microclient server en cccam upgrade

Hoe heb je de CF dan geformateerd?

Als je een password ingeeft hoort daar altijd een usernaam bij, of het is de root.
Twee maal na mekaar is vreemd.
Maar hoe ging het dan bij de oude CF.

Je kunt ook filezilla eens gebruiken die werkt veel makkelijker.
Inloggen met usernaam/password of root/password.
Dan kun je gelijk zien waar hij over struikelt.

Via USB moet ook kunnen.
Maar ik weet niet welk file system puppy accepteert.
Ext2/3 of ook fat/ntfs.

Grtz.
 
Pff ik geef het op. Wat heb ik tot nu toe gedaan de laatste 16 uur. Eerst maar eens de tip van Guardian uitgevoerd maar werkt niet.
Daarna maar weer eens een bootable puppy linux cf gemaakt. Opgestart en daarna proberen in te loggen met ftp met filezilla. Ip adres ingegeven en poort 21 verder niks ingevuld want ik heb ook niks ingesteld met wachtwoord en zie de volgende foutmelding:"ECONNREFUSED - Connection refused by server".Daarna iets geprobeerd met root enz enz steeds dezelfde foutmelding. Ik denk weet je wat ik ga het eens met een usb stick proberen dus weer een bootable stick gemaakt en warempel ook deze start op op de micoclient maar met ftp inloggen ho maar. Voor dit moment ben ik dus uitgedacht want ik zou niet weten hoe ik dan cccam er op krijg. Oja de gegevens worden op vfat extensie geschreven. Ik heb de oude cf er maar weer ingestopt maar kan het toch niet uitstaan dat ik dit niet werkend kan krijgen op een andere cf c.q usb stick. Misschien iemand nog een helder idee.
 
Waarschijnlijk vergeet je een paar dingen!

Allereerst moet je in puppy met het connection icoontje de verbinding installeren.
DHCP als er een dhcp server draait, of een vast IP met DNS en gateway.
Als dat goed is kun je met het browse icoontje (web-browser) internet op.
Als dat funktioneert heb je de netwerk settings goed staan.

Om met ftp te kunnen werken moet een ftp server op puppy draaien.
Als die nog niet loopt start je hem met vsftp te typen in console (als hij zo heet).
Waarschijnlijk staat die standaard niet op anonymous login.
Dus moet je in filezilla onder "file" linksboven en "sitemanager" een 'new site" maken.
Onder host het IP adres, servertype FTP, logontype normal, en username/password.
Of in de adresbalk van het hoofdscherm hetzelfde typen.
Nu moet ftp ook werken.

Overigens heb je op het bureablad ook een console icoontje liggen.
Hierin kun je ook alle commando's ingeven, dat hoeft dus niet met gexec ofzo.
Als je het commando typt met spatie --help erachter krijg je alle variabelen te zien.
De syntax dus, bv ls --help
En je ziet wat er gebeurt, en de foutmeldingen.

Het komt waarschijnlijk omdat in de puppy waarin je boot nog niets is ingesteld.

Grtz.
 
Nja, heb het eens effe zelf uitgeprobeerd.

In puppy is standaard inderdaad geen ftp server gestart.
Er zit wel tftp in en daar kun je met de command mode in console mee naar een ftp server op een pc.
Of je start Gftp, en je krijgt een grafisch scherm als bij filezilla.
Voor de rest werkt het precies hetzelfde.

De puppy ftp server heet echter pureftpd, en die start je met "run pureftpd".
Die zit ook links bij de applicaties waar ook gexec, gftp en wget en vele anderen zitten.
Die kun je allemaal op je bureaublad leggen als je wil.
Heb je pureftpd lopen, en ook een root password ingegeven kun je connecten.
Dus van de win pc met filezilla inloggen zoals hierboven omschreven.
En het werkt perfekt.
Je kunt nu alle files die je wil naar puppy overbrengen.

Maar je kunt ook via gftp files van een ftp server halen.
Of via een internet ftp site/server.

Grtz.
 
Kijk met deze hulp kan ik weer verder.
Ik was al wel zover dat ik internet aan de gang heb maar dat van de ftp server wist ik niet. Maar met bovenstaande heb ik weer een uitdaging te gaan.Bij gelegenheid ga ik er mee verder want er zijn ook nog andere dingen die door moeten gaan.
Het kost nl voor een leek zoals ik nogal wat tijd maar je leert er wel veel van.
Kilroy bedankt voor al je hulp
 
Hallo vrienden en met name Killroy. We zijn weer wat verder want inmiddels met ftp verbinding met Micro server. Daarna CCcam.x86 en restart script uit oude versie geladen in micro server onder /root/ my-applications/ bin. Daarna attributen op 755 gezet d.m.v chmod (ook al weer zoiets maar gelukt). Verder heb ik de CCCam.cfg in Var/etc gezet. Staat nu op 644 en krijg deze ook niet naar 755 maar maakt dit wat uit zoja hoe krijg ik die dan op 755.
Daarna vol verwachting naar beneden om te kijken of hij het doet en nee hoor geen beeld. Opnieuw naar boven (mijn conditie is al veel beter geworden trouwens) en met de volgende commando,s:
root/my-applycations/bin/CCcam.x86
killall CCcam.x86 stopgezet
CCcam.x86 gestart
Dit lijkt allemaal goed te gaan maar server werkt niet.
Moet ik nog meer bestanden er in zetten of zie ik met mijn kennis nog weer vanalles over het hoofd. Zal wel het laatste zijn vandaar ook weer jullie hulp gevraagd.
Even nog een andere vraag: Als ik de server afsluit en ik start hem weer op dan zijn alle instellingen weer weg. Ik moet dan alles weer instellen. Hoe kan ik deze opslaan.
Inmiddels hebben we er samen zoveel energie ingestoken dat ook dit laatste stukje moet gaan lukken. Met name Killroy bedankt voor al je hulp maar als je wil nog even het laatste zetje. Als je wil graag nog een stappenplan waar en hoe CCCam werkend te krijgen.
Bedankt alvast
 
Zie je wel de aanhouder wint. Inmiddels draait mijn microclient op puppy linux 4.2.1 met CCcam 2.1.2 Het enigste wat ik nu nog graag zou willen weten is hoe ik alles kan saven zodat alle instellingen bewaard worden en verder moet ik nog even afwachten of het restart scriptje ook nog werkt.
Killroy kan je me nog even vertellen hoe de boel moet saven.
 
H?, echt goed dat je het allemaal zo snel werkend hebt gekregen!!
Je ziet dat het allemaal echt niet zo moeilijk is die linux.
Je moet gewoon de struktuur en werking effe door hebben.

De boel saven?
Zover ik weet gaat dat als je puppy gaat afsluiten/beeindigen.
Linksonder in start menu en dan exit.
Dan vraagt hij nog of de changes gesaved moeten worden.
En dan denk ik dat ze naar de CF worden weggeschreven.

Wat die chmod betreft, dat kan veel makkelijker met filezilla.
Rechtermuisklik op de file en fileattributes klikken en je kunt aanvinken wat je wil.
Onder zie je dan de chmod waarde.
Daarna zie je rechts naast de files de permissions staan.
Als je in filezilla ook een editor/viewer hebt gekozen kun je de files met view ook bekijken.
Pureftp hoef je overigens allen maar te laten draaien zolang je files moet overzetten.
Daarna kun je hem stoppen.

Je kunt overigens ook met Gftp direkt van de microclient naar de dreambox.
Want daar draait ook een ftp server op, en da's noodzakelijk.

Maar hoe had je nu de cccam server werkend gekregen?

Grtz.
 
Zoals in mijn vorige bericht de bestanden in de juiste dirctory,s geplaatst alleen cccam.cfg stond in de verkeerde etc map. Die kon ik eerst niet vinden maar moest ik er zelf bijmaken. Daarna cccam opgestart met commando en warempel het werkt. Ik kan trouwens geen verschil ontdekken dat het beter of anders werkt maar daar ging het ook niet om. Dat saven is niet zo want als ik hem afsluit wordt er niet gevraagd om de bestanden op te slaan. Dit is maar 1 keer gebeurt en wel na de eerste keer opstarten en daarna weer afsluiten. Er staat wel zoiets van backup maken op maar durf dit nog niet aan. Ik wil altijd eerst graag weten hoe iets moet maar misschien iemand anders die dit wel weet en anders maar weer even googelen op het net.
 
Ik vraag me af of je wel iets moet saven.
Instellingen staan in linux altijd in configuratie files.
En die heb je erin gezet, en ik denk dat puppy dat automatisch doet.
Of er moet ergens een save funktie in het menu zitten, dat weet ik zo niet.

Die puppy is overigens een prachtig ding, maar goed dat je die erop hebt.
Hij is zeer klein zeer snel en draait zowat overal op.
Zelfs op de kleinste, oudste pc's en beperktste pc's.
Er zit standaard geweldig veel in aan programma's e.d.
Alles werkt gelijk na booten, muis, video, audio, drivers etc.
Je kunt gelijk aan de slag.
Hij ziet alle win en andere partities die je kunt mounten, en waarvan je de files kunt bekijken.
Bovendien kun je nog vanalles van hun site gratis downloaden.
I'm impressed I must say!

Grtz.
 
Even een update. Ik ben nog maar weer even terug gegaan naar mijn oude cf kaart omdat ik het nog niet voor elkaar krijg om alle instellingen gesaved te krijgen. Normaal zou dit automatisch gaan maar zoals gewoonlijk bij mij niet. Bij afsluiten krijg ik dat pup_save.2fs al gesaved is.Verder is het zo dat het herstartscript uit de oude cf niet werkt. Iemand van de lezers die een goed werkend startscript voor mij kan maken. Daar heb ik (nog) geen kaas van gegeten.
Iemand van de lezers een idee hoe ik de boel wel kan saven. Er zijn in puppy diverse backup mogelijkheden maar welke kan ik gebruiken en hoe moet ik dat doen. Ik weet het weer veel vragen maar anders kom je niet verder. Bedankt alvast weer voor jullie hulp
 
Ik weet niet welke instellingen er gesaved moeten worden?

Hoezo herstartscript als hem gewoon kunt starten?
Maar zet de tekst van die scriptfile maar eens hier neer.
Met (white) spaces wel.
Dan kunnen we eens kijken.
Dat kan niet zo erg veel zijn.

Bij een backup maken zal hij naar de CF toe moeten (dat is de enige mogelijkheid).
Omdat de CF 4GB groot is en puppy maar 100MB zou dat geen probleem moeten zijn.
Of er zou een optie naar USB stick moeten zijn.

Grtz.
 
Oke dit script wordt op de oude versie gebruikt om de Cam elke nacht een keer opnieuw op te starten omdat anders na verloop van tijd het geheugen wat voller wordt. Met saven bedoel ik het volgende: Bij mijn oude versie is het zo dat de instellingen automatisch weer aanwezig zijn zowel de ftp server als cccam. Na herstart van de micro draait cccam weer vanzelf op de oude cf kaart. Met de nieuwere versie moet ik handmatig de ftp weer opstarten en CCcam handmatig weeer herstarten. Niet dat dit rampzalig is maar gemak dient de mens.
Dan nu hier het script. Hier staan ook instellingen in voor een firewall maar die draai ik allang niet meer.
#!/bin/sh
# Restart CCcam.cfg en firewall als /tmp/firewall.users en /tmp/CCcam.config
#
config_file="/tmp/CCcam.cfg"
firewall_users="/tmp/firewall.users"
# set the firewall.log date and time
echo "================================" > /tmp/CCcam.log
date >> /tmp/CCcam.log
echo "================================" >> /tmp/CCcam.log
#
# Herstart de Firewall, indien nodig vanuit /tmp
if [ -f $firewall_users ]
then
echo "firewall.users gevonden in/tmp" >> /tmp/CCcam.log
cp /tmp/firewall.users /var/etc/firewall.users
rm /tmp/firewall.users
/root/my-applications/bin/firewall.sh restart >> /tmp/CCcam.log
echo "Firewall herstart" >> /tmp/CCcam.log
fi
#
# CCcam opstarten en evt. CCcam.cfg activeren vanuit /tmp.
killall CCcam.x86
echo "CCcam stopped:" >> /tmp/CCcam.log
date >> /tmp/CCcam.log
echo "=>" >> /tmp/CCcam.log
#
if [ -f $config_file ]
then
echo "CCcam.config gevonden in /tmp" >> /tmp/CCcam.log
cp /tmp/CCcam.cfg /var/etc/CCcam.cfg
rm /tmp/CCcam.cfg
echo "CCcam.cfg updated" >> /tmp/CCcam.log
fi
#exit 0
sleep 1
/root/my-applications/bin/CCcam.x86
echo "CCcam started: " >> /tmp/CCcam.log
date >> /tmp/CCcam.log
echo "=>" >> /tmp/CCcam.log
sleep 20
rm /tmp/warnings.txt
echo "Ready:" >> /tmp/CCcam.log
date >> /tmp/CCcam.log
echo "================================" >> /tmp/CCcam.log

exit 0
#

Dit script stond er op toen ik de micro client vorig jaar heb gekocht.
 
En hoe heet die scriptfile dan?

Maar goed, je moet kijken of in de nieuwe CF ook die folders en files bestaan.
Die in het script genoemd worden.
In het eerste stuk wordt met killall CCcam.x86 cccam gestopt.
In het tweede wordt uit /tmp CCcam.cfg naar /var/etc gezet en uit /tmp verwijderd.
cp is copy en rm is remove (delete,verwijder).
En als derde wordt cccam vanuit /root/my-applications/bin/CCcam.x86 gestart.

Echo is gewoon tekst voor het scherm.
En steeds wordt alles naar de logfile /tmp/CCcam.log geschreven, moet dus ook bestaan.
Dat betekent dat je in die logfile kunt lezen wat er gebeurd is.
Voorgaande betekent dat een scriptfile ook CCcam.cfg in /tmp gezet moet hebben.

Dus gewoon kijken wat er anders is in de nieuwe CF.

Grtz.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan