netwerk gedoe

the matrix

Addicted Member
Special Friend
Donateur
Lid sinds
28 okt 2007
Berichten
7.535
Waarderingsscore
651
Punten
113
Leeftijd
74
Locatie
Een stoplicht op rood.
ik zit met een probleem waar ik niet uitkom :mad:

Ik heb  een netwerk bestaande uit 2 laptops, satelliet/kabel ontvanger 2 qnap servers TS109 en TS112  een mediaplayer een netwerkprinter en nog wat spul
.
Mijn router is een Asus RT-AC78U ik vermoed eentje met kuren, 

Regelmatig worden in mijn Windows 10 netwerk alleen de 2 laptops gevonden, 1 laptop draait WIFI op 5Ghz band de andere WIFI via USB netwerkkaart  (of een USB naar 1000bps LAn vaste verbinding.)
Dit gebeurt op beide laptops dus de andere apparaten zijn niet te bereiken ook niet de printer.

Kijk op de op de laptop met het programma LANVIEWER dan worden alle apparaten keurig gevonden met hun ip adres.

Ook als ik vanaf de laprtop naar de bewuste apparaten ping wordendeze door allen beantwoord.

Maar ik kan absoluut niet mijn bestanden naar bv de QNAP uploaden of naar de mediaplayer.

Kijk ik in de router dan zijn ook alle apparaten actief in het overzicht.

Zet ik nu de router helemaal uit en wacht even en zet hem weer aan dan werkt alles weer en veerschijnen de apparaten weer in het W10 netwerk .

Een paar dagen later zijn ze weer verdwenen en moet ik de router weer uit en aan doen (een reboot helpt niet)

Waarom worden met LANviewer alles gevonden kan ik naar alle apparten pingen en verschijnen ze niet in het netwerk.

Is dat de router of is W10 de stouter.

Vermoedelijk de router want op beide laptops zijn de apparaten foetsie.

Wat kan de oorzaak hiervan zijn.


 
Ik was in eerste instantie geneigd om te zeggen dat W10 wel eens de stouter kan zijn, totdat ik las dat het ook op de laptops was, en ik ga er van uit dat die iets anders draaien, hopelijk W7?

Dat gezegd hebbende... staan al je apparaten ook in dezelfde werkgroep?
En dan nog een vraag... maar je gebruik van een thuisnetwerk of van een werkgroep?

Het zou ook de router kunnen zijn, ware het niet dat normaliter de router alleen ip adressen verzorgt en voor de rest op dat gebied er eigenlijk niets mee te maken heeft want de QNAP's draaien op DLNA en/of Samba en dat is poort 445 eigenlijk.
Wat wel eens het euvel kan veroorzaken is als een "verkeerd" apparaat als master browser opereert. Als deze dan in een slaap of standby modus gaat, zou die functie moeten worden overgenomen door een van de andere apparaten op het netwerk maar dat wil nog wel eens mis gaan.

Gelukkig is het vrij eenvoudig te achterhalen wie de master browser is.
Daarvoor moet je eerst zorgen dat het netwerk werkt zodat alles zichtbaar is zoals het zou moeten zijn.
Daarna open je op een computer of laptop een command prompt als administrator en geef je dit commando:
Code:
net view /domain:WERKGROUP
Let op! Geen spatie tussen de dubbele punt en de werkgroepnaam. Daarna even voor elke computer:
Code:
nbtstat -a computernaam
en dan kijken wie er _MSBROWSE_ is.

Of download even Lanscan die laat het je nog mooier zien.
Er kunnen er meer dan 1 zijn.
 
Kan jij in de router of modem ook de lease duur van WIFI verbonden apparaat met een verkregen IP adres bepalen? In mijn modem kan ik zelf bepalen hoelang een (ongebruikt) apparaat met de WIFI verbonden blijft. Dan kan bijvoorbeeld een uur zijn t/m 24 uur. Als de lease is verlopen verdwijnt bij mij het apparaat ook uit mijn netwerk en moet ik het eerst opnieuw verbinden zodat het weer in het netwerk verschijnt.
 
het gekke is dat WIFI in de lucht blijft en alle bekabelde apparaten verdwijnen uit het netwerk. Laptops tablets en smartphones blijven functioneren.
wifi lijkt me in orde.

Ik heb nu alle lan verbindingen een voor een eruit getrokken en een netwerk refresh gedaan op de laptop dmv F5  Uiteindelijk had ik nog de 2 qnap servers en de mediaplayer over toen ik de mediaplayer kabel verwijderde kwamen beide qnap verbinddingen tot stand, daarna 1 voor 1 de appaarten weer verbonden en steeds werden die gedetecteerd.
Op het laatst de Media8er er weer ingeprikt maar nu niet rechtstreeks op de router maar via een HUb en ook gedetecteerd.

Vermoedelijk is die kabel of lanpoort niet lekker.
Ga die media8er eens via wifi verbinden.

Nadat alle apparaten weer gedetecteerd werden heb ik het recept van  BT uitgevoerd en werkgroup even workgroup gemaakt (en ja alle laptops zijn gemigreerd naar windows 10.
Deze apparaten werden gevonden:

\\GBQUADPLUS          Samba 4.1.12
\\KAOSBOX              OpenELEC
\\MEDE8ER              Samba 3.0.23c
\\QNAP                    Qnap
\\QNAP-TS-112        NAS Server
\\RT-AC87U-7920        RT-AC87U-7920
\\SJORSKE              Compaq laptop
\\ZJANNEKE            Asus

Daarna nbtstat -a computernaam gedaan en van de meeste werd

vb:
C:\WINDOWS\system32>nbtstat -a sjorske

Ethernet:
Node IpAddress: [0.0.0.0] Scope Id: []

    Host not found.

Ethernet 2:
Node IpAddress: [192.168.1.4] Scope Id: []

          NetBIOS Remote Machine Name Table

      Name              Type        Status
    ---------------------------------------------
    SJORSKE        <20>  UNIQUE      Registered
    SJORSKE        <00>  UNIQUE      Registered
    WORKGROUP      <00>  GROUP      Registered
    WORKGROUP      <1E>  GROUP      Registered

    MAC Address = 00-E0-4C-68-02-E9


LAN-verbinding* 10:
Node IpAddress: [0.0.0.0] Scope Id: []

    Host not found.

degene met _MSBROWSE_ is de \\RT-AC87U-7920  (de router en daaraan een HDD)
Ethernet:
Node IpAddress: [0.0.0.0] Scope Id: []

    Host not found.

Ethernet 2:
Node IpAddress: [192.168.1.4] Scope Id: []

          NetBIOS Remote Machine Name Table

      Name              Type        Status
    ---------------------------------------------
    RT-AC87U-7920  <00>  UNIQUE      Registered
    RT-AC87U-7920  <03>  UNIQUE      Registered
    RT-AC87U-7920  <20>  UNIQUE      Registered
    ☺☻__MSBROWSE__☻<01>  GROUP      Registered
    WORKGROUP      <1D>  UNIQUE      Registered
    WORKGROUP      <1E>  GROUP      Registered
    WORKGROUP      <00>  GROUP      Registered

Als ik op dat apparaat klik dan kom ik op de harde schijf die aan de ASUS router zit

Lanscan geinstalleerd en tja die vindt alles gewoon net zoals mijn LANviewer.





 
Lanscan geinstalleerd en tja die vindt alles gewoon net zoals mijn LANviewer.
Ja maar da's een mooier en overzichtelijker overzichtje dan handmatig. :)

Maar het is me nu niet helemaal duidelijk of het nu wel weer goed gaat of niet.
Zoja, zit er soms Merlin software in die router? Zoja, dan moet je het master browser gebeuren uit kunnen zetten.
Hoewel het in principe zeer handig zou zijn als routers als master browsers werken, blijkt in de praktijk dat ze dit niet allemaal naar behoren doen.
Nu wil ik niet zeggen dat dit de oorzaak van het probleem is maar het loont zeker om er eens naar te kijken, temeer daar je aangeeft dat het euvel zich eigenlijk alleen bij de bekabelde apparaten voor doet.

Een andere mogelijkheid om dit snel op te controleren, vermits dit mogelijk is met jou router, is om alle apparatuur in dezelfde werkgroep te laten staan maar de router in een andere werkgroep te zetten. Dan wordt hij namelijk master browser van die aparte werkgroep, en een van de apparaten (vermoedelijk een van de W10 computers) zouden dan master browser in de gewone werkgroep moeten worden.
En dat is met lanscan en/of lanviewer makkelijk te controleren en dan eens zien of het dan beter gaat.
 
ik heb idd merlin erin zitten. en LANVIEWER is een appje die alle verbindingen scanned doet bijna hetzelfde als lanscan

Daar straks had ik alles weer in de lucht en bedacht dat  de mediaplayer en de Droomdoos ook met WIFI overweg kunnen dus eerst de mediaplayer voorzien van  een wifi dongle ge?nstalleerd en bam Alles weer weg . met alles bedoel ik de LAN verbindingen.

Daarna rigoureus alle kabels verwijderd en zowel de mediaplayer als de droomdoos voorzien van Wifi dongles.

Alle apparaten uit inclusief router , de kabels verbonden van de printer, mijn laptop (oud beestje heb ik nu voorzien van een USB 2 naar Lan 1000bps en met vaste kabel verbonden zodat ik nu optimaal de 250Mbps/250Mbps haal ( 245 om 220) en van de beide Qnap nas servers Kaoasbox etc. aangesloten via een 5 poorts1000Mbps hubje .

Daarna de router aangezet wachten totdat die in de lucht was en daarna steeds een voor een de apparaten aangezet en steeeds gecontroleerd of ze gedetecteed werden door mijn laptop (W10).

Na een pokke tijd geduld te hebben was alles weer keurig beschikbaar. al bijn a 3 uur operationeel.

Een skijken hoe lang dit geod blijft gaan.

In de Router met Merlin laat  ik ook uit voorzorg de router iedere nacht om 3 uur rebooten, misschien dat dat ook helpt.

Ga nu op zoek naar de suggestie van BT om de master browser uit te zetten weet niet wat dat precies doet. merk het wel
 
Bedoel je echt Lanviewer (2.3) of Mylanviewer (4.19.8)? Dat zijn namelijk twee verschillende en lanviewer laat niet zoveel zien, geen macadressen bijvoorbeeld.
Dan is Mylanviewer wel mooier, echter niet gratis.
Maar ik heb een leuke andere gevonden Advanced IP Scanner, die is gratis en ook nog Nederlands. Vind hem zelf wel mooier en meer info geven dan Lanviewer.

Van wat ik op Tweakers lees zou dat van de Master Browser in de firmware onder "Networking" moeten zitten.
En dan "Force acting as a Master Browser" en dat zou men dan moeten uitschakelen als het goed is.
Maar het kan ook zijn dat je een andere versie hebt en het weer elders zit.
Ben eens benieuwd.
 
ik bedoel mylanviewer 4.19 en gratis te maken ;-)

Ben aan het speuren maar heb  het nog niet gelokaliseerd even jouw plekkie kijken..
volgens mij zijn er 2 versies de asusmerlin afgeleid van de originele Merlin.

Kan die map niet terugvinden
 
Ah mylanviewer is wel nicer als ie gratis te maken is. Ik hou me aanbevolen. ;)

V.w.b. die Merlin, ja dat kan kloppen.
Het zou toch wel eens kunnen dat die Merlin er mee te maken heeft, ik lees net dit weer:
This is configurable on the same page as the Workgroup and device name can be configured.
Misschien kun je het daarmee vinden. Ik heb zelf geen Merlin dus geen idee. Voor hetzelde geld heeft jouw router zo'n optie niet.
Er is geen nieuwere firmware neem ik aan?
 
Komt voor de bakker. Ik stuur je wel een hahahahaha je weet wel!
 
Ik heb 2 dagen geleden een verse alpha2 merlin firmware gevonden.
Eerst een 30/30/30 harde reset uitgevoerd die alle shit verwijderd uit de nvram.
Reset knop 30 s met spanning  indrukken vervolgens 30 s blijven indrukken met spanning eraf en daarna 30s blijven indrukken met spanning er weer op.
Vervolgens spanning eraf en weer aan.
Nieuwe firmware erin factory reset en helemaal  opnieuw installeren.

Al 2 dagen geen probleem meer. Hoop dat het zo blijft.
 
Ah ziedaar. Inderdaad hopen dat het zo blijft!
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan