Opgelost Nieuwe speakerset in een Opel Corsa D

freggel1

Addicted Member
Moderator
Lid sinds
5 jan 2003
Berichten
20.131
Waarderingsscore
562
Punten
113
Leeftijd
59
Locatie
Zundert
Wat is wijsheid?

De auto van mijn dochter geeft al vanaf de aankoop een krakend geluid uit de frontspeakers.

Ik heb nog niet gevraagd of dit onder de garantie valt, maar als eerste een andere radio ingebouwd,
voorheen was er dit 1 zonder Navi, maar die heeft ze nu wel, maar het geluid is er niet beter op geworden.

Nu ben ik dus aan het rondneuzen om alle luidsprekers te vervangen middels een beter systeem, en mijn oog is gevallen op speakers van JBL, en dan meteen zwaardere dan wat er nu in zit. [40 watt nu, 80 watt straks?]

Maar het is een flinke klus om die in te bouwen tegenwoordig, heel het paneel die aan de deur zit moet er af, en dit is hoofdzakelijk een kliksysteem, en daar ben ik dus een beetje huiverig voor om dat bij zo'n jonge auto te doen.

Maar de hoofdvraag is, heeft het nut om er zwaardere boxen in te bouwen zonder extra versterker?
 
Koop dan gelijk een petje en een logo van een volkswagen?

Met zoveel vermogen vliegen de ramen eruit. Daarom hebben die petjes altijd het raampje open.

Om zeker te zijn dat het de speakers zijn , heb je niet ergens een paar boxjes liggen?? Kun je dan zo testen of dat gekraak veroorzaakt wordt door de speakers of door een verstorende element van de voiture

Hoop dat ik het nog red .
Zwaardere speakers betekent minder geluid door versterker met gevolg dat je de versterker op maximaal vermogen moet zetten en het op korte termijn begeeft.
Pas het speakervermogen aan op de spec van de versterker.
 
Laatst bewerkt:
Aan de andere kant als de huidige en vorige radio een versterker heeft/had met groter vermogen dan de inpandige luidsprekers is de kans groot dat die luidsprekers door te hoog vermogen zijn gesneuveld.

Dus ja nogmaals , de luidspreker vermogen kiezen conform de spec van de versterker.
 
Maar de hoofdvraag is, heeft het nut om er zwaardere boxen in te bouwen zonder extra versterker?
Dat ligt ook een beetje aan het uitgangsvermogen van de radio. Maar extra versterker is ook al weer z'n verhaal apart en extra bekabeling terwijl dat veelal niet nodig is.
Zo had mijn dochter ook rot geluid, defecte speakers. Maar zij heeft een radio met 50 Watt uitgangs vermogen, ze heeft er nu 50 of 60 watt speakers in zitten en dat werkt met een heel mooi geluid nu.
Dus je kunt ook de keuze maken om de speakers aan te passen aan het uitgangsvermogen van de radio i.p.v. een versterker inbouwen.

Overigens let ook even op met de ruimte, ga niet kopen voordat je zo'n speaker uitgebouwd hebt. Vaak is er uit het metaal een stuk ruimte gesneden waar die speaker in past. Het kan dan al gebeuren dat er een rond gaatje is terwijl de gekochte speaker langwerpig is van achter en dan past het niet.
Dus dat is ook wel even een dingetje om over na te denken.
 
Ik ga echt zelf de speaker niet uitbouwen @Black Tiger, het is niet meer net als vroeger, heel de bekleding van de deur moet er af/uit.

En dus ja @Matrix, zomaar even testen is er niet bij, of ik moet een service vinden die weten wat ze aan het doen zijn, en daar ben ik nog naar aan het zoeken hier ergens in de buurt.
 
@freggel1 als er een iso aansluiting in die frans/duitse auto zit hoef je alleen maar de radio er uit halen en de speaker iso los te trekken en daar een andere op met een paar touwtjes naar de tip van @the matrix
en idd meestal gaan de speakers kaduk door een vervormende versterker die gelijk spanning uit gaat sturen.
zet maar eens een 9volt blokje op een oude speaker.....
 
Als je een 9 volt batterij op de speaker zet gaat of de conus naar voren of naar achteren afhankelijk polariteit. Kraakt ie dan hoorbaar dan loopt de conus aan en das dan einde speaker. Maar verder gaat met deze test niks kapotter. Dit is ook de truc hoe de bekabeling rood en zwart aan te sluiten .
 
Dat testen met een batterij gaan we niet doen.

Ik ga samen met een vriend van mij andere boxen inbouwen. [ Al sinds zijn 18 monteur in Breda ----> nu 55]

Maar waar is de tijd gebleven dat we een gat in de bekleding maakte met een stanleymes?

Dit gaat gewoon goed komen, eerst testen en dan pas de boel terug monteren.
 
die 9 volt is geen test...
alleen een vergelijkbaar iets wat er gebeurt als een versterker gelijk spanning uit gaat sturen
 
De speakers zijn intussen vanmiddag ingebouwd, en ik ben blij dat ik dit zelf niet gedaan heb, want ondanks dat het een set was waarvan gezegd werd dat deze in een Opel Corsa-D zou passen, bleek al snel dat dit op een normale manier niet zou gaan lukken.

Maar afijn, dankzij mijn goede vriend die dit als vak heeft, deskundig ingebouwd.
[Ik moet eens leren om bij deze bevindingen foto's te maken].

Dochter tevreden met eindelijk een goed geluid in haar deuren. :biggrin:
 
Nou toppie, Mooi te horen dat het gelukt is. Dan mag je hem op Opgelost zetten.

Heeft ze nu wel of niet 'n versterker nodig? Of zijn de speakers gewoon geschikt voor die radio?
 
Ze heeft geen versterker nodig, want het geluid is goed.
 
Netjes, ik had al verwacht dat geen versterker nodig zou zijn, als je maar de juiste boxen hebt.
 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan