Moteck probleem met Dream

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.417
Punten
113
Leeftijd
61
Ik ga toch maar eens posten. Heb voor een kennis een Dream gekocht met een Moteck SG-2100 motor en een 95cm Triax schotel.

Op heel goed advies van marlb64 heb ik de Dream ingesteld gekregen met longitude en lattitude en afgesteld op Sirius en dan vindt ie zelf de rest van de satellieten.

Er is echter een probleem.
Na een paar keer draaien is het signaal op astra teruggelopen of als we het al zo goed krijgen dat het 't zelfde blijft, zou de motor eigenlijk ietsje verder naar oost moeten draaien om beter signaal te krijgen op de Astra.
Het werkt niet 100% echt lekker dus.

Nu had ik gedacht de posities dan maar handmatig te zoeken en dan op te slaan, dus geen gebruik maken van de gotoxx funktie, dan kun je beter vast leggen hoe ver dat de motor moet draaien voordat ie stopt.
Maar dat lukt niet, want ik kan dan stapje voor stapje de motor links of rechts op laten gaan, maar dan duurt het dus eeuwen (als ie het al blijft doen) voordat je de satellieten er in hebt, het probleem is echter dat hou ik de knop voor links of rechtsop draaien langer in, dan blijft de motor doordraaien tot ie niet meer verder kan en er is dan ook geen mogelijkheid meer om het kreng te stoppen.

Wie heeft er ervaringen, tips, idee?n voor me want inmiddels begint mijn kennis begrijpelijkerwijze toch wel wat zenuwachtig te worden en ondergetekende eerlijk gezegd ook wel, na de nodige dagen bezig te zijn geweest.

En ik neem aan dat je de info van Sjerom > Installeren > Rotor, speciaal over de Moteck SG-2100, al 10x doorgenomen en uitgevoerd hebt...

Nou, dan weet ik het ook niet meer. Is het een nieuwe Moteck? Zo nee: nieuwe kopen die niet versleten is. Of een Stab HH100.

Het enige wat ik mij kan voorstellen is de longitude en lattitude waarden nog een keer op juistheid te dubbel checken.
Ik denk dat hier iets niet goed is..

Motecq en Stab zijn beiden Diseq dus daar zal het niet aan liggen.
Je kan voor de zekerheid wel alvast de winkel bellen en het probleem voorleggen, dan is de handelaar alvast op de hoogte en voorbereid dat de motor weer terug kan komen.

Succes,

Cliff

Kort gezegd, nee handleiding niet gelezen.
Eenvoudige uitleg was om een paal loodrecht op te zetten, dan te zorgen dat de motor op 0 staat en op 51 (hoogte).
Dan de schotel bevestigen, uitrichten op Sirius en zorgen dat motor, paal en schotel op 1 lijn staan en gezorgd voor maximaal signaal op Sirius.
Werkt prima. En ja, het gehele materiaal is spiksplinternieuw.

Longitude en Lattitude heb ik opgezocht op genoemde site en zowel de standaard instellingen voor Maastricht, alsook de instellingen voor Heugem geprobeert (die wijk ligt compleet naast de wijk waar mijn kennis woont).

Wijkt een beetje af.
Heugem: 50.833 5.717
Maastricht: 50.850 5.683

Misschien dat we de motor dan eens moeten resetten, ik weet het anders ook niet. Want de rest lijkt me toch echt goed.

Bedankt voor de hulp in elk geval tot zover.

Ik heb al een keer verschrikkelijk geklooi gehad met een Motec 2100 en een dream, na veel klooien, uiteindelijk de motor vervangen voor een Interstar, toen was probleem over. Ik heb ook gehad, dat schotel helemaal de hoek in draaide. Ook ging ie met regelmaat naar 0 als ik elders naartoe wilde. Ik zou een andere motor proberen. Geloof me..........

Thanks Ptje, die van mijn kennis gaat niet naar 0 als ik het niet wil, maar als ik hem zonder gotoxx wens in te stellen lukt dat van geen kant en gaat ie ook de hoeken in.

Vrijdag gaan we er nog eens mee stoeien met iemand die gewend is die dingen af te stellen en ook een meter heeft, als het dan weer niet lukt zullen we eens zien of we die motor kunnen omruilen voor een die wel werkt.

Nou we zijn weer een stukje verder.
Resetten van de Moteck blijft gewoon te gebeuren als je hem naar de 0 positie laat draaien (uitgangspositie).

Op de Dream bleven we problemen houden, nu wilde zelfs de Astra geen fatsoenlijk signaal meer geven.
Als we handmatig iets verder draaiden was het signaal perfekt.
Dan zou je stellen, dat er toch iets met de longitude en lattitude settings niet goed zou zijn.
Of met de motor, aangezien die bij het proberen in te stellen zonder gotoxx, met posities dus, blijft doordraaien tot het einde.

Gelukkig was mijn kennis in het bezit van een @sat9500.
Vandaag weer even daar geweest en ik was het nu zat, dus die motor hups op de @sat gehangen, zelfde truuk uitgehaald (motor op 0 gezet op sirius), in de setup voor USALS gekozen, exact dezelfde longitude en lattitude als bij de Dream opgegeven en hups, het kreng werkte.
Tientallen keren heen en weer gedraaid en blijft goed werken.

Nu laten we morgen de afstelling nog eens met een meter door een "echte" bijwerken en daarna nog eens met de Dream proberen, ben benieuwd.:)
Maar dan zijn jullie tenminste weer een beetje op de hoogte van de ontwikkelingen.

voer maar een flash erase uit en herhaal de setup procedure wanneer de schotel op de sirius staat!!!

waarschijnlijk zit er in de box wat verkeerd....

en NIET uitrichten met een satbeeper EN de moter ertussen!!!
maar ZONDER moter, de satbeeper gooit het geheugen van de moter in de war....

en anders toch maar ff lezen de handleiding op sjerom zou ik zeggen... als je die volgt stap voor stap kan het niet mis gaan!!!

Thanks! Handleiding op Sjerom met dat A4 tje is mooi, maar zo hebben we het in feite min of meer al gedaan had ik al geschreven. Dat had dus ook niet echt verder geholpen.

Probleem is inmiddels verholpen en je lacht als je hoort hoe.
Met de @sat9500 er tussen werkte die motor dus perfekt.
Toen is een kennis gekomen van me (van het middelste bannertje) en heeft nog even de uitrichting op de Sirius geperfektioneert met een meter er tussen.

Zaak weer aangekoppeld, nog eens gekeken op de @sat9500 en dat bleef uitstekend werken, zij het dat we dan iets meer signaal hadden door de beter afstellen.

Ik dus niet gek en de zaak nog maar eens omgekoppeld naar de Dream en rara... ik heb NIETS aan de Dream gewijzigd, hij werkte gewoon vanaf dat moment uitstekend met de Moteck.
Wat het nu dus geweest is weet ik niet, maar het probleem is voorbij, maar vond de oplossing wel enigszins apart.:)

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan