Multi-room

I

iceke

Ik ben een nieuw huisje aan het bouwen en zit met het volgende probleem...

Wat ik wil : 4TV's Livingroom/keuken/Slaapkamer + livingroom 2de huis

2 Schotels: 1XAstra + 1X Hotbird

2 Ontvangers 2Xdreambox (1voor l/K/S + 1voor livingroom 2de huis)

Zoals je wel weet komt er volgende maand eindelijk een Belgisch sat aanbod,

hoe kan ik dus optimaal van deze setup genieten met 1 of 2 abbo's op deze dienst.. Welke spullen moet ik bijkopen?? hoe krijg ik signaal via 1 dreambox op

tv's?? of wat is de beste oplossing voor dit probleem..

Mijn gewoon kabelabbo wil ik mettertijd opzeggen, maar zend ik nu door via een HTPC en media center extrenders(xbox)...

Ik heb overal FTP/coax/sat aansluitingen voorzien...

Ik moet zowiso met 2 kleine schoteltjes werken wegens plaatsgebrek (de arm van de schotel hangt anders over dak van mijn gebuur)

 
Het probleem is dat als je dat met 1 Dreambox wilt doen, dat je dan ook op alle TV's hetzelfde krijgt te zien, datgene wat op dat moment op die Dreambox op staat.

Het geeft zich hier verdelers voor. Ongeveer net zoiets als het GSO principe.

Zo kun je het signaal verdelen over meerdere tv toestellen.

Als je toch al overal coax hebt liggen moet dat gemakkelijk zijn. Tenminste... als je een punt hebt waar alle coax bij elkaar komt of langs komt zodat je daar dan die verdeler kunt plaatsen.

 
Daarom adviseer ik je om (net zoals ikzelf gedaan heb), alle coaxen in de meterkast (de elektrieke verdeelkast) uit te laten komen.

Tevens gebruik je het beste voor alle coaxen, die die geschikt is voor digitale satelliet signalen (H125).

Daar gaat een gewoon analoog signaal ook prima doorheen.

Ikzelf heb in de meterkast een multiswitch hangen alwaar ik 8 receivers kan voorzien van het signaal van mijn draaibare schotel, en die ook het kabelsignaal kan koppelen.

Alleen heb ik geen signaal op het kabel-kabeltje zitten...

Dat betekent wel dat ik ook 4 coaxen van die multiswitch naar de schotel heb lopen, en dan dus van de multiswitch naar elke ruimte waar ik wil kijken minimaal 1 kabel.

In elke ruimte staat dan een receiver.

Natuurlijk is dat wel een kostbare oplossing, maar zo kan in iedere ruimte naar een willekeurige zender gekeken worden.

Die multiswitches zijn er ook in uitvoeringen waar je middels DiSeqC kunt kiezen voor sattelliet 1 of satelliet 2 (astra / hotbird).

Dan heb je wel 8 kabels naar het dak lopen, maar ben je helemaal vrij in de zenderkeuze.

Gaan zo de kosten teveel de pan uitreizen, dan is het advies om nog steeds alle kabels in de meterkast uit te laten komen en dat dus als centraal punt aan te houden.

Je kan dan altijd nog uitbreiden als je dat wil.

Zorg er ook voor dat je wat extra buizen van de belangrijkste ruimtes hebt geregeld naar die meterkast, want je zult zien dat je altijd tekort komt.

Overigens als je de kabel zelf trekt en met beleid, dan passen de H125 kabel en een cat5 netwerkkabel samen in een 16 mm buis, maar das dan wel krap.

(Mijn huis is nu 4 jaar oud, en ik had al meer buizen moeten laten leggen.)

Ik hoop dat je dat anders nu nog regelen kunt.

Voor de verdeling van de signalen is inderdaad wel het een en andere te verkrijgen.

Zo is er de marmitek mega video 55.

Dat is een prachtig apparaatje dat je op de scart aansluiting van je dreambox aansluit.

Het maakt uit het (composiet dus niet RGB!) signaal een tv antenne signaal op een door jou op te geven kanaal.

Heeft dus de in de dreambox ontbrekende modulator aan boord.

Dit kun je dan mixen met het kabel signaal wanneer van toepassing zodat je op alle uiteindelijk aangesloten tv's beide signalen kunt ontvangen.

Advies is dan ook weer om de uitgang van het ding naar de meterkast te sturen en van daar uit te verdelen, of zelfs je dreambox in de meterkast op te stellen.

Dit apparaatje word aangesloten met F connectoren (die ook aan je satelliet receiver zitten) en er worden voldoende verloopjes meegeleverd om alles wat je bedenken kunt voor mekaar te krijgen.

Verder voorziet het ding in een "infrarood verlenger", een oogje dat je bij de betreffende tv plaatst.

Hiermee kun je dan de receiver bedienen vanuit de ruimte waar je op dat moment tv zit te kijken.

Je kan er meerdere van die oogjes bijkopen zodat je in elke ruimte hierin kan voorzien.

Eventueel schaf je dan ook wat extra afstandbedieningen aan, anders moet je alle ruimtes gaan afzoeken waar dat rotding gebleven is.

Mooiste van alles is dat het niet eens zo'n kostbare oplossing is.

Wel heb je als je het zo wil maken als ik net zei, 1 coax voor satelliet, 1 coax voor kabel, en 1 coax terug van megavideo naar meterkast nodig vanuit de living.

Ik hoop dat ik nu niet teveel info in 1 keer heb gedumpt.

Dus laat t maar ff weten als ik meer op 1 van beide oplossingen in moet gaan.

 
Ik heb vandaag ongeveer alle aansluitingen in de muur geslepen, deze week ga ik kabels trekken..

Ik heb alvast voldoende buizen voorzien ( 9 aansluitingen per tv(2Xcoax 1Xtelefoon 1XdualFTP en 4 stopcontacten) De marmitek oplossing vind ik nogal omslachtig, ik ga gewoon vanaf de schotel naar de verdeelkast kabels trekken. Dan moet ik enkel nieuwe lnb's + diseqc kopen + een extra reciever (de 2de slaapkamer is dan voor later (ik zal proberen niet te veel ruzie te maken met mijn madam ;-) )

Ik heb wel niet veel zin om 4abbo's te betalen, kan ik dit oplossen met de dreambox zelf (met 1 orignele abbo) of moet ik daarvoor nog ergens een unix server voor hebben draaien ??..

Of ben ik beter af met 1 HTPC met satkaart en dit signaal dan te verdelen via het netwerk.. Is er trouwens al een satkaart voor windows mce ?? Ik werk hier nu met een hauppauge kaartje met dubbele tuner en dat werkt perfect in samenwerking met de xbox.

Het voordeel van dit systeem is eigelijk dat je het signaal perfect kan verdelen via het pc netwerk en je op elke tv een hd recorder/ radio / MP3 /XVID/ Webbrowser hebt, met 1 AB die niet te moeilijk is(vrouwen/techniek...)

Ik heb in elke kamer ftp voorzien zodat ik in de toekomst nog weg kan met andere toepassingen. + de schakelaars van mijn domotica systeem werken blijkbaar ook via een ftp kabelke

De Stand-alone Skype telefoontjes beginnen lagzamerhand ook overal op te duiken ;-)

Als alles goed gaat moet dit systeem deze zomer in gebruik zijn..

@Mas bedankt voor de tip van de Coax.. ik zal overal die H125 kabel trekken ipv gewone voor de tv kabel..

 
V.w.b. het kaartje kun je een Dreambox als cardserver gebruiken, je kunt echter ook gebruik maken van dat nieuwe systeem, origineel kaartje in zo'n apparaatje en dan 2 van die draadloze smartcards voor in je ontvangers te duwen, dat schijnt ook te werken.

 
Ik ben er ongeveer uit nu..

Dus buiten komt er een schoteltje van visiosat bisatellite.. hierop komen 2 lnb's met 8 uitgangen.. dus 16 kabeltjes naar binnen trekken..

Direct binnen komt dan de multiswitch die die 16 kabeltjes omzet naar een 8 tal kabletjes die naar elke kamer van het huis gaan..

Mijn distributie trek ik tot aan de multieswitch en laat die mee over dezelfde kabels lopen....

Nu, waar vind ik zo'n switch ??

 
Een beetje handelaar kan je zo eentje wel bezorgen. Misschien Marmitek ook wel, maar vraag anders eens bij http://www.jjsystems.nl die heb ik zo'n ding zien installeren dus als hij ze al niet leveren kan (ik zie ze momenteel niet in zijn webshop) weet ie wel waar je ze krijgen kunt.

En met een beetje geluk weet Mas3 waarschijnlijk ook nog wel een goed adresje.

 
Met die visiosat pak je volgens mij 2 satellieten.

Iedere satelliet heeft 4 banden.

Met een quattro LNB (niet een quad) heb je dan per band een eigen aansluiting:

1: Vertikaal laag

2: Horizontaal laag

3: Vertikaal hoog

4: Horizontaal hoog

Nou zijn er vast wel LNB's met 8 aansluitingen, maar die hebben dan de switch ingebouwd.

Dat kan natuurlijk ook een optie zijn, maar is wat lastig als je dan 8 keer een losse DiSecQ switch moet zetten om de satelliet te kiezen.

Dus wanneer het om astra en hotbird (of welke andere combinatie van 2 sats ook) gaat, dan heb je per satelliet niet meer dan 4 kabels nodig.

In totaal dus 8.

Scheelt alweer wat hoofdbrekens, niet?

Naar mijn mening (en niet alleen die van mij) zijn de multiswitches van spaun de absolute top.

En daar ga je dan ook naar betalen natuurlijk.

Ik heb er hier dus 1 aan de muur hangen.

De SMS 9949 zou je dan in overweging kunnen nemen.

Die verdeelt 8 aansluitingen plus het kabelsignaal over 4 ontvangers, het kabelsignaal is dan niet versterkt.

Ga je meer ontvangers nemen, dan kun je dus de SMS 9969 voor 6 , de 9989 voor 8 enzovoorts.

De SMS 9962 is een enorm bakbeest, maar die kan de signalen per stuk regelen en die kan ook het kabelsignaal (regelbaar tot 15 dB) versterken.

Dat is ruim voldoende om 4 punten te voorzien van een uitstekend kabelsignaal, er van uitgaande dat je dat ook binnenkrijgt.

Nogmaals, erg mooi spul maar ook kostbaar.

Ik kan je niet vertellen wie bij jou in de buurt dit spul verkoopt, maar ik denk dat je er eerst eens naar kunt vragen bij je lokale handelaar.

En ik moet me sterk vergissen als er geen importeurs vermeld staan op de boven genoemde site.

 
Laatst bewerkt:
Die quatro lnb's zijn inderdaad handiger (en goedkoper) dan een octo(?) lnb..

Ik heb ff op de site van Spaun gekeken en dat is inderdaad mooie apparatuur..

Er zijn blijkbaar 3 veschillende Switches die in aanmerking komen :

1. SMK 9969 F Cascadable multiswitch, for 6 receivers passive terrestrial (115€)

2. SMS 9962 NF Basic multiswitch, cascadable for 6 receivers active terrestrial (288€)

3. SMK 9962 F Cascadable multiswitch, cascadable for 6 receivers active terr.

(155€)

Die active terrestrial wil waarschijnlijk zeggen dat het kabelsignaal versterkt is ?

Maar wat is het verschil tussen die Basic Multiswitch & die Cascadable multiswitch ?

De eerste 4 onvangers staan max. 10 meter van de schotel/switch..

De ontvanger van mijn vader staat zeker 20 a 25 meter van de schotel...

Ik had al eens mijn licht gaan opsteken bij de locale handelaar hier in de buurt , maar zijn prijzen lagen merkelijk hoger dan de prijzen die je op het net tegen komt (2X en meer) :-(

 
Als je op het plaatje erbij kijkt, zie je het verschil eigenlijk al.

De NF versie = basic is voorzien van een eigen 230 V voedingsaansluiting.

Dat betekent dat deze de aansluitingen van de receivers zo goed als niet belast.

Het is de bedoeling dat je met die twee samen je systeem kan uitbreiden (heel ver).

Je hangt dan de NF versie (met de stekker) als eerste op, boven in de kast.

Je sluit boven de LNB's aan.

De receivers worden aan de zijkanten aangesloten.

Eventuele verdere multiswitches hoeven dan de LNB's niet te voeden.

Dan kun je dus de F versie pakken.

Er zijn snelkoppelingen van dezelfde fabriek te koop die je zo op de connectoren steekt (dus zonder te draaien).

De volgende multiswitch steek je dan eenvoudig op de eerste.

Zo kun je een tijdje doorgaan, maar je moet rekening houden met demping van de signalen en dergelijke.

Bij die NF zitten ook die afsluitweerstanden geleverd zoals op de site vermeld.

Die moet je onder aan de laatste multiswitch zetten om zo het geheel mooi af te maken.

Zet je maar 1 multiswitch, dan is de bovenste ook de onderste, dus...

Wanneer je dus ineens het hele huizen blok wil voorzien van signaal, en je hebt 40 aansluiingen nodig, dan pak je de volgende delen:

1 x SMS 9982 NF (je hebt de versterking van het kabel signaal die hier dus inderdaad inzit, en de regeling van de sat signalen nu wel echt nodig)

2 x SMK 99162 F

4 x ZSV 2 S / Set setje van 5 snelverbindingen

Word een leuke installatie dan !

Metertje is dan ook wel handig.

In jouw geval heb je dus maar 1 multiswitch nodig:

SMS 9962 NF Basic multiswitch, cascadable for 6 receivers active terrestrial (288€)

De duurste natuurlijk !

 
De SMS 9962 NF is ondertussen al binnen ;-)

De kabels worden deze week geleverd, dus weer een hoop werk aan de winkel..

Nog 1 vraagje:

Ik ben natuurlijk van plan om mijn kabel aansluiting er ook op te steken, hoe gaat dit juist in zijn werk, want de handleiding erover is hier zeer sumier met uitleg..

Trek ik 2 kabels naar mijn livingroom 1 naar dreambox & 1 naar htpc en kan ik dan vandaar nog eens aftakken om analoge kabel te ontvangen, of moet ik nog een extra kabel trekken om de analoge kabel nog eens naar bv. video of tv te krijgen?

Idem voor de slaapkamer aansluiting, kom ik met 1 kabel toe om zowel analoog als digitaal te kijken ?

owja, en worden die dingen heet ? hij komt in een klein kastje te staan..

 
Als het bij jou net zogaat als hier in Nederland, dan krijg je strks in de meterkast een AOP (Abonnee Overname Punt) waarmee de kabel word afgesloten met een stopcontact.

In dat stopcontact zit slechts 1 aansluiting.

Hieruit komen het radiosignaal en het tv signaal tegelijkertijd naar buiten.

Wanneer je een tv of een radio hierop wil aansluiten, is het de bedoeling dat je een stopcontact monteert waarin een filter zit dat radio en tv naar 2 daarvoor bedoelde stekkers voert.

Male voor tv, female voor radio.

Wij doen dat anders ;)

We sluiten dit AOP aan op de multiswitch, aan de meest linksboven aansluiting ("Terr.").

Deze multiswitch zal het kabel signaal versterken (instelbaar met het knopje bij de aansluiting), en dan naar elke uitgang sturen.

Aan de uitgang is dan dus uiteindelijk een gecombineerd satelliet en kabel signaal ter beschikking.

Nou kun je normaal niet ongestraft deze verschillende soorten signalen door mekaar gooien.

Om dit alles goed te laten gaan heb je een filter nodig welke de verschillende signalen op een passende stekker aanbiedt.

Bijvoorbeeld een Astro GUT 103 aanluitdoos, of conrad Bestnr.: 940349 - 89.

Let op; beide merken hebben verschillende uitvoeringen van deze dozen.

Volgens de opgegeven specs is de versie van Astro veel beter dan die van conrad, en gezien het merk dat conrad voert geloof ik dat ook byzonder graag.

Je kan deze dozen netjes afwerken met materiaal van dezelfde leverancier als je andere schakelmateriaal, en dus ook combinaties maken; wel zo mooi.

LET OP; je MOET een dergelijke doos gebruiken bij alle aansluitpunten, ook als je alleen een satelliet receiver wil aansluiten.

Conrad biedt zelfs dozen waar je 2 satelliet receivers op kan aansluiten, maar daar moeten dan natuurlijk ook 2 kabels naar toe, en deze doos past niet in een normale inbouw doos en kan dan ook niet gecombineerd worden met je andere schakel materiaal.

Dus in de living zou ik gewoon twee keer de eerder door mij genoemde doos plaatsen.

1 voor dreambox, de andere voor je HTPC.

Voor de slaapkamer en alle andere ruimtes kom je dus inderdaad met 1 kabel per ruimte toe.

Zoals je kan lezen in de gebruiksaanwijzing van de multiswitch, deze kan behoorlijk warm worden.

Daarom adviseert de fabrikant ook om m niet op een houten ondergrond te monteren, maar op een (metalen) niet brandbare ondergrond.

Ik heb m wel op hout gemonteerd, maar wel een stuk meubelplaat, en dusdanig dat de voeding (waar doorgaans de meeste warmte vandaan komt)

bovenaan zit.

Hij zit bij mij wel in een vrij grote kast (gewoon de meterkast), zodat er vrij lucht rondom kan circuleren.

Het is dus zeker niet aan te raden om m in een klein kastje weg te proppen.

Oh ja,

Zorg er ook voor dat je niks onder de multiswitch hebt zitten.

Die verhoging dient de koeling en niet om er allerhande kabels onderdoor te trekken !

Succes met de installatie !

 
Wat betreft de kaartverdeling, kun je 1 box als cardservertje instellen en de andere als client. Dat gaat prima werken. Kom je er niet uit, kan ik wel voor een compleet werkende image zorgen als je wil. Als het meer geen Dm 7020 of Dm 7025 betreft, want die heb ik zelf niet, dus kan ik geen image configgen voor je. Ik hoor het wel als het niet goed komt

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan