Nieuw speeltje gehad.

Jij kom ook wel eens op Tweakers zie ik
Die term bestond al ver voor het internet! :)
Dat blijft 44 watt.
Goed punt, maar dat was niet helemaal wat ik bedoelde, wat geheel mijn eigen onduidelijkheid is geweest. :)
Die 44 watt zou omgerekend op, afhankelijk van de gebruikte spanning voor de (mos)Fet's , LF breedbandmodules of misschien wel transistoren, omgerekend moeten worden.

Ik was onduidelijk :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Peer
Ik heb jaren geleden een Rockford Fosgate versterker in mijn auto gehad met een opgegeven vermogen van 800 watt (2X 400 watt @ 4 ohm of 1X 800 watt gebrugd mono) RMS, waarbij 2 18" subwoofers van Rockford Fosgate werden aangedreven. Ik heb mijn set eens door laten meten en kwam uit op een spl van 142,6 db @ 50hz. En een geleverde vermogen van 946 watt, waarbij het echte vermogen uit de uitgang van de versterker dus is gemeten.
Bij die standaard home cinema setjes met een stroomverbruik van nog geen 100 watt kan je het opgegeven vermogen van 1200 watt inderdaad in de prullenbak gooien, maar bij een aantal merken worden wel de echte vermogens opgegeven.
946Watt uit een accu van 12V..... daar gaat een hele leuke stroom lopen, stel dat je van een ohmse belasting ut gaat, gaat er minimaal een stroom lopen van 78A, daar heb je een beste accu voor nodig ;-)
Indertijd werden in auto's de 'supercaps' gebruikt om die pieken op te vangen maar dan heb je het niet over continu vermogen.

Ik heb zelf een (vind ik zelf) leuke versterker staan, idem wat de speakers betreft en kan daar een behoorlijke geluidsdruk mee laten maken zodat het horen en zien je vergaat, het geluid blijft superstrak maar ik kan je wel zeggen dat er op dat moment wel iets meer watt-jes gedissipeerd worden dan de 3-10 watt welke elders genoemd wordt.
De B&W's hebben één 'nare' eigenschap, de impedantie wil nog wel eens onder de 3 ohm zakken waardoor je een versterker nodig hebt die wat minder kritisch is.
De opgegeven vermogens die je vaak voorbij ziet komen zijn de piek vermogens die zo'n ding een aantal seconden kan leveren, het zegt in elk geval geen zak over de kwaliteit wat men vaak geneigd is te doen.
Ik hoor vaak mensen zeggen dat ze een versterker hebben van zoveel watt, idem voor de speaker maar het zegt helemaal niets.
 
946Watt uit een accu van 12V..... daar gaat een hele leuke stroom lopen, stel dat je van een ohmse belasting ut gaat, gaat er minimaal een stroom lopen van 78A, daar heb je een beste accu voor nodig ;-)
Met draaiende motor levert de dynamo tot 14,4 volt. Verder was die auto toen voorzien van een Optima Yellowtop gel accu (wat destijds veel werd gebruikt bij vergelijkbare installaties). Een 25mm kabel verzorde de voeding voor de versterker, afgezekerd op 100 ampère. En dan zat er nog een joekel van een condensator van 1.000.000 microfarad tussen.
Verder moest ik regelmatig lampjes vervangen (gloeidraadjes gingen stuk door de trilling) en had ik mijn nummerplaat vast gekit :biggrin2:
 
Ik zeg ook bewust minimaal 75A, de spanningen moeten opgekrikt worden anders is dat vermogen nooit haalbaar, kan je nagaan welke stromen er met lage spanningen door de spoelen van de speakers zouden moeten gaan lopen (P=I2xR of U x I), die worden dan zo lomp en zwaar dat de conus niet eens meer fatsoenlijk de signalen kan volgen ;)
Wat een geweld moet daar in die kofferbak hebben plaatsgevonden :)
 
Een 15 inch subwoofer is op zich al zwaar. Ik zie dat ik in mijn eerdere bericht 18 inch had vermeld. Dat moet dus 15 inch zijn.


Wat een geweld moet daar in die kofferbak hebben plaatsgevonden
142,6 db bij een frequentie van 50hz haal je niet met een 100 watt Pioneer :biggrin2:
 
...ik heb de langste! :ROFLMAO: :ROFLMAO:
 
achossie @Dr.Z
broek met knopen dan zeker? lol
maar idd een potje ver zeiken...
vroeguh had ik ook geld genoeg maar toen was alles ook nog niet zo duur
 
Er was ooit ene tijd dat ik het beste van het beste wilde en elke 3 maanden een nieuwe dikke pc had, maar anno nu heb ik het niet meer nodig.
Een pc uit 2010 met een ssd en 8GB is zat, ik tik er alleen maar een briefje mee en als de pc niet gebruikt wordt dan gaat de stekker er uit, vanwege een eventueel bios-lek waarmee criminelen de pc op afstand kunnen opstarten.
Voor het dagelijkse internet verkeer en om oa dit forum te bezoeken, gebruik ik een 2015 Macbook.

Het is dat ik in een luxepositie zit dat de pc-onderdelenstroom onophoudelijk blijft stromen en ik eigenlijk in een luxepositie zit.
....Had ik dat maar met het vrouwelijk geslacht en met mijn bankrekening.. Hoewel het ene onlosmakelijk verbonden is met de ander. :LOL: :LOL:
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan