere diseqc variant gebruiken .

Met veel recente receivers gaan 2 switchen (of een monoblock na een switch) achter elkaar wel (uncommitted / committed)

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan