Nokia 9500 slaat kanaalinfo niet meer op

V

VLAMMIE

Ik heb een Nokia MM9500. Na het zoeken van de kanalen werkt alles prima, maar als ik hem uitzet raakt de MM alle informatie kwijt. Als ik hem weer aanzet, moet ik hem opnieuw alle kanalen laten zoeken. Zolang hij aanstaat doet hij het prima, maar als ik hem stand-by zet is alle info weer weg :-(

Kent iemand dit probleem en weet iemand een oplossing voor dit probleem?

 
Da's iets voor onze technische mensen, maar zoals het zich aanhoort heeft hij een probleem met het geheugen waar de kanalen in opgeslagen worden, alleen weet ik niet of dat "los" geheugen of een eeprom of een ander soort stukje elektronica is.

Het zou eventueel ook nog iets anders kunnen zijn.

Welke firmware heb je er in zitten en heb je ook al eens geprobeerd met een settingeditor?

Het is bijv. ook mogelijk om in onze downloadsectie de settingseditor te downloaden DVBEdit en deze te installeren.

Als je dan weer een scan gedaan hebt, kun je met deze settingeditor ook de nu aanwezige kanalenlijst van je Nokia naar je pc downloaden en daar bewaren.

Mocht het na een herstart dan weer mis gaan, hoef je maar weer te verbinden en de settingslijst vanaf je pc terug op je Nokia te zetten dat gaat in elk geval stukken sneller dan steeds opnieuw laten zoeken.

Verder is het ook handig als er nieuwe zenders komen of je zenders wilt verplaatsen etc. om dat op het gemak via de editor te kunnen doen.

Als het goed is, staat in de downloadsectie een vrijwel volledig werkende shareware versie dat is de 6.1.

Mocht het zijn dat je hier niet genoeg mee kunt of beperkingen aan zitten vanwege registratie mag je het laten weten, dan ga ik voor je op zoek naar een eerdere versie want er zijn oudere versies die ook perfekt werken en wel als freeware zijn uitgebracht.

 
Zoals BT al noemde, de MM9500 heeft last van een defect geheugen.

De problemen die daarbij op kunnen treden zijn niet alleen het verliezen van de kanalen, maar er kunnen ook allerlei kleureninstellingen en dergelijke veranderen.

Dit geheugen is vrijwel altijd in je ontvanger gesoldeerd, dus niet in een voetje waardoor ie eenvoudig te vervangen zou zijn.

Helaas is het onwaarschijnlijk dat een reparatie de moeite waard gevonden zal worden, en zal men adviseren een nieuwe ontvanger aan te schaffen.

Echter zal je dan ook een nieuwe kaart moeten KOPEN (!), want je huidige irdeto kaart word niet meer ondersteund.

Dan ben je dus aan een SECA kaart toe en een nieuw contract, wat ook nadelig kan zijn.

Je hebt niet zomaar een andere irdeto geschikte ontvanger die ook nog officieel goedgekeurd is.

Overigens gaat BT in zijn antwoord hiervoor er wel van uit dat je alternatieve software in je ontvanger hebt, maar ik kan dat niet uit je posting opmaken (hoewel deze sectie van ons board daar wel op toegespitst is).

De officiële software in de ontvanger ondersteunt geen update van de kanalenlijst via de computer.

 
Echter zal je dan ook een nieuwe kaart moeten KOPEN (!), want je huidige irdeto kaart word niet meer ondersteund.
TENZIJ je momenteel al deze irdeto kaart gebruikt, deze bekend is bij Canal+ en je ook betaald, maar dan zul je wel moeten opletten bij eventuele aanschaf van een nieuwe ontvanger dat deze ook de irdeto codering aan kan, laat je derhalve in zo'n geval geen Canal+ goedgekeurde ontvanger verkopen want daar werken irdeto kaarten niet in.

Het klopt inderdaad dat ik er van uit ga dat je alternatieve software in de ontvanger hebt zitten. Als het ook nog de standaard officiele Canal+ software is dan zal het updaten via de pc, zoals Mas3 al aangeeft, inderdaad niet gaan.

 
Thanks voor jullie reactie zover. Ik heb er nog geen alternatieve software inzitten, maar ga dat binnenkort proberen. Ik heb de schema's gedownload en kan nu iets meer zien. Mogelijk is het inderdaad een geheugen probleem. Zodra ik meer weet laat ik het horen.

Heb eigenlijk nog geen zin een andere ontvanger te kopen. Deze doet het eigenlijk nog prima (behalve het geheugen probleem natuurlijk).

Ik heb deze weken weinig tijd om er aan te werken, maar meldt me wel als ik iets meer weet.

 
Ik heb gisteren nieuwe software in mijn MM9500 gedownload (DVB2000) met het programma TransBoxDemo. En het blijkt dat hiermee mijn opslagproblemen zijn opgelost!! Hoewel deze software anders is dan de originele Nokia software ziet het er prima uit. Alles lijkt weer te werken.

De transbox software is te vinden op: http://www.bohntv.de/html/transbox.htm De DVB2000 software op: http://www.wanissa.altervista.org/dvb.htm

Het lijkt allemaal "old stuf" maar het ziet er goed uit. Eindelijk alle kanalen weer op een rijtje en ook de regionale zenders staan er nu weer op. Nu nog met een handig programma alles rangschikken en weggooien wat toch niet werkt of niet gekeken wordt. Ik heb een demo versie van SetEditDVB2000 gedownload, maar hier kun je maar 20 kanalen veranderen aan de lijst en daarna is het over. Ik ga eerst maar eens snuffelen of er goede freeware te verkrijgen is.

 
Mooi dat het gelukt is.

Ook mooi dat je die links noemt, maar dat is niet nodig. In onze eigen download sectie staat namelijk de Transbox Pro regged (dus niks demo), ook bevindt zich daar diverse firmware, alleen de Wannissa nog niet, maar binnenkort wel.:)

Het is inderdaad old stuff, maar dat is de ontvanger ook, dat wil niet zeggen dat het niet goed werkt. Want dat doet het wel zoals je al ontdekt hebt.

V.w.b. de SetEditDVB2000 vervanger... zoals gezegd... kijk eens hier in onze eigen download sectie. Daar staat bijv. DVBEdit 6.1 of als je nog met windows 95/98/me werkt Nse089000Full.

Je hoeft dus niet zo ver te zoeken.;)

 
Bedankt voor de tips BT. Ik ga er mee aan de slag. Ik had al een sleutel besteld voor SetEdit software (19.95 euro). Dat werkt allemaal tot volle tevredenheid. Krijgen de makers van de software ook waar ze recht op hebben. Lijkt me wel fair, ik heb er tenslotte ook veel fun van. Inmiddels heb ik van een plaatsgenoot ook nog een oude MM9500 overgenomen voor niet al te veel geld. Ik ga deze ook updaten en kijken of ik hem net zo goed aan de praat kan krijgen als deze. Verder heb ik nog een echostar AD3000IP als tweede ontvanger. Deze is ook nodig aan een "upgrade" toe en hiervoor zoek ik dus ook nog software. Op de echostar site is wel het een en ander te vinden. Maar misschien heb je voor deze ontvanger ook nog goede tips?

Dank voor jullie support.

 
Krijgen de makers van de software ook waar ze recht op hebben. Lijkt me wel fair, ik heb er tenslotte ook veel fun van.
Da's zonder meer waar en zo gek duur is het dan ook niet.

Let bij die andere MM9500 even op of er alternatieve firmware op staat of dat bij deze misschien nog de bootloader aangepast moet worden, ik neem aan dat je wel weet hoe dat gaat, heb je in elk geval een aparte interface voor nodig.

V.w.b. de Echostar AD3000IP heb ik zelf geen tips, vindt het een erg mooie ontvanger, mijns inziens toen hij uit kwam al een beetje zijn tijd vooruit. Maar heb zelf nooit zo'n ding in handen gehad.

Als je daar vragen over hebt kun je het beste eens in het forum onderdeel Overige Ontvangers en CI'S snuffelen of aldaar even een nieuwe vraag over dat specifieke toestel stellen want er zijn hier ook genoeg gebruikers aanwezig die van deze ontvanger nog wel het nodige weten.

 
Ook de update van de Echostar AD3000IP is gelukt na wat zoeken! Software voor de PC en voor de ontvanger kun je downloaden van: http://www.echostareurope.com/support.htm. Ik heb de bootloader vervangen en de laatste versie van de software er in gezet. Alles werkt weer naar behoren. Volgens de manuals kun je ook een "Over the air" (OTA) update doen met deze software. Ik heb het geprobeerd en dat lijkt ook goed te gaan, maar blijkbaar had ik de laatste versie er al inzitten. Grootste probleem was de RS232 kabel. In tegenstelling tot de Nokia 9500 moet je voor deze ontvanger een volledige RS232 kabel hebben. Blijkbaar maakt de software gebruikt van hardware handshaking. Gegevens over zo'n kabel staan in het Nederlandse manual van de AD3000-IP Viaccess. (versie 5a) en niet in de engelse versie voor de 3000-IP. Meer informatie over RS232 kabels is ook te vinden op : http://www.lammertbies.nl/comm/info/nl_RS-232_null_modem.html. Nu de kanalen nog even rangschikken en klaar is Kees. Om dat een beetje handig te doen heb ik ook voor deze ontvanger maar een sleutel besteld bij Wolfgang.:) Voorlopig heb ik alles weer een beetje bij de tijd dus.

Misschien is het handig om dit bericht maar te verplaatsen naar de categorie overige ontvangers. Kijk maar eens waar je het het beste kunt opbergen.

Gr.

Vlammen maar!!

 
Aha, dus de Echostar maakt gebruik van een gewone seriele rs232 kabel en de Nokia van de seriele nullmodemkabel.

Ik wist wel dat er ontvangers waren welke een gewone seriele kabel nodig hadden, alleen geen idee dat dit bij de Echostar ook zo was met die ontvanger heb ik geen ervaring zoals reeds aangegeven.

Maar mooi dat je het zelf hebt weten uit te vinden en alles naar wens verlopen is!

In hoofdzaak gaat deze thread toch over de Nokia dus ik laat hem staan maar zal je laatste post copieëren naar het overigen ontvangerdeel.

Bedankt voor de tip!

 



Hosting Fun

Advertenties

Terug
Bovenaan Onderaan