Nokia 9500 met tuner problemen

B

Bjorn-007

hallo allemaal,

ik heb een tijdje terug een mm9500 gekocht voor mijn ouders.

als ik hun ontvanger aansluit dan krijg ik op zenders hoog in de band dus boven de 12000 krijg ik +/- 40 db vermogen (wat 'savonds tot schokkend beeld lijd)

als ik de mijne aansluit krijg ik +/- 60 db vermogen.(goed beeld)

aan de kabels kan het niet liggen want ik sluit ze allebij op de zelfde plug aan.

heb geprobeerd of het aan de tuner-kaart ligt, heb ze even omgeruild en daar blijkt het dus mis te gaan.

iemand een idee hoe het kan dat de ene tunerkaart slechter presteert dan die andere, en wat zou ik er aan kunnen doen.

zelf had ik gedacht een versterkertje tussen de lnb en de ingang te zetten.

iemand goede raad voor mij ??

Zoals je hier kunt lezen, is de nokia er met een vrij groot aantal tunervesies.

Èèn van de redenen daarvoor is het probleem dat je zelf nu tegen komt.

Grote kans dat de versie die je bij je ouders hebt neergezet de tuner NDT 1006 (zonder A) erin heeft zitten.

Het klinkt misschien raar, maar je probleem word veroorzaakt doordat die tuner eigenlijk overgevoelig is.

Dus zal de oplossing van je probleem ook niet een versterker zijn.

Je merkte zelf al dat het signaal hoger in de band minder word.

Wat je dus het beste kunt proberen, is een zogenaamde satslope (niet de user hier maar raad es waar ie zijn naam vandaan heeft...).

Dat is een filtertje dat ervoor zorgt dat de signalen meer gelijk je tunertje ingaan.

Want dat doen ze dus normalerwijze niet, ligt aan de zenders in de satelliet.

Het probleem is dat het niet per sè voldoende is alleen een satslope te gebruiken.

Af en toe heb je toch een versterkertje nodig.

Daarvoor is er de sloping wide line amplifier.

Dat ding combineeert de satslope met een versterker.

Qua prijs liggen ze heel dicht bij elkaar.

Beide moet de goede satboer op de hoek eigenlijk zo op de plank hebben liggen.

En als je daar vrienden hebt, kun je vast wel regelen dat als de ene niet afdoende is, je m mag omruilen voor de andere.

ik heb zo'n satslope geprobeerd, en het lijkt inderdaad een stuk beter te gaan.

nu nog even uitvogelen om dat knopje aan de zijkant van de satslope zo te draaien dat alle kanalen goed zijn. nu is het namelijk zo dat het ene kanaal goed is en het andere weer minder.

maar bedankt voor deze bruikbare tip.

Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan