new !

C

Cake

hallo !

ik ben dus Tom uit baarn .

na veel problemen met mijn "geweldige" kabelmaatschappij ,

heb ik deze de deur uit geknikkert !

toen digitenne aangeschaft wat ook niets is :rolleyes:

dus , nu wil ik een schotel plaatsen (op een plat dak , 4 hoog)

ik zou alleen niet weten wat ik zoal nodig heb ...

de eisen zijn dat het in ieder geval simpel is in bediening ,

en dat het niet te duur moet zijn (tja, hollander)

ook vraag ik me af , of de afstand tussen receiver en schotel uitmaakt omdat er zon 15 meter kabel tussen moet komen wil ik hem op het dak zetten ;)

Greetz , Tom :biggrin:

 
Hoi Tom en welkom op Satellite Fun.

Zo'n 15 meter kabel moet geen probleem zijn alhoewel het wel verstandig kan zijn om dan wat duurdere, beter geisoleerde kabel te nemen.

Doch om je een goed advies te kunnen geven, kun je het beste onderstaande thread eens lezen en dan de antwoorden hier in een antwoord weer neerschrijven.:)

http://www.satellitefun.org/forum/index.php?topic=10529

Succes alvast!

 
thnx voor de link .

ok komt ie :

-FTA met uitbreidings mogelijkheden voor canaldigitaal

-goede beeldkwaliteit

-geen half uur hocus-pocus voorat ik tv kan kijken

- ontvangst voor astra 1,2 en hotbird (ooit)

-franse , engelse , duitse odb geen probleem

-schotel moet op een plat dak komen (4 hoog, steun las ik zelf )

-liefst geen rotor

hoop dat jullie hier iets mee kunnen !

*edit* opneem mogelijkheid niet nodig ;)

 
Laatst bewerkt:
Hoi Cake !

Waarom wil je geen rotor?

Ik heb een Stab Italia HH100 icm met een Lenson Heath schotel van 80cm en ik ontvang heel veel satellieten.

Tja, die rotor maakt een beetje lawaai als ik m draai, maar als mijn buren een feestje geven hoor ik dat toch ook.

In ieder geval, om de Astra te kunnen ontvangen heb je vrij uitzicht nodig op 19,2 graden oost (staat er misschien een boom in de weg? of een gevel van de overburen?).

Even checken voordat je aan een installatie begint.

Groetjes en succes,

Bones

:applaus:

 
Hoi Tom, welkom op het Satellite FUN Board !

Voor de schotel zou je kunnen beginnen te denken aan de Technisat Multytenne (klik!).

Dat is een 45 centimeter schoteltje dat voorzien is van een (vrij forse) LNB, die eigenlijk uit 4 LNB's bestaat.

Met dat ding kun je Hotbird, Astra 1, 2 en 3 vangen.

Hij is er ook in varianten voor maximaal 2 (twin) en 4 (quatro) ontvangers.

Maar de schotel is wel behoorlijk aan de krappe kant, waardoor je eerder beelduitval zult hebben bij extreem weer.

Beter zou je uitkomen met een schoteltje van 60 - 80 centimeter.

Daarbij zijn de schotels van triax erg populair, de lokale sathandel zal er zeker wat van hebben liggen.

Nadeel hiervan is dan wel dat je meer moet aanschaffen, namelijk de schotel, LNB's, en DiSEqC switches, zo'n multytenne heeft dat allemaal kant en klaar ingebouwd.

(kijk even bij de FAQ sectie over wat dat allemaal inhoudt)

Gebruik voor de bekabeling kwaliteitskabel, niet zomaar iets dat je toevallig nog hebt liggen.

Je moet dan denken aan kabel die vergelijkbaar is met Belden H125 kabel of vergelijkbaar.

15 meter is peanuts en ik vermoed dat je er daarmee niet zult komen.

Leg die kabel wel ruim, en trek 'm niet heel strak om de hoek (een knik in je kabel verandert de eigenschappen voor het transport van het signaal en dat wil je niet).

Als je nu denkt eventueel op meerdere punten gelijktijdig te willen kijken (op de slaapkamer bijvoorbeeld), leg dan gelijk zoveel kabels naar binnen als je denkt nodig te hebben, dat scheelt je later een hoop moeite die je nu in 1 keer neemt.

Daarbij hoef je dus niet de kabel helemaal naar de andere plaatsen van bestemming te brengen, als ze maar in je woning zijn.

Aangezien je op zoek bent naar een alternatief voor de kabel (digitenne vergeten we maar heel gauw), wil je zeker ook de NL zenders kunnen bekijken.

Om direct met de deur in huis te vallen wat dat betreft: het abonnement dat vergelijkbaar is met een standaard kabel signaal, is het basis pakket.

Dat basis pakket is qua naamsgeving misleidend, want het is niet het goedkoopte abonnement dat je kunt afsluiten (das het SetTopBox pakket).

Het kost € 8,95 per maand, en is uitsluitend maandelijks te betalen via automatische incasso.

Daarmee is het direct vergelijkbaar met de kabel, maar wel goedkoper.

Je kunt hiervoor een standaard CDS (Canal Digitaal Satelliet) goedgekeurde ontvanger kopen, maar ook gaan voor een ontvanger die FTA doet en beschikt over een CI (Common Interface) slot.

Daarin stop je dan een decoder module.

Dat betekent dus wel dat je die decoder module er apart bij moet kopen, en dus is dat weer een investering extra.

Grootste vrijheid heb je met een ontvanger à la dreambox, want daarin kun je een CI decoder module stoppen, maar je kunt er ook rechtstreeks je kaart instoppen.

De firmware van die ontvanger moet dan wel voorzien zijn van de decoder (zeg maar een software matige module) zodat ie met je kaart overweg kan.

Alle bovenvermelde ontvangers zijn niet geschikt voor HDTV signalen, als je dat ook wil moet je daar specifiek op gaan letten.

CDS biedt nu een Philips decoder aan (of gaat dat binnenkort doen), die dat kan en die dus goedgekeurd is.

Half uur hocus-pocus voordat je tv kan kijken heb je zeker, maar das alleen ten tijde van installatie.

Wanneer je spullen geïnstalleerd zijn, kun je gewoon kijken en heb je hooguit een paar extra seconden nodig om de satelliet ontvanger als het ware op te laten starten.

Daarbij ga ik er van uit dat je de ontvanger op standby zet (zoals te doen gebruikelijk), en je deze via een SCART of HDMI interface hebt aangesloten.

Dreambox achtige ontvangers vergen meestal wel wat meer onderhoud en zijn ook meer geschikt voor mensen die graag wat spelen met dit soort spul (is ons hier dus op het lijf geschreven).

Uiteraard kost elke optie die je erbij wil, weer een beetje geld.

Voor de door jezelf te lassen steun, roep ik het kenwoord "tegelvoet", gebruik dat maar voor inspiratie.

Zie je dat er heel veel mogelijk is ?

Daarom dus dat BT je wees (met die link) op die opmerkingen die ik ooit gemaakt heb omtrent zoveel mogelijk informatie over wat je wil en wat je kunt.

Ik hoop dat je met dit antwoord je wensen wat meer kunt verfijnen en zodoende tot een installatie zult komen die perfect bij jouw wensen past !

 
Laatst bewerkt:
dank voor alle reacties!

ben vanmiddag in hilversum een zaak binnengelopen die in sateliet spullen doet .

heb me even laten inlichten , en ging vervolgens met 3 tassen vol en mn portomonee leeg naar huis :biggrin:

wat ik gekocht heb :

Triax 110 cm met inklapbare arm

M-vision FCis-7000 receiver

inverto LNB hd ready

en 20 meter kabel

dat is dus goed voor een zaterdagmiddag knutselen en een bijna echtscheiding :biggrin: het hele zaakje draait nu ! en staat gericht op de astra sateliet .

kwam er achter toen ik boven op de flat stond dat er nog hele zware voet stond met een stuk pijp en tui-draden :biggrin::biggrin:

al met al was ik voor 175 euro klaar:tong:

 
Nou kijk eens aan, da's nog niet eens zo gek veel.

Proficiat met de nieuwe aanschaf en veel kijkplezier!

 
aleen met dit weer (onweer en regen hier in het gooi ) ontvang ik dus noppes :sad:

 
:tong: Hoi Cake !

Even je schotel goed uitrichten!

Ik ontvang bijna alle sats probleemloos, de Astra 19,2E komt hier keihard door -zeker nu de NL freq is overgezet naar de Astra 1L- dus als je niks ontvangt moet je even je schotel bijstellen

Groetjes,

Bones

 
Ook hier was daarstraks tijdens hevig onweer (hele harde klappen) een minuut of 10 het beeld verdwenen.

Met jouw 110 cm schotel moet het ook niet erg lang duren voor je weer beeld terug hebt, mits je de schotel helemaal goed hebt gericht.

Overigens, heb je ook aangegeven dat je meerdere satellieten wil ontvangen ?

Want voor zover ik meen te weten is zo'n grote (standaard offset) schotel daar minder (of niet) geschikt voor.

En heeft die LNB meer dan 1 toeter voor meerdere satellieten ?

[sarcasme]

HD ready LNB klinkt mij als onzin; wat heeft dat ding dat een andere LNB niet heeft ?

(die 2e toeter voor ontvangst van Astra 3 (en daarmee de NL HD kanalen) misschien ?)

Die inklapbare arm op je schotel is wel handig op je camper van 4 hoog..

[/sarcasme]

De komende tijd ga je in ieder geval nog wel ff spelen met je installatie, en veel ontdekken.

De investering tot nog toe valt nog best mee, toch ?

 
inderdaad , die inklapbare arm is knap handig op mn hippiebus :tong:

of ik nu signaal heb weet ik niet want heb de kabel eruit liggen , aangezien de schotel het hoogste punt in de omgeving is:devil:

volgens die gast van die winkel kan er op een 110cm prima 3 lnb's

kan deze houder voor 1 lnb eruit clicken en er een voor 3 insteken volgens hem .

en dat van die lnb .. tis wat er op de doos staat :biggrin:

en dan de vraag van de dag (wat ik hier vast niet mag zetten )

hoe kom ik aan zon ding wat ik in die interface moet steken ?

heb 2 dikke sloten en iets van een card reader erop zitten ..

greetz , Cake

 
Zo'n ding wat je in die interface moet steken? Een CI Cam bedoel je? Die kun je overal kopen, maar daar kun je niets meer zonder abonnementskaart die ermee samen kan werken.

Als er een cardreader in zit dan is het de vraag wat hij voor coderingen aan kan. Maarja, in dat vragentopic over wat je wilt, staat niet voor niets genoemd of je er ook wat aan hobbyen wil (de minder legale dingen dus), ik weet niet of dat wel met deze ontvanger kan. Maar daar heeft hier vast wel iemand een antwoord op.

 
als ik aan het rond zappen ben op de receiver,

zie ik allerlei soorten codering voorbij komen , betacrypt, seca, vi/se ,cryptoworks, fta, ir/se, se/na, dat staat er dus bij de kanalen waarbij hij aangeeft "gecodeerd".

zijn dat de types coderingen ?

als ik in het menu kijk , zie ik daar ook een paar opties :

nagra boxkey (staan een heleboel nummertjes en cijfers die ik kan veranderen )

key manager (als je dit opent zie je vermoedelijk een hele lijst met coderingen die je kan veranderen ?

staat ook niets over in de handleiding :/

greetz , Tom

 
In die schermen is het mogelijk om op niet legale wijze kanalen te gaan bekijken door in die schermen de juiste sleutels (keys) in te voeren.

Uiteraard is dit illegaal en zal er verder niet op deze materie ingegaan kunnen worden volgens de geldende regels van dit forum, ik kan je wel meegeven dat voor de nederlandse kanalen hier niets voor te vinden is ;)

Uiteraard is dat dan ook de reden dat je hierover niets terug kunt vinden in de handleiding van je ontvanger.

 
Maar daar heeft hier vast wel iemand een antwoord op.
Het lijkt er op dat er niet alleen legale dingen mogelijk zijn, zelf ken ik de ontvanger niet maar weet van iemand die er een website over heeft.

Voor je iets doet eerst goed lezen.:biggrin:

 
thnnx voor de link!

alleen is de uitleg een beetje vaag geschreven , kom er niet echt duidelijk uit wat ik nou waar moet invullen :tong:

Cake added 77 Minutes and 12 Seconds later...

yay ! it works !

je ben wel ff bezig met die code , maar dan heb je ook wat :tong:

 
Laatst bewerkt:



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan