Na XP "clonen"geen cd`s en sticks te lezen.

Beros

Jr. Member
Lid sinds
15 sep 2007
Berichten
60
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
55
Hasjo,

Heb van een "bijna" defecte hdd XP gekloond naar een nieuwe hdd.
Echter kan ik nu geen CD`s en DVD`s meer lezen in de cdrom-stations, evenals USB-sticks.
Heb in app. beheer e.e.a. verwijderd zodat na een herstart het opnieuw ge?nstalleerd werd en ook al de drivers van het bord opnieuw ge?nstalleerd echter zonder succes!!
Iemand een suggestie of zit ik aan een "schone"installatie van XP?
Klonen leek me het makkelijkst daar ik dan de diverse andere programma`s niet opnieuw hoefde te installeren, deze werken dan ook naar behoren!

Bij voorbaat mijn allesverwoestende dank!!
 
Hoe heb je dan gekloond ?

Wat ik ooit gedaan heb, was eerst het OS op de nieuwe schijf installeren.
Daarna met een opstart schijf de pc starten en dan met een geschikt kopieer programma alles over gepompt.
Was wel even spannend, maar werkte perfect.

Een geschikt kopieer programma is niet de windhoos verkenner of het commando copy in je dos omgeving.
Wel is dan xcopy geschikt, maar vergeet niet om zo'n beetje alle mogelijke opties aan te zetten.
Dat ging niet om XP maar om een ietsje ouder OS.
 
Stel dat de dvd/cdromspeler op dezelfde ide kabel zit als de harde schijf,

dan zou het kunnen dat de HD niet als master gejumperd is.

Maar omdat je praat over cdroms vermoed ik dat dit niet het geval is.

Klonen??? ik gebruik meestal voor deze doeleinden Norton Ghost backup-image
 
Kijk eens in de bios wat die zegt over de hd's en cd/dvd drives zegt.
Bovendien kun je ergens in windowz instellen of hij de bios moet volgen of wat hij zelf vindt.

Wat de master/slave betreft zet ik die altijd op CS (cable select).
Dan bepaalt de connector wat master/slave is, maar dat zal wel bekend zijn.

Grtz.
 
Hasjo,

De basis is goed, het probleem heb ik alleen als windows is opgestart.
Ga morgen proberen XP te herstellen en vanaf een download SP3 nog eens installeren.

Andere suggesties uiteraard nog steeds welkom.
 
Heb in app. beheer e.e.a. verwijderd zodat na een herstart het opnieuw ge?nstalleerd werd
Jammer dat je dit niet iets specifieker hebt aangegeven. Wat is e.e.a.? Alleen de cd/dvd of ook de controllers?
Soms helpt het namelijk niet om alleen de cd/dvd's te verwijderen.

Het beste kun je eens proberen de ide/atapi controllers te verwijderen. Als de cd/dvd alleen op de secondary controller zit, hoef je alleen die weg te halen.
Daarna nieuw starten.

Dit kan ook het probleem met de usb sticks verklaren aangezien daar een driveletter aan toegekend wordt.

Echter... ander moederbord, andere chipset, dan kun je dit soort problemen verwachten als je xp gaat clonen. Het beste is dan gewoon booten van cd en 1e keer installeren klikken, 2de optie niet voor R van repareren maar voor Upgraden.
Als upgraden er niet bij staat moet je even een cd nemen die past bij het systeem wat je er op hebt staan. Heb je er al SP3 op staan op die clone, neem dan een cd met SP3 geintegreerd, dan zou die upgrade optie er weer bij moeten komen.

En uiteraard wat reeds genoemd is, bios opties checken, jumpers en bekabeling controleren etc.
 
@BT: Hij heeft het niet gehad over andere hardware (behalve die HDD dan), dus iedereen gaat er van uit dat het alleen om die HDD gaat.
____________________________________________________

Staat er niet ergens iets uitgeschakeld over removable media ?
Want dat zijn dus sticks en schijfjes.

Test even of het wel goed gaat als je je af en weer aanmeldt met de stick en/of de schijf erin.
In dat geval moet je dit (klik!) eens lezen.

Als je XP pro hebt, kun je het volgende ook nog controleren:
Ga naar start - uitvoeren.
Type daar in services.msc en druk op enter.
Dit is niet mogelijk als je XP home hebt.
Je krijgt nu een scherm te zien waar de beschikbare windhoos services staan, of ze draaien en of ze handmatig of automatisch gestart moeten worden of dat ze uitgeschakeld zijn.

Wees voorzichtig met dit hulpmiddel, je kunt je grote problemen op de hals halen met dit tootlje !

Zoek naar de volgende service:
Verwisselbare opslag
De services staan alfabetisch gesorteerd, dus je moet een end naar onder.
Als je die gevonden hebt, zie je al gelijk of die service is uitgeschakeld.
Is dat het geval, dan kun je op die service dubbelklikken.
In het midden van het scherm dat dan verschijnt, staat dan een menuutje waar je het opstarttype kunt kiezen.
Zet deze van uitgeschakeld naar handmatig.
Dan draait de service niet als ie niet nodig is, en word gestart als dat wel nodig is.
Handmatig is de standaard instelling.
Je kunt ook proberen om m automatisch in te schakelen zodat de service altijd loopt (maar dan dus ook je systeem belast als het niet nodig is).
Verder kun je ook zonder dubbelklikken, eerst de service aanklikken (dus 1 keer) en vervolgens boven in het menu op het "play" pijltje klikken zodat je de service direct start.
Dan kun je (met het tootlje nog open) gelijk zien of je stick en/of schijf het weer gaat doen.
Als je alleen op "play" klikt, zal de service niet anders starten als tot nog toe bij een nieuwe start.
Dus wanneer dit je probleem op zou lossen, moet je nog steeds een ander opstarttype kiezen.
 
Ik heb via Acronis div. malen de HD gecloont en ook images teruggezet en nooit is het misgelopen, daarom zal hij wel deze XP op een andere hardware gezet hebben.
Alleen normaal geeft hij direct aan dat er andere hardware is dus vermoed ik dat hij een ??? XP gehad heeft.

John
 
Hasjo,

Heb buiten de hdd om geen andere hardware.

@BT heb via app beheer de controllers etc verwijderd (installatie ongedaan maken).
Hasjo,

Dial a fix heeft niet geholpen.
SP3 verwijderd.
Wil nu herstellen echter vraagt om een administrator password welke ik niet heb.
Kan me ook niet echt herinneren dat ik die ooit aangemaakt heb.

Morgen maar eens verder proberen.
 
Administrator wachtwoord kun je eens gewoon enter meppen, dat wil vaak helpen als er geen wachtwoord is, of iets wat je als gebruikersnaam neemt.

Ik heb ooit ook eens bij een bepaald merk pc gezien (die hebben dat dan weer) dat er toch een random wachtwoord op het admin account gezet wordt. Zie er dan maar achter te komen.
Er is een utilitie waarmee je vanaf cd moet opstarten (of van usb), daarmee kun je een administrator wachtwoord resetten.
Onder andere op deze (klik) site is eentje te krijgen.
Er is ook een Erd Commande die het kan, die kun je van Microsuf krijgen in een 30 dagen probeer versie. Het Locksmit onderdeel van Erd kan het voor je doen.

Daarvan is hier een beschrijving met afbeeldingen te vinden en een link naar de tool.
 
Beros, ik denk dat jij een hele speciale computer heb.
Bij vele satboards heb je deze vraag gesteld en vele andwoorden gekregen die je kan toepassen maar ik ben toch wel benieuwt naar de oplossing ??

John van Os
 
Hasjo,

Van alles geprobeerd wo. opnieuw klonen echter geen effect.
"oude" hdd terug gezet en ook daarmee ineens de problemen.
XP (legitiem) geprobeerd te proggen echter geen per mail verkregen product code meer voorhanden dus toch maar een andere versie geprogd en nu dus geen problemen meer.
Allen dank voor de ondersteuning!
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan