Motor Jaeger problemen

S

stefaand

Hoi sat vrienden.

En ja, het is weeral zover.

Na jaren goed werken heb ik sinds gisterenavond weeral NP op de superjack EZ2000 wanneer ik mijn schotel wil draaien.

Ok. het is koud buiten en dacht dat ie een beetje vastgevroren zat.

Ben dus deze morgen op het dak geweest en heb alle doosjes opengedaan en ingespoten met WD40 (dat ook vochtwerend werkt).

Maar toen ik beneden kwam was het weer NP.

Ik ben dus niet echt tevreden over deze motor.

De vraag is...zou ik hem vervangen ? En zo ja met welke motor zou ik dat doen ? Kan mij iemand helpem bij het installeren van die motor ?

Bedankt,

Stefaan

 
LoL, na een paar jaar komt ie weer eens kijken, welkom terug Stefaan.:biggrin:

Hoe groot is je schotel? Ik weet niet welke ontvanger je hebt, maar als je schotel niet te groot is, wordt het dan misschien niet langzaam tijd voor een diseqc motor?

 
Hoi stefaand.

Ik zag in je oude onderwerp staan dat je daar juist een ander probleem had, zeker niet met ontbrekende pulsen (nP).

De pulsen worden door een reedcontact gegenereerd.

Een reedcontact is een glazen buisje met daarin een magnetisch gevoelige schakelaar.

Wanneer de rotor gaat draaien, komt daar bij elke omwenteling een magneetje voorbij, en maakt de het contactje contact (dûhh).

Hierdoor word dus het signaaltje dat je superjack daarvoor heeft kortgelsoten en valt even weg.

Zo krijgt die dus zijn pulsen en weet ie dat ie aan het draaien is (en hoe ver ie ongeveer gedraaid is).

Het probleem wat je nu hebt, heeft dus te maken met het feit dat je superjack die pulsen niet meer ziet.

Dat kan komen door verschillende oorzaken.

Eentje daarvan is dat er een kabelbreuk is.

Dat kun je zelf controleren net zoals je de vorige keer hebt gedaan, met de multimeter.

Als je actuator (een arm die uitschuift) de schotel laat draaien, moeten er dus pulsen komen en die kun je meten of in ieder geval zien met een multimeter.

Het kan natuurlijk zijn dat die pulsen er wel komen maar dat de superjack ze niet ziet.

Dat kan komen doordat er geen stroom op de aansluiting van dat contactje staat, of dat de pulsen niet verwerkt worden intern in je superjack.

Dus als je de multimeter er bij pakt, zie je een spanning (meestal iets van 5 of 12 volt) als er niets gebeurt.

Zie je dat niet, dan even een van de draadjes losmaken.

Zo sluit je uit dat een kortsluiting in de kabel of het contactje je doet denken dat je een defect in je superjack hebt.

Als de motor draait, zie je die spanning telkens even kort verdwijnen.

Meest waarschijnlijk is echter dat het reedcontactje defect/versleten is.

Ook dan zie je de pulsen niet voorbij komen met je multimeter net zoals bij een kabelbreuk.

Dan moet je dus de actuator gaan repareren en dus het dak op.

De meeste motoren van tegenwoordig zijn DiSEqC motoren en geen actuators.

Die zijn niet geschikt voor grote schotels dus vandaar de BT daar ook over begon.

Om te kunnen draaien met een DiSEqC motor, moet je ontvanger dat wel ondersteunen, maar das meestal wel het geval.

Een DiSEqC motor trekt stroom uit de ontvanger, wanneer je een externe controller zoals de superjack gebruikt, heeft die zijn eigen stroombron.

Overigens is WD40 (en soortgelijk) een lapmiddel.

Dat spul is goed om vastgeroeste zooi los te krijgen en voor korte termijn te smeren.

Het heeft volgens de beschrijving inderdaad een waterafstotend effect, maar daar moet je nog maar eens over nadenken.

Zulk spul heeft alleen een waterafstotend effect als het word toegepast op droge objecten.

Doe je dat met objecten waar al vocht in zit, loop je het risico dat je dat vocht juist opsluit en das dus wel iets waar je rekening mee moet houden.

Verder bieden dit soort middelen nooit een permanente oplossing.

Als laatste moet je rekening houden met andere stoffen dan metalen, zoals kunststof behuizingen en de kunststof isolatie om kabels.

Door de vluchtige oplossings middelen (waardoor het spul gesprayd kan worden), kunnen zulke delen uitdrogen en na verloop van tijd gaan afbrokkelen / breken.

 
LoL, na een paar jaar komt ie weer eens kijken, welkom terug Stefaan.:biggrin:
Hoe groot is je schotel? Ik weet niet welke ontvanger je hebt, maar als je schotel niet te groot is, wordt het dan misschien niet langzaam tijd voor een diseqc motor?
hey Black Tiger,

jawel hoor, ik ben er nog, maar ik lees meer dan ik post.

Ja ik heb gezien dat DISEQC motoren nu erg in zijn.

Maar ik heb ook vernomen dat deze een RAMP zijn in combinatie met een DREAMBOX ??

Kan iemand dat bevestigen of ontkennen ?

Ik switch nu van 40E naar 40W met mijn JAEGER motor...maar deze blijkt nu stuk en ik weet echt niet wat ik nu moet doen ????

Kan iemand mij helpen ?

 
Maar ik heb ook vernomen dat deze een RAMP zijn in combinatie met een DREAMBOX ??Kan iemand dat bevestigen of ontkennen ?
Ik weet niet van wie je dat vernomen hebt maar dat is de grootste onzin dus ik kan dat met kracht ontkennen. Het enige wat misschien zou kunnen is heel oude types DM7000 en DM500 die nogal wat zwakke voedingen hadden.

Hier draait al jaren een draaibare schotel met een Diseqc motor en nog wel zo'n goedkoop type dus een Moteck SG2100 met een 1m of 1.10m Triax er op.

Het instellen met de Dream is echt een eitje. Wel moet de motor Usals ondersteunen. Als hij dat niet doet, nee dan is het niet zo leuk werken.

Mijn leverancier kwam hier eerst ook aanzetten met een of andere prul. Niet aan de praat te krijgen maar het was geen Moteck. Zij antwoord: "nee maar deze is hetzelfde en de Moteck hadden ze niet meer".

Ik dus van "ja breng die prul maar terug, zit geen usals op en kost hetzelfde ik moet een Moteck, klaar".

Dus hij terug met dat ding en opeens bleken ze toch Moteck te hebben, die er op gezet en we waren binnen een kwartiertje klaar he, want die heeft Usals ondersteuning.

Op twee andere plaatsen heb ik ook zo'n opstelling gemaakt bij kennissen van me. Draait ook al jaren gewoon met plezier op een Dreambox, zonder problemen.

Een Jaeger kost daarnaast zo'n 120 euro en heeft een positioner nodig van 36v, de Dream zelf kan die niet aansturen bij mijn weten. Wel met bijv. een Vbox of Vbox II erbij.

Wat ik zou doen? Kijk of je schotel niet te groot is voor een diseqc motor, zonee, haal je een Moteck voor 50 euro. Da's nooit weggegooit.

Even goed afstellen, daar staat een handleiding van hier op het forum of ik schrijf hem wel even opnieuw en klaar is kees.

Dream draait automatisch als jij van zender wisselt.

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan