Nieuwtjes en roddels uit de Formule1 wereld.

jack

Addicted Member
Special Friend
Lid sinds
15 aug 2002
Berichten
7.224
Waarderingsscore
0
Punten
0
Leeftijd
64
Hier kan iedereen nieuwtjes of roddels uit de Formule1 posten.
 
Autosportfederatie FIA gaat definitief het gebruik van de boordradio beperken. De nieuwe regel is vanaf de Grand Prix van Singapore van kracht. Hiermee wil de organisatie ervoor zorgen dat de coureurs meer zelf moeten gaan racen zonder coaching vanaf de pitmuur.

De beslissing volgt na een aanzienlijke toename in radioverkeer door de introductie van de v6-turbomotor, de brandstofbeperkingen en de grotere nadruk op het sparen van banden.

De FIA heeft een nieuwe richtlijn aangenomen waarin het gebruik van de radio grotendeels aan banden wordt gelegd. Ook werden de coureurs nogmaals gewezen op artikel 20.1 van de sportreglementen waarin staat dat de coureur de wagen zelf moet besturen zonder hulpmiddelen.

De autosportfederatie heeft laten weten dat de gesprekken tussen de coureur en de mensen aan de pitmuur niet meer over de prestatie van de coureur of de wagen mogen gaan. Daarnaast werd artikel 8.5.2 van het technisch reglement aangestipt waarin staat dat telemetrie vanuit de pit naar de wagen verboden is.

De nieuwe regel geldt voor alle racesessies tijdens een Grand Prix-weekend. Onder de nieuwe regel valt ook het waarschuwen van de coureur over het brandstofverbruik of de conditie van de banden. Het is nog wel toegestaan om de coureur te informeren over het verkeer op de baan en het moment waarop ze een pitstop moeten maken. Ook mogen er nog steeds teamorders uitgedeeld worden via de radio.
 
De nieuwe regels voor radioverkeer in de Formule 1 zullen ook voor de pitborden gaan gelden, zo heeft autosportfederatie FIA bekendgemaakt. Hierdoor is een coureur tijdens een race vrijwel volledig op zichzelf aangewezen. Vanaf de race in Japan wordt hier scherp op gelet, zodat ook codetaal taboe is.

De FIA wil het geven van technische en tactische informatie aan de F1-coureurs beperken en legde hierop een groot deel van het radioverkeer aan banden. Zodra een coureur de pitbox uitrijdt mag hij niet meer op de hoogte worden gehouden van bijvoorbeeld waar hij tijd laat liggen ten opzichte van concurrenten, de settings op het stuurwiel of dat hij banden of brandstof moet sparen.

Wat nog wel toegestaan is, is het doorgeven van sector- of rondetijden, de bandencompound voor de volgende stint of wanneer een coureur moet pitten. Ook mogen rondetijden van concurrenten en verschillen in tijden tussen de coureurs gedeeld worden, evenals waar met vlaggen gezwaaid wordt en of er obstakels op de baan zijn, zoals bijvoorbeeld regenval op een deel van het circuit.
 
Het concept van de dubbele punten in de laatste Formule 1-race van het seizoen lijkt geen lang leven beschoren te zijn. Als het aan F1-baas Bernie Ecclestone ligt dan verdwijnt de omstreden regel volgend jaar alweer.

Eind vorig jaar werd de regel van dubbele punten juist ingevoerd om de spanning in het kampioenschap te vergroten. Ecclestone was vorig jaar voorstander van dubbele punten in de laatste drie races, maar wil nu de regel helemaal geschrapt zien.

Op de vraag of de dubbele punten behouden zouden blijven antwoordde Ecclestone vanuit Singapore: "waarschijnlijk niet. We kunnen nog niet zien of het werkt. Het hangt ervan af. Het leek mij een goede manier om het kampioenschap open te houden, aangezien er anders veel mensen in de laatste drie, vier races van het seizoen voor spek en bonen meedoen."
 
Een gebroken kabel in de stuurkolom van de Mercedes W05 heeft ervoor gezorgd dat Nico Rosberg uitvaller was in Singapore. De Duitser raakte door dit maleur de leiding in het kampioenschap kwijt aan teamgenoot Lewis Hamilton die de race wist te winnen.

Rosberg ontdekte het probleem bij het uitrijden van de pits naar de grid toe. Mercedes probeerde van alles om de bolide te repareren, maar Rosberg kwam niet van de grid bij de opwarmronde. De auto van de Duitser werd naar de pits geduwd en hij kon deelnemen aan de race, maar snelle rondetijden liet hij niet noteren. Bij de eerste stop kwam hij niet meer weg uit de pits en was de race ten einde voor de kampioenschapsleider. Het probleem met de gebroken kabel bleek te groot.

Rosberg: "Dit was zeker weten de moeilijkste dag van het jaar, erger dan Silverstone. Geen enkele bediening op het stuur deed het. Ik had geen hybide aandrijving, geen DRS. De versnellingshendeltjes werkten wel een klein beetje, maar sloegen altijd een versnelling over. Ik had dus geen tweede, vierde versnelling, enzovoort. De rembalans kon ik ook al niet aanpassen, terwijl die juist helemaal verkeerd stond afgesteld. Door al die problemen was ik zo langzaam."
 
Niet viervoudig wereldkampioen Sebastian Vettel, maar Mercedes-coureur Lewis Hamilton is bij het Formule 1-team Ferrari de beoogd opvolger van Fernando Alonso. De Spanjaard is onderdeel van vele geruchten in het silly season en daarom bereiden de Italianen zich voor op een eventueel vertrek van hun kopman.

Hamilton gaat dit jaar met de Mercedes aan de leiding van het wereldkampioenschap. Mocht zijn tweede titel behaald worden en Alonso vertrekken naar een ander team, dan zou Hamilton volgens Formule 1-journalist Adam Cooper bereid zijn naar Ferrari te gaan. De 29-jarige Brit kan dan bij de Italianen werken aan het opbouwen van het team om later weer te gaan voor de titel.

Ferrari was hetzelfde van plan met Alonso, maar verder dan twee tweede plaatsen in het wereldkampioenschap kwamen de Italianen niet. Alonso zou daarom wel naar een ander team willen. Red Bull leek even in de running te zijn, maar ontkende stellig. McLaren-Honda zou nu vooral concreet zijn, te meer omdat Honda bij haar terugkeer in de Formule 1 meteen hoog in wil zetten. Tot slot werd een gerucht over een mogelijke terugkeer van Alonso naar Lotus deze week nog ten stelligste tegengesproken.
 
Max Verstappen mag komende vrijdag de eerste vrije training voor de Formule 1 Grand Prix van Japan rijden. De Nederlander, die morgen 17 wordt, heeft hiervoor van autosportfederatie FIA de verplichte superlicentie ontvangen. Volgend jaar zal hij gaan racen voor het team Toro Rosso.

Verstappen reed drie weken geleden op Adria Raceway zonder problemen 400 kilometer met een twee jaar oude Formule 1-wagen. Hiermee voldeed de jonge Limburger aan de voorwaarden om een superlicentie aan te kunnen vragen. Nu deze ook daadwerkelijk binnen is kan hij zich komende vrijdag met de Toro Rosso in de eerste vrije training meten met de Formule 1-coureurs. De anderhalf uur durende sessie begint om 3 uur in de nacht.

Vader Jos weet dat alle ogen op zijn zoon gericht zijn en tempert de verwachtingen. "Niemand mag verwachten dat Max vrijdag de wereld op zijn kop gaat zetten. Rondetijden zijn helemaal niet belangrijk, het is veel belangrijker dat Max zijn rondjes rijdt. Dat vind ik echt."

"In Japan rijdt Max in een voor hem nieuwe auto, die heel anders is dan de 2012-versie. Bovendien begint hij op Suzuka, dat geen gemakkelijke baan is. Heel de autosportwereld kijk naar de verrichtingen van Max, maar hij moet het rustig aan doen en niet op de limiet rijden. Dat is ook wat het team zegt. Zijn teambaas Franz Tost zei dat Max van dit moment en elke ronde moet genieten en vooral niet op de limiet gaan rijden."
 
De Formule 1 blijft bij Sport1. De betaalzender maakte donderdag bekend dat het voor nog eens 3 jaar de uitzendrechten heeft bemachtigd voor de koningsklasse van de autosport, wat betekent dat de Formule 1 tot en met 2018 op Sport1 is te zien. Met de 17-jarige Max Verstappen is er vanaf volgend seizoen weer een Nederlander actief in de meest aansprekende autosportklasse.

"De entree van Verstappen zorgt ervoor dat de Formule 1 in Nederland weer leeft als nooit tevoren", zegt vicepresident Will Moerer van Sport1, dat de races sinds vorig jaar uitzendt. "Wij gaan er de komende jaren voor zorgen dat de Formule 1-fans niets hoeven te missen." Sport1 zendt niet alleen de races live uit, maar ook de trainingen en kwalificaties, met commentaar van Olav Mol. De kijkers kunnen op de diverse kanalen van de sportzender zelf beslissen welke beelden ze willen bekijken.
 
De Formule 1 Grand Prix van Japan krijgt dit weekend mogelijk te maken met een tyfoon. Phanfone, zoals de tyfoon genaamd is, ontwikkelt zit op dit moment boven de Stille Oceaan en zal Japan waarschijnlijk veel wind en regen brengen. Momenteel is de orkaan al in te schalen in categorie 4 op de schaal van Saffir-Simpson.

Het is nog onduidelijk hoe de tyfoon zich zal gaan ontwikkelen en welk pad deze zal gaan volgen. Het is mogelijk dat Japan en de Formule 1-coureurs op Suzuka vanaf zaterdagavond de volle lading gaan krijgen, waardoor de race afgelast kan worden. Daarnaast is het goed mogelijk dat de tyfoon een andere route kiest en Japan slechts geschampt wordt.
 
Regerend wereldkampioen Formule 1 Sebastian Vettel maakte vandaag bekend dat hij zijn team Red Bull zal gaan verlaten. Zijn teambaas Christian Horner heeft tegen diverse media gemeld wat zijn nieuwe team zal zijn: "Hij gaat naar Ferrari."

"Ferrari heeft hem duidelijk een geweldig aanbod gedaan", vervolgde Horner, die op vrijdagavond in Japan door Vettel werd verteld dat hij weg gaat bij Red Bull: "Je kon de laatste tijd al wel aan hem zien dat hij met zijn gedachten ergens anders was en dit is ook geen beslissing die hem makkelijk zal zijn gevallen en hij is vast niet over ??n nacht ijs gegaan, maar hij lichtte ons vrijdagavond dus in."

Horner wenst Vettel alle geluk bij zijn nieuwe werkgever. "Meer kunnen we ook niet doen. Hij zal altijd een speciale plek in onze harten behouden vanwege de successen die we met hem hebbgen geboekt, maar Sebastian was duidelijk toe aan een nieuwe uitdaging en de lokroep van Ferrari kan sterk zijn. En als iemand dan in z'n hart iets anders wil, heeft het ook geen zin hem aan z'n contract te houden."
 
Regerend wereldkampioen Formule 1 Sebastian Vettel vertrekt na dit seizoen bij Red Bull. Dat heeft de renstal zaterdag bekendgemaakt. "Sebastian Vettel heeft ons laten weten dat hij na het seizoen 2014 vertrekt bij Red Bull", staat op de website.

Volgens de BBC verkast Vettel naar Ferrari, waar Fernando Alonso plaats zou moeten maken. Die zou op zijn beurt naar McLaren-Honda gaan. "We willen Sebastian hartelijk bedanken voor de ongelofelijke rol die hij heeft gespeeld bij Red Bull de afgelopen zes jaar", staat in de verklaring van het team.

De plek van Vettel wordt ingenomen door Daniil Kvyat, die nu rijdt voor Toro Rosso, het opleidingsteam van Red Bull. Kvyat vormt volgend seizoen een team met Daniel Ricciardo, de huidige teamgenoot van Vettel.

Vettel rijdt sinds 2009 voor Red Bull en werd vier keer wereldkampioen: in 2010, 2011, 2012 en 2013. De Duitser won 38 races en startte 44 keer van pole position. Momenteel staat Vettel vijfde in de WK-stand, ruim achter klassementsleider Lewis Hamilton. De wereldkampioen won dit jaar nog geen enkele race. Zijn teamgenoot Ricciardo was wel drie keer de snelste.
 
Formule 1-coureur Jules Bianchi is na de Grand Prix van Japan bewusteloos afgevoerd naar het ziekenhuis. De Fransman raakte in de 44e ronde van de baan, waarbij hij tegen een takelwagen aankwam. Die stond klaar om de auto van de ??n ronde eerder gecrashte Adrian Sutil weg te halen.

Volgens offici?le berichten zou de 25-jarige Marussia-coureur met de traumahelikopter afgevoerd worden naar het ziekenhuis. Het slechte weer stond dat echter niet toe, waardoor de Fransman met een ambulance werd vervoerd.

Sutil zelf zag het ongeluk gebeuren en bevestigde dat Bianchi zijdelings tegen de takelwagen aanreed. Na de versoberde podiumceremonie, er werd geen champagne gespoten, werd door de zeer zorgelijk kijkende coureurs vooral gezegd dat de gedachten naar Bianchi gingen.

Sutil tegenover SkySports: "Nadat ik gecrasht was werd er met gele vlaggen gezwaaid, terwijl het steeds harder begon te regenen. Een ronde later kwam Jules eraan en hij ging er op vrijwel dezelfde manier af als ik. Het was min of meer dezelfde crash, alleen was de uitkomst voor hem een stuk ernstiger." Volgens Sutil had in die situatie de safety car de baan op moeten komen. "Dit is een van de moeilijkste bochten op het circuit, zeker aan het eind van de race en met deze weersomstandigheden."

Nico Rosberg liet tegenover het Duitse RTL weten dat hij informatie heeft gekregen, maar niet in detail wil treden. "Het is zeer, zeer ernstig", aldus de Duitser.

Lewis Hamilton heeft eveneens gereageerd, nadat hij tegenover SkySports in het kort zijn verhaal over de race deed. "Het is duidelijk een enorme anti-climax om te horen dat een van de rijders ernstig gewond is geraakt. Ik reed door die bocht en zag dat er een takelwagen stond om een gecrashte auto weg te halen. Pas toen ik er weer langs reed en de rode vlaggen gezwaaid werden zag ik dat er nog een auto bij betrokken was. Mijn gedachten zijn bij Jules en ik hoop dat hij in orde is."




Update 11.20 uur

Inmiddels is bekend dat Graeme Lowdown, de manager van Bianchi, net als enkele vertegenwoordigers van Ferrari - waaronder teambaas Marco Mattiacci - is afgereisd naar het ziekenhuis waar de coureur naar is vervoerd. Bianchi is een lid van het opleidingsprogramma van Ferrari. Over de conditie van de Fransman is verder nog niks bekend.

Veel coureurs hebben inmiddels via Twitter hun hoop uitgesproken dat hun collega in orde is, terwijl Felipe Massa samen met Mattiacci mee naar het ziekenhuis is gegaan.


Update 12.05 uur

Volgens F1Today heeft race steward Mika Salo gezegd dat Bianchi een harde klap op zijn hoofd heeft gekregen bij het ongeval. "Terwijl er met dubbele gele vlaggen werden gezwaaid crashte Bianchi en kwam hij recht onder de takelwagen terecht", aldus de Fin. "Daarbij kreeg hij een harde klap op zijn hoofd te verduren." Het doet enigszins denken aan de crash van Maria de Villota, die in 2012 tijdens een rechtelijntest voor - eveneens - Marussia tegen de laadklep van een vrachtwagen aanreed. Zij verloor daarbij een oog.

Felipe Massa zegt volgens ESPN dat hij al voor het ongeluk riep dat de race gestopt moest worden vanwege de weersomstandigheden. "Wat mij betreft is de race te vroeg gestart, want het was nog niet te doen om normaal te rijden. Ook hebben ze het te laat stilgelegd. Vijf ronden voor het ongeval met Jules schreeuwde ik via de boordradio al dat de race gestopt moest worden omdat er teveel water op de baan stond. Op het moment wil ik alleen maar weten hoe het met Jules is", aldus de Braziliaanse Williams-coureur.

Bianchi wordt behandeld in het Mie Universitair Ziekenhuis in de stad Tsu. Volgens Craig Slater van SkySports is hij niet, zoals eerder vermeld, vanwege de weersomstandigheden met een ambulance in plaats van een helikopter vervoerd, maar om medische redenen.

Update 13.11 uur

Philip Bianchi, de vader van Marussia-coureur Jules, zou tegenover het Franse tv-station France 3 gezegd hebben dat zijn zoon op het moment geopereerd wordt. Hij zou een bloeding in zijn hoofd hebben en volgens vader Philip is zijn toestand 'kritiek'. Ook meldde hij dat er over de toestand van zijn zoon voorlopig niet veel gezegd kan worden.

Na de operatie moet men zo'n 24 uur wachten om te kijken hoe de situatie rond de gezondheid van Bianchi zich gaat ontwikkelen. De Fransman zou in coma vervoerd zijn naar het ziekenhuis in Tsu - zo'n vijftien kilometer van Suzuka - maar hij ademde wel zelfstandig.

Autosportbond FIA heeft inmiddels ook bevestigd dat Bianchi geopereerd wordt en dat hij 'ernstig hoofdletsel' heeft opgelopen.

De Japanse politie is niet lang na het ongeval op het circuit van Suzuka gearriveerd om de restanten van Bianchi's wagen in beslag te nemen voor onderzoek.

Update 15.53 uur

Volgens het Franse L'?quipe is de operatie inmiddels achter de rug. Dat meldt een woordvoerder van Ferrari, waarvan teambaas Marco Mattiacci samen met Felipe Massa achter Bianchi aan is gereisd naar het ziekenhuis. Bianchi zou zelfstandig ademen, maar meer is er niet bekend.

De verwachting was dat het Mie Universitair Ziekenhuis in Tsu, waar Bianchi behandeld wordt, later met een verklaring zou komen over de toestand van de Fransman. Dit zou gebeuren nadat de operatie is voltooid en de coureur naar de intensive care is verplaatst, maar men heeft bekendgemaakt dat dat zondag niet meer zal gebeuren.

Via Twitter duiken meerdere foto's op van de situatie na het ongeval, die eventueel als schokkend ervaren kunnen worden. Zo is hier de arts te zien die Bianchi onderzoekt terwijl de Fransman nog in de zwaar beschadigde auto zit. Ook is te zien dat er een flinke deuk in de helm van de Marussia-coureur zit.
 
Formule 1-coureur Jules Bianchi heeft ernstig hersenletsel overgehouden aan zijn zware crash tijdens de Grand Prix van Japan. Dat heeft zijn team Marussia dinsdag bekendgemaakt.

In een eerste statement over de huidige conditie van hun coureur spreekt Marussia van een 'diffuse axonale beschadiging' aan de hersenen. De vooruitzichten lijken slecht, want dit is een van de meest voorkomende doodsoorzaken bij mensen met een hersenbeschadiging. Zo'n 90% van de mensen met een ernstige diffuse axonale beschadiging komen niet meer bij bewustzijn.

Volgens Marussia verkeert Bianchi nog altijd in een 'kritieke, stabiele toestand'. "De medici in het ziekenhuis geven hem de allerbeste zorg en we zijn dankbaar voor alles wat zij sinds het ongeval van Jules gedaan hebben voor hem", aldus het team.

Ook bedankt Marussia de aanwezige professor G?rard Saillant, president van de medische commissie van autosportbond FIA, en professor Alessandro Frati, hersenchirurg aan de universiteit van Rome. Frati is door het team van Ferrari gevraagd om naar Japan af te reizen. Saillant en Frati hebben uitgebreid gesproken met het medisch team dat zich met de gezondheid van Bianchi bezighoudt, zodat zij de familie zo goed mogelijk kunnen adviseren.

Verdere updates worden volgens Marussia naar buiten gebracht wanneer dit gepast is.
 
Lewis Hamilton zal vanaf volgend jaar gaan racen voor het Formule 1-team McLaren, zo meldt F1Today. De Brit keert hiermee terug op het oude nest. Zijn plaats bij Mercedes zou ingevuld gaan worden door Fernando Alonso die momenteel nog bij Ferrari onder contract staat.

Het is dit jaar een druk Silly Season in de Formule 1 met veel geruchten rond de topcoureurs. Afgelopen weekend werd bekend dat Sebastian Vettel vertrekt bij Red Bull Racing en dat hij opgevolgd wordt door Daniil Kvyat. Het is nog niet bekend waar de Duitser naar toe gaat, maar het lijkt vrijwel zeker Ferrari te zijn waar hij 25 miljoen euro per jaar kan gaan verdienen.

Nu is Hamilton onderdeel van de geruchtenmolen. De Brit vecht dit hele seizoen een verbeten strijd uit met teamgenoot Nico Rosberg om de wereldtitel. Momenteel leidt Hamilton, maar Rosberg zal zich niet gewonnen geven. De strijd heeft al meermalen voor ruzie tussen beide teamgenoten gezorgd.

Volgens F1Today zal Hamilton dan ook aan het eind van het seizoen vertrekken bij Mercedes. De Brit zou al getekend hebben bij McLaren, het team waarmee hij in 2008 wereldkampioen werd. Volgens een anonieme bron is Hamilton drie weken geleden in Woking geweest en heeft hij toen de deal met McLaren beklonken.

Alonso zou de beoogd opvolger van Hamilton bij Mercedes zijn. De Spanjaard heeft nog een doorlopend contract bij Ferrari, maar is openlijk gefrustreerd over de gang van zaken. Hij ging naar Itali? om zijn derde wereldtitel te behalen, maar eindigde enkele malen als tweede in het kampioenschap, achter Vettel. Alonso werd gelinkt aan McLaren en Lotus, maar lijkt nu naar Mercedes te gaan.

De verschuivingen betekenen dat er voor Jenson Button waarschijnlijk geen plek meer is in de Formule 1. De Brit is bij McLaren momenteel teamgenoot van rookie Kevin Magnussen. De Deen lijkt behouden te worden in het seizoen van de terugkeer van motorleverancier Honda. Button zou op zoek moeten naar een ander zitje en zou al een aanbod van Porsche hebben gehad om in 2015 te rijden in het World Endurance Championship.

Update 13.52 uur
McLaren heeft tegenover Pitpass de geruchten over een eventuele terugkeer van Lewis Hamilton ontkend. Een woordvoerder liet weten: "Het gerucht is nergens op gebaseerd, wat niet verrassend is omdat het gepubliceerd is op een zeer onbetrouwbare website. Zoals Ron Dennis al zei in Suzuka, heeft McLaren voor 2015 nog geen enkele coureur definitief vastgelegd."
 
Caterham F1 Team heeft niets in de Formule 1 te zoeken, zo vindt F1-baas Bernie Ecclestone in The Sun. Gisteren werd bekend dat de situatie rond het eigenaarschap van het in financi?le problemen verkerende team zeer onduidelijk is en dat er volgende week in Austin mogelijk niet geracet zal gaan worden.

Het bedrijf Caterham Sports Limited is onder curatele gesteld, terwijl de Formule 1-tak onder 1Malaysia Racing valt. Beide bedrijven zijn met elkaar verbonden doordat 1Malaysia op Leafield ruimte huurt van Caterham Sports en onderdelen en personeel afneemt bij dat bedrijf.

Gisteren werd bekend dat de curator de auto's en onderdelen niet voor de komende race in Austin vrij wil geven totdat er een akkoord over de betalingen is geregeld. 1Malaysia claimt echter de eigenaar van het materiaal te zijn, waardoor de curator er niets over te zeggen zou hebben. Later werd duidelijk dat de nieuwe eigenaren, verenigd in een Zwitsers/Arabisch consortium onder leiding van Colin Kolles, zich helemaal terug dreigen te trekken, omdat de vorige eigenaar Tony Fernandes de aandelen van het team niet overgedragen zou hebben. Deze claimt op zijn beurt dat er geen cent betaald is.

Het is juist dit web van onduidelijkheden dat Ecclestone noopt tot zijn uitspraken. "Ze zouden de stekker eruit moeten trekken. Ik wil niet dat ze hun hand op gaan houden. Ik weet niet wie de eigenaar is en volgens mij weet niemand dat. Misschien weet Colin (Kolles, red.) het, ik heb geen idee en het kan mij niets schelen ook. Ze vertellen de buitenwereld alleen wat hen het beste uitkomt. Ik weet dus ook niet of de deal ooit is doorgegaan."
 
Het herstel van Michael Schumacher neemt naar verwachting tussen de een en drie jaar in beslag. Dat heeft zijn arts Jean-Fran?ois Payen donderdag tegen L'?quipe gezegd. De 45-jarige Schumacher liep eind vorig jaar ernstig hoofdletsel op na een val tijdens het ski?n.

De zevenvoudig wereldkampioen in de Formule 1 ontwaakte in juni uit zijn coma en revalideert sindsdien thuis in het Zwitserse Gland. "Hij moet geduld hebben. Dit kan tussen de een en drie jaar duren", aldus Payen. "Hij herstelt thuis in ieder geval onder ideale omstandigheden."
 
Het lijkt er steeds meer op dat Caterham de Formule 1-races volgende week in Austin en de week erop in Brazili? zal gaan missen. De curatoren Finbarr O'Connell en Smith & Williamson hebben hiervoor toestemming gekregen van F1-baas Bernie Ecclestone. In de tussentijd kunnen ze op zoek gaan naar een koper voor de renstal.

Deze week werd bekend dat Finbarr O'Connell de curator is geworden bij het in zwaar weer verkerende Caterham Sports Limited. Dit bedrijf verhuurt in Leafield ruimte aan het Formule 1-team 1Malaysia en is leverancier van de meeste onderdelen. Vandaag werd bekend dat Engavest zich en Colin Kolles zich uit 1Malaysia teruggetrokken hebben en dat in samenspraak met de Maleisische schuldeiser EXIM Bank ook het F1-team onder curatele is gesteld. Hierdoor is ook Smith & Williamson bij het proces betrokken.

De curatoren hebben een verklaring uitgegeven: "In een telefoongesprek vandaag tussen Bernie Ecclestone en Finbarr O'Connell is Meneer Ecclestone akkoord gegaan met de wens van de curatoren om het Formule 1-team te verkopen aan een partij die het in de toekomst financieel vol kan houden. Meneer Ecclestone is ook akkoord met de dispensatie voor het mogelijke missen van de races in de Verenigde Staten en Brazili?, maar hij hoopt wel dat een nieuwe koper in Abu Dhabi met het team aan de start kan verschijnen."

Volgens Smith & Williamson zijn er een aantal partijen ge?nteresseerd in het overnemen van Caterham F1 en deze curator hoopt dat de deal binnen enkele weken beklonken kan worden. Finbarr O'Connell voegt hier aan toe dat de werknemers van 1MRT voorlopig niet aan de slag hoeven. Zij zijn pas weer nodig in Leafield als het team verkocht is. Beide curatoren hopen het maximale resultaat te bereiken voor zowel de crediteuren als andere belanghebbende partijen.
 
Na Caterham zal ook Marussia de komende twee Formule 1-races over gaan slaan, zo heeft Formule 1-baas Bernie Ecclestone laten weten. Dit betekent dat volgende week in Austin, Texas, en de week erop in S?o Paulo slechts achttien bolides aan de start zullen verschijnen.

De problemen bij Caterham zijn inmiddels bekend met curatoren die het roer over hebben genomen. De auto's zullen de komende weken in Leafield blijven, terwijl een nieuwe koper voor de renstal wordt gezocht. Gehoopt wordt dat midden november bij de seizoensfinale in Abu Dhabi weer geracet kan worden. Tot die tijd zullen coureurs Kamui Kobayashi en Marcus Ericsson aan de kant blijven.

Naast Caterham verkeert ook Marussia in de financi?le problemen. De Russisch/Britse renstal heeft bij onder meer motorenleverancier Ferrari forse rekeningen openstaan en grootaandeelhouder Andrei Cheglakov wil al enige tijd het team verkopen. Coureur Jules Bianchi crashte hard tijdens de Grand Prix van Japan en ligt nog altijd in zorgwekkende toestand in coma. Sinds Sochi zijn geen nieuwe updates over zijn gezondheidstoestand geweest. Eerder dit jaar zorgde de Fransman nog voor twee punten door in de Grand Prix van Monaco negende te worden. De andere rijder is Max Chilton die als enige van het team tijdens de vorige race in Sochi in actie kwam.
 
Fernando Alonso maakt na dit Formule 1-seizoen de overstap van Ferrari naar McLaren. De Spanjaard tekent een tweejarig contract bij de Britse renstal. Dat meldt de Spaanse krant AS zaterdag. Volgens het dagblad gaat het om de grootste verbintenis in de geschiedenis van de sport.

De 33-jarige Alonso kwam in 2007 ook al uit voor McLaren. Een terugkeer hing al enige tijd in de lucht. Bij Ferrari, waarvoor hij sinds 2010 rijdt, wordt de tweevoudig wereldkampioen waarschijnlijk opgevolgd door Sebastian Vettel, die vorige maand zijn vertrek bij Red Bull aankondigde.
 
Romain Grosjean heeft voor de Grand Prix van Abu Dhabi een gridstraf van maar liefst twintig plaatsen gekregen. Het Formule 1-team Lotus wisselde bij de bolide van de Fransman het motorblok, de turbo en het systeem voor de hybride KERS voor de zesde maal, waardoor de straf zo hoog uitvalt. De straf is samengesteld uit drie componenten. Voor het inzetten van een zesde onderdeel van een van de zes motorcomponenten volgt een straf van tien plaatsen. Voor het voor de zesde maal vervangen van de vijf andere zaken volgt per onderdeel een straf van vijf posities.
Omdat er slechts twintig coureurs meedoen en Grosjean in de slotrace van het seizoen zelfs met poleposition niet zijn straf helemaal uit kan zitten heeft de FIA een andere oplossing bedacht. Bij het overblijven van een tot vijf plaatsen straf moet de Fransman bij zijn eerste bandenwissel vijf seconden langer in de pits staan, bij zes tot tien plaatsen is dat tien seconden. Tussen de tien en twintig plaatsen is dit een drive-throuh penalty. Komt het boven de twintig plekken, dan volgt een stop-and-go-penalty van tien seconden.
 

Hosting Fun

Terug
Bovenaan Onderaan