Informatie MultiBoot voor de DM-One UHD en Two UHD

mimisiku

Sr. Member
Special Friend
Lid sinds
29 apr 2021
Berichten
427
Waarderingsscore
107
Punten
43
Locatie
Nederland
Zoals verwacht heeft Gutemine zijn Gutemine-Feed 3 weer publiekelijk beschikbaar gemaakt (tot zijn kont weer in de krib gaat). De Barry-Allen heet nu Alan-Turing en daarmee kun je op de nieuwe OE 2.6 boxen van Dream weer MultiBoot toepassen. Echter!! Hiervoor is nu *minimaal* een 32 GB opslagmedium nodig. Uiteraard voorzien van diverse ‘beveiligings-features’ die hij Ghost-Rider noemt. Uiteraard alleen werkend met de laatste firmware versie en bijpassende actuele Feed..
Om alles correct te laten werken is een heilige 4-eenheid noodzakelijk:

1. Gutemine-Feed3
2. Userscript
3. dBackup
4. Alan-Turing
 
Klinkt goed maar waar kan ik hem vinden?
 
Zolang je geen DM-One UHD of Two UHD bezit niet… De ontwikkeling van OE 2.5 is door Gutemine in april 2022 gestopt. Hierdoor is Barry-Allen 12.91 officieel niet meer bruikbaar. De Gutemine2 feed bestaat niet meer..
 
Dus het gaat niet werken bij me DM920
 
Nee, daarvoor moet je nog steeds Barry-Allen gebruiken. Via het net is nog wel een versie te vinden die ont-gutemined is…
 
Daar maar naar zoeken.
 
Alan Turing draait nu op een 32 GB SD kaartje (vanwege een defecte nagelnieuwe 256GB in een fotowinkel gekocht (peperduur!!)) De 256GB wordt geruild maar is pas komende week weer retour…

Op de SD kaart staan nu 4 images:

Dream-Elite 7.1
Peter-Pan - into the darkness
GP 4.1 NoBody Basis
NewNigma 2

Alleen Merlin moet ik nog testen (heeft alleen een minder actuele Feed)

Alle functies werken prima. Enige bug die ik ervaar is dat de LED kleur van de RC20-BT regelmatig bij de start van een image gereset wordt. De standaardwaarden blauw/groen worden ingesteld terwijl ik roze/groen heb ingesteld. Soit…

Startscherm Alan Turing
00-E8-BE45-1203-42-BA-8-FD7-26-BD0-D20153-C.jpg


Instelling

36-AEF67-F-C5-F8-49-FD-96-C7-407-FF4-EFBFE7.png

149-B8-E9-F-1-E0-A-426-D-B64-A-09281-C3-E4-ADC.png
 
Pas op met gutemine plugins! Indien je de bovengenoemde feed3 plugin voor OE2.6 van gutemine installeert dan wordt er - behalve de plugin - wederom wat op je box gezet en wel /usr/lib/python2.7/site-packages/gm.so; een library dus waar de meesten niet kunnen achterhalen wat er voor code in staat, met eventueel alle gevolgen van dien bij deze oostenrijker.

Die "heilige 4-eenheid", zoals genoemd door TS snappen we niet. Alle plugins werken afzonderlijk prima toch, dus van een "heilige eenheid" lijkt ons geen sprake


 
Wat Gutemine doet is me meer als bekend. Ken zijn trucjes al van dFlash voor de DM8000. Persoonlijk zou ik er ook liever niet mee werken. Feit is dat hij - om welke reden dan ook - toegang heeft tot de Closed Source code van DP en daardoor in staat is om plugins te maken waarmee je alle mogelijkheden van je box kunt ontsluiten (wat een Dreambox nog interessant maakt). Het is dus een beetje boel een ‘haat/liefde’ verhouding….

Met ‘heilige 4-eenheid’ bedoel ik hier (en dat heb ik ook uitgelegd) dat deze 4 plugins ‘superspreader’ zijn. Deze plugins installeer je in de Flash waar uiteraard Alan-Turing in staat. Je hóeft ze niet te installeren (het staat je vrij) maar ALS je ze installeert verschijnen ze AUTOMATISCH in ieder image wat je via Alan-Turing installeert (zonder dat je ze dus in dat image installeert)..

De reden daarvoor is best logisch. Vanuit Alan-Turing kun je je images creëren en backuppen. Zou logisch zijn om toe te grijpen op de beschikbare routines van je eigen backup software. Ook heeft Alan-Turing geen eigen .po files meer (wat Barry-Allen wél had). Er wordt ook automatisch pigz en tar toegevoegd..
 
Aha dus als je Alan-Turing hebt installed en bijvoorbeeld daarnaast alleen Userscripts en je flasht via Alan-Turing een nieuwe image dan wordt Userscripts automatisch ook geinstalleerd. Wel een beetje vreemd, maar mss zijn sommigen daar gelukkig mee.

Gutemine stond bekend dat hij - door zogenaamd zijn plugins te beveiligen - een hoop aan je systeem verandert en daar is een hoop commentaar opgekomen (m.n. vanwege verwijderen bestanden, crashes etc.). Vervolgens heeft hij zijn feeds verwijderd en is nu weer doorgegaan dus. We hebben eens gekeken wat de status van "zijn beveiliging" versus je eigen ontvanger nu is, En ja hoor: wederom een aantal extra dingen buiten de extensie directory op de ontvanger gevonden (en dus door Gutemine geplaatst) en bovendien heeft hij directories en bestanden "immutable" (dus onveranderbaar) gemaakt. Je kunt dus geen eigen .po files of zo plaatsen want dat wordt daardoor geweigerd. Wat wel uitkomst biedt dan is dit ongedaan maken via "chattr".
 
Probleem is dat hij inmiddels een aantal images heeft ’geblacklist’. Hieronder vallen alle Open images en om een speciale reden ook Peter-Pan (wat volledig gebaseerd is op DreamOS). Hij mag dan een begaafde coder zijn, dat Ghost-Rider is prima te omzeilen. Truc is dat hij de DNS van de box ondervangt en in zijn database vergelijkt. Is hij geblacklist dan wordt de DNS niet verdergegeven en bereik je de feed niet. Simpel te omzeilen dus….
 
Nu een tijdje de ‘@‘ MultiBoot in gebruik. Werkt nog steeds prima.. Wel heeft Gutemine de duimschroeven werden aangedraaid. Images in de backup moeten nu de boxnaam bevatten. Zoniet, worden ze verwijderd! Detail is dat de boxnaam uit de lijst wordt gefiltert als je hem in ‘@‘ opvraagt. Lekkere verwarring dus..
De laatste (mij bekende) op DreamOS gebaseerde firmware geïnstalleerd - SatLodge 2.5 -. Werkt goed, maar geeft een GSOD als je lokale extensies installeren kiest. Te omzeilen door de gewenste extensie via Telnet/SSH te installeren.
28953-D20-F756-4146-B8-E9-239-EEA036-CC0.png
 
Ik snap niet dat je die gast nog steunt door erover te schrijven, het is te belachelijk voor woorden dat hij (god gutemine) gaat bepalen wat je wel en niet op jouw box mag draaien, hij is zeker een ex werknemer van DMM, die waren ook al zo arrogant als de neten.
 
Ik ‘verdenk’ hem ook dat hij stevige banden heeft/had met Dream. Hoe zou hij anders weten wat er in de .cpp bestanden staat en hoe hij de benodigde functies daarin kan oproepen. Als ik een complotdenker was zou ik zelfs zo ver kunnen gaan om te suggereren dat hij een NDA heeft met Dream-Property en juist daarom zo draconisch programmeert. Dat verklaart ook zijn absurde reactie t.o.v. die Nanny voor de DM-One en de huidige Ghost-Rider. Als er cpp code door hem uitlekt raakt hij wellicht zijn privileges kwijt.
In elk geval is hij de enige die diepgaande kennis heeft en juist daardoor plugins kan maken die de volledige mogelijkheden van de box kunnen ontsluiten (wat de Dreamboxen nog interessant maakt (voor mij)). Ik geef toe dat het een zware ‘haat/liefde’ verhouding is. Waar andere developers nog zitten te morrelen met b.v. DRM in andere images, werkt dat inmiddels in OE2.6 en zo zijn er meer zaken…
Als (verwende) hobbyist met redelijke Linux ervaring blijf ik de ontwikkeling nauw volgen… Niet zozeer omdat het Dreamboxen zijn maar vanwege de zeer actieve dev-community. Had een ander merk dit gehad dan was het dat merk geweest.
 
hoe omzijl je de dns en waar moet ik de image net zetten zodat hij deze kan opstarten
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan