Nokia 9200S ontvangt sommige frequenties niet

100 % eens met trust.
Die smoorspoel ziet er uit als een heel klein blokje (iets van 2 x 3 mm), en tot nog toe heb ik alleen maar blauwe gezien.

Het dingetje zit vlak naast de platte kabel die de tunerprint met de hoofdprint verbindt.

De 68 die er op staat, is de waarde: 68µH (micro Henry).
Als er op een winterse zondag pakken sneeuw uit de lucht vallen, wat doe je dan?

Juist, een Nokia Mediamaster 9200 open prutsen...:rolleyes:

Ik begin er aan te twijfelen of ik wel een "standaard" toestel bezit :shocked:. Aan de achterkant zitten 3 "normale" zeskant inbusschroeven; die vormen geen probleem om open te draaien. Maar links en rechts zitten 2 zwarte schroeven waar een stervormig sleuteltje in past echter met in het centrum een "bultje" van ongeveer 0.6mm diameter. Je moet dus over een stervormig sleuteltje met in het centum een gaatje beschikken om die schroeven eruit te krijgen. Zo'n sleuteltje heb ik niet maar met "prutsen" zijn de schroeven er toch uit geraakt.

Ik krijg dan de bovenkant van de tunerprint te zien. Die ziet er vrij kaal uit:

- het blik met daarin de tuner

- daarnaast een voltage regulator of power transistor. Ik kan niet precies zien wat het is want er zit een koelblik op geschoven dat ik nu nog maar niet ga trachten te verwijderen.

- een drietal elco's

- een kristal ZF11 met indicatie 4,000000

- een 34 polige connector XF11 die via een 5 cm lang flatcabeltje verbonden is met de hoofdprint. In diens buurt zie ik nergens een (blauw) smoorspoeltje.

- de print heeft de aanduidingen 55 11943-04 en VST9902

De andere kant is heel wat meer bestukt met allerlei SMD componenten en o.a. 2 vierkante IC's.

En diagonaal tegenover de connector XF11 vind ik een blauw blokje 3x2.5x2mm met de opdruk 68 en het heet LF11. Als ik het doormeet geeft dat quasi 0 ohm. Als dat de bewuste spoel is waarvan jullie spraken,dan lijkt mij die OK.

Kunnen jullie me nog ander hints geven om terug DC spanning op de antenneconnector te krijgen?

Koude wintergroeten,

Roman

 
Hoi.

Die schroefjes zijn van het type safetorx.

Das dus een torx ("ster") versie met een beveiliging erin, zodat het "onmogelijk" word voor de gewone gebruiker om het ding er uit te schroeven; je hebt het passende gereedschap nodig.

Zoals we met z'n allen weten is 100 % beveiliging heel moeilijk te bereiken, en dat geldt dus ook voor schroefjes.

Met een kleine platte schroevendraaier en wat geduld kun je de schroefjes er zonder meer uit krijgen.

Kijk overigens nog maar eens goed naar die andere 3 schroefjes.

Dat zijn normale torx schroeven (van de zelfde maat), en geen inbus schroeven.

Het onderdeel waarop het koellichaam gelijmd (!) zit, is de demodulator.

Hier moet je niet aan komen, kun je niets mee doen.

Als je het koellichaam er af weet te krijgen, krijg je 'm er nooit meer goed op.

Het ding word goed heet en heeft het koellichaam gewoon nodig.

Een spoel Ohms doormeten geeft inderdaad ongeveer 0 Ohm, dat klopt dus.

Als zo'n spoel in deze opstelling een volle sluiting heeft, is dat ook 0 Ohm, en komt de voedingsspanning gewoon aan op de uitgang van je tuner.

Je beschikt over een multimeter, dus kun je ook spanningen meten.

WAARSCHUWING !!

Raak GEEN koperen delen aan in je open box !

Sommige van deze koperen koellichamen zitten aan 300 volt gelijkspanning of 230 volt voedingsspanning wanneer de stekker in het stopcontact zit.

Dat is dus LEVENSGEVAARLIJK !

Blijf uit de buurt van het voedingsgedeelte van de box.
De hoogste spanning op het tuner blikje is de voeding voor de LNB voor zover ik dat kan vaststellen.

Deze spanning staat op pennetje 5 van de connector.

Bij dit soort connectoren met een platte kabel, is de eerste rij de rij met de oneven nummers, en de tweede rij de rij met de even nummers.

Wanneer je de tunerprint voor je hebt liggen met de antenne aansluiting rechts en de 34 polige stekker naar je toe, dan is pin 5 de derde pin van rechts op de eerste of onderste rij.

Daar moet je dus minstens 12 volt meten bij ingeschakelde box.

Heb je hier geen 12 volt (of meer), is er iets mis op de hoofdprint.

Heb je dat hier wel, dan moet je verder met het tunerprintje (meest waarschijnlijk).

Dit meten kun je doen met de rode meetpen op het te meten punt, en de zwarte meetpen aan de buitenkant van de antenne connector (= 0 volt).

Dezelfde meting kun je herhalen aan de spoel die je gevonden hebt, het is waarschijnlijk (maar niet zeker) dat dat dezelfde spoel is.

Helaas kan ik je niet vertellen op welke pin van jouw tunerblikje deze voedingsspanning moet zitten.

Wat ik wel van je tunerblikje DF1ST1173 gevonden heb, is dat dit nieuwere type niet in staat is om signalen te volgen.

Daarmee bedoel ik dat wanneer er iets afwijkt in het signaal ten opzichte van wat in de instellingen staat, dan zal jouw tuner dit niet gaan proberen op te lossen door te kijken of 'ie dan misschien in de buurt iets kan vinden.

De oudere tuners doen dat wel, en daarom meldt Bones in zijn meldingen soms iets afwijkende waardes dan die die door de providers genoemd worden.

 
@MAS3

Bedankt voor de info. Ik ga die spanning eens proberen te vinden.

Jij hebt blijkbaar info gevonden waaruit blijkt dat de DF1ST1173 niet de beste tuner is ...

Wanneer ik terug spanning op de antenneconnector heb zal ik nog eens googlen of ik meer details vind over dit type tuner.

Groetjes,

Roman

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 20:37 uur ----------

Ik heb de spanningscircuits nagemeten en om een lang verhaal kort te maken kwam ik er op uit dat de sturing van het signaal LNB-ON_OFF uit stond. Onmiddellijk geverifieerd in het I/O-SPACE menu en ja hoor: "LNB is off":shocked:. Dus terug gezet op "LNB is normal" en driemaal hoera:heh:: op de antenneconnector (zonder de LNB aangesloten) meet ik bij vertikale polarisatie 13.80volt en bij horizontale 17.25volt wat mij normale waarden lijken.

Ik heb nogmaals mijn rapportering nagekeken en het is mij een raadsel hoe het mogelijk is dat werkend in het TUNER menu, een setting in het I/O-SPACE menu zomaar verandert :headbang:. Hebben jullie een verklaring?

Wanneer de winterellende verdwijnt zal ik de schotel terug buiten steken maar ik vermoed dat enkel een andere tunerprint mijn oorspronkelijk probleem kan oplossen

Hou jullie warm,

Roman

 
Hallo allemaal,

i.p.v. telkens de schotel uit het slaapkamer te steken heb ik hem nu in de tuin op een staketsel gemonteerd (i.p.v. de oorspronkelijke 15meter kabel werk ik nu wel met 30meter kabel). Ik heb hem op de Astra 19.2 gericht en heb dan de tuner een voor een op alle frequenties ingesteld zoals die door lyngsat worden vermeld (heeft me zowat de hele voormiddag gekost).

Ik stel hetvolgende vast:

- Bij de horizontaal gepolarizeerde frequenties heb ik enkel correcte ontvangst op 10744 en 10773 (de 2 laagste horizontale frequenties)

- Bij 12574 horizontaal wordt 12521 vertikaal ontvangen

- De meeste vertikale frequenties worden correct ontvangen. Bij een zestal, zowat over het hele bereik verspreid, heb ik geen signaal. Bij de 4 hoogste vertikale frequenties wordt een verkeerde frequentie ontvangen:

12610 is nog OK

bij 12640 wordt nogmaals 12610 ontvangen

bij 12670 wordt 12698 ontvangen

bij 12699 wordt 12728 ontvangen

bij 12728 wordt 12700 ontvangen

- ik heb ook de LNB spanning met een halve volt verhoogd maar dat gaf geen verschil

- via dvbedit heb ik de Signal scanner uitgevoerd (bestaat er een document dat uitlegt wat die applicatie precies doet en wat je er mee kan uitrichten ?). In de grafiek die na het scannen ontstaat zie ik een rode en een groene op een sinus lijkende golf die niet op mekaar liggen.

Met mijn zeer beperkte kennis van de signal scanner zou ik vermoeden dat bij de LNB de aansturing van zowel de vertikale als horizontale detectie gebeurt maar dat in normaal bedrijf de horizontale detectie het meestal laat afweten.

Het lijkt mij ook dat de voorgestelde satslope misschien een oplossing kan bieden voor de 4 hoge vertikale frequenties maar niet voor het gros van de niet ontvangen horizontale.

Kunnen jullie nog wat anders bedenken ?

Reeds het beste voor volgend jaar :wijntje:

Roman

 
Hoi ROMAN.

Je opmerkingen over de resultaten van je metingen heb ik gemist en daarom is een antwoord van mij dus uitgebleven.

Het is goed mogelijk dat je problemen op te lossen zijn met een ander tunerprintje, daar kom je op 1 manier achter...

Maar wat een interessante installatie heb jij !

Ik vraag me nu af welke kabel je gebruikt, mogelijk is het een niet geschikt type.

Bij vrijwel elke coax kabel staat er op gedrukt welk merk en type het betreft.

Kun je dat even melden ?

Dat je bij een bepaalde ingestelde frequentie een ander naburig signaal ontvangt, is niet heel raar.

De tuner kan namelijk op zoek gaan naar de eerste frequentie in de buurt van de gewenste, omdat er afwijkingen kunnen zijn.

Alleen zou dat bij jouw tuner (volgens oudere berichten die ik ook op onze site gevonden heb) niet mogelijk zijn.

Wat dan weer wel raar is, is dat er dan een verticaal signaal ontvangen word.

Dit kan duiden op een defect in de LNB, of diens aansturing door de ontvanger.

Heb je nog gemeten aan de LNB spanning (in de box) met je LNB aangesloten ?

 
Hallo MAS3,

beste wensen voor 2010 !

Opdruk op coax kabel: Hirschmann KOKA 799 DIGITAL 8 19/09

Ik heb de LNB spanningen in de box niet gemeten. In de loop van volgende week zal ik een tussenkabeltje maken dat ik tussen LNB en coax kan monteren en waardoor ik de spanning dicht bij de LNB kan meten. Ik houd je op de hoogte.

Met de functie menu/expert menu/tuner/ (hidden) 0 heb ik 4 specturm grafieken in jpeg formaat gemaakt, nl.

tuner frequentie 10700 Hor en Vert en 11701 eveneens Hor en Vert.

Hoe kan ik die naar het forum uploaden zodat je er eventueel je mening over kunt geven ?

Groetjes,

Roman

 
Hoi ROMAN, ook de beste wensen.

Die kabel is in principe geschikt voor digitale satelliet signalen, maar de buitenmantel is niet erg stug, en de foam is zeer zacht.

Meer lucht in zulke foam is voor signalen beter, maar gecombineerd met de niet stugge buitenmantel knikt deze kabel vrij snel.

Je moet deze kabel absoluut niet belasten met een te sterke bocht of door er iets op te zetten.

Gebeurt dat wel, dan krijg je het door BT beschreven "terugslag" effect, beter een staande golf genaamd.

Het komt er op neer dat dan de digitale signalen door echo effecten in de kabel, zichzelf overstemt en deze signalen verminkt raken.

(Wel eens last gehad van echo tijdens een telefoongesprek ?, dan weet je hoe vervelend dat is)

Loop de kabel dus nog eens na en kijk of er geen knikken of deuken in die kabel zitten.

Plaatjes uploaden naar het forum staat uit, om (dure) bandbreedte te besparen.

In plaats daarvan kun je een zogenaamde imagehoster gebruiken.

Zelf maak ik al jaren gebruik van Photobucket (klik!) voor dit soort gevallen.

Wanneer je daar een album start, zie je bij elke foto die je neerzet een aantal links om te kopieren naar ons forum.

Als je de gewone URL neemt (en niet de IMG tag) dan kun je die hier neerzetten en kunnen degenen die hem willen zien er op klikken.

Met het meten van de spanning met de LNB eraan, bedoelde ik dat je dan op de tunerprint meet (box open dus).

Bij mij staan op dit moment (eigenlijk altijd) alle boxen die in gebruik zijn, met de kap eraf.

Maarja das dan weer een stukje van mijn sterke eigenschap "nieuwsgierigheid" :biggrin:.

 
Laatst bewerkt:
Hoi MAS3 en ROMAN

Het lijkt me leuk dat jullie langskomen op de nieuwjaarsborrel in Overschie;

Misschien is er ook een member die een schotel op een tegelvoet kan meenemen?

Als jullie willen koppel ik mijn 9500s of 9200s los en neem die dan mee.

Ik heb geen extra coax-kabel hier liggen, dus die zou een ander dan mee moeten nemen.

Mijn schotel neem ik niet mee omdat deze draaibaar is, en perfect is ingesteld op mijn Stab Italia rotor.

Ik hoor het wel van jullie,

Groetjes,

Bones

 
@Bones

bedankt voor de uitnodiging maar ik kan niet aanwezig zijn

@MAS3 (en ook alle anderen die met deze grafiek vertrouwd zijn)

tuner op 10700 vert

tuner op 10700 hor

tuner op 11701 vert

tuner op 11701 hor

kunnen jullie hier enige conclusies uit opmaken of moet ik andere instellingen gebruiken (ik heb bijvoorbeeld niet gelet op Symbolrate of FEC)

(ik heb de kabel ook nog eens gecontroleerd maar visueel lijkt mij die in orde: er zit geen kink in de kabel !)

Groetjes,

Roman

 
Laatst bewerkt:
Jazeker kan ik wat met die plaatjes.

Je hebt van elke band een screenshot gemaakt, zodat je alles kunt zien.

Elke golf (top) die je ziet, is een transponder.

Als je goed kijkt naar die plaatjes, zie je dat er platte toppen bij zitten.

Dus de bovenkant van die transponder, komt hoger uit dan het meetbereik van het tooltje.

Zo'n platte bovenkant word ook wel "clipping" genoemd, afknippen van de bovenkant van het signaal.

Das foute boel.

De signaal-ruis verhouding zal goed zijn (hoewel er geen schaal te zien is aan de linkerzijde).

Maar je moet wel de hele golfvorm zien in zulke grafiekjes.

Overigens is het wel mogelijk dat een golf een ietwat platte bovenzijde heeft (bij een volle digitale transponder), maar die moet dan niet zo hoog in de grafiek eindigen.

De transponders die in een echte naald eindigen, zijn vermoedelijk analoge transponders.

Die zien er in zulke spectrum analyses veel smaller uit.

Wat ik meen te zien in de grafiekjes, is dat alleen de verticaal hoge band er redelijk uitziet.

De rest ziet er dik overstuurd uit.

Oplossing is een dempertje er tussen (niet een satslope, maar eentje die overal gelijk het signaal verlaagt), of veel meer kabel gebruiken.

Dempertje liefst direct na de LNB monteren.

 
Hallo MAS3,

ik heb er mijn oorspronkelijke 15meter coax bij tussengezet: de signaalsterkte van de transponders waar ik ontvangst op heb worden in het tuner menu inderdaad enkele digits kleiner en in de grafieken komen de laagste waarden iets meer naar boven te liggen.

Wanneer ik de LNB afkoppel en een spectrum maak krijg ik een horizontale lijn gans boven de y-as. Ik denk dus dat het nulsignaal gans bovenaan ligt en hoe meer de signalen naar onder komen des te groter ze zijn, m.a.w. de signalen zijn geinverteerd en zijn dan volgens mij nog niet zo slecht. Wat denk jij ?

Ik heb ondertussen ook een tussenkabeltje gemaakt om de DC spanning op de (30 meter) coax te meten.

Bij vertikale polarizatie meet ik aan de LNB 14.02 volt en aan de box 14.10 volt.

Bij horizontale polarizatie meet ik aan de LNB 16.40 volt en aan de box 16.50 volt.

Zou die 16.4 niet aan de krappe kant zijn en dat we (misschien niet altijd ?) eigenlijk de vertikale sigalen zien i.p.v. de horizontale ?

Groetjes,

Roman

---------- Dubbelpost automatisch samengevoegd om 15:42 uur ----------

Ik vergat nog te zeggen dat de LNB spanning nog steeds op +0.5V staat

 
Hoi.

Dat kan ik niet helemaal uitsluiten.

Dat de lijn helemaal bovenaan terechtkomt wanneer er helemaal geen signaal is, kan zeker kloppen.

Je ontvanger regelt namelijk zelf ook nog wat versterking.

Die grafiek die je ziet is dus ook afhankelijk van die interne versterking.

Die versterking is maximaal wanneer er geen antenne (LNB) is aangesloten.

Daarom kan het kloppen dat de lijn helemaal bovenaan terecht komt.

Dat sluit niet uit dat de grafiek de signalen geïnverteerd weergeeft.

Ik heb hier ook even de 9500 aangezet vanmiddag en ook even het grafiekje opgezocht.

Daarbij verscheen bij mij een heel ander beeld, lang niet zulke mooie pieken en dalen.

Dit kan liggen aan het feit dat wij andere tunerprinten hebben.

Ik heb even op lyngsat gekeken naar hoe de transponders verdeeld zijn op de hoge band.

Transponder 109 (12574 MHz), heeft namelijk een karakteristieke vorm die je uit het grafiekje er zo uithaalt: er zit een deuk aan de linker kant van de top.

De informatie op lyngsat laat zien dat TP 109 de 6e van rechts zou moeten zijn.

In jouw grafiekje voldoen de 4e van rechts wanneer het inderdaad geïnverteerd is, en de 7e wanneer het niet geïnverteerd is aan die mij bekende vorm.

Nog wat nader bekeken dan maar:

12574 - 10600 (de local oscillator) = 1974 MHz, oftewel 1,974 GHz.

Dat is tussen de 4e en de 5e schaalmarkering (weer van rechts) in de grafiek.

Maar de transponder die daar het dichtst bij zit, ziet er weer normaal uit.

Met andere woorden: op deze manier kom ik er ook niet uit.

Controleer voor de zekerheid even of je de LO (Local Oscillator) van je LNB wel op 10600 hebt staan, de waarde die bij een Universal LNB hoort.

Dit gaat via menu 8 1 en dan LOF 2.

Uiteraard ook even kijken of dit wel klopt met de waarden die op de LNB zelf staan.

Wanneer je multimeter betrouwbaar is (misschien even controleren ?), dan is die 16,5 volt inderdaad aan de lage kant.

Ik meen dat de spanning hoger moet zijn dan 17 volt voor de hoge band.

Wanneer dit niet gehaald word, zou ik de LNB niet vertrouwen (das ook de goedkoopste component om te vervangen).

Je kunt ook de stroom door de LNB meten, die mag niet hoger zijn dan 400 mA, maar moet daar eigenlijk helemaal niet in de buurt komen (eerder iets van 200 mA).

Tot deze 400 mA mag de spanning niet inzakken, maar als die stroom te hoog word zou dat wel eens kunnen gebeuren.

Overigens zou dan het spoeltje het ook wel zwaar te verduren hebben.

 
Hallo MAS3,

bedankt voor je geduld met mij en het meedenken.

Dat heeft mij aangezet om ook de grafieken nader te bekijken.

Bij de grafieken kom ik vrij aardig uit bij wat Lyngsat vertelt inzake uitgezonden frequenties als ik de dalfrequenties van de grafieken optel bij de LO frequenties, bij de horizontale zit er heel wat meer verschil op.

Dat heeft mij ertoe aangezet om eens op een andere manier te werk te gaan. Ik heb frequentie 12850 (zit normaal buiten de band, niet ?) in de tuner gezet en met 50Mhz stap voor stap naar beneden gegaan. Wanneer ik signaal had heb ik met menu 7 (= Status) de frequentie genoteerd die de tuner "returned". Tevens heb ik nagegaan welke zenders er op die transponder zaten.

Ziehier wat ik vond:

12804 (dat is ook nog buiten de band, niet ?) met o.a. ZDF

12726 met o.a. Kinowelt TV en enkele HD zenders (scrambled)

12687 met o.a. Das Erste

12648 met o.a. verschillende Sky zenders (scrambled)

12609 met o.a. Junior, Heimatkanal en Deutsches Charts (scrambled)

12570 met o.a. Sky Sportinfo en MGM (scrambled)

12522 met o.a. HIR TV en RTL Klub (scrambled)

11771 met o.a. verschillende Viasat zenders (scrambled)

Deze frequenties vind ik bij Lyngsat niet terug, de volgende wel

11671 heeft dezelfde zenders als freq 12522

10921 heeft dezelfde zenders als freq 11771

10774 met o.a. Belsat (en dat klopt met Lyngsat)

10744 met o.a. Einsextra (en dat klopt met Lyngsat)

Ik begrijp nog niet alles maar als ik bijvoorbeeld de freq van Das Erste bekijk en ik doe de volgende bewerking 12687 (-10600+9750) = 11837. En laat dat nou net de frequentie zijn die Lyngsat aangeeft voor Das Erste... (Oh ja, de LO's voor de LNB staan correct in de setup van de mediamaster).

Ik denk dat ik maar eens eerst ga uitkijken naar een nieuwe LNB en dan zien we verder :jajaja::jajaja::jajaja:

Groetjes,

Roman

 
Ik heb vanmiddag een andere LNB gemonteerd en raad eens ... Net hetzelfde als gisteren :[ :[ :[

Ik heb de LO2 i.p.v. 10600 op 9750 gezet (de switching op 11700 laten staan) en dan vind ik bijvoorbeeld "Das Erste" op 11837 d.w.z. daar waar deze zender moet zijn.

Mijn conclusie: de sturing om de LO van de LNB naar de hoge band te zetten werkt niet maar alleen niet bij horizontale polarizatie ...

Ofwel wordt het 22KHz circuit van de hoge band uitgeschakeld wanneer gekozen wordt voor horizontale polarizatie ofwel is er nog een of andere setup die ik over het hoofd zie:headbang: :headbang:

Kunnen jullie nog eens meedenken ?

Groetjes,

Roman

 
:):santa::):santa: Gevonden !!!

Ik ben opnieuw het schema ingedoken: eerst vastgesteld dat het 22Khz circuit ingeschakeld werd voor de hoge band zowel bij vertikale als horizontale polarisatie.

Dan heb ik me terug geconcentreerd op de toch wel lage spanning (iets boven de 16 volt) voor de horizontale polarisatie daar waar nominaal 18 volt wordt verwacht. Het 18 volt control signaal gevolgd via de transistoren TS09, TS08 en TS07. Deze laatste gaf maar heel weinig spanningsverschil. TS07 eruit gesoldeerd (gelukkig geen SMD component) en deze BC369 met de ohmmeter doorgemeten: dat bleek helemaal niet koosjer ! In mijn transistorendoosje had ik nog een andere PNP transistor (een BC557). Die erin gesoldeerd en ... bingo: antennespanning (onbelast) bij horizontale polarisatie bijna 19 volt !

Alles terug dicht gegooid, antennekabel aangesloten: Das Erste op 11837 en BVN op 12574 :):):)

Dank aan allen die me raad gaven bijzonder MAS3 die me op het juiste spoor zette door zijn opmerking dat de horizontale grafiek niet klopte.

Ik zal waarschijnlijk nog wel raadsels tegenkomen maar dat zullen dan nieuwe onderwerpen worden.

Groetjes,

Roman

 
Heel mooi ! (Y)

Goed te zien dat je het probleem hebt kunnen oplossen door je er in vast te bijten.

Ook mooi dat je ons nog terug meld wat het probleem was, wie weet wie er ooit nog eens mee geholpen kan worden.

Ik hoop je nog vaker hier op het board tegen te komen, maar vooral ook dat je nog lang van je 9500 mag genieten.

 
@ROMAN

Ook ik ben blij dat het probleem is opgelost!

Groetjes,

Bones

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan