NAS vraag

jschoonh

New Member
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
74
Ik heb een Dm 800 hd met Gemini 2 470 erop. Via een NAS adapter een externe harddisk in mijn netwerk.
Op deze schijf staan mijn documenten, fotoos, films enz. Pc?s en Dreambox heben en mount naar deze schijf.

Het werkt allemaal goed alleen de snelheid van deze adapter geeft problemen met HD video. Dus time shift en opnemen van HD materiaal werkt niet goed. Ook video bestanden in HD streamen niet lekker. Bovendien accepteert de adapter alleen FAT32 schijven die dus geen bestanden boven de 4 GB aankan.

Nu denk ik er over om deze schijf aan de sata van de Dreambox te ?hangen? en er een Linux file systeem op te zetten. Ongetwijfeld zal mijn HD probleem daarmee opgelost zijn. Maar hoe kom ik vanuit de windows PC?s bij de rest?

Heeft iemand ervaring met Samba, NFS, share?s op de droomdoos? Wat is de beste methoden of is het helemaal geen goed id??. Voor ik nu 1 TB aan gegevens ergens zeker stel en weer terug zet, hoor ik graag de mening van ervaring deskundigen? Is het een goed id?? om de harde schijf aan de dreambox als NAS te gaan gebruiken? Wat is de beste methoden om de schijf via een netwerk toegankelijk te maken?

Welke NAS betreft hebt. Overigens hebben we geen ervaring met newnigma Image (wij gebruiken uiteraard state-of-the-art Image van OoZooN).

Wij hebben een QNAP NAS via NFS aangesloten en werkt perfect; dus geen hick ups, snel enz enz. In OoZoon Image en we nemen aan ook in Newnigma kun je het configureren via het menu en verbindingsbeheer maar wij doen het bestand automounts.xml aan te passen. Dat bestand zal ook in Newnigma worden gebruikt denken we want we hebben het over Enigma2. Dat bestand vind je in: /etc/enigma2.

Hier ziet een deel van /etc/enigma2/automounts.xml er als volgt uit:

Code:
<nfs>
 <mount>
  <active>True</active>
  <hdd_replacement>False</hdd_replacement>
  <ip>192.168.1.199</ip>
  <sharename>NAS1</sharename>
  <sharedir>Films</sharedir>
  <options>rw,nolock,tcp</options>
 </mount>
</nfs>

Je moet wel het juiste IP invullen en de sharedirectory op je NAS (bij ons is dat: Films). Die sharedirectory moet natuurlijk wel de juiste rechten hebben, maar dat zal wel bij jou want je kunt opnemen.

Mocht bovenstaande niet goed werken bij jou dan moet je bij options "tcp" eens vervangen door "udp". Na elke verandering wel even je ontvanger opnieuw herstarten (kan ook anders, maar nieuwe herstart kan nooit kwaad)

Ik ben de andere kant op gegaan. heb een tijdelijke schijf aan de externe sata van de dreambox gehangen. Daarmee dus een disk beschikbaar voor de DM800 en dat werkt uiteraard 100%. Samba geladen om de schijf vanaf windows te benaderen. werkt ook 100% Alleen blijkt de Samba een uitgeklede versie te zijn?

Is het mogelijk om gebruikers en paswoorden toe te voegen op de shares van deze Samba?

In goede E2-images wordt samba standaard geladen, die hoef je dan niet zelf te laden.
Voor een NAS is nfs echt het beste en daarmee kun je keurig share-directories apart beveiligen. Toegang (ftp) tot welke HD (intern, extern), NAS, USB en noem maar op is prima te doen met Total Commander. De beveiliging is dan de gebruikersnaam (root) en het bijbehorende wachtwoord op je dreambox.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan