Netwerkprobleem met 2 dreamboxen.

Black Tiger

Addicted Member
Administrator
Moderator
Waarderingsscore
1.448
Punten
113
Leeftijd
61
Hmmz... nu zit ik toch met een probleem wat ik zo vlug niet weet op te lossen, misschien iemand van jullie?

Ik heb nu een Dreambox 7020 en sinds kort een 500 erbij voor op de slaapkamer.

Het nadeel van Dreamboxen is dat je niet via de setup de hostname kunt invullen en men kan het al raden, beide dreamboxen heten op het netwerk dus "dreambox" hetgeen tot een naamsconflict leidt en ook tot problemen o.a. met shares.

Nu weet ik wel dat als je telnet naar de Dreambox dat je via het "hostname" commando de hostnaam van een van de boxen kunt wijzigen.

Zo heb ik de DB500 nu dreambox2 als hostnaam gegeven.

Nadeel: Zo gauw je het ding een herstart geeft, gaat ie weer fijn naar origineel, heet hij ook weer "dreambox" net als mijn 7020 met alle nadelige gevolgen vandien.

Iemand enig idee hoe je een dreambox echt vast een hostnaam kunt geven die hij ook onthoudt, zodat hij ook na een herstart dreambox2 of zoiets heet?

Als dat niet bij de DB500 kan mag het wat mij betreft ook met de 7020, als er maar een oplossing is want zoals het nu gaat is het flut.

Laat maar, ik heb niet goed gekeken, de 7000 geeft dreambox aan op het netwerk, maar de 7020 heeft origineel dm7020 als hostnaam, dus daar ligt het probleem niet in, dan moet ik effe verder zoeken.

Nou maak je me wel benieuwd wat er mis gaat hoor.

Kun je niet vertellen wat dat precies is ?

@ BT,

Je zou eens kunnen proberen om een nieuw accountje in je newcs aan te maken voor je dream 500, over het algemeen wil het nog weleens problemen geven als je met twee boxen tegelijk ingelogd bent met één account.

Boets.

Oh maar ik ben er al uit hoor.

Probleem 1 was het freezen van het beeld op Sport1.

Ik heb gbox en mgcamd draaien. Het bleek dat ik mijn startscript van gbox niet goed genoeg aangepast had, waardoor gbox bleef draaien terwijl mgcamd gestart was.

Oorzaak: gbox had even problemen, en gaf daardoor geen beeld op Sport1. Mgcamd echter wel. Aangezien beide emu's draaien ga je volgens mij krijgen dat hij de ene keer de key van gbox krijgt en de andere keer van mgcamd. Zo gauw hij die van gbox kreeg was het afgelopen met het beeld en dat was de oorzaak van de freezes op C+ en is nu opgelost.

Dan probleem 2 was dat op de 7020 premiere het wel deed en op de 500 niet terwijl ze op hetzelfde netwerk zaten.

Oorzaak.... De 7020 kreeg zijn pw beeld van de nog steeds meedraaiende gbox en gaf ook wel freezes maar veel minder, dus ook opgelost.

Dan het verhaal over de hostnaam. Elke computer (dus ook de dreambox) heeft op het netwerk een hostnaam. Bij een pc is dat makkelijk in te stellen, bij de dreambox moet je daarvoor echter telnetten naar de dreambox.

Als je dan het commando hostname ingeeft, zie je de hostnaam.

Nu komt het... voor een DB 500 krijg je als antwoord "dreambox". En ik had vroeger een 7000 en die gaf ook "dreambox" als antwoord.

Ik heb hier een eigen DNS server draaien en had dus bij de hosts (enigszins vergelijkbaar met de hosts file in windows) ingevuld dat Dreambox 10.0.0.100.

Dit veroorzaakte dus ook het "network error" probleem, aangezien de DB500 nu dreambox heet maar deze 10.0.0.101 als ip heeft. De caching dns server verwees naar 10.0.0.100 en hups... je hebt al een vaag netwerk gebeuren gecreëerd.

Ook dat is dus inmiddels opgelost.

Echter, ik dacht dat de 7020 ook "dreambox" als hostname zou hebben, dat is echter niet het geval deze heeft "dm7020" als hostname. Gelukkig hebben ze daar bij dream over nagedacht (of bij Gemini).

Maar het kan dus wel gebeuren dat als er mensen zijn die zowel een DB7000 alsook een DB500 hebben dat deze beiden "dreambox" als hostname hebben, waarmee je op die manier een naamsconflict op het netwerk creëert. Dat -kan- in gevallen tot problemen leiden (bij windows sowieso).

En ik dacht in eerste instantie dat dit bij mij ook het geval was maar dat bleek niet zo te zijn.

Vandaar mijn vraag hoe je die hostname kon vastzetten omdat ik geen "hosts" bestand kon vinden in de dreambox, hetgeen wel aanwezig is op een linux pc.

En uiteindelijk bleek premiere ook nog zwart te zijn, maar dat was achteraf omdat de cardserver uitgevallen was, na een herstart daarvan was dus ook dat weer opgelost.:)

Hopelijk is het zo duidelijker, anders hoor ik het graag.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan