Nabilosat hoe de Var verplaatsen

H

hessel

Had een vraag ik heb alles geprobeerd om de var te verplaatsen met nabilosat ik kom er niet uit heb er een usb stick in die ook geformateerd moet worden ik kan niet vinden waar dit staat wie kan me daar bij helpen

hartelijk dank alvast

het mooiste waar je mee kan werken als flash programma is flashwizard 6.*

je kunt daarmee heel mooi je USB stick formatteren en testen.

om je Var te kopieren kun je het beste een goede FTP programma gebuiken, zoals

FlashFXP.

Je kunt met een ftp programma wel de inhoud van een /var kopiëren maar je zult ook tegen de Dreambox moeten vertellen waar hij deze dan kan vinden, bijv. op de HDD of de USB. Dus met alleen kopiëren ben je er volgens mij nog niet.

De meeste images hebben de optie om de /var te kopiëren naar usb of hdd er niet meer in zitten tegenwoordig. Vroeger zat die optie altijd er in. Ik vraag me eigenlijk af waarom die er uit gehaald is.

ik kopieer het met total comander zit een ftp prog in maar ik bedoelde de optie omt te verplaatsen bedankt voor de info

okee, je kopieert het via total commander of een andere ftp client, maar de originele var blijft staan en heb je dus geen voordelen behaald.

Nadien kan je wel de var weghalen, maar vergeet niet op te geven waar de var zich nu bevindt, dat kan je dus door een symlink te plaatsen die je "var" noemt en verwijst naar de plaats waar de var zich bevindt.

Maar er zijn toch ook "knoppenproggies" die zulke zaken regelen? In mijn optiek lijkt me dat een betere optie dan handmatig lopen schuiven met complete mappen en hun inhoud.........

Kijk dat bedoel ik, dat moet je toch ergens aangeven en niet iedereen weet hoe zo'n symlink moet. Ook ik vindt die knoppenmethode handiger, maar zoals gezegd is dat uit veel images er uit gehaald, het is me een raadsel waarom ze dat gedaan hebben.

Zojuist een USB stick gekoppeld en een gedeelte van /var verplaatst. Een gedeelte omdat ook /mnt een link was en verwees naar /var/mnt/, zou dus lastig worden om heel /var te verplaatsen naar /mnt/usb aangezien die /mnt ook een link is. heb dus gewoon diverse directories verplaatst en links gemaakt naar die directories op de usb.

Dit gaat als volgt:

ln -s

voorbeeld:

ln -s /mnt/usb/var/bin /var/bin

ln -s /mnt/usb/var/etc /var/etc

OOK NA HERSTART BLIJVEN DEZE LINKS BESTAAN !!

Kijk dat is alvast goed nieuws. De /var/mnt is overigens ook gewoon een symlink van de /media, de /mnt directory is daar ook een symlink van zag ik net.

Maar wat doe je dan eerst? Eerst een /var maken op je USB stick, dan de bestanden moven en dan pas de symlink maken of een andere volgorde gebruiken?

De /var/bin en /etc is al interessant. Maar ik ben nu wel benieuwd of alles ook goed blijft draaien als je bijv. de /tuxbox en /tuxbox/config en /keys verplaatst.

Als laatste vraag ik me af op welke ontvanger je dit gedaan hebt.

Bij de 7020 bijv. zit de /etc niet meer in /var/etc dit is slechts een symlink en zit de /etc directory gewoon in /etc en de /var/bin is een symlink naar /usr/bin.

Dus vandaar dat ik het vermoeden heb je dat dit niet op een 7020 geprobeerd hebt, of wel?

Sorry, mijn informatie was niet volledig.

Ik heb een DB 7000 en mijn image is Nabilo v07.

Ik heb eerst de dirctories verplaatst (move) en daarna de links aangemaakt, een andere volgorde kan eigenlijk niet omdat je dan geen link kan maken aangezien de directory nog bestaat.

Volgens mij kun je trucje met alle directories binnen /var doen, behalve mnt natuurlijk. Ik doe het nu met 3 directories en dat gaat fantastisch. Ook na herstart lijft alles prima werken.

Groeten

Da's in elk geval geweldig nieuws dan voor mensen met een DM7000, daar is het ook het meest nodig, gezien de 7020 toch al een grotere flash heeft en meer ruimte overhoudt.

Harstikke bedankt voor je mooie uitleg, we gaan deze copiëren naar de handleidingen sectie zodat hij ook later gemakkelijk terug te vinden is.

Ik ben blij dat ik kon helpen. Mijn kennis van Linux / Unix is groter dan van de dreambox zelf, vandaar dat ik ook DB 7000 zei ipv DM7000, ben nieuw in deze materie :sad:

Oh maar dat maakt niet uit hoor, ik dacht alleen zelf even dat je het over de 7020 had, my mistake. DB of DM 7000 maakt niet uit we weten toch wel wat er dan bedoeld wordt.:)

Wel handig nog een linux kenner erbij te hebben, pruts ik zelf ook graag mee, maar behoor slechts tot de categorie "gevorderde beginners" zoals ik mezelf dan noem.

Heb nog nooit zelf een kernel gecompiled, maar kan wel goed een server opzetten en beveiligen, ftp, mysql, apache, php en uiteraard postfix mailserver met spamassassin en pop-before-smtp. Echt leuke materie.:)

Nou Keesiekees, ik moet je nog maar eens bedanken.

Vanavond een kennis hier met een Dreambox 7000. Deze had dus diverse problemen, staat in de hardwaresectie.

Maar het is me wel gelukt de -complete- /var naar de HDD te verplaatsen en te symlinken.

Er waren twee uitzonderingen op. De /var/tmp (die al gesymlinked was naar /tmp) en de /mnt die je zelf ook al had aangegeven.

Werkt inderdaad perfectos met het verplaatsen op die manier met de 7000.

Geweldig,

Ik ben ontzettend blij dat ik weer iemand heb kunnen helpen.

Zeker als nieuweling op dit forum een opsteker, en motivatie om door te gaan.

Bedankt !

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan