Niet reagerende HD herstellen...?

eendenteam

Addicted Member
Administrator
Moderator
Lid sinds
1 feb 2004
Berichten
6.251
Waarderingsscore
43
Punten
48
Leeftijd
121
We hebben al een hele tijd een 2TB harde schijf liggen die zowel in windows (10) als in Linux (ubuntu 16.04 nu) niet wordt herkend. Nu we van een andere HD de gewiste data ergens kwijt moeten, zou het mooi zijn als we die niet- reagerende HD op de een of andere manier weer aan de praat kunnen krijgen (partitioneren, formateren e.d.).

Weet iemand of we die nog werkend kunnen krijgen en zo ja: hoe?
 
Hij zal hoe dan ook herkend moeten worden op zijn minst in de bios van een systeem anders gaat het niet lukken.
Is dat het geval dat moet je geluk hebben dat Spinrite hem kan herkennen.

Normaliter zijn al die dingen alleen maar voor recovery maar Spinrit wil heel af en soms een schijf nog wel eens tot leven wekken.
Het blijft echter zeer af te raden om zo'n harde schijf weer voor belangrijke dingen te gebruiken aangezien hij elk moment weer de geest kan geven.
 
Is de garantie termijn al verstreken? Laatst had ik een defecte cschijf van 2GB en had nog 1 week garantie. Aangemeld en kreeg een verse schijf.

Ook heb ik ooit met succes een schijf hersteld met progje: HDD regenerator.
Progje heb ik nog.
 
Helemaal eens met BT dat een HD die problemen geeft je nooit meer moet gebruiken om belangrijke data op te slaan.

Soms helpt het om in de BIOS de gegevens van de HD handmatig in te voeren. 
 
ben het er niet mee eens , het kan een verminkte master boot sector zijn

gewoon kijken of je hem aan de praat kunt krijgen en dan met het programma HD Tune Pro de schijf controleren

dat programma test werkelijk van alles en zeer gedetailleerd.
 
ben het er niet mee eens , het kan een verminkte master boot sector zijn
Als dat het geval is dan kun je hem als slave schijf zonder problemen benaderen en ziet Windows hem normaliter ook bij mijn weten.

Met HDTune pro kun je wel veel testen, maar niets repareren, in tegenstelling tot HDDRegenerator (kost geld of je moet een crack hebben) of Spinrite (gratis), die kunnen dat wel.
 
Hddregenerator , wat denk je wat die mij heeft gekost.:)
Idd hd tune is alleen een tester nadat je met bv hddregenerator je de schijf hebt kunnen "repareren"
 
Oh jawel hoor, genoeg... ben zo gek als een deur. :biggrin:
 
ik ook als een draaideur ,blijk dat het programma over de datum is en in de klikko kan
 
Ik heb hier nog een oud proggie liggen genaamd Debug, of eigenlijk zijn het meer een aantal DOS opdrachten.
Voorwaarde is wel, dat je de computer moet kunnen opstarten met een Win 98 cassette en ik vermoed, maar dat weet ik niet zeker, dat je de schijf intern moet verbinden. Dus niet via USB. Volgens mij ziet de opstartcassette geen USB, maar nogmaals, dat laatste weet ik niet zeker

Ooit een niet reagerende schijf ermee gered, die inmiddels ruim 22000 (vlieg)uren heeft gedraaid.
Als je interesse heb (oh nee: jullie) dan wil ik de instructie wel opsturen via PM.

 
Oei dat gaat moeilijk worden want Win 98 kan niet met NTFS verbinden. Er zijn truken voor maar dan is het alleen lezen van NTFS schijven, laat staan SATA schijven (moet je aparte driver voor hebben als dat al gaat lukken).
Ohja, dat heet ook geen cassette maar cd of dvd, want cassette's was nog van uit de tijd van de Commodore 64. :biggrin:
Dat is dus een beetje te antiek, dan kan men beter een van de eerder genoemde programma's eerst proberen. Die werken gewoon onder Windows.
 
We hebben hddregenerator geprobeerd, maar zoals we al schreven: de schijf wordt niet herkend. Helaas pindakaas. We hebben de schijf ondertussen laten onderzoeken en het blijkt dat er een fysiek (c.q. mechanisch) probleem is. Was dit niet zo, dan hadden ze de chipset kunnen vervangen. Er is dus iets met de schijven en het zier er naar uit dat die dus de prullenbak in kan.
 
Geen garantie meer op? Om sommige schijven heb je wel eens 3 of 5 jaar garantie.
 
Dat staat er niet op, en hij zat in een My Book Live. Inmiddels heeft iemand van WDC contact met ons opgenomen en v.w.b. recovery ons door verwezen naar
krollontrack.nl (http://www.ontrackdatarecovery.nl) uit Amsterdam. Afw88 dus
 
Een harde schijf heeft een serienummer, die kun je registreren bij WD.
https://support.wdc.com/support/productregistration.aspx?lang=en

Ik heb al mijn schijven in die database staan en dan kun je ook zien of er nog garantie op zit of niet.

Ben benieuwd wat dat bedrijf gaat zeggen maar normaliter is dat recoveren peperduur.
 
en dat het duur is blijkt uit hun email aan ons:

Volgend op uw aanvraag. Een recovery bestaat uit 2 fasen. De analyse en de daadwerkelijke recovery. Met de Kroll Ontrack Data Recovery data recovery analyse, weet u precies welke gegevens er teruggehaald kunnen worden voordat u beslist of u door wilt gaan met een recovery.
?          Premium service (5 werkdagen) analyse prijs is ?90,= per disk => recovery vanaf ?900,=
? Priority immediate start (2-3 werkdagen) analyse prijs is ?190,= per disk => recovery vanaf ?2100,=
? Emergency service 24/7 ?s nachts, in het weekend en algemeen erkende feestdagen, bel ons direct op 020-30 133 00.
End user list prijzen in Euro zijn exclusief BTW. Geldig tot 14 dagen na deze email.
 
LoL, ik schreef toch al dat het peperduur was. :) Heb ooit zoiets al eens nagevraagd.
Er was ook nog een ander bedrijf dat dit deed, die hadden een soortgelijke prijsstelling, per hoeveelheid. Pin me er niet op vast, was iets van 350 euro per 250 gigabyte of zoiets. Kan ook anders zijn maar in elk geval peperduur, in elk val meer dan een euro per gigabyte. En dat was ook zonder onderzoekskosten.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan