Nieuw

B

BiG_G

Jahoor, ik heb hem alweer draaien... 10.1

Suse heeft hiermee (zeiden ze volgens mij bij 9.0 al) de aanval volledig op M$ ingezet.
Deze versie zou nog compatibleler zijn dan zijn voorganger (die opzichzelf al behoorlijk stof deed opwaaien) 10.0.
Mijn persoonlijke indruk (Nu 5 min draaien) is dat er toch kleine nuanceverschillen te zien zijn. Het eerste wat ik bv opmerkte was dat voor je op volooien drukte, dat er een optie stond "Kloon dit systeem voor autoyast" Lijkt mij een optie om met spoed dit systeem te kunnen klonen (waar ik voor windows vroeger bv Ghost voor gebruikte) Echter, is in dit geval alleen de config alszodanig, dat je alleen de cd's er in hoeft te stoppen.

En er is een hoop nog niet vertaald, maar dat zie ik in de loop der weken wel veranderen.

Grtz,

G

Ah je bent dus een snelle tester. Maar hoe bevalt die op het eerste gezicht. We weten dat er nuance verschillen zijn, maar is de nieuwe versie de moeite waard of niet. Wellicht dat het nog te vroeg is voor je om een oordeel uit te spreken.

We draaien hier momenteel Ubuntu en dat bevalt ons goed. We willen een nwe laptop aanschaffen en die dualboot maken. We kunnen dus het e.e.a. uitproberen.

Tja, ik ben natuurlijk al vanaf 8.0 bij suse... Heb wel e.e.a. uitgeprobeerd, maar de onderlinge verschillen zijn te groot om "ff te switchen" (tussen de verschillende distro's bedoel ik dus).

Tussen 9 en 9.2 waren de verschillen behoorlijk merkbaar, zeker in foutmarge gerekend.
De verschillen tussen 10 en 10.1:
Wat ik tot nu toe ben tegen gekomen heb ik eigenlijk al genoemd. Wat ik ook gezien heb is dat bij 10.0 geen controle is op ondertekening e.d. Dit is bij 10.1 wel; dus toen ik als extra install bron packman koos, riep ie meteen: Hee, deze is niet digitaal ondertekend. Wenst U hem toch te gebruiken?
Na ja gekozen te hebben, bleef ie ermee komen... ook al zei je dat ie die melding niet meer hoefde te geven. Misschien als ik viesziek als root ben aan gelogd... zal wel kijken...
En verder? Tja, ik denk dat er alleen wat verschillen onder de kap te vinden zijn, maar dan moet ik verder zoeken. Op dit moment nog niets echt verrassend gevonden.

Misschien dat de standaard layout van KDE iets mooier is geworden. Maar die gaat met de tijd toch wel veranderd worden..

Mocht ik bevindingen tegen komen dan meld ik dat wel hierzo...
Ook ga ik de 64bits versie nog installen, die heb ik ook al liggen, maar daar moet ik weer ff zin in krijgen. Ik moet nl ook iets met een postbode en een foreach gaan doen... ik hoop dat KK me de begrippen daarvan nog gaat uitleggen (als ik wat uitgeruster ben ;))

G

Ow, en de keuze Ubuntu of iets anders? Tja, Als je windwos gewend bent is het moeilijk om over te stappen op linux. Ondanks dat Ubuntu ook linux is, zijn er toch vrij grote nuance verschillen. En dat merk je.
De reden waarom ik voor suse heb gekozen is dat het het dichts bij slackware en Debian ligt. De verschillen zijn in dat opzicht weer erg klein. Met in mijn achterhoofd dat ik dan makkelijk kon overstappen e.d. (de reden waarom ik nooit redhet zal gebruiken).
Ubuntu is ook een Debian achtige, dus in die zin zullen de verschillen erg klein zijn. Verder heb ik geen ervaring met Ubuntu, het schijnt een erg populaire versie te zijn.
SuSe wordt de laatste tijd door Novell ontwikkeld, en in die zin heb je een behoorlijk groot bedrijf achter je. Of het voordeel heeft weet ik niet, ik ben er wel erg tevreden over.
Ow, wel belangrijk te vermelden dat het wel grappig te zien is, dat engels en nederlands doorelkaar gebruikt wordt omdat ze nog niet zover zijn: Evolution;
Nieuw, Get messages, Beantwoorden etc... ;)

eendenteam zei:
We draaien hier momenteel Ubuntu en dat bevalt ons goed. We willen een nwe laptop aanschaffen en die dualboot maken. We kunnen dus het e.e.a. uitproberen.

Schiet me wat te binnen: Mijn werksysteem heb ik standaard als volgt geconfigureerd:
HDA1 6Gb
HDA2 6Gb
HDA3 512 swap
HDA4 300 Gb /home
HDB 1 300 GB /nogmeerdata

HDA1 is mijn volle besturingsysteem
HDA2 is de dualboot os (ook linux natuurlijk)
hda4 is het restant van die schijf en geconfd als /home

Zelfs bij een nieuwe installatie kan je de gegevens op HDA4 laten staan. Je kan ze tijdens de configuratie nl gewoon weer op dezelfde wijze toewijzen.

Uiteraard even een backup maken voor de zekerheid!
En als je dan als dual ook linux doet, maar een andere distro, dan stel je /home gewoon weer in en klaar... Niets formateren.

Rootww ingeven, gebruiker ingeven (melding: die gebruiker bestaat al, wenst u gebruiker te veranderen? geef JA) en klaar...

Ik zweer toch bij Redhat en al zijn afgeleide...als Fedora,CentOS enz...
Gnome is dan ook mijn favoriete desktopomgeving, en via Fedora krijgen we de laatste niewigheden in de schoot geworpen en anderzijds brengt CentOS het stabielste bij de gebruiker.

Niet alleen is Centos stabiel, maar is ook erg sterk met bijv. herkenning van hardware, plug en play zal ik maar zeggen.

Met in mijn achterhoofd dat ik dan makkelijk kon overstappen e.d. (de reden waarom ik nooit redhet zal gebruiken).
Ik heb zowel RedHat als Suse gebruikt alsook Debian (console uiteraard, geen desktop). Maar ik vind RH en Suse toch eerder kort bij elkaar liggen en Debian en Slack toch wel aparter.
Waardoor vind je Suse korter bij Debian liggen?

Commandline techniesh liggen SuSe en Debian dichter bij elkaar. Redhet heeft iets teveel "eigen" dingetjes.
Commando's die net ff anders werken etc. En vanaf Versie 5 (Ik draaide al een tijdje dualboot) ging het alleen maar erger worden. Dus voor mij is RH toen afgevallen.

Vooropgesteld, iedereen moet voorzichzelf bepalen welke Linux voor hem de beste is. Het uiteindelijke resultaat is het zelfde!

Ow, en de opmerkingen over 'stabieler' Als Linux niet stabiel is dan zou ik me eerder zorgen maken om mijn hardware dan dat het OS niet goed is. Het laatste wat ik als onstabiel heb ervaren is mandrake 8. Die wel eens vastsloeg.

G

Hmmz... ik hoopte eigenlijk op een paar voorbeeldjes van die eigen dingetjes van RH. Is mij in elk geval niet zo opgevallen, wel in Debian zag ik wat aparte dingetjes, maar da's ook niet zo erg.

Uiteraard onderschrijf ik je mening dat iedereen voor zichzelf moet bepalen welke Linux hij/zij het fijnst of best vind. De ene zweert bij Slackware, de ander bij Debian, weer een ander bij RH of Suse, het mag allemaal de pret niet drukken, het is en blijft toch Linux en quote mogelijkheden ontlopen ze elkaar tenminste niet zo enorm als het de verschillen bij die je bij Windows vaak tegen komt.

Mandrake 8 heb ik hier ook gehad. Die wilde zelfs nog al eens crashen als er een kernel update via zijn eigen update systeem plaats vond. En daarbuiten deed ie inderdaad ook wel eens strange. Voor mij reden toen om daar weer vlug vanaf te stappen.

BiG_G zei:
voor suse heb gekozen is dat het het dichts bij slackware en Debian ligt. [...] Ubuntu is ook een Debian achtige,
Ubuntu is gewoon Debian. Maar dan alleen voor de pc, en de 2.6 kernel.

Dat postbode en foreach: gewoon proberen en oefenen. Foreach loopt een array door en geeft de inhoud daarvan terug. Niet proberen = niet begrijpen.

Ik draai op het werk Fedora, livecd config van ATConsultancy. Werkt uitstekend. Ubuntu is een heerlijk schone distri. Suse is compleet, met wel erg veel erbij. Voordeel: filmpjes etc. van internet kan je meestal gewoon kijken. Nadeel: je krijgt wel erg veel op je systeem.

Mandrake wilde idd wel eens raar doen.

Ik ga 10.0 terug zetten vanavond. Er zijn te veel dingen die het ineens niet meer doen. Waarschijnlijk te nieuw.

Ik heb nooit gezegt dat fedora of welke distri dan ook niet goed zou zijn, ik zweer zelf gewoon bij suse.

Foreach ga ik vanavond als 10.nul weer draait proberen.

Let wel; ik bel je als ik er niet uit kom.... (om een uur of 1 of zo :biggrin:)

Mijn bevindingen krijg je daarna wel, kee?

Ah, dan blijven we maar bij ubuntu. Overigens werken we ook alleen vanaf de prompt hoor. Pas als we er niet uitkomen gaan we ff GNOME-en.
We hebben inmiddels een nwe laptop, maar op de laptop hebben we geen linux gezet. De hele HD was al ingebruik door windhoos en om nu de boel om te zetten lijkt ons een hoop werk. Eigenlijk willen we ook niet te veel experimenteren op die laptop temeer daar we windhoos niet zo goed kennen.

Misschien dat het eenvoudig gaat met partition magic of zo: hd partitieren (pff wat een woord) en dan een boot manager of zo er op. Maar ja als het mis gaat, kunnen we helemaal van voren af aan beginnen.

Dan maar met windhoos en putty.

Hmmm, ik doe het andersom:
Als ik er niet uitkom met de gui, dan ga ik commandline-nen.

Overigens denk ik dat je rustig SuSe 10.0 erop kan zetten hoor. (of om het even welke distro dan ook, maar niet de nieuwste ;))

of om het even welke distro dan ook, maar niet de nieuwste ;)
Oh, van Centos kun je er rustig de nieuwste op zetten hoor, die werkt prima.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan